Lelijkste Franse skiresort

@Paul: Kaltenbach een lelijk dorp? Ben jij al verder geweest dan de parkeerplaats en de gondel in Kaltenbach? Of baseer jij je mening op het feit dat de skibus je bij de gondel afzet en dat dat Kaltenbach is. Voor mij is Kaltenbach hetzelfde als Ried en Stumm.

Van de gegeven lijst gemaakt door Frank ken ik alleen Superdevoluy. Daar ben ik een aantal jaren geleden geweest en wat me het eerste opviel was het lelijke betonnen gebouw waar je rechtstreeks tegenaan skiet. Daarachter liggen wel wat gezelligere chaletjes en er zijn hotels neergezet die wel bij de omgeving passen.

@Paul…
Kaltenbach lelijk?? kan ik me niet in vinden…
@ Ralph
Voor jou is Kaltenbach hetzelfde als Ried en Stumm?? verklaar je nader (heb ervaring met Kaltenbach… maar ga dit jaar naar Stumm… vandaar…)

@ Rikketik en Ralph. Ik baseer mij op een hele vakantie die ik daar heb doorgebracht. Vanuit ons appartement hadden we uitzicht op het inmense parkeerterrein. In het dorp zelf was verder niets te beleven. Vond het al met al een sfeerloos en troosteloos geheel. Maar goed, het kan nog erger, getuige Hochfügen (ik moet er niet aan denken daar een week te moeten verblijven)

Tekst zegt niet zo veel, maar foto’s des te meer,
Dit is weliswaar in Zwitserland Laax, maar imho niet fraai

null

Misschien dat jullie ook links naar datgene kunnen geven, dat zegt veel meer dan woorden

Superdevoluy by far

Als je die webcam van die betonnen blok alleen al bekijkt, heeft niks meer met de gezelligheid van het skien te maken.

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

null

En dit zoals het ook kan :-)

Ach, over smaak valt niet te twisten. De een houdt van modern, de ander van knus. Ik vind de soms bombastische architectuur vaak wel passen bij de ruige omgeving. De grote Franse resorts liggen niet bepaald in een liefelijke alpenweide.

En dit is Frankrijk, en zo kan het dus ook:

http://www.lanslevillard.fr/

En hier wat foto’s van het o zo gezellige Kaltenbach…
http://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=46&t=348…

@Paul, dat Kaltenbach en de rest van het Zillertal niet het mooiste stukje Oostenrijk zijn is duidelijk, maar het is nog altijd 87x mooier dan die troosteloze Franse bunkers…

toch wel opvallend hoeveel mensen naar volgens hun lelijke skigebieden zijn geweest, als je veel waarde hecht aan hoe je dorp eruit ziet dan boek je daar toch gewoon niet een hotel/appartement…
Persoonlijk heb ik nog geen gebieden gezien die ik echt heel lelijk vond qua bouw e.d.

Oostenrijk qua algemene sfeer wel stuk mooier en gezelliger dan frankrijk

Is het al bijna januari?

@ RR: Dat ben ik niet helemaal met je eens. In de meeste Franse "bunker" gebieden (zoveel zijn het er eigenlijk niet eens) is bijvoorbeeld wel heel goed nagedacht over ligging (aan de piste), winkels en restaurantjes (vaak heel veel terrasjes, ook aan de piste) en parkeren (vaak ondergronds). Hierdoor is het, ondanks de niet zo mooie gebouwen, vaak toch erg prettig om er te verblijven.

Klopt, puur functioneel is er niet veel beters, maar daar ga het nu niet om…

null

Romantisch Flaine

null

This is it!

null

tigne

Jakkes in Biberwier ook al last van het Franse virus!

http://www.alpine-gastgeber.com/
Gelukkig bestaat dit ook nog

Boeiend hoe het dorp eruit ziet. Bergen, pistes, sneeuw dat wil ik zien, de rest is maar wachttijd op de volgende skidag!

La plagne, vind ik niet bijzonder mooi (understatement)

basso, ik ben het met je eens dat het niet het allermooiste plaatsje is, St. Francois, maar het skigebied maakt veel goed. ook ik heb hier een geweldige week gehad

Ik vind Flaine eigenlijk heel mooi. De eerste indruk is idd spuug lelijk, maar als je beter gaat kijken is het bijzonder fraai, en past het zelfs in het grillige landschap.
Superdeoluy is trouwens echt super lelijk en heel ernstig, net als Les menuires, ook zo ongezellig. Thyon 2000 in Zwitserland is een van de lelijkste ooit gezien…

In frankrijk ben ik helemaal weg van Morzine.
Echt een oostenrijks dorpje met alleen maar laagbouw en geen beton

ben zowel in Arc 2000 geweest als in superdevoluy. En die laatste wint met glans. De al eerder genoemde ‘chinese muur’ is niet alleen lelijk, maar ook onhandig met liften die niet op alle verdiepingen stoppen. Waardoor je als je even niet oplet en de verkeerde lift neemt je opeens middenin het gebouw zit ipv op de begane grond.

Er is niets mooi in Frankrijk helemaal niets

@groothuis. Ik vind het franse model Constance Jablonski best mooi hoor.

Quote veroen:
"toch wel opvallend hoeveel mensen naar volgens hun lelijke skigebieden zijn geweest, als je veel waarde hecht aan hoe je dorp eruit ziet dan boek je daar toch gewoon niet een hotel/appartement…"

Soms ga je met een club, school, vereniging etc. mee waarbij je geen inspraak hebt waar je heen wilt. Vaak is bij aanmelding alles al geregeld. Ik ben ook naar Franse skigebied geweest, die ik vaak ook lelijk vond, maar ik had geen keuze in de bestemming. De keuze voor mij was: Naar Frankrijk of helemaal niet skiën… Vaak speelt bij die grote groepen ook de kosten mee. Lelijke Franse skiresorts zijn vaak een stuk goedkoper.

Er zullen in Frankrijk beslist uitzonderingen zijn met skidorpjes die mooi zijn, maar de meeste dorpen in de mega skigebieden zijn lelijk. En mochten de gebouwen wel aardig zijn, dan is vaak de sfeer nog niet alles…

@Paul:
Die kabelbanen bij Hochfügen zijn ook echt erge monsters! Dat ziet er verschrikkelijk uit! Dat is gewoon een grote transport fabriek. Sowieso heb ik het niet op die skigebieden waar veel mensen komen en al helemaal niet op die ‘transport fabrieken’…

Valfréjus, Risoul, La Toussiere en Le Corbier allemaal afzichtelijk, maar ach het is goedkoop. Skiën kan er (Valfréjus wat minder)dus waarom niet.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

Ik sta liever met mijn snowboard in Flaine tussen de Engelsen, Fransen en Noren dan tussen de dronken Nederlanders en Russen in Gerlos.
Liever lelijke gebouwen dan lompe mensen.

Plaats een reactie