Sneeuwdump Dolomieten

Nou, ja beter dan de noord alpen…

#wintersport verslaafd

Update:
Gisteren 5u nodig gehad om mijn auto geheel te ontdoen van de sneeuw incl. de parkeerplaats zodat ik weg kon rijden als dit mogelijk was. Het hotel belde elk uur met de lokale instantie om te informeren naar de status van de weg. Om 17.45 kreeg ik het bericht dat de weg op dat moment open gesteld was. Naar verwachting zou dit niet lang duren gezien de continue sneeuwval. 18.15 lag al onze bagage in de auto en zijn we meteen vertrokken. De sneeuwkettingen had ik 's middags al gemonteerd. Tot aan Brunico bleef de sneeuw uit de lucht vallen. Uiteindelijk vandaag om 8u thuis gekomen.

Niet mijn ideale tijdstip van reizen maar de route was wel geheel file vrij en op de Fernpass waren we practisch alleen. Jammer van het gemiste diner en overnachting van het hotel maar gelukkig zijn wij nu fileloos thuis en ik denk dat vele vandaag er erg lang over gedaan hebben om de Brennerpas maar te kunnen bereiken. En er zullen er vast ook nog wel genoeg zijn die vandaag helemaal niet weg konden.

Wie slaapt in een democratie, wordt wakker in een dictatuur.

Ik ben blij te horen dat je bent goed thuis gekomen.

Idd op andere forums lees ik een groep van de Snowhead die niet verder dan Alleghe kon, en ook men in een refugio sinds woensdag avond, die ook niet weg kan.

Door de nacht rijden is heftig, maar hopelijk heb je morgen nog om bij te komen voordat je moet gaan werken…

En ach, de meestal pistes zijn toch niet open ivm lawine gevaar, dus heb je toch niks aan.

intussen in Arabba

null

The older I get, the better I was

Predazzo

null

The older I get, the better I was

Wij zitten nog steeds vast in Hotel Maria Flora bovenop de Passo Sella, op de grens van Selva en Canazai. Originele plan was om vanmorgen te vertrekken, maar met het oog op de voorspellingen hadden wij dit ook al omgezet naar vrijdagochtend, echter was het toen al niet meer mogelijk. En, we zitten er nu nog!
Elke dag de auto sneeuw vrij maken en alles staat klaar om eventueel achter een sneeuwschuiver aan te rijden. We zitten hier in het hotel met ongeveer 20 nederlanders en de sfeer is prima! Natuurlijk gaat het na 3 dagen wel vervelen, maar we zijn bang dat we er zeker tot halverwege komende week zitten. Er ligt zo gigantisch veel sneeuw!! Ik denk dat er op de weg, beide kanten op, