Wie heeft ervaring met skien in Liechtenstein?

Wie kan ons (gezin met 2 kids wv 1 5 jaar en 1 1,5 jaar) iets vertellen over skien in Liechtenstein?
Ervaringen mbt evt halve dagen kinderopvang, het kinderland, appartementen/hotels. Alles is welkom.

mama on a mission in the snow

Rachel schreef:
"Heb even rondgesnuffeld en dat ziet er echt hardstikke leuk uit Frans!!! We zijn hier enthousiast over! Hoe lang geleden ben jij er geweest? Hoe lang doe je ongeveer over het laatste deel van de reis vanaf de snelweg? Heb je evt. nog een tip voor een goed appartement? Enig idee hoe sneeuwzeker dit is en of het in de Krokus druk is daar?"

In Malbun (het enigste skigebied van Liechtenstein) ben ik slechts één keer geweest (ca. 2 jaar geleden) voor één dag vanuit een ander skigebied in Zwitserland. Met de overnachtingsplekken zelf heb ik in Malbun geen ervaring. Wel heb ik die ene dag een goede indruk van het dorp Malbun gekregen en weet ik inmiddels waar alles is. De appartementen staan gemikst door elkaar en dwars door het dorp lopen de skipistes. Met een beetje geluk kan je dus skiën tot je appartement en direct naar binnen! Ook bij hotels kan je letterlijk tot de stoep skiën. Wel moet je soms een stukje ‘langlaufen’.

Auto’s moeten voor het dorp geparkeerd worden op het grote parkeerterrein. Het staat mij dan ook nog bij dat het dorpje verder in de winter autovrij was.

Qua sneeuwzekerheid is Malbun een doorsnee skigebied van de Alpen. Het ligt skigebied ligt tussen de 1500 en 2000 meter, het dal niet heel laag, maar de top niet erg hoog.

In de krokusvakantie viel Malbun die ene dag qua drukte reuze mee. Het skigebied is niet populair, zeker omdat het erg klein is, en daarom kan je prima van de rust genieten. Wellicht dat het in de weekenden wat drukker is, maar dat is ongeveer ieder skigebied.

Één ding moet je dus goed beseffen in Malbun dat het skigebied voor de Alpen erg klein is en dat het voor je gevoel ‘aan het einde van de wereld’ ligt. Malbun als dorpje is gezellig, perfect voor gezinnen, heeft diverse restaurantjes maar ligt dus afgelegen en is erg klein. Nog veel kleiner als die dorpjes in de Harz, waarover we het eerder hebben gehad. Geen apres-ski en geen echte winkels, behalve dan een supermarkt en een sportwinkel. Over kinderopvang heb ik verder geen idee. Wel weet ik dat er speciale plekjes zijn aangelegd voor kinderen. Met de auto even snel naar een ander skigebied reizen in Zwitserland is makkelijker gezegd dan gedaan, het kost namelijk behoorlijk wat tijd (heen+terug).

Wat betreft de aanrijroute is Malbun redelijk snel te bereiken. Het snelste gaat via de Zwitserse snelweg A13 en dan over Triesenberg naar Malbun. Via de Oostenrijkse snelweg A14 moet je bij Feldkirch-Süd de snelweg verlaten en de borden Vaduz volgen. In Vaduz richting Triesen blijven rijden en pas bij Triesen naar Malbun. Ga niet in Vaduz al richting Malbun, want dat weggetje is héél smal en soms ook deels gesloten. Via Oostenrijk duurt een poosje langer, maar het stuk binnendoor rijden valt wel enigsinds mee. Naar Damüls moest je inmmers ook al een stuk binnendoor rijden.

Nu is de vraag wat zich het beste loont. Door Zwitserland reizen of door Oostenrijk. Omdat je in de Krokusvakantie daar heen wilt zijn vaak de snelwegen richting Oostenrijk veel drukker als richting Zwitserland. Daarom zou het eventueel een optie zijn om door Zwitserland te reizen en dan kan je ook nog eens lekker snel vanaf de Zwitserse A13 in Malbun komen. Ik zou niet door beide landen gaan, want twee keer een tolvignet kopen is natuurlijk overbodig.

P.S. Waarom iemand eens zou afvragen waarom ik zoveel typ…: Ik kan heel slecht samenvattend schrijven, tenzij ik alles in PowerPoint punten moet opschrijven.

Echt helemaal niemand behalve Frans?

mama on a mission in the snow

Liechtenstein is denk ik bij velen geheel onbekend voor skivakanties. Het is dan ook absoluut geen populaire bestemming. Wellicht zou je je vraag op het alpinforum kunnen stellen. Daar zal je beslist meer antwoorden krijgen. ;-) Daar kan je ook verschillende reisverslagen van mensen die in Malbun zijn geweest lezen. Vaak zijn die verslagen voorzien van (veel) foto’s!

