Wel of niet overnachten met je dochtertje van 1,5 jaar?

Vorig jaar zijn mijn vrouw en ik met onze dochter (toen 1 jaar) naar alpe duez op wintersport geweest en hebben wij bewust gekozen om er 2 dagen over te rijden. Dat was toen alleen geen succes omdat dochterlief de hele nacht wakker is geweest en ik dus om 4.00 al in de lobby van het hotel zat om haar te vermaken en te voorkomen dat andere gasten ook wakker zouden worden. Volgend jaar gaan wij naar Les Sybelles en mijn vraag is of er ouders zijn die tips hebben omtrent overnachten of in 1x rijden?

Nou is die van mij alweer 16 geworden vandaag (niet echt referentie dus :-P), maar ik zou zeggen als ze in de auto makkelijk slaapt: doorrijden. Hoef je je in ieder geval geen zorgen te maken dat ze andere hotelgasten wakker houdt :-)

Het is natuurlijk voor het overgrote deel afhankelijk van het kind zelf. Toen mijn zoon klein was viel ie, bij wijze van spreken, al in slaap als ie de auto zag :-)

When life gets too complicated.... SKI

Ja precies Alex. …maar volgens mij moet je officieel wel om de 2 uur stoppen met je kleine

Als je nooit in een hotel of ergens anders overnacht is het misschien wel te verwachten dat in een vreemd bed/vreemde kamer je dochtertje niet slaapt. Misschien dat het helpt als je haar een paar dagen voor vertrek al in het campingbedje laat slapen en datzelfde campingbedje dan weer gebruikt in het hotel. Dat leek bij ons wel te helpen (campingbedje waren ze gewend van vakanties en logeerpartijtjes; altijd hetzelfde bedje en dan het dekentje wat ze in hun normale bed ook hebben). Inmiddels wat ouder (5 en 9), maar met zijn vieren op een familiekamer is nog steeds niet echt een succes. Ik overweeg nu een aparte kamer te boeken voor de kinderen.
Andere tip: babyfoon mee en in de bar wachten tot ze slaapt. Overigens petje af dat je je het lot van andere hotelgasten aantrekt, dat doet lang niet iedereen…

Ja precies Alex. …maar volgens mij moet je officieel wel om de 2 uur stoppen met je kleine

Jeroen2 op 20 sep. 2013 10:58

Heeft dat iets te maken met overnachten of doorrijden? Volgens mij niet.

When life gets too complicated.... SKI

Je kan misschien ook een nachtje overnachten in een appartement. Dat heb ik afgelopen jaar gedaan en vond dit veel relaxter dan in een hotel. Je hebt meer ruimte en een keuken. Moet er wel bij zeggen dat dit in Oostenrijk was. Ik weet niet of zoiets ook mogelijk is in Frankrijk.

In 1 keer er heen rijden.
Dit doen wij al jaren, gaat perfekt.
Ze slapen inderdaad minder diep en zijn de volgende dag iets moeier.
Maar ze slapen wel.
En geen jengelende kinderen op de achterbank.

Van de 8x wintersport met kind (1e keer 6mnd oud) hebben we 1x een overnachting gedaan deze was niet gepland.
Dit kwam doordat wij zelf het niet meer redde. (File, sneeuw etc.)
In 1x rijden werkt wel goed.

Loat goan

wij rijden om 3 uur weg uit NH voordat ik door de coentunnel ben slaapt ie al, tot ver in duitsland. tot nu toe goed bevallen

Seriously snow addicted family!

wij rijden om 3 uur weg uit NH voordat ik door de coentunnel ben slaapt ie al, tot ver in duitsland. tot nu toe goed bevallen

Jeffrey. op 20 sep. 2013 21:57

Dat is niet echt een goede referentie. De Coentunnel doorkomen kan een paar uur duren

Ja precies Alex. …maar volgens mij moet je officieel wel om de 2 uur stoppen met je kleine

Jeroen2 op 20 sep. 2013 10:58

Da’s toch sowieso het meest aangename, ook zonder 1,5-jarigen in de auto? :-p

Geek, Snowboarder, iPhone developer

Volgens mij zijn er al een paar topics over geweest maar zoals hier boven ook al genoemd is het erg afhankelijk van het kind. Onze kinderen, nu 6 en 4 slapen niet erg veel in de auto. Toen de oudste een jaar was zijn we wel eens om 4 uur vetrokken omdat we dachten dat hij wel door zou slapen maar dat was niet het geval. pas 12 uur later viel hij 5 min. voordat wij er waren in slaap. Tijdens de reis vond hij alle auto’s erg interessant en heeft hij niet gepiept.
Overigens vind ik om de twee uur stoppen wel erg veel. Voordat je weer verder bent ben je weer een half uur verder. Dan kom je er nooit.
Mijn advies zou zijn. Slaapt je kind veel in de auto dan kun je beter in één keer rijden. Hou er wel rekening mee dat als je aankomt je kind juist actief kan zijn omdat hij/zij veel geslopen heeft. Zelf ben je dan vaak moe maar misschien dat diegene die niet veel gereden heeft dan voor het kind kan zorgen.
Slaapt je kind niet veel in de auto en houdt hij/zij het niet vol om een hele dag te rijden, boek dan een overnachting onderweg. De tip waarin aangegeven wordt dat je je kind al laat wennen aan het kinderbedje vind ik ook een goede.

succes

Allerlei onderwegtips die soms werkten bij onze 2 heel verschillende slapers
Er even naast gaan liggen tot ze inslapen
Radio zachtjes aan, ja dat klinkt gek, maar dat was de truc bij onze 2e. Hoorde hij de andere omgevingsgeluiden minder
Campingbedje mee

Algemeen
's Avonds ervoor niet te vroeg naar bed, maar ook niet veel te laat, dan kunnen ze de volgende dag
lastig zijn
Zodra ze slapen, meteen gaan tanken en zoveel mogelijk rijden. Als je pas na een poosje gaat tanken worden ze meteen wakker, boordevol energie.

Wel of niet overnachten is een afweging die je zelf moet maken. Overnachten en de volgende dag het laatste stuk, zou mijn voorkeur hebben. Als je de hele dag al gereden hebt en de laatste paar honderd km gaan niet vlot, dan is dat zeer vermoeiend.
Ik denk niet dat je weer in de lobby hoeft te zitten, dat was gewoon pech hebben

Heb ook altijd in een keer doorgereden, ook toen mijn zoon 2 was.

Bedankt allemaal voor de adviezen

Gewoon doorrijden ze vallen vanzelf wel in slaap denk ik

Gang is alles

Als ze een beetje slapen: gas op de lolly. Maar dan is het wel slim om 's nachts te rijden, als je dan een beetje van doorrijden houdt en je best doet hoeft die reis helemaal niet lang te duren.

Rij je overdag, dan zou ik 's ochtends bijtijds vertrekken (rond vijf uur), de eerste ruk doen (dan zijn ze nog wel tam en stil) en vanaf dan elke paar uur een goede stop maken. Dan ben je eind van de middag op je bestemming, kun je nog een rustige avond hebben maar hebben de kinderen ook tijdens de reis wat energie kwijt gekund.

Gewoon doorrijden ze vallen vanzelf wel in slaap denk ik

Jesper op 22 sep. 2013 14:18

Ja, dat dacht ik ook. Niet dus.

Heb altijd 's nachts gereden met de kinderen, ging wel heel bewust rond “bedtijd” rijden zodat de kinderen gewoon in hun ritme bleven. Zo hebben wij het altijd als het prettigst ervaren.

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Plaats een reactie