Snowboarders : Regular of Goofy? Wat ben jij?

Ik kom er dus net achter dat ik "Goofy" ben. Ik sta dus met mijn rechterbeen voor. Al heb ik de bindingen op mijn splinternieuwe board wel duck laten zetten, dus als het goed is kan ik nu beide kanten op proberen.

Schijnbaar staan de meeste mensen met linksvoor op hun board en is dat dus "regular".

Ik ben dus even benieuwd of dit nou echt opgaat. Dus wat zijn jullie Regular of Goofy?

(Ik schrijf trouwens wel gewoon met recht en ben verder in alles rechtshandig, dus ik vond het des te grappiger dat het dan niet normaal is om met rechtsvoor te staan).

Ik sta regular @karin2

board-vecht-huil-bid-lach-werk en bewonder

Mijn zoon is linkshandig en staat regular, dochters en vriend zijn rechtshandig en staan (rechts voor) goofy. De meeste jongelui staan Goofy, Ben als begeleidster mee geweest met jonge kids, de meeste op 2 na de leraar en 1 jongen, stonden goofy.

Dienten Die Alte schule

Ik ben links maar sta het liefst recht voor. In principe maakt het niet echt uit… heb een weekie alleen maar links voor gereden en dat gaat nu perfect. Dus kan nu makkelijk beide kanten voor

Na jarenlang in een winkel gestaan te hebben, links of rechtshandig maakt helemaal niets uit voor regular of goofy. En die paar keer dat ik op een snowboard (en vroeger skateboard) sta/stond ben ik regular…

Click. Click. Peace

Als ik het zo lees dan is er dus bijna geen relatie vast te stellen wat nou je goede been is. Ik ben namelijk turnster geweest en bij alle oefeningen gaat daar wel weer het linkerbeen naar voren. Tot nu toe lijkt bij mij de test door het surfen (glijden) over de vloer nog het meeste verschil in gevoel op te leveren.

hier nog een goofy. Geen twijfel over gehad geen seconde. En dat is voor mij ook weer raar aangezien ik éénzeldzame tweehandige ben. Ik doe sommige dingen zoals o.a. schrijven, een bal gooien etc met rechts. Maar ik poets mijn tanden, eet mijn soep, naai knopen aan met links. Waardoor ik als ik dingen leer ik nog wel eens met mezelf in de knoop raak omdat beide natuurlijk voelt en ik dan vervolgens denk dat, dat niet kan.

Voorbeeldje uit mijn eerste week op een snowboard. De stoeltjeslift die we veel gebruilkte zat aan de linker kant van de piste, mij groepsgenoten waren allemaal regular dus ging ik in mijn onschuld en tweehandigheid er ook backside (in switch dus) achteraan. Dat leidde dan weer tot moeilijke capriolen en val partijen bij de lift als ik daar dan met rechts voor moest uitkomen. Ik snapte het eigenlijk niet zo, maar dacht er ook niet bij na tot mijn snowboardleraar op een goed moment heel vreemd keek toen ik met links voor langskwam. Toen pas viel bij mij het kwartje, wat er iedere keer ‘mis ging’.

Ik heb het gevoel dat het steeds meer gelijk trekt, mer 50/50. Steeds meer goofy en minder regular.

Let it snow, let snow, let it snow!

Karin, ik heb ook jaren geturnt en ben ook rechtshandig en heb een overwegende linksbenige voorkeur. (voorwaarts-zijwaarts linkerbeen als afzetbeen, achterwaarts juist rechterbeen op of rechterspagaat openklappen). Maar met het andere been kon ik ook altijd dusdanig goed uit de voeten, dat het niet opviel bij basiselementen wat mijn favoriete kant was. Moeilijkere dingen oefende ik alleen met voorkeur en daar zag je dus wel verschil tussen ;)

Denk dat geen verband tussen rechts- of linkshandig en rechts- of linksbenig is. Daarentegen wel tussen voorkeursbeen bij turnen en voorkeurskant bij snowboarden. Ik heb namelijk ook op een blauwe maandag gesnowboard en geskateboard en kon aan beide zijden (niet?) overweg. Wat dus weer terug kan slaan op het turnen, waarbij ik ook tweebenig turnde en eigenlijk meer een ontwikkelde voorkeur had dan een natuurlijke voorkeur. En zo te horen is dit ook bij jou van toepassing

Iemand met een sportopleiding op zoek naar een idee voor een onderzoek? Of is hier al onderzoek naar gedaan? lijkt me namelijk interessant om te weten ;)

Ik sta goofy. Ben wel rechtshandig maar dat heeft er blijkbaar niets mee te maken.

Van nature goofy maar rij ook veel switch, regular voor mij dus.