Dank je Frans voor al je moeite. Ik heb me rotgezocht, maar echt nuttige info niet kunnen vinden.
Vandaag te horen gekregen dat we toch nog een kamertje in Damuls konden krijgen, dus gaan we toch gewoon daar weer heen.

mama on a mission in the snow

Wij zijn twee keer in Malbun geweest, hotel Gorfion.
Mooi hotel, hele goede kinderopvang, eigenlijk niets op aan te merken. Onze meisjes van 2 en 6 hebben zich er geweldig vermaakt.
Maar als je van skiën houdt heb je er bar weinig te zoeken. De vallei waarin het ski-gebied ligt heeft t.o.v. omliggende valleien veel storm/föhn-dagen, dit vertelde de hoteleigenaar mij zelf. Die dagen valt er niets te skiën. Als het mooi weer is ben je in een halve dag uitgekeken op de pistes.
Men telt er 25km piste, geen idee hoe ze dat tellen. ik zie maar twee serieuze pistes.
Het is een leuke bestemming voor gezinnen die allen nog beginner zijn, en het niet erg om enkele dagen binnen te moeten zitten.

Goede kinderbestemmingen altijd welkom!

Bedankt voor de aanvulling Rob. Zo te lezen voor de kids super, maar voor ons is 2 pistes echt te weinig en de info over het weer bevalt me niet echt.

mama on a mission in the snow

Zoals je begrijpt kan ik je Malbun echt niet aanraden.
We zijn meerdere keren in Hotel Alpina in Obertauern.
Dit hotel heeft een eigen kinderopvang, kleinschaliger dan in Malbun maar erg goed. Als je in Obertauern niet aan je ski-trekken komt dan weet ik het niet meer :))
ps het is super daar maar niet echt low-budget.

Geen ervaring, maar ik zie maar één skigebied, totaal 21km piste, dus net iets groter dan Snowworld Landgraaf. ;)

@Rob: Nou Malbun heeft zeker wel meer dan twee pistes. Sowieso heeft het al drie stoeltjesliften en twee sleepliften. Je hebt in ieder geval 5 serieuze afdalingen die bestaand uit meerdere pistes. Vervolgens bij de sleepliften heb je twee pistes die heel makkelijk te doen zijn. Dus het stelt véél meer voor dan bijv. Snowworld Landgraaf of een gemiddeld skigebied in het middengebergte.

Maar goed… eerlijk is eerlijk: Malbun is en blijft klein. Er zijn in Zwitserland talloze alternatieven die veel beter zijn en ook zeer familie vriendelijk. Toggenburg bijvoorbeeld.

Beste Frans, het is niet mijn bedoeling geweest om met mijn reactie op Rachel’s vraag jouw vakantie af te keuren. Sorry daarvoor.
Ik wens ons veel sneeuw, groet, Rob.

@Rob: Oh, dat is niet erg hoor. Ik heb in Malbun ooit slechts één dag geskied bij mooi weer vanuit Zwitserland. En ik ben het absoluut met je eens dat Malbun geen fantastisch skigebied is. Er zijn in die regio veel beter alternatieven. Dat betekend echter niet dat Malbun slechts twee pistes kent, dus dat wilde ik alleen even rechtzetten. ;-)

Je hebt in ieder geval 5 afdalingen. Elke afdaling heeft dan weer verschillende pistes. Dat is wel een beetje smokkelen met de pisten kilometers, want eigenlijk zijn al die pistes bij elkaar één brede afdaling. En daarvan heb je dus 5 varianten en dus 5 verschillende afdalingen. Wellicht zou je zelfs nog kunnen zeggen dat het slechts 5 pistes zijn, exclusief de oefenpiste en de verbindingspiste door het dorp heen.

Malbun kan overigens best leuk zijn voor kinderen. Lekker alles dichtbij, leuke afdalingen en zeer overzichtelijk. Maar voor mij zeg ik: Leuk voor een dagje, maar dan heb je het ook zeker wel gezien. In het naburige Toggenburg of Pizol kan je veel lekkerder je gang gaan.

P.S. Als je naar de tweede post van dit topic had gekeken, dan had je m’n eigenlijke mening en uitleg over het skigebiedje al kunnen lezen. ;-)

misschien n beetje mosterd na de maaltijd, maar ik heb ruim 15 jaar in Malbun geskied en ik heb er ook nog n jaar gewerkt en gewoond. Als het nationale ski team er kan trainen, wie ben ik dan om te zeggen dat het te klein is. Het is geen Gerlos, maar erg gezellig!

Er is maar 1 skigebied in Liechtenstein dus als het nationale skiteam van Liechtenstein ergens gaat skien… :D

@ Mathijs en Vivianne:
Nationale wintersport teams van Liechtenstein naturaliseren toch allemaal B Duitsers en B Zwitsers om hun teams vol te krijgen? Als ze dat niet zouden doen, en het skiteam is van huis, staan ze maar met 2 man op het ijshockeyveld…

Het voetbalteam van Liechtenstein is toch wel goed voor zo’n klein land, hun spelers spelen in de Zwitserse competitie en de Oostenrijkse. De Zwitserse voetbalcompetitie is even goed als de Belgische en mensen vinden die een skiteam willen vormen lijkt me nu niet zo moeilijk…:D

Plaats een reactie