[TestVerslag] Salomon Enduro XT800, Salomon X-Race, Voelkl Code Uvo

Steeds vaker komen er onderwerpen langs met mensen die op zoek zijn naar ‘de juiste’ ski. Ikzelf ben dit ook al geruime tijd en daarom besloten afgelopen week een drietal ski’s eens écht te proberen.

Elke ski heb ik hetzelfde geskied en dezelfde afdalingen mee gedaan gedurende de wintersport week. Vaak zie je namelijk in de tests, ook op dit forum, dat mensen er 1-3 hellingen mee skiën en dan tot een oordeel komen. Ik heb meerdere dagen getest onder alle omstandigheden.

Beknopt profiel:
1.87, 95kg, 45+ weken ervaring, piste knaller, 60% gesneden bochten 40% gerutschd.

Huidige ski’s:
Atomic SX9 | Lengte: 1.65 (Supercross)

Ideale piste: harde sneeuw/ijzig om korte en middellange bochten te maken. Indien er ruimte is bochten verlengen.Verhouding nu 90% op de piste en 10% daarbuiten.

Nu ben ik opzoek naar geheel andere ski’s dan de eeuwige slalom (zowel SL als GS) die ik geskied heb de afgelopen 10 jaar. Daarom eens iets heel anders proberen en kijken hoe het bevalt!

Völkl Code Uvo | Lengte: 1.82

null

Een all-mountain race ski. Het klinkt voor een skiër als ik; de ideale ski! Veel reviews waar de ski met een 8+ uit de testen komt. Alle technische gegevens zijn goed te vinden op internet, voordeel vind ik is dat de ski een houten kern heeft en een z.g.n. Rocker. Kortom een soort van banaan vorm wat o.a. het draaien moet vereenvoudigen ondanks de langere lengte.

Direct merkte ik dat de ski niet eenvoudig zelf draait door met de ‘druk’ te spelen. De ski heeft echt kracht nodig wil je op tempo het maximale eruit halen. Het grote voordeel van de ski is wel dat als je er flink wat kracht in stopt de ski overal doorheen ploegt. Mindere condities met wat papperige sneeuw maakt niets uit, al merk je direct aan je bovenbenen dat je flink aan het werk bent.

Ski komt, bij mij, het beste uit de verf of harde vlakke pistes waar je heerlijk lange bochten op hoog tempo kan nemen. De ski blijft reuze stabiel en geeft serieus gas aan het einde van je bocht. Ook buiten de piste staat de Code Uvo zijn mannetje! De ski drijft goed maar wederom vooral lange bochten. Grootste nadeel van de ski vind ik dat deze een echt GS karakter heeft, korte bochten (wat met regelmaat nodig is door drukke pistes) zijn niet zijn specialiteit. Het is zeker mogelijk, maar dan op kracht. Niet vreemd overigens met een radius van 18m, maar ik had gedacht door de Rocker (tip & tail) de ski breder in te kunnen zetten én dus de perfecte allrounder. Echter is het zeker een top ski die goede techniek gecombineerd met kracht eist; geef je dit niet dan straft hij alles af en ben je gesloopt na 10 afdalingen. Heb je een top techniek en ben je zwaarder met de nodige kracht, dan zal je er geen buil aan vallen. Wel is de ski voor mij niet de juiste keus. Immers komt de ski het beste tot zijn recht op harde pistes waar je de ruimte hebt het GS karakter echt te benutten. In mijn ogen eerder een race GS ski dan een all-mountain.

Salomon XT800 | Lengte: 1.82

null

All-mountain ski welke vooral voor op de piste bedoeld is. Dit merkte ik ook direct bij de eerste afdaling die ik maakte, groot verschil met de Völkl die ik de dag ervoor testte. De kantwissel is goed en korte & middellange bochten zijn eenvoudiger op techniek te skiën dan bij de Völkl. Wel is de Enduro minder stabiel. Ga je echt pushen dan gaat de voorkant zoeken wat ik vervelend vond op de harde en ijzige pistes. Hier merk je dat de Völkl meer een Race ski is en stabiel blijft waar de Salomon door een grotere groep mensen te skiën is.

Dan de kleine laag poeder in die de Oostenrijkse Alpen nu nog heeft. Gaat goed, maar voor mijn gevoel minder fijn dan bij de Völkl terwijl de Enduro nog breder is onder de voet. Wel merk je dat de ski makkelijker draait. Kanttekening is wel dat er deze week weinig echte poeder was, meer een toplaag van 20-30 cm. Je merkt dat de Enduro veel flexibeler is, lees: vergevensgezinder. Aan het einde van de dag rustig cruisen (zwiere zwaaien:)) met middellange bochten? Geen probleem en weinig techniek voor nodig. Ski draait onder alle omstandigheden zeer vriendelijk, wel zal de gevorderde skiër die hard(er) skiet snel aan het plafond zitten. Ik denk voor een licht gevorderde skiër een goede koop! Immers kan je er redelijk scherp op carven, prima in het terrein mee skiën en is het een eenvoudige ski om te skiën zodat foutjes niet direct worden afgestraft.

