Advies Ski-kleding

Hi ik ben Fiona,

Dit jaar ga ik voor het eerst met een aantal vriendinnen op wintersport, nu moet ik alles nog kopen. Hebben jullie misschien een goed advies voor een skibroek, skibril en ski jas? Ook zou ik graag weten in hoeverre Thermokleding aan te raden is.

Ik zie bijvoorbeeld vandaag een goede aanbieding op ibood (http://www.ibood.com/health-beauty-nl/nl/) met een Tenson Jas, zelf zijn ze er enthousiast over maar ja welke verkoper is dat niet hehe. Iemand ervaring met dit merk? Of andere merken die je kan aanraden?

Ik hoor het graag van jullie!

MvG Fiona

Vergeet ook niet een Helm !! Het viel me al op dat met name jongelui daar op bezuinigen getuige de
live-updates (veel mutsen met brillen) maar zonder helm kan echt niet meer hoor !

€159,95 is nog een hoop geld zeker als je voor het eerst gaat en nog niet zeker weet of je het iets gaat vinden. Als je een beetje kwalitatief goede (nieuwe) spullen wilt hebben (incl. de door Gast487 genoemde helm) ben je een paar honderd euro kwijt.

Ik ben zelf van de echt technische kleding (3-laags Goretex enzo) waar de gemiddelde wintersporter minder mee heeft. Het merk is imo minder relevant. Het gaat er meer om hoe kritisch je zelf bent t.a.v. bijvoorbeeld: waterdichtheid, mate van ademendheid, etc.

Als je gevoerde kleding hebt is thermokleding misschien niet nodig. Heb je ongevoerde kleding (technisch) dan is het aan te raden.

Als je nog niet weet of dit je ding gaat zijn dan adviseer ik een zoektocht op Marktplaats (zelfs ik haal daar met enige regelmaat dingen vandaan). Daar kun je voor weinig goede kleding scoren.

When life gets too complicated.... SKI

Ik zou ook op marktplaats kijken. vooral omdat je nog niet zeker weet of je het leuk vindt.

Of kiezen voor een goedkoper merk (er is eigelijk geen slechte skikleding te vinden). Het is gewoon welke eisen je zelf stelt.

By the way (even gebruik maken van de situatie ;) ) Mocht je interesse hebben; ik heb nog een compleet damesskipak te koop van icepeak (maat 42, maar valt als maat 40, kleur zwart/roze)). En nog een dames helm van Alpina. En een zwart dames skipak van protest maat L. Stuur me dan even een PB, dan geef ik je meer info.

Geniet van elke dag, het leven is al kort genoeg!

€159,95 is nog een hoop geld zeker als je voor het eerst gaat en nog niet zeker weet of je het iets gaat vinden. Als je een beetje kwalitatief goede (nieuwe) spullen wilt hebben (incl. de door Gast487 genoemde helm) ben je een paar honderd euro kwijt.

Ik ben zelf van de echt technische kleding (3-laags Goretex enzo) waar de gemiddelde wintersporter minder mee heeft. Het merk is imo minder relevant. Het gaat er meer om hoe kritisch je zelf bent t.a.v. bijvoorbeeld: waterdichtheid, mate van ademendheid, etc.

Als je gevoerde kleding hebt is thermokleding misschien niet nodig. Heb je ongevoerde kleding (technisch) dan is het aan te raden.

Als je nog niet weet of dit je ding gaat zijn dan adviseer ik een zoektocht op Marktplaats (zelfs ik haal daar met enige regelmaat dingen vandaan). Daar kun je voor weinig goede kleding scoren.

Alex op 20 jan. 2014 14:17

De belangrijkste functie van de thermo laag is het afvoeren van transpiratie vocht, heeft dus weinig tot niets te maken met de mate waarin de rest van je kleding isoleerd.

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Je moet een duidelijk verschil maken tussen warm thermomateriaal als 1e laag en dun, vochtafvoerend thermomateriaal.
Bijv Craft Warm serie is warm en prima als je geen dikke gevoerde jas hebt, de Craft Cool serie doet niet anders dan warmte en vocht afvoeren en zou eerder mijn keuze zijn als het niet al te koud is en je een dikke gevoerde jas hebt.
Het heeft dus wel degelijk heel veel te maken met de mate waarin de rest van je kleding isoleert.

Ik weet hoe thermo-kleding (baselayer) werkt. Ik deed de aanname dat de TS er naar vraagt mbt warmte. Mijn reactie is dus daarop gebaseerd.

When life gets too complicated.... SKI

Ik zou als beginner niet al te moeilijk doen.
Pak gewoon een niet mode gevoelige broek die vooral lekker zit en waarin je makkelijk kan bewegen (kan je best vinden voor een paar 10tjes).
Voor de jas, neem er 1 die je naast die week ook gewoon nog wil/kan dragen. Zaken waar je op kan letten is een vakje op je mouw voor de skipas en evt ventilatie openingen onder je armen.
Weet niet hoe kou gevoelig je bent maar de dagen waarbij ik echt thermo kleding nodig had in de afgelopen 10 jaar is op 1 hand te tellen.
Geloof dat ik mijn thermo broek pas 2 keer echt nodig had.
Kijk bijv bij de Aktie sport voor een thermo pully en evt een thermo shirt (hadden bij ons afgelopen weekend 2de artikel voor een euro). Misschien hebben ze ook wel een leuke jas voor je.
Persoonlijk zou ik wel gaan voor goede handschoenen (koude vingers is echt een ramp), goed zitten sokken (ik heb ooit Nomad sokken gekocht bij het Kruitvat die voor mee heel lang voldeden) en een goede helm.
Sinner heeft vaak wel leuke combi’s van helm en goggle (moet natuurlijk wel passen bij je)

