Zonder winterbanden grindelwald

@Taan, dat is bij verse sneeuw geen enkel probleem met fatsoenlijke winterbanden en heeft niets, maar dan ook niets, met grenzen verleggen of schijnveiligheid te maken. Aan de anderen kant, 90kmh is dan wel weer erg snel in die omstandigheden, ook op winterbanden.
Winterbanden bieden in winterse omstandigheden een stukje extra veiligheid en kunnen net het verschil maken maar zijn natuurlijk niet zaligmakend, net zo min als bijv ABS, ESP, een gordel of een airbag dat zijn. Toch zijn het prima toevoegingen die kúnnen helpen, de rest is toch echt aan de chauffeur en aangezien we niet allemaal Schumachers zijn (die helaas ook gewoon stuk kan blijkbaar)…

Deze discussie sterft ook nooit :)

Eerst en vooral, kies vooral zelf waar je je goed bij voelt, nadat je je goed geïnformeerd hebt en de risico’s dus goed kan afwegen. Dat wil zeggen dat je iets meer doet dan op je buikgevoel afgaan.

Een aantal vuistregels gelden wel:

  • winterbanden hebben andere rij-eigenschappen en bieden grotere veiligheidsmarges aan bij bepaalde omstadigheden (lage temperaturen, winterse neerslag, etc.). Ze bieden kleinere veiligheidsmarges bij nadelige omstandigheden (hogere temperaturen). Winterbanden zijn geen zaligmakers en je moet nog altijd je eigen gedrag aanpassen. Lees: wat de verzekeringsmaatschappijen aangeven ivm "gelijk aantal ongevallen" is een gegeven over een hele gemiddelde groep. En laat ons eerlijk zijn, hoe goed is het gedrag van een groep NL/BE bij sneeuw? Jij kan zelf je gedrag aanpassen (veiligheidsmarge behouden) en moet niet meegaan in groepsgedrag (niét je gedrag aanpassen).
  • alpine regio’s hebben sterk wisselende weerspatronen en zijn bijna per definitie niet geschikt voor lange-termijn voorspellingen. Het kan dan wel zijn dat een lange termijnsvoorspelling positief is, dat wil gewoon niets zeggen in de praktijk. Het ene dal is het andere niet (ligging, hoogte, zoninval, etc.) Lage temperaturen en sneeuwval zijn en blijven een reële kanshebber. Een voorbeeldje: vorig jaar zijn we in mei langs Alta Badia gereden … superzonnige dag met goede weersvoorspelling (anders hadden we daar niet gezeten). In de praktijk zijn we 's ochtends met zon vertrokken en 's middags was het daar aan het sneeuwen! Die had geen enkele weersvoorspeller zien aankomen.
  • Aangegeven temperaturen op weersites zijn meestal maximumtemperaturen. Een voorbeeldje: gisteren werd in Brussel een maximumtemperatuur van 11°c gemeld. 's Ochtends reed ik in Leuven weg met -2°c, bij aankomst in brussel was het 3°c. 's Avonds was ik pas terug onderweg bij 7°c en aankomst in Leuven 4°c. Dat geldt net zo goed onderweg naar de skigebieden. Vertrek je 's nachts, dan is de kans groot dat je het grootste deel van je tocht gewoon onderweg bent bij lagere temperaturen (duh).

Persoonlijk zou’k gewoon met winterbanden rijden. De verloren veiligheidsmarge wanneer je evt zou rijden op een warmere autosnelweg in Duitsland (als dat al het geval is) weegt voor mij niet op tegen een hoge kans op lokaal winterweer (en dan is 100 meter al te veel).

Ik doe denk ik maar geen gordels om, daarvan wordt mijn nieuwe skijas namelijk erg lelijk. Mijn opa reed vroeger ook altijd zonder gordels.

Kortom, laten we gewoon de voordelen van nieuwe techniek/veiligheidsmaatregelen gebruiken en de goede raad van de mensen die in de Alpen wonen ter harte nemen. We kunnen natuurlijk naar eigen inzicht handelen, maar moeten ons wel realiseren plichten te hebben tegenover andere weggebruikers.

Mag ik met 10 bier op autorijden? Ik kan dat echt heel erg goed! Nog nooit aangehouden en nog nooit een ongeluk gehad!!

/sarcasme off

Plaats een reactie