Eruptie van de Etna tijdens het skiën op 28 februari 2013

Wij zijn met z’n drieën op zon/skivakantie in Sicilië.

Gisteren fantastisch geskied onder de daadwerkelijk rokende Etna. Hetgeen fantastische plaatjes opleverde.

Vanochtend ben ik alleen vertrokken naar Etna Nord vanuit ons appartement aan het strand.

null

Gestaag stijgend over soms extreem smalle en steile weggetjes, was het ruim een uur rijden door dorpjes, wijngaarden, boomgaarden, bossen en oude lavastromen, eer ik boven bij het skigebied was.

null

Rond 12 uur was het gehele skigebied in de bewolking gehuld en besloot ik de schotellift naar het hoogste punt te nemen. Duidelijk hoorbaar was dat de vulkaan kuren begon te krijgen. Alsof bij een straaljager bij tijd en wijlen de aanjager werd aangezet. Maar er was niets te zien, omdat het zicht beperkt bleef tot circa 20 m.

Plots stopte de sleeplift en werd het gedurende de 7 minuten dat de lift stilstond steeds donkerder en het gemor van de vulkaan werd steeds luider. Gelukkig startte de lift weer en tijdens de laatste 100 m brak de bewolking. De vulkanische uitstoot was nu perfect te zien:

Zo snel als de uitbarsting begon, zo snel was die ook afgelopen, en iedereen skiede vrolijk verder.

De vulkaan smeult alleen nog na:

null

Om 13:30 uur was het voor mij einde skidag en begon de 35 km lange rit naar ons appartement aan het strand. Na 5 km reed ik het gebied in waar de vulkanische wolk haar uitstoot had achtergelaten; een 2 cm dikke laag lapilli (vederlicht gesteente dat uitgeblazen wordt bij een uitbarsting). Tot aan ons appartement lag er een laag ‘zwarte sneeuw’. Vele auto’s waren uit voorzorg afgedekt met dekens en karton. Ondertussen werd er door veel mensen druk geveegd om de stoepen en wegen weer schoon te krijgen.

Bij terugkomst bleken mijn vrouw en dochter tijdens de uitbarsting op het strand te zijn geweest. Toen er gedurende twee minuten het alarm afging, ging iedereen zo snel mogelijk naar binnen. Daarna leek het of het begon te regenen, maar al snel kwam er king-size popcorn uit de lucht vallen. Voor mijn vrouw en dochter was het een leuk avontuur al moest er bij terugkomst in appartement wel het nodige worden geveegd.

De Etna is overigens al een poosje onrustig. Afgelopen zaterdag was er een nachtelijke eruptie met een uitstroom van lava die duidelijk z’n sporen heeft nagelaten op de besneeuwde flank.

Deze foto is genomen uit ons appartement:

null

De uitbarsting zelf:

Wow heftige beelden. Mooi om mee te maken, dat ook zeker!

Click. Click. Peace

Licht jaloers je beelden gekeken. Ben net na een eruptie op een zonnige dag eens op de berg geweest, die toen helaas zelf onzichtbaar in de regenwolken hing.
Heb je geen moment angst gehad?

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

Geweldig!
Ik heb aan aantal jaren geleden een trip af moeten breken door de uitbarstingen.
Het jaar daarna teruggeweest en bizar om te zien hoe toen de oude palen van de ski-lift half uit grond staken. Dat was dus de gestolde lavastroom van het jaar daarvoor.

Ook een leuke must-do: nachtje Stromboli.
Tegen de avond loop je naar de kraterrand om daar in de nacht de constante uitbarstingen te kunnen zien. Niet-wandelaars/klimmers kunnen ook een bootje charteren en dit spektakel vanaf zee bekijken.
Er zijn vanaf Sicilie ook dagboottochten te boeken die dit doen, met daarbij nog een bezoekje aan o.a. wat andere Eolische eilanden. En je vaart ook nog langs wat vulkanische activiteit op zee.

Mijn videobeelden + een deel van de tekst waren even offline bij de zoveelste edit die ik heb uitgevoerd.

Frank,

De wind stond gunstig en ik had ook geen idee dat er daadwerkelijk stenen uit de lucht vielen. Daar kwam ik pas achter toen ik mijn ski’s inleverde en daar verteld werd dat er stenen naar beneden waren gekomen.

Hans,

Aan het begin van de ochtend velde een groep onder leiding van twee gidsen de vulkaan op, vanaf het hoogste punt van Etna Nord. Zij hebben de eruptie van heel erg dicht meegemaakt.

Bij zowel Etna Sud (waar ik gisteren heb geskied) als Etna Nord zijn alle installaties weer in orde en zijn de oude palen verwijderd. Bij Etna Nord heeft een recente lavastroom het gebied wel dusdanig geschampt dat een groot gedeelte van de weg is vernieuwd en mijn TomTom het spoor kwijt raakte.

Sicilië is voor ons echt geweldig. Iedere dag kent weer nieuwe hoogtepunten. We komen hier zeker nog een keer terug.

Wauw wat een prachtige beelden zeg! Dat lijkt me schitterend om zo’n uitbarsting van dichtbij te zien!
Toch wel een hele andere sfeer om te skiën dan in Oostenrijk of iets dergelijks ;)

Heerlijk lijkt me dat, zo skiën met een rokende vulkaan op de achtergrond, mooie beelden Paul E!