Mijn ervaring is juist dat de meeste mensen linksvoor staan.

Ik ben met schrijven ed. rechts en met snowboarden regular. (probeer wel steeds meer switch te rijden)
M’n vrouw is met schrijven ed. ook rechts maar staat goofy op haar board.

Übung macht den meister!!!

De meeste mensen zijn rechtsvoetig, net als dat de meeste mensen rechtshandig zijn. Het merendeel van de mensen zullen op een step of een skateboard dan ook met rechts afzetten en daarbij dus het linkerbeen voor op de step zetten. Dit is ook de beste methode om uit te testen of iemand dus regular of goofy is. Er zijn natuurlijk altijd wel uitzonderingen, zoals mensen die met rechts afzetten, maar dan ook met rechts voor staan of andersom (dit wordt overigens bij het skate- en longboarden ook wel mongo genoemd).
Zelf ben ik tweevoetig, maar heeft mijn voorkeur toch rechts voor (goofy). In principe kun je beide aanleren, maar vaak is een stand van nature gewoon eenvoudiger. Het heeft in ieder geval niks met links- of rechtshandigheid te maken.

Lol :D al die methodes om te bepalen of je regular of goofy bent :) mijn ‘duwtje in de rug’ heeft bepaald dat ik regular ben. Ondanks dat ik duck sta voelt het niet goed om goofy te rijden, mja dat is wss een kwestie van oefenen… En tijd… En vallen… En opstaan… :D

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

Ben puur rechts en sta regular maar kan eigenlijk net zo goed goofy. Als ik vaart wil maken ga ik van nature goofy staan.
Eigenlijk geen touw aan vast te knopen.
Sta wel volledig duck met de bindingen plus en min 3/4" boven reference. Das dan weer lekker makkelijk butteren.

Vroeger stond ik altijd al met links voor op m’n skateboard (en nu nog soms, al is dat meer longboarden geworden). Dus heb er geen seconden over na hoeven te denken met welke voet ik voor ging staan op m’n snowboard :) Regular dus!

HIer ook regular ;)

Goofy, wel misschien eens leren om regular te rijden. Wat ik nu probeer trekt het op niet veel en na 5 seconde lig ik op de grond.

Zinloos topic zeg haha, wel het laatste om je druk over te maken. Gewoon rijden zoals je het lekker vindt! Laat dat bepalen hoe je rijdt, niet de hand waarmee je schrijft. (Tegenwoordig typen we toch allemaal met twee handen ;-) )

@ gast 969 Mee eens het gaat vooral waar je lekker op staat.

Wij kwamen er dit seizoen achter dat onze dochter van 9 het liefst duck staat en dat ze met beide benen afwisselt als je een bocht maakt dan linkerbeen voor en dan weer het rechterbeen. Grappig om te zien.

Member of global cooling initiative

Ik board helemaal niet (ik ski) maar ook daarin zijn volgens mij voorkeuren. Ikzelf, bijvoorbeeld, vind het een fijner/zekerder gevoel om een bocht naar links te maken (waarbij mijn rechter been buitenbeen is en dus de grootste druk te verduren heeft). Nu trap ik ook een bal met rechts etc. Dus zelfs bij skiërs zijn er van dit soort voorkeuren.

Ik kan overigens ook gewoon bochten naar rechts maken hoor. Maar als ik flink moet remmen, vang ik die druk altijd op op mijn rechter been.

@ jos natuurlijk moet je doen wat het prettigste is. Zoals ik hierboven al schreef doe ik ook wel eens dingen regular ipv goofy. Dat hoort erbij :)

Maar het is wel leuk om te lezen wat mensen hun voorkeuren zijn en waarom.

Let it snow, let snow, let it snow!

Na jarenlang in een winkel gestaan te hebben, links of rechtshandig maakt helemaal niets uit voor regular of goofy. En die paar keer dat ik op een snowboard (en vroeger skateboard) sta/stond ben ik regular…

Rogier op 5 apr. 2013 18:09

Kun je tegenwoordig ook met je handen in een binding :-P

When life gets too complicated.... SKI

Ik ben skiër en heb hou dus niet bezig met dit vraagstuk als snowboarder maar ik ben ook windsurfer en daar speelt het weer wel. Hier staan je dus beurtelings met rechts of links voor in voetbanden. De meeste surfers vinden dit geen probleem. Alleen als we de lucht in gaan dan vinden we ineens links- of rechtsvoor een wereld van verschil. Dit heeft te maken met het feit dat je een ollie moet maken om te springen als je de lucht in wil op een klein golfje. En met deze beweging schijn je een sterke voorkeur te hebben met welke voet voor staat. Omdat we gedwongen worden dit over 2 kanten te kunnen kan je de verkeerde kant wel heel goed aanleren. Zelf zo dat de voorkeur verdwijnt. Ik ben benieuwd of snowboarders dit herkennen.