Salomon X-Race | Lengte: 1.70

null

De ski korter geskied dan dat ik eigenlijk had gedacht, maar hierin het advies gevolgd van de verhuurder. Wederom een ski met een houtenkern en ook hier is er Rocker technologie toegepast. Daarnaast heeft de ski zeker wat race genen.

De ski geprobeerd op de mooiste dag van de week, en dan doel ik niet alleen op het weer maar ook op de pistes. Vroeg begonnen en dan merk je dat je een stevig ski onder de voeten hebt. Strak snijdend door het corduroy op (nog) verlaten pistes waar ik mooi kon wisselen tussen korte, middellange en lange bochten. Hierin merk je direct dat vooral de middellange bochten de X-race zijn favoriet zijn. Bij lange doordraaiers gaat het tempo ver omhoog en dan merk je licht klapperen. Het is dan ook in mijn ogen zeker geen race ski maar eerder een sportieve cruiser. De ski vergt weinig kracht en draait eenvoudig. Het viel me op dat de ski enorm flexibel is, je buigt hem eenvoudig wat een voordeel is als je hem in kort gesneden bochten snel van kant laat wisselen.

Het is een 100% piste ski maar zelfs in de kleine laag poeder die we hadden was het niet behelpen. Uiteraard minder dan de bovenste twee, maar beter dan mijn huidige ski’s.

In mijn ogen niet verwonderlijk dat ze deze ski in de Diamant klasse verhuren, het is een vriendelijke sportieve ski zonder dat deze echt plankhard is en dus veel van je vraagt. Dit is lekker voor de meeste mensen waaronder ikzelf. Heb je echt een bere conditie en wil je uit elke afdaling het maximale halen; dan is dit zeker niet je ski en zou ik (o.b.v. mijn testje) de Völkl nemen. De ski is wel heerlijk voor een dagtocht waar je ook te maken hebt met meer drukte, paden en wisselende sneeuwcondities. Zo blijft de ski heerlijk licht te besturen in losse sneeuw en ik genoodzaakt was te wedeln. Vervolgens zet je hem op de kant en je ‘zwiert’ weer heerlijk over de piste en laat slechts een tramrails in de sneeuw achter.

Conclusie?
Ik heb nog niet mijn ski gevonden, maar denk dat voor de overgrote meerderheid van de (Nederlandse) skiërs de Enduro of de X-Race een goede koop is. Verwacht geen toppers, wat als voordeel heeft dat de prijs vriendelijk blijft én de ski ook jouw foutjes prima verwerkt.

Over twee weken ben ik er weer en staan er weer 2 nieuwe ski’s op het programma en zal ik dit topic updaten!

Skiër | Völkl | Carven | Piste knaller

knap gedaan! Ik kijk uit naar het vervolg.

met veel interesse gelezen, ga of wil je de nordica fire arrow 84 pro evo ook even testen? ( wink)

Ben zelf geïnteresseerd in deze ski en volgens mij komt deze ski overeen met hetgeen jij ook opzoek bent?

@Robbert2 top review, het niveau van het forum stijgt!!

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Probeer dan de salomon xt 850 te pakken te krijgen.

K2 rictor
Atomic nomad/blackeye

Goed verslag :)
Zelfs voor iemand als ik die nog nooit op een ski heb gestaan is het goed te begrijpen wat je bedoeld

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Probeer eens een head ski uit de world cup series. Die zullen je niet teleurstellen!

@Robbert2

Van dit soort reviews word ik wel vrolijk:) compliment!

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Leuk dit soort reacties te lezen! Sterkt me ermee door te gaan :). Gelukkig ook in begrijpelijke taal i.p.v. jeukwoorden (mijn mening) als "een strakke rebound uit de bocht"…

De HEAD SuperShape staat op de rol. K2 voelt op 1 of andere manier niet zo goed, al adviseerde Norbert Maier in Rotterdam, toen ik mijn super super super Vacuum schoenen er kocht, de K2 Bolt. Een stevige all-mountain ski, dus wie weet. :)

In elk geval heb ik gereserveerd:

Völkl Racetiger SC 1.70m
Head Supershape iMagnum 1.75m
Atomic Redstar Doubledeck 1.75m

Keep you posted :).

Skiër | Völkl | Carven | Piste knaller

Probeer dan de salomon xt 850 te pakken te krijgen.

K2 rictor
Atomic nomad/blackeye

MarceldeSkier op 19 jan. 2014 19:52

Ik vermoed dat de Salomon XT850 niet een werelds verschil is met de XT800. Ik laat die dan ook aan mij voorbij gaan.

Skiër | Völkl | Carven | Piste knaller

Leuk om je uitgebreide verslag te lezen. Denk dat het voor veel lezers hier nuttige informatie is om een shortlist te creeren. Zelf testen is nog altijd de beste optie, dan weet je zeker dat de ski bij je eisen en wensen past.

Vervolg zojuist gepost: https://www.wintersport.nl/forum/topic/147488?page=1#reply14…

Veel lees/koop plezier :)

Skiër | Völkl | Carven | Piste knaller

Plaats een reactie