Henri,

Een uitbarsting valt niet te plannen. Het is domweg een enorme mazzel hebben.
:)

De sfeer is inderdaad heel anders. Deze avond lekker langs de stranden gelopen van Taormina gelopen:

null

Ja inderdaad, ik hoop het ook dat ik het een keer van dichtbij mee maak. Ik ben heel geïnteresseerd in vulkanisme, dus dan moet ik dat ook wel een keer van dichtbij zien. :)

Mathijs,

Het uitzicht op de vulkaan in de lift of bij het naar boven klimmen/vellen is magnifiek. Wat ik niet heb meegemaakt is het uitzicht op de Middellandse Zee tijdens het skiën.

Qua kosten hoef je het niet te laten: Vandaag betaalde ik 20 euro voor de skipas, 10 euro voor de skihuur en 3 euro voor de parkeerplaats.

Gisteren in Etna Sud was het 28 euro voor de skipas en 15 euro voor de ski’s.

Ik heb overigens wel mijn eigen skischoenen meegenomen.

Nice, als ik ooit de kans krijg zou ik het ook wel eens willen doen, blijf van die zotte skitrips maken PaulE ;)

Het verslag van gisteren:

's Ochtends begonnen we met een ontbijt op ons riante balkon onder de stralende zon met uitzicht op de Middellandse Zee. 12 °C Vanaf 8 uur in de ochtend vormden zich wolken tegen de Etna vanaf zeezijde en al snel werd de top aan het zicht onttrokken.

De Etna loopt door tot aan zee en de klim naar de top begint daardoor direct. Tussen de top en de Middellandse Zee ligt een aan elkaar gesloten cluster van dorpen en steden hoog opgetast tegen de hellingen van de vulkaan. Bij het hoogste dorp is de temperatuur al gedaald tot 5 °C.

Met het stijgen door de bossen en lavavlaktes daalt de temperatuur snel en het duurt niet lang voordat er volop sneeuw te zien is.

null

Bij het skigebied Etna Sud (1910 m) aangekomen is de temperatuur gedaald tot -2°C. Rondom de skilift staat een hotel en heel veel souveniershops. Ik huur Atomic SX Aerospeed ski’s en skistokken voor 15 euro. Een liftpas voor de hele dag (van 9 tot 4) is 28 euro.

De cabinelift is out-of date, niet al te ruim en alleen geschikt om te zitten. Al snel duik de lift de zware bewolking in, maar boven aangekomen is het gelukkig zonnig. Helaas zijn er slechts twee pannekoekliften en drie pistes geopend. De stoeltjeslift en de hoogste sleeplift waren buiten werking. Toch hebben de Italianen er veel zin in. Als ik door de wolken de niet al te pittige piste afgestoven ben en de sleeplift naar boven neem wordt voor mij door een aantal senioren ‘O solo mio’ gezongen.

Na een paar afdalingen kreeg ik door dat de Etna behoorlijk actief is. Ik skiede letterlijk onder de rook van de vulkaan. Afgelopen zaterdag is de laatste uitbarsting geweest.

Door te klimmen (samen met twee locals) kwamen wij bij de top van het skigebied uit. Hier lagen kleine vulkaanstenen van de uitbarsting. Duidelijk was de lavastroom van afgelopen zaterdag te zien.

Op de top van het skigebied is een graafmachine bezig een weg ge graven door de sneeuw naar de hoogste krater. Binnenkort rijden hier weer jeeps gevuld met toeristen:

null

Later die dag nog een paar geweldige oogstrelende offpiste afdalingen gemaakt. Naar mijn idee volkomen veilig door de stevigheid van de sneeuw, de kleine hellingsgraad en de afwezigheid van naastliggende lawinegevaarlijke hellingen. Het klimmen was niet al te moeilijk doordat de sneeuw flink gezet was en soms zelfs betonhard was.

Sneeuw + lava = kunst:

null

Opengebroken sneeuwdek boven de lava:

null

Verse sporen in de sneeuw:

null

Off-piste met een krater voor je neus:

null

null

Bij Etna Sud is er weinig begroeiing. Pas nabij het dalstation zijn de eerste planten te zien:

null

Terwijl bij Etna Nord zelfs behoorlijk door de bossen geskied kan worden. De bomen zijn zeer divers. Van berken tot dennen.

Off-piste kom ik tot nabij het dalstation. Uiteindelijk hoef ik maar 300 m langs de weg te lopen:

null

Na afloop van de skidag nog sleeën in een op het strand gevonden jerrycan die we uitgehold hebben:

null

Supergaaf! Dank voor de beelden, zeker iets dat ik in mijn achterhoofd blijf houden voor een ski/natuur minibreak…

Haus Gassner in Niedernsill

Erg gaaf Paul!!!

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Bartus,

Jammer dat je er niet bij was om het gevoel te delen! Ons appartement was er in ieder geval groot genoeg voor.

De sneeuw was overigens van een hele magere kwaliteit. Poeder was haast niet te vinden. En vaak was de sneeuw off-piste betonhard en, dat dan weer wel, in fantastisch mooie vormen verwaaid.

Ik zat me al te verheugen op je verslagen vanuit Sicilië, maar dit overstijgt mijn verwachting best wel! Wat een schitterende beelden vanuit die kant zeg. Toch bizar dat je "even" een aflevering van Salomon Freeski TV kunt herleven voor jezelf?

OK… duidelijk, mijn ‘tick-list’ is weer wat langer geworden…

Click. Click. Peace

Ik heb ook nog een berg videomateriaal om te editen. Dat wordt ongetwijfeld een video om van te smullen. Het wordt wel een uitdaging om 'm niet te lang te maken.

We vertrekken nu richting Cefalu om morgen vanaf Palermo terug te vliegen naar Nederland.

Plaats een reactie