De eerste keer dat ik op het board stond hebben ze mij Regular gezet omdat ik rechtshandig en benig ben. Toen ik uiteindelijk voor het eerst met de sleepjeslift omhoog moest viel ik er constant uit. Bindingen omgezet naar Goofy en toen gleed ik in 1 x omhoog.

Zelf had ik al het idee dat ik "verkeerd" stond, daarom dat we de bindingen omgezet hebben. Dat met tegenzin van mn maat die vond dat ik weer eigenwijs was.

Goofy. Mijn bindingen werden de eerste keer ook zo gezet naar aanleiding van ‘het duwtje in de rug’. Er daarna ook geen twijfel meer over gehad of ik misschien toch we regular was. Tegenwoordig rijd ik ook steeds vaker switch maar goofy voelt voor mij nog steeds met meest relaxed.

Ik ben benieuwd of snowboarders dit herkennen.

Boa op 8 apr. 2013 17:54

Zeker! Kijk de gemiddelde board profs eens rijden, voor hun maakt het niets uit of ze normaal op hun board staan of Fakie/Switch. Heb me er afgelopen vakantie ook steeds meer mee bezig gehouden om fakie te leren rijden, maar het is bijna opnieuw leren snowboarden. Maargoed, gewoon vol blijven houden en dan gaat dat me ook wel lukken!

Alleen luie snowboarders rijden enkel goofy óf regular. :D

Natuurlijk is het niet leuk om switch te gaan rijden als je denkt dat je net zo lekker gaat met je favoriete been voor. Maar het maakt het nog zoveel leuker en makkelijker zodra je twee benig bent!
Aangezien de meesten tegenwoordig toch wel duck staan, doet goofy of regular er dan alleen nog toe voor hoe je je set-back wilt hebben (en dat weer of je een directional of twin board hebt).

Over surfen:
Bij surfen word je idd. meer gedwongen om tweebenig te zijn. Bij snowboarden is het makkelijker om telkens terug te draaien naar je ‘goeie’ been. Maar eigenlijk is dat dus juist meer werk.

@Renes ook de pro’s hebben een voorkeur! hoe goed je ook beide benen kunt bij snowboarden houdt je altijd een favoriet. 2 jaar geleden heeft 1 van de pro’s (JP Walker in This video sucks) zijn hele bijdrage switch gedaan (het hele seizoen!!) Hij heeft er zelfs alles met z’n andere hand voor gedaan (tandenpoetsen enz). vette hulde en respect van alle andere pro riders omdat dat toch lastiger is dan met je normale pootje. zo zie je maar dat Switch bij het snowboarden toch altijd anders voelt, blijft, dan je normale voet voor te zetten. Pro of niet.Je krijgt ook meer punten tijdens wedstrijden voor switch uitgevoerde tricks.

http://youtu.be/cI_XE2NMw44

Ik sta trouwens regular, maar kan ook alles switch (voelt alleen vreemd en knullig). daarom blijft de voorkeur regular.

De meeste skaters hebben ook voorkeur. Dat van het windsurfen had ik nooit bij stil gestaan, maar die moeten natuurlijk ook met het zeil draaien ivm de wind.
Golfsurfers zullen dan wel weer voorkeur hebben lijkt me?

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

@Jeroen6 , je hebt zeker en vast gelijk. Ik sta goofy bij het snowboarden/skateboarden en ik kan ook veel switch dingen doen. Het switch dingen doen voelt wel altijd wat raar en soms wat onzeker. Ook ik zal dan altijd voor goofy gaan. En volgens mij zal bij iedere sport wel iedereen zijn voorkeur hebben hoe hij staat.

Een gemakkelijk truukje om te kijken of je links- of rechtsvoor bent is een aanloopje nemen en glijden over een gladde vloer of een ijsplek. Een vriend snowboardt al jaren regular. In januari probeerden we fakie en ie was er zo mee weg. Op de terugweg zag ik hem op een parking in Luxemburg glijden met z’n rechter voet voor. Blijkbaar had ie het dus al jaren “omgekeerd” geleerd.

Ikzelf krijg soms nachtmerries over goofy gaan, dus ik ben extreem-linksvoor :-D Intussen lukt het wel al om een paar bochtjes fakie te doen, maar pas wanneer ik er eerst een tijdje op gefocust heb.

Geek, Snowboarder, iPhone developer

@Lieven , bij mij zijn de nachtmerries juist over de linkervoet voor (ook al gaat het al redelijk deftig) :D

Plaats een reactie