SYTYCB (So You Think You Can Board)


Had hier een leuk fillempje gevonden over carven :D

Gang is alles

@Jesper in 3:53 te leren dus ;-) blijft een groot verschil in het zien en het doen, maar hij geeft wel handige tips!
Dit helpt mij (hopelijk) om de tricks van mijn "held"ooit te kunnen, waar ik al jaren op oefen maar me nooit lukt… thanx!! (hij heeft er meer zag ik :-) )

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

@Jeroen6 Gewoon de stapjes volgen dan lukt het vanzelf :D
En hij heeft ook wel handige filmpjes met hoe je kan butteren enzo. Hoop dat ik ze in Snowworld ofzo kan oefenen ;P

Gang is alles

Prima uitleg inderdaad! Hoe ik het geleerd heb, ga; diagonaal naar beneden over de piste en houdt je board plat. Dat voelt in het begin gek aan, maar later snap je het wel. Letop, hier is wel enigszins vaart voor nodig. Met een bocht naar links, zet je eerst je board op je kant, glij je nog even door en dan pas ga je je bocht in zetten. Voordeel hiervan is dat je al echt snijdt voordat je je bocht gaat maken en merkt dat je stukken minder rutscht omdat je gebruik maakt van je staalkanten. Na de bocht weer diagonaal uitkomen, board plat op de sneeuw, en wachten… weer eerst volledig op zijn kant en dan pas de bocht gaan maken. Enz. enz. enz.

Klinkt misschien wat moeilijk en lastig, maar begin eens met deze oefening. Je merkt dat je bochten opeens veel soepeler gaan lopen en het ook niet uitmaakt of je een bult tegenkomt, gezien je er zo doorheen snijd. Op ten duur kun je de stappen steeds meer gaan verkorten totdat je je bochten weer aan elkaar gaat rijgen. Maar neem eerst die rust tussen vlak, kanten, bocht maken, vlak. Zeker het vlakke stuk dat je board dus echt plat staat mag in het begin even duren. Neem de tijd om eerst weer stabiel uit te rijden en je board op zijn kant te gooien, voordat je je bocht in gaat zetten.

Als je goed naar de video kijkt van hierboven zie je precies de beweging die ik uitleg hem ook maken, alleen dan iets sneller achter elkaar. Belangrijk is dus; eerst op zijn kant en dan pas de bocht ipv wat het gros van de snowboarders doet; de bocht insturen en een beetje bij kanten.,

@Rene helemaal mee eens met je uitleg, zelf heb ik ervaren dat als je het wilt oefenen een piste met sneeuw dat lijkt op slush puppy het lekkerst oefent want daar merk je meteen het verschil tussen echt carve en rutschen, in het laatste geval merk je vooral dat je remt en dat je moeilijk op gang komt, maar met carve ga je erdoorheen als een scherp mes door boter,

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

dit ben ik niet maar wel een goede vriend, graag jullie mening

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Hij stuurt met zijn achterste been, waardoor je gaat rutschen :) met je voorste been sturen betekent je gewicht naar de neus verplaatsing, goed drukken, en je knie de richting op drukken waar je naartoe wilt.

Minion of the boards

Laat hem ook maar het carve filmpje kijken haha

Gang is alles

@jesper 3minuten my ass ;-) we liggen meer dan dat we boarden…valt niet mee dus. Voelt weer als n beginner (vooral switch) maar we gaan de goede kant op. Silent upper body. … no dog shit! :-)

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

@jesper 3minuten my ass ;-) we liggen meer dan dat we boarden…valt niet mee dus. Voelt weer als n beginner (vooral switch) maar we gaan de goede kant op. Silent upper body. … no dog shit! :-)

Jeroen6 op 1 apr. 2014 17:03

Hahaha goedzo

Gang is alles

@lieven, ondertussen al beelden ;-) ???

Jeroen6 op 19 mrt. 2014 09:48

Nu wel! Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet echt heb zitten oefenen op mooie bochten, had er veel te veel lol in :-D

Geek, Snowboarder, iPhone developer

Nu wel! Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet echt heb zitten oefenen op mooie bochten, had er veel te veel lol in :-D

Lieven op 1 apr. 2014 22:30

En dat is uiteindelijk het belangrijkste toch? Goed volg shot van je mee skiër/boarder in ieder geval! Valt me in ieder geval nog wel steeds op dat je nog steeds je bocht inzet vanuit je achterste voet in plaats van je kanten, maar je cruist wel lekker door verder ;)

Goed volg shot van je mee skiër/boarder in ieder geval!

Rene op 1 apr. 2014 22:36

Absoluut! Die kerel kan snowboarden! Gelukkig maar… zeker op 1:15, al was ie wel meer geschokken dan ikzelf ;-)

Geek, Snowboarder, iPhone developer

@Lieven als ik het geluid hoor zou ik haast denken dat je op 1:15 1:16 je achterop komende cameraman raakt/schamt klopt dit of hoor ik iets anders

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

@Birdheart Het was gewoon de camera die de opstuivende sneeuw raakte. Dat klinkt zo, aan die snelheid en met de plastic behuizing van de GoPro. Denk dat ie nog ongeveer een halve meter van mij zat. In de volgende run heb ik gefilmd en is de ander op ongeveer dezelfde plek gevallen… Er moet daar toch iets onder de sneeuw gezeten hebben!

Geek, Snowboarder, iPhone developer

@Jeroen6 had nog een andere video die ik vergeten was. Vanaaf 1:10 kun je pas oordelen. Zijn nog niet veel bochtjes, maar toch…

Zal komende week wel vragen of ze even een afdaling willen filmen :)

kan het filmpje niet goed bekijken zie enkel stilstaande fragmenten :(

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

@Jeroen6 had nog een andere video die ik vergeten was. Vanaaf 1:10 kun je pas oordelen. Zijn nog niet veel bochtjes, maar toch…

Zal komende week wel vragen of ze even een afdaling willen filmen :)

Rene op 11 apr. 2014 17:00

Ziet er wel goed uit volgens mij

Gang is alles

@Rene nice! Zie nu wel dat je board het werk meer doet dan je lichaam/benen. Heb je ook al wat langere bochten geprobeerd?

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

@Jeroen6 was daar bijna niet te doen gezien de hellingshoek, dan zou je echt teveel snelheid verliezen… Maar ik heb een vermoedde dat ik deze week wel een goed stuk op video kan zetten ;)

@Rene dan wel liefst iedere afdaling op een ander board (hint, hint)

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

@Rene dan wel liefst iedere afdaling op een ander board (hint, hint)

Jeroen6 op 16 apr. 2014 10:37

hehe

Gang is alles

@Jeroen6, daar komt ie dan…

Ik heb 5 jaar (5 weken) snowboard ervaring en een keer of 5 indoor geweest. Brand los! Ik heb zelf wel een idee wat er beter kan, maar ik wil jullie niet bevooroordelen

Ischgl 2012
http://youtu.be/Xkw1g97atx0?list=UUWsMlDwyJG9JDQTlTb0K0xA…

Jungfrau Region 2013 ( Valpartij er mooi in laten zitten :) )
http://youtu.be/DXVnkRGSz74?list=UUWsMlDwyJG9JDQTlTb0K0xA…

Kwaliteit van het filmpje is zeer slecht (gefilmd met een beslagen telefoon camera).

(een van de) eerste keer snowboarden, ben van plan om een goedkoop boardje aan te schaffen en schoenen te huren dit jaar (ski normaal) en het dan op wintersport wat veder op te pakken:)

Ik weet dat ik nu nog erg met me achterbeen gooi om te sturen, ook is m’n basis houding nog niet “perfect”

@jozef Ik vind je lichaamshouding vrij passief. Je doet me een beetje denken aan de “zombie” in het filmpje van Ryan Knapton ;). Wil je echt technisch goed gaan boarden, dan zul je een actievere lichaamshouding aan moeten nemen. Meer door je knieën, je bovenlichaam iets naar voren gebogen. Nu blijf je rutschen, je board blijft meestentijds onder je lichaam. Het is echt de moeite waard om hier aan te gaan werken, als je eenmaal geproefd hebt aan een paar snelle carving-bochten wordt je boardverslaving alleen maar groter ;)

Running against the wind

@Jozef ik sluit me aan bij @basso. Wanneer je je kanten/board iets meer gebruikt hoeft je lichaam minder te doen.
Je snijd dan op je kanten en houdt er druk op. Hierdoor krijg je geen stofwolk achter je aan. Als je achter je kijkt zie je meteen of je het goed doet (een dun streepje ipv een veeg op de piste)
@Brianvdz respect als je zo de eerste keer naar beneden komt!!! voor goede tips kan je deze eens kijken http://youtu.be/RHG5Fyp-YnY?list=UUBZCXWsTVztK-VR1aq5SNlg…

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

Thx @jeroen6 zitten zeker een aantal tips tussen die ik zal onthouden :D
Natuurlijk was mijn filmpje indoor en moet ik nog maar eens zien hoe het in de echte sneeuw gaat :P

@Brianvdz ik zou qua aanschaf van schoenen en board het precies andersom doen. Goed zittende schoenen zijn essentieel. Schoenen die niet goed zitten verpesten een hoop. Heb zelf jaren wel schoenen maar geen board gehad.

Let it snow, let snow, let it snow!

Hoi allemaal!
Ik zag dit topic en ik kwam nog wat filmpjes tegen van vorig jaar!
Ik hoop dat jullie mij hierop wat advies kunnen geven want er is VEEL te verbeteren :)
Zelf zie ik dat ik mijn backside turn wat meer carve als mijn frontside turn.
Dit is mijn eerste weekje snowboarden maar ik ben zelf erg fanatiek en ik kan goed tegen kritiek, dus alles waar je maar iets verbetering in ziet vertel het me! kom maar op :p
Uiteraard speelde de sneeuw bij een filmpje ook mee met dat ik veel aan het roetsjen was.

Alvast bedankt voor de reaties!

Begint eigenlijk al bij je basis positie @florian96 , je ziet in je videos dat je vooral met je armen eigenlijk doelloos rond aan het zwaaien bent en waarmee je deels je balans probeert te verbeteren, maar het je eigenlijk uit balans brengt. Bekijk het onderstaande filmpje van Daniel maar eens over je basis positie, denk dat je daarna al stukken lekkerder op je board zal staan.

Plaats een reactie