Hou gewoon voor kleding de bekende sportzaken in de gaten, weet niet wanneer je gaat maar vaak beginnen ze begin februari met de uitverkoop.

decathlon is budget vriendelijk :-)

Google eens op wintersport outlet. Ben vandaag in Arnhem bij de intersport geweest. Leuke jassen, maar dan afgeprijsd.
ik heb zelf de eerste 2 jaar gedaan met een scapino pak (maat m, heb m er nog liggen, 50 euro: broek en jas, mag je 'm hebben)… was echt prima te doen.
Bezuinig svp niet op thermo, goed materiaal zit daarbij echt vele malen comfortabeler, en blijft lang goed.

Kijk ook even wanneer je gaat en hoe koud het is. -20 of -5 is nogal een verschil!

Take a smile :-) :-) :-) :-)

Heb je geen kennissen die vaker gaan skien/snowboarden? Misschien kan je voor de eerste keer wel skikledij lenen. Kwestie van geen grote investeringen te doen, als je nog niet zeker bent dat je vaker zal gaan.
Anders is Decathlon zeker een aanrader. Prijs-kwaliteit zit goed.

Wij zijn vorig jaar ook voor het eerst op wintersport geweest en heb toen mijn skibroeken bij scapino gekocht voor 15 euro ook omdat ik niet wist of ik skiën echt wel leuk vond. Deze broek voldeed prima! Skikleding hoeft echt niet duur te zijn als je niet zeker weet of je het vaker gaat doen

Goede base layer is belangrijk voor comfort. Naar mijn smaak geen merinoswol, ook de dure niet. Geen geurtjes, maar onvoldoende vochtafvoerend. Geef mij maar polyester, bijvoorbeeld van Craft. Wel goed aansluitend nemen, en liefst niet te warm.
Fleece, niet te dik
Verder zoals eerder gezegd, niet te duur als je nog niet weet of skien jouw ding zal zijn, maar toen ik mijn tweede keer ging skien, heb ik toch een nieuwe vest gekocht, eentje die meer ademend was (peak performance), en ondertussen heb ik een skibroek van The North Face, en een vest van Kjus. Altijd vrij licht om niet te zweten (ook niet bij -23°).
Ook handig: dun sjaaltje, en vooral een fleece masker met gaatjes voor adem.
Skibril: goedkoop, maar laat je informeren, en goed laten aansluiten op helm. Later Adidas Id2
Solden einde seizoen of begin seizoen doen wonderen met de prijzen.

Heb je al gekeken bij de aldi hebben ze iig waar ik woon complete set (broek jas helm bril thermo ondergoed handschoenen) voor ongeveer 100 euro
Volgens vrienden die het gekocht hebben en ondertussen al hebben uitgetest op de piste is het super spul voor een super prijs.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

[…]

Het viel me al op dat met name jongelui daar op bezuinigen getuige de
live-updates (veel mutsen met brillen) maar zonder helm kan echt niet meer hoor !

Gast487 op 20 jan. 2014 14:05

Ik denk dat het wel meevalt. Veruit de meeste skiërs dragen tegenwoordig een helm. En als ik iemand zonder helm zie, dan is dat vaker een volwassen persoon dan een jong iemand. Maar ik ben het verder wel met je eens hoor.

gewoon een leuk pakkie van icepeak of protest kopen, prima spul en niet al te duur. en koop wat thermo-ndergoed en fleece bij de hema.

Ik heb in december 2013 mijn eerste wintersportvakantie gehad en moest ook alle spullen kopen/huren.

De jas en broek heb ik bij de lidl gekocht en functioneerde prima. Als je zoals ik niet veel geld wilt uitgeven voor de eerste vakantie is het een prima deal. Nadeel zijn de ritsen, de twee broekzak ritsen gingen redelijk snel kapot.

Technisch ondergoed kan ik zeker aanraden. Ik heb mijn hardloopondergoed (craft) gebruikt en bleef lekker droog. De eerste dag had ik een katoenen vest aan en die werd zeiknat. Katoen is een nogo voor mij nu. Als warmtelaag ga ik een paar fleecetruien kopen

Mijn eerste aankoop voor de volgende ronde (februari hopelijk) is een helm!
Ik ben nogal hard gevallen en heb een flinke klap op mijn hoofd gehad. Gelukkig had ik een huurhelmpje op anders had ik er waarschijnlijk meer last van gehad. Voordat ik weer ga wil ik een kwaliteitshelm hebben. Zeker een aanrader!

Veel plezier.

TS is volgens mij afgehaakt.

When life gets too complicated.... SKI

Dag Fiona, het hangt natuurlijk van jou af hoeveel je wilt spenderen, Let gewoon op de waterkolom en ademendheid (bv 10000 mm en 10000mm, uitleg op google) aangezien je als beginnende skiester de eerste keren veel in de sneeuw zult happen, en ook zal zweten na constant vallen en opstaan, hangt natuurlijk allemaal af van de temperatuur, wind, neerslag, natte sneeuw, droge sneeuw. Wat je zal aantrekken die dag of hoeveel lagen je zult aantrekken, ga voor een goede technische jas en broek, en thermisch ondergoed die zweet van je wegtrekt.

Plaats een reactie