Lelijkste Franse skiresort

Beste redactie,
is het een idee om eens een verkiezing met een knipoog te houden voor het lelijkste Franse skiresort/gebouw? Bijvoorbeeld dmv de wekelijkse poll. Mij lijkt dit wel grappig.

Als ik zo’n gebouw zie denk ik eerst altijd ‘wat spuuglelijk’, en vervolgens vraag ik mij altijd (meestal hardop) af hoe de Franse geest in elkaar zit om zulke molochen weg te plempen.

Een lijst die als startpunt kan gelden:
le Corbier
Aime la Plagne
Plagne Bellecôte
Brelin (Les Menuires)
La Daille (Val d’Isere)
Puy st. vincent 1600
Superdevoluy
Flaine
Tignes Val Claret
Tignes le Lac
Arc 2000

Aanvullingen zijn uiteraard meer dan welkom!

Vrijdag 3 Feb naar Belle Plagne met Sunweb!!!

1 stem voor flaine graag

Heb geen idee ik ga altijd naar Oostenrijk!

ik kijk nooit naar lelijk accommodaties alleen naar leuke!

In die lelijke betondorpen wil ik dus niet zijn, vandaar onze keus voor Oostenrijk en leuke gemoedelijke dorpjes en houten huisjes in bauernstijl,
Maar ik zou wel willen weten of er in Frankrijk ook gezellige dorpjes zijn,
Als ik op de websites als les arcs1950 etc kijk, ziet het er wel gezellig uit,
Maar of het ook zo beleefd word?

@ Kees: mooie originele Franse dorpen zijn bijvoorbeeld Val Cenis, Valloire, Samoëns, La Clusaz, Monetier les Bains of Le Grand Bornand. Vergelijkbaar met Oostenrijkse dorpen.

Superdevoluy, maar het is wel een leuk skigebied

Ik heb al verschillende keren in zo’n lelijke betonnen blok gelogeerd. Waaronder in la Daille en Val Claret.Beide zijn me toch heel erg goed bevallen. Met 3 kinderen vlak aan de piste, ski in- ski out vind ik toch wel steeds leuk meegenomen. Winkels vlakbij en niet sleuren met de ski’s en stokken van de kleinste bus op en bus af. Ik heb dit 1 keer meegemaakt in Italie, mij niet meer gezien.
Dat zijn zaken die ik belangrijker vind dan in een aangenaam dorp te zitten en steeds te moeten sleuren.
Val Claret vond ik trouwens toch nog vrij gezellig ook.
In La Daille waren we enkel voor te slapen op het appartement. Lekker wat toeren in Val d’Isere en genieten van de kerstfeer daar, ook alleen maar goede herinneringen.
Vroeger gruwelde ik ook van die hoogbouw maar als ze van binnen qua inrichting in orde zijn heb ik er geen enkel probleem mee. Natuurlijk speelt ook de prijs een belangrijke rol. Zo’n blokkendoos appartement is natuurlijk niet vergelijken met een hotel in Oostenrijk maar wij gaan met 5 op vakantie voor de prijs van 1 of 2 personen op hotel. Thuis wonen we vrij ruim en op vakantie wat krapper zitten is voor mij geen enkel probleem.

Les Coches, grijs en grauw er was niks te doen en van gezlligheid was er geen sprake!
Je zat daarentegen wel in het midden van La Plagne en Les Arcs

@ Jermaine: ik doel met de term ‘lelijk’ op de esthetiek van het gebouw, dus niet op sfeer, aanwezige horeca en skigebied.

Vrijdag 3 Feb naar Belle Plagne met Sunweb!!!

@Frank ik vind anders wel dat lelijke gebouwen ook invloed hebben op de (algehele) sfeer

Het is hierboven al omschreven maar ook voor mij geldt dat ik liever in een lelijk/modern gebouw zit met ski in/ski out (bijv. Plagne Soleil) dan in een mooi dorpje zoals Kaprun waar ik met de auto of bus naar de piste (Kitzsteinhorn) moet, maar gelukkig is iedereen anders en verschillen smaken…

@Michel, gelukkig zijn er in Oostenrijk ook dorpjes waar je vanaf de voordeur naar de piste kunt skiën of vanaf de piste tot aan de voordeur,
Maar als te veel mensen dit weten heeft dat natuurlijk ook weer zijn nadelen,(:-), dus ik ben wel blij met de verschillende smaken!

Van de dorpen waar ik geweest ben, vond ik Saint Francois Longchamps het lelijkst, al heb ik er een erg fijne week gehad.

Running against the wind

Met stip op 1 van de dorpjes waar ik ben geweest.

Superdevoluy

Het lelijke zusje van Superdevoluy: La Joue du Loup. Troosteloos grauw beton en bruine jaren 70-gebouwen, waarbij je mag slapen in een kast (!). Toen ik er zes jaar geleden aankwam met de Husk-bus, hadden ze niet eens een pin-automaat!! Kon je anderhalf uur wachten op de buurtbus om te gaan pinnen. Daarna nooit naar meer Frankrijk gegaan…

Super-Besse! Gelukkig woon ik aan de andere kant van de berg en is ons dorp - Le Mont-Dore - niet speciaal voor skiën gebouwd. Het is een oud kuuroord met veel art nouveau gebouwen.

Het is wel 1 skigebied dus 's winters zien we het nog wel eens. In de zomer wanneer we nogal eens op de mountainbike of racefiets die kant op gaan is het helemaal een triest gezicht. Een flatgebouw in een verder fantastisch mooi natuurgebied!

