waarschuwing pas op met verouderde skischoenen

Het komt regelmatig voor dat mensen een ongeluk krijgen door gebroken skischoenen, door gevolg was verouderde skischoenen ( genoemd materiaal moeheid.)

wat heet oude schoennen als ze 10 jaar oud zijn dat is op zn hoogst 15 keer gebruikt een schie leraar dat er twee jaar mee

materiaal moeiheid zie je niet.
Juist omdat wij ze maar 1á2 per jaar gebruiken, en de rest v/h jaar op zolder staan, sluipt die sneller in. Het is verstandig om ze,om de ongeveer 10 jaar te vervangen.

Na tien jaar kun je inderdaad je skischoenen het beste vervangen, zeker als het nog een oud modelletje (instap van achterkant) betreft. Dit soort plastic is zo verouderd dat het gewoon verbrokkeld. Het plastic van de huidige schoenen is tegenwoordig anders qua samenstelling en zal minder snel verbrokkelen, maar uiteindelijk zullen deze ook niet het eeuwige leven hebben.
Belangrijk is om de skischoenen altijd gesloten weg te bergen, zodat de schoen zijn flex behoud.
Overigens 9 van de 10 keer breekt of de zool of de hak van een verouderde schoen, omdat hier (voornamelijk bij het aantrekken van de ski’s) de meeste druk op komt te staan.

Het probleem zijn de weekmakers in het kunststof, Als die eruit zijn verbrokkelt het plastic. Skischoenen zijn lang houdbaar omdat ze maar een paar keer per jaar buiten komen en dus weinig UV krijgen (dat haalt de weekmakers eruit) 10-15 jaar lijkt me een mooie tijd. Bron: http://www.artikeltjes.com/artikeltjes/1607/1/Advies-over-he…

Seriously snow addicted family!

hallo Jeffrey
Dank je wel, voor het interressante art, heb het nu even snel door gelezen, maar wil er vanavond eens goed voor gaan zitten.

dus als ik het goed begrijp…
ik ga elk jaar één week skieen.
dan zijn mijn schoenen na 10 jaar (dus 10 weken) versleten?
dan zijn het dure schoentjes!

het zijn inderdaad dure schoentjes. Maar iemand in onze groep, heeft het meegemaakt.
Hij is gevallen op een vlak stukje piste ( ging gelukkig niet zo hard) maar heeft toch z’n scheenbeen gebroken. De skischoen was totaal door midden gebroken. Het gevolg was opname ziekenhuis, operatie,en ongeveer een week later met ambulance naar Ned vervoerd.Meteen in het ziekenhuis werd al gezegd, dat de oorzaak materiaal moeiheid was. Wij hadden er nog nooit van gehoord.
Vandaar mijn bericht hier, om mensen er op te attenderen.
Dit waren ECHT dure schoentjes.

Ik heb het vrij recent nog meegemaakt. Ik werk bij de verhuur van een indoorbaan en bij het afstellen van de ski’s heb ik 1 paar skischoenen kapot gedrukt (gehele zool was verbrokkeld in 1000 stukjes). Vantevoren had ik die mevrouw al verteld dat ze rekening moest houden dat de skischoenen hun langste tijd hadden gehad. De skischoenen van haar man kwamen wel door de “druk-test”, maar binnen op de baan zijn ze als nog gebarsten (bij het aantrekken van de ski’s).
Beide skischoenen waren 10 jaar geleden gekocht en nog maar 2x gebruikt (daarna hebben ze nooit meer geskied) en zagen er ook nog perfect uit (geen krasjes e.d.). Kortom, zo op het oog kunnen schoenen er perfect uitzien, pas bij flinke kracht merk je dat het plastic niet sterk meer is.
Dus ja, skischoenen zijn wat dat betreft gewoon duur.

De skischoenen in het donker opbergen verlengd de levensduur behoorlijk! Dus in een kast, tas of donkere zolder.

Ik kan er maar niet genoeg op attenderen, omdat heel veel mensen dit niet weten. En ongelukken zo te verkomen zijn.
Ook al hebben we maar 1 iemand , die denkt mijn schoenen zijn al tig jaar oud en aan vernieuwing toe, en een ongeluk is verkomen is de missie al gelukt

Wat zijn tekenen van veroudering, dus los van jaartal productie?

Dat is juist het probleem, het is nietmet het blote oog te zien.Maar zeker na 10 jaar vervangen,ook gebruik je ze maar 1 week in het jaar. en opslaan in het donker en droog, b.v. in een tas op zolder.

Mensen dit topic is bijna een jaar oud. Gaarne geen oude koeien uit de sloot halen, maar gewoon een nieuw topic starten.

MAND!

Plaats een reactie