Ski waxen / waxremover?

Allen,

Ik wax meestal mijn ski’s zelf, ik gebruik daarvoor ook waxremover om de oude wax te verwijderen. Ik vroeg mij af of het niet beter is geen waxremover te gebruiken?
En hoe je dan precies tewerk:

  1. Ski’s warm waxen ( evt goedkope wax)
  2. Direct warm afschrapen??
  3. Eventueel kanten slijpen.
  4. Nogmaals warm waxen met definitieve wax.
  5. Na afkoeling afschapen.
  6. Opborstelen.

Graag jullie advies.

Wax remover zou je m.i. eigenlijk alleen maar moeten gebruiken als je het hele wax-systeem opnieuw wilt opbouwen, want het verwijdert niet alleen de (vuile) toplaag maar ook de lagen diep in de poriën van het belag en die wil je nu juist verzadigd houden. Oude toplagen kun je inderdaad goed verwijderen met warme (zachte) wax, b.v. "gele". Als je die warm afschraapt zie je het vuil gewoon uit je belag komen.
Verder ben ik het wel eens met je werkwijze; je zou tussen stap 2 en 3 nog belag kunnen repareren (krassen en putjes uitvullen) en evt. de "wang" van de ski (= plastic zijkant boven de staalkanten) kunnen bewerken (ter voorkoming van het vollopen van je vijl / slijper met plastic).

Ik begin met kanten slijpen, omdat je slijptool anders ook weer deels over je belag met verse wax gaat.

En voordat ik daadwerkelijk de wax aanbreng, neem ik het board/ski nog even af met een (vochtig) doekje, om los vuil af te nemen wat je er anders juist in wrijft. Bijvoorbeeld stof of zand of slijp resten.
Ik gebruik geen wax removers, dus dit ook niet met te veel schoonmaakmiddel doen.

Schiet me nog iets te binnen, maar hoort bij kanten slijpen: Eventuele roest wegwerken met een ‘gummi stone’.

Dit vind ik het beste uitleg filmpje op youtube. Ook voor kanten slijpen heeft ie een mooi filmpje:
http://youtu.be/4eZ7QmJuX6I

Hmmm Julia gebruikt gewoon waxremover… En van haar neem ik alles aan!

Ok ok…ook ik laat waxremover links liggen. Gewoon een hotscrape zo nu en dan.

Ja, als Julia je aan biedt om je board te komen waxen zou ik die wax remover voor lief nemen ;-)

Na het borstelen gebruik ik trouwens nog een ‘polish pad’, gaat de boel mooi glimmen. Wel ook van tip to tail vegen.

Altijd eerst de kanten doen, dan het Belag eventueel repareren en daarna gaan waxen. Gebruik inderdaad liever geen waxremover om redenen die hierboven al genoemd zijn.

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Ik begin met kanten slijpen, omdat je slijptool anders ook weer deels over je belag met verse wax gaat.

En voordat ik daadwerkelijk de wax aanbreng, neem ik het board/ski nog even af met een (vochtig) doekje, om los vuil af te nemen wat je er anders juist in wrijft. Bijvoorbeeld stof of zand of slijp resten.
Ik gebruik geen wax removers, dus dit ook niet met te veel schoonmaakmiddel doen.

Schiet me nog iets te binnen, maar hoort bij kanten slijpen: Eventuele roest wegwerken met een ‘gummi stone’.

Dit vind ik het beste uitleg filmpje op youtube. Ook voor kanten slijpen heeft ie een mooi filmpje:
http://youtu.be/4eZ7QmJuX6I

mpko op 5 mrt. 2013 19:59

Merci voor het filmpje, is inderdaad een zeer goed filmpje.

Ja, als Julia je aan biedt om je board te komen waxen zou ik die wax remover voor lief nemen ;-)

Na het borstelen gebruik ik trouwens nog een ‘polish pad’, gaat de boel mooi glimmen. Wel ook van tip to tail vegen.

mpko op 5 mrt. 2013 22:52

:-) http://www.smilies.be/3D

Plaats een reactie