Wie zegt Flaine? Verdiep je dan eerst in het hoe en waarom. Er is daar bewust gekozen voor Bauhaus architectuur. Lees o.a. over het dorp op deze site (https://www.wintersport.nl/skigebieden/grandmassif/dorpen/fl…) of bezoek het locale museum. Ik vind die functionele betonnen gebouwen die wegvallen tegen de achtergrond juist mooi. Dat geldt voor meer Franse resorts.

Natuurlijk, maar ook dan kan het gewoon enorm lelijk zijn. Ik waardeer bijvoorbeeld bij de auto’s de filosofie achter de Fiat Multipla enorm, maar vind het tegelijkertijd een van de lelijkste auto’s die gebouwd is.

Niet dat ik Flaine nu per definitie zo lelijk vind, ik ben er nooit geweest, maar denk dat ik het wel zou kunnen waarderen, maar het feit dat er over nagedacht is, wil niet zeggen dat het daarom ook mooi is.

Running against the wind

Als het over lelijk gaat, Le Corbier. Ben daar in de zomer eens geweest en we waren daar vlug terug weg.

Ik denk dat de lijst met mooie gebieden korter is dan die van de lelijke…

Anoniem van 13:36 weet niet waarover hij/zij praat, of het moet ironisch bedoeld zijn. De franse alpen zijn een stuk minder bedorven door massa-toerisme dan oostenrijk.

Superdevoluy w.m.b. met afstand de winnaar in de categorie lelijk.
Grote flats kunnen op zich best mooi zijn, op een "cult" achtige manier. Je moet gewoon even los denken van de cliche beelden die je uit Oostenrijk gewend bent.

Brelin in Les Menuires, zelf geweest. Vind het zelf gewoon mooi van lelijkheid; een soort monument voor een tijdperk dat achter ons ligt. Die appartementen die verder naar beneden liggen (vooraan Croissette; vooral die flat met dat schuine dak) vind ik echt lelijk.

In Tignes le lac, die enorme dominosteen op zijn kant. Die is echt fantasieloos; en slecht onderhouden bovendien.

Maar dat blok beton dat Superdevoluy heet slaat wat mij betreft alles. Niet alleen is de afmeting belachelijk (hoe lang is die chinese muur eigenlijk?). Het is ook nog eens zo goedkoop mogelijk gebouwd. Maar het ergste qua lelijkheid is: het is TOTAAL niet goed ingepast in het landschap.

En laten we niet vergeten dat er in Oostenrijk ook spuuglelijke dorpen zijn. Flachau bijvoorbeeld…brr, wat een kermis! Of Kaltenbach, het parkeerdek van de Ikea is nog mooier…

In Flachau heb je maar 1 kermis hotel onder aan de Starjet…

In Kaltenbach heb je maar één mogelijkheid om in het Hochzillertal te komen, tevens is het het eerste grote skigebied in het Zillertal waardoor het in het weekend veel dagtoeristen trekt. Prima oplossing die parkeergarage.

Flaine: bauhaus of niet, betonnen blokken die ‘wegvallen’ (aldus ‘Beton’): dat kan alleen als je bijziend bent. Die gedrochten blijven opvallend lelijk, ook al zit er een concept achter dat de Fransen goed onder de knie hebben: “ski total”. Les Arcs is ook ski total maar daar hebben ze toch hout gebruikt, een stuk minder lelijk dan beton, geef toe. Het concept heeft voordelen: concentreer de activiteit in van die skicentra en laat de omgeving ongemoeid. Dát kunnen ze in Oostenrijk dan weer van de Fransen leren. Als gast moet je wel veel gezelligheid prijsgeven. Oostenrijkse dorpjes zijn nu eenmaal knus en je hebt ook winkels, kinderskischool en horeca op wandelafstand. In de Franse ‘ski total’ heb je dan weer meer pistenkilometers waar je ook voor betaalt. Met kinderen redt je het toch niet om alles in één week te skiën, dus vind ik Oostenrijk netto een stuk gezinsvriendelijker.

Ik ben in Le grand Massif geweest, ongetwijfeld 1 van de mooiste skibegbieden van Frankrijk, maar het appartement waar ik verbleef was vreselijk lelijk, maar oke je hoeft er alleen maar in te slapen

Trouwens het dorp in Le Grand Massif wat ik bedoel is Flaine

Piet P, ironisch??? Sarcastisch tracht u te bedoelen?

Ik zei "Ik denk dat de lijst met mooie gebieden korter is dan die van de lelijke…". Er staat toch duidelijk "ik denk"?! Ik tracht het niet te verkopen als feit, het is puur mijn beleving en mening. Een lijst met mooi/lelijk is dan ook heel subjectief.

En ja, ik vind de wintersportgebieden in Frankrijk -over het algemeen- lelijk, saai, grauw, ongezellig en dus vooral sfeerloos. Zegt niets over de rest van de wereld, dat staat er volledig los van. Niets mis met deze mening lijkt me…

Frankrijk heeft inderdaad veel lelijkere skiplaatsen dan bijv. Oostenrijk, Zwitserland, Italië of Duitsland. De sfeer vind ik ook vaak een stuk minder. Ik mis de typische berghuizen in Frankrijk en die typische Alpen dorpjes. Die heb je er niet echt. Chamonix vind ik als voorbeeld ook totaal niet als plaats in een berglandschap passen… Laat staan van die lelijke appartement gebouwen in Frankrijk van pure beton. Geef mij maar die houten huisjes boven op de berg in Zwitserland! :D

@ Frans: Dat jij die dorpjes niet kent, wil nog niet zeggen dat ze er niet zijn!

Plaats een reactie