SYTYCB (So You Think You Can Board)

@Brianvdz ik zou qua aanschaf van schoenen en board het precies andersom doen. Goed zittende schoenen zijn essentieel. Schoenen die niet goed zitten verpesten een hoop. Heb zelf jaren wel schoenen maar geen board gehad.

Bien op 16 okt 2014 13:45

@bien
Ik weet nog niet of ik wil overstappen van skiën naar boarden, dus om dan nieuwe snowboard schoenen te kopen vind ik een beetje onzin…

@Jeroen6, @Basso
Thnx voor de reactie. Ik sta idd redeelijk stijf op mijn board. Het gehele ondergedeelte gaan we in Januari eens laten veren. Verder wil ik er echt op letten dat mijn houding volledig klopt. Ik zie namelijk dat mijn rechterschouder bijna constant naar voren wijst ondank dat ik bochten maakt. Lijkt me niet helemaal te kloppen:)

Ik kom carven de laatste tijd heel veel tegen, en ik heb het zelf wel eens geprobeerd en het gevoel van de centrifugaal kracht heb ik wel meegemaakt als je het goed doet. Ik wil carven goed de aandacht geven deze winter, alleen er zit toch nog wel een verschil tussen het “rutschen” en het carven waar iedereen het over heeft?

@Rene, Hier kan ik me inderdaad in vinden. Mijn basispositie is nog niet goed.
Ik hoop dat ik hier dit jaar veel aandacht aan besteedt zodat dit wat beter zal gaan.
Ook wil ik het carven meer onder de knie zien te krijgen.

@rene

Ik kan me heel goed vinden in je opmerking over de armen die er wat doelloos bij hangen, maar als ik op internet filmpjes van andere kijk zie ik dit toch vaak terug komen?

@Brianvdz de houding is erg belangrijk om het te leren. Met een goede houding zal je het sneller onder de knie hebben.

Wat bedoel je precies met " maar als ik op internet filmpjes van andere kijk zie ik dit toch vaak terug komen? "

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

@Brianvdz de houding is erg belangrijk om het te leren. Met een goede houding zal je het sneller onder de knie hebben.

Wat bedoel je precies met " maar als ik op internet filmpjes van andere kijk zie ik dit toch vaak terug komen? "

Jeroen6 op 21 okt 2014 14:00

@jeroen6

Dat de armen er wat doelloos bij hangen. Of komt dit door het al “kunnen snowboarden”? En gebruik je je voorste arm alleen in het begin om te sturen?

@Brianvdz, in het onderstaande filmpje zie dat je je armen ook gebruikt als je meer doet dan enkel naar beneden gaat, je armen helpen met balans maar ook met richting geven.
https://www.wintersport.nl/tips-en-tricks/butter-360-snowboa…

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

van het weekend weer lekker gespeeld in het sneeuw met mijn board, dus weer wat filmpjes gemaakt,
helaas bijna alle films mislukt 17 van de 20 om diverse redenen, van de camera aanzetten maar per ongeluk daarna uitdrukken, tot mount die breekt en daardoor alleen maar sneeuw te zien is, of handen voor de lens, of sneeuw voor de lens. dit filmpje is ook niet al te best maar redelijk genoeg om nog iets te zien. :P

aan jullie de eer om me af te kraken :D

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

@birdheart snel gekeken en enigste wat je doet is helicopters maken.
Wa doe je fout. Schouders en armen. Je bent die continu rond aan het zwieren terwijl je moet gewoon u beweging locken en vasthouden. Dan draai je van u eigen naar beneden.
Je zet een link naar brian maar zelf kijk je en luister je niet wat die zegt. Kijk te goei naar de video en die toont heel duidelijk dat jij u schouders moet locken.

Dit is een basis beweging. En als ik lees dat jij mensen leert snowboarden. Heb ik al schrik wat je hen allemaal aanleert

@birdheart waar was je wezen boarden? ziet er een beetje uit als Bottrop.

wel lekker rustig op de piste overigens :)

don't count the days, make the days count !

@Droopy-d Was inderdaad in bottrop was inderdaad op dat moment bijna niemand, toen we van de piste gingen werd zelfs gevraag als ze hem mochten sluiten van ons of niet omdat we de laatste twee uur enkel nog met onze groep waren :D
@kendrick Ik heb ook vaak gezegd dat ik filmpjes van mezelf maak om ze naderhand te analyseren, en een van de redenen is omdat dit soort dingen eruit te halen, ik snap je punt en het klopt ook helemaal was er zelf al achter bij het kijken, vandaar ook

aan jullie de eer om me af te kraken :D
we hebben die dag na dit filmpje nog uren geoefend op het perfectioneren en inderdaad wat je zegt als je eenmaal de beweging inzet en en dan de houding moet vast houden, maar de eerste keer dat je dit probeert aan de hand van filmpjes ( dit soort dingen heb ik namelijk nog nooit gedaan in een genomen les) is altijd moeilijker dan het filmpje doet geloven. helaas bestaan er geen goede filmpjes van later op de dag wanneer het wel in een soepele beweging gaat, want zoals in mijn post omschreven zijn bijna alle filmpjes die dag mislukt op 3 na 1 ervan staat hier een ander in een ander topic en de laatste is een filmpje van een vriend die absoluut niet wil dat iemand dat filmpje te zien krijgt. Maar wat de beelden betreft heb je helemaal gelijk :D

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

@Birdheart, zoals ik het lees heeft @kendrick niet zo’n moeite met wat je doet, maar meer dat je zegt anderen snowboard les te geven. Dat in combi met niveau gevorderd in je profiel. Daar heb je eerlijk gezegd absoluut het niveau niet voor (ik ook niet hoor)
Dit is een beweging die je mensen ziet maken die voor het eerst op een board staan, en zou voor een gevorderd iemand een eitje moeten zijn.

Wil je bovenstaande er wel fancy uit laten zien, dan kan je het volgende doen.

Zelfde beweging, maar dan pressen op nose of tail. Je draait dan op je nose of tail de 360’s. (locken gewichtsverplaatsing en rotatie vasthouden erg belangrijk)
zelfde beweging, maar dan bij inzetten rotatie poppen zodat je de draai (180 of 360) in de lucht maakt ipv vegend over de piste.

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

@Jeroen6 dat staat in mijn profiel dat klopt en er staat ook bij dat ik niet op iemand afstap om hulp te geven, maar dat ze naar mij komen om les te vragen wanneer ik ergens aan het boarden ben, dit heb ik in zowel bottrop, landgraaf, uithof den haag, als in paradiski en de dolomiten meegemaakt het gaat merendeels dan echt om wild vreemden voor mij. Zelfs tijdens deze dag in bottrop, en dan voor het oefenen van deze “trick”, vroeg een skilerares aan mij als ik haar dochtertje wil leren snowboarden (niet op de uitnodiging ingegaan voor hier iemand over valt). Op het forum zelf pretendeer ik volgens mij nergens dat ik lesgeef aan anderen, Wel een keer een topic erover gestart omdat een vriendin van me die diverse leraren heeft gehad en maar niet verder kwam dan de eerste paar bewegingen op een board en toen aan mij vroeg om hulp, en toen heb ik hier om raad gevraagd. Denk ik zelf dat ik de beste boarder ben of dat ik uitgeleerd ben, NO WAY en nooit, schijnbaar denken anderen die me zien boarden daar anders over, waarom weet ik veel. Ben ik beginner, nee dat denk ik niet meer, maar expert al helemaal niet dus dan moet je wat aanvinken hé :P. Om deze reden ben ik niet op dat punt ingegaan,

Dit is een beweging die je mensen ziet maken die voor het eerst op een board staan, en zou voor een gevorderd iemand een eitje moeten zijn.
doel je hier specifiek op de bewegingen met mijn armen? de manier van hoe ik op een board sta? of hoe ik probeer rondjes te draaien?
De tips 100% waar, ik heb dezelfde punten/fouten uit het filmpje gehaald als jij en kendrick

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Toch vrij typisch. Dat rondjes draaien leer je toch vrij snel met lessen om te werken aan je balans en draaibewegingen? Althans, de lessen die ik heb gezien in ieder geval :D Een trick wil ik het niet echt noemen. Wel als je het doet tijdens het butteren :P

Ik ben in ieder geval benieuwd naar een “normaal” board filmpje van je :)

Afgelopen week in Ischgl ook maar weer een opnamen gemaakt onder het motto SYTYCB.

Het verkregen board wat ik onder m’n voeten had ( Head INSTINCT DCT) voelde aan als een natte krant en duurde me ook een dag of 2 om er eindelijk eens fatsoenlijk mee op de kanten te rijden. Maar ach, uiteindelijk ook maar bijzonder speels gaan rijden op dit speelse board. Ik had al niets met boards van Head, maar weet nu dat ik er in ieder geval nooit meer 1 onder mn voeten hoef te hebben…

@Rene, dat heb ik toch echt nooit gehad met les :( en “Trick” staat om een reden tussen " " :P
Binnenkort weer een dagje indoor, zal dan proberen een filmpje te maken die gewoon lukt, dus zonder vingers er voor of lens onder de sneeuw en dat soort geneuzel. Ik wist niet dat dat trouwens kon op een natte krant rijden :P
@Jeroen6 Ik heb mijn profiel aangepast :D ,heb hem zelf nog maar een paar keer overgelezen en de intentie van waarom het er stond en wat ik bedoelde kwam duidelijk niet echt overeen met hoe ik in mijn hoofd had met schrijven, en gaf zo blijkbaar een ander beeld dan ik bedoeld had met de zin.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

@Birdheart, respect dat je het zo oppakt!! zoals @rene al opmerkt, ben ik heel benieuwd naar een filmpje waar je bochten makend naar beneden komt. Basis is de sleutel tot de rest.
@rene wat een mazzelaar ben jij…afgelopen week in ischgl ook maar… grr (jaloers)
Maar niet bevallen dus een speelplank op de piste? En vraag nou eens of iemand een afdaling van je filmt, ipv met de stok ;-) … dan zien we wat meer en beter. Bied me bij deze dan ook geheel vrijwillig aan daarvoor ;-)

Nou, ook maar een filmpje van deze kant dan. Afgelopen april in Frankrijk bezig geweest met de tips van Rayan Knapton (filmpje in dit topic ergens te zien).
Weer echt naar de basis gegaan en zijn tips geprobeerd (silent upper body…leg flex and stretch…ben dr nog lang niet hoor). Kortom geen topsnelheden, maar echt kijken wat je board/staalkant doet, en van daaruit weer opbouwen.

Sorry hij is erg lang (4 min) gebruik ze ook om zelf te kijken waar het goed en niet goed gaat. Ik verplicht je dan ook niet om de hele rit uit te zitten ;-)
Eerste 2 minuten regular, vanaf 2 minuten switch en daarna wat spelen.

http://youtu.be/15nLKLZBi5o?list=UUAbUbLeIyFz3on1kBAUzlvQ…

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

@Jeroen6 na, ben er op ten duur anders mee gaan rijden. In het filmpje voor dit topic nog even netjes op de kanten proberen te rijden (reageert niemand op, haha), maar daarna snel net zoals je Arjen op skies ziet doen over elk bultje springen, tegen veel wandjes slashes maken en bij hopen op de pistes lekker doorheen sprayen. Toen kwam het board zeker tot zijn recht, maar om te knallen en op zn kanten te rijden absoluut niet! Zal eens kijken of ik van dat speels rijden nog iets in elkaar kan zetten :)

Edit; mja, ik hoor duidelijk beter thuis achter de camera dan ervoor, maar zal op mn volgende reis eens wat laten filmen. Kijk je video vanavond wel even zonder mn 4g abbo er doorheen te branden nu :D

@Rene Het probleem van jezelf zo filmen is dat je meer erg hebt in goede camerabeelden dan in een goede houding. (heb ik zelf ook last van) Daardoor sta je continu te contra-roteren met je bovenlichaam. (om maar de camera zo stil mogelijk te houden)
Probeer eens te filmen met de camera in je achterste hand. Heb je gelijk een oefening om je achterste hand boven je tail te houden.
@Jeroen6 Ook bij jou komt je achterste hand te ver naar voren. Het eerste stuk op dat smalle pad blijft je bovenlichaam onder de zelfde hoek t.o.v. de piste. In de backside zet je je board op z’n kant door je kniën te strekken en voorover te buigen. Even later op de bredere piste ziet het er een stuk beter uit en ga je front en backside lekker door de kniën. Probeer je bovenlichaam haaks boven je board te houden in zowel back als frontside.
Als je switch rijdt vind ik het er beter uitzien als ik eerlijk mag zijn.
De tricks kan ik verder weinig over zeggen want daar heb ik weinig kaas van gegeten.

Übung macht den meister!!!

Begint er al aardig op te lijken hoor @Jeroen6, netjes!

Nou @Jeroen6 , haal dat beginner maar van je profiel hoor. Ik denk dat er maar weinig zijn hier op het forum die zo netjes en lekker rijden als dat jij hier doet. Ja, je houding is af en toe nog niet helemaal lekker, maar hoe je je bochten maakt (en ook af maakt) zijn maar verdomd weinig Nederlanders die dat doen. Dit is gewoon lekker op je kanten rijden ipv rutschen wat het gros van alle boarders op de pistes doen. Heelrijk om naar te kijken in ieder geval!

@RFKANGOO weet niet hoor, maar ik ben alles behalve bezig m’n lichaamspositie aan te passen doordat ik aan het filmen ben. Sterker nog, m’n bovenlichaam doet vrijwel niets en laat m’n board en benen het meeste werk doen. Maar zoals aangegeven; ik zal op de volgende trip mezelf op een piste laten filmen :)

@Rene laat er maar eens iemand naar kijken die er echt verstand van heeft. Je kunt juist zoveel met je bovenlichaam doen maar doordat je er niks mee doet (om de camera stil te houden) lijkt het op een contra-rotatie. Maar laat je maar eens door een ander filmen. Dan ziet het er echt anders uit.

Zal binnenkort zelf eens iets fatsoenlijks proberen te filmen. Heb mijn archief door zitten spitten en de filmpjes die ik heb zijn al weer 2 jaar oud.

Übung macht den meister!!!

@RFKANGOO thanx voor de tips! al dacht ik zelf juist andersom. Op de smalle paden was ik juist aan het oefenen wat die ryan knapton doet. de brede pistes was meer hoe ik altijd board en dat vind ik er juist niet uitzien (corpse)

Omdat switch nog onwennig aanvoelt, dwing je jezelf meer in de basishouding, dat is idd beter, maar zo voelt het op dat moment totaal niet.
@Rene, Thanx, maar ik laat dat beginner lekker staan. Wil nog teveel leren en als ik hier indoor ga boarden (skidome rucphen) , dan kan ik je er zo 20 aanwijzen die vele malen beter kunnen boarden dan ik, (allemaal nl-ers)

Hoop wel dat mn nieuwe plank iets gaat bijdragen aan betere houding en stabiliteit.

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

@Jeroen6 , snap je punt. Misschien dat we eens moeten overwegen een tussen stap er aan toe te voegen :) Overigens ben ik wel van mening dat indoor boarden en echt in de bergen en wereld van verschil is. Indoor is strak en een behoorlijk gecontroleerde omgeving. In de bergen zijn er zoveel meer factoren waar je rekening mee moet houden en wat invloed kan hebben op je afdaling. Indoor kan ik ook mooi van kant op kant rijden. Maar is in de bergen m’n zicht wat minder en zijn de pistes al wat opgehoopt dan wordt het een heel ander verhaal :)

Wat voor plank ga je halen als ik vragen mag? :)

@rene helemaal waar. hoe de pistes erbij liggen maakt erg veel uit.
Heb 'm al gehaald. het is een 153 Travis Rice geworden. twijfelde tussen de travis en de gnu spacecase. na avond testen de travis rice geworden. Een behoorlijk verschil met een banaan kan ik je vertellen.

sta in de startblokken voor winterberg…Alleen dat ijs daar…balen

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

@jeroen6 Ik heb zelf ook de 153 Travis Rice, en ik kan je verzekeren dat je hier veel plezier van gaat hebben! Heerlijke plank zowel piste als off-piste. Lekker stabiel op hoge snelheden en de magnetraction blijft natuurlijk top (maar dit heb je zelf al ervaren :D)

@rene met welke camera heb je je filmpjes gemaakt? Erg goede kwaliteit namelijk!

@jeroen6 ik ben eens met @RFKANGOO bij u frontside bocht op u tenen komt idd u achterste hand teveel naar voor, waardoor u schouders gedraaid staan en verliest je druk op u voorste been om te carven. Je moet u schouders insturen de richting dat je snowboard. Hoe sneller je gaat het minder je moet insturen zoals bij het fietsen, als je traag rijdt stuur je meer met u stuur en afhankelijk hoe sneller je gaat ga je lichtjes sturen en meer leunen. U inclinatie hoe vergroten. Je mag ook veel dieper door de benen gaan zodat je meer druk creeert en beter grib hebt in de sneeuw.
u kleine bocht is u houding goed, boven lichaam stabiel houden en op beide tenen/hielen rijden.

heb wel de indruk dat je wel een redelijk flex boardje hebt, met wat rijd je soms?

@kendrick thanx voor de reactie, kan ik zeker iets mee!

Dit is idd gefilmd op een flex boardje. 149 libtech skate banana… heb nu de overstap gemaakt richting de travis rice (stuk stijver) en wat langer (153)

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

@jeroen6 nikske…je moet hier naar kijken, voor mij is dit de perfect houding
http://www.sneeuwsportvlaanderen.be/cm/snowboard/snowboard-o…

bij u kleine bochten moet je onthouden dat er ritme moet zijn, front als back moeten even groot zijn

flex boardje is altijd moeilijker mee te carven omdat je heel veel moeite moet doen om hem stijf te krijgen
travis rice, camber?

Plaats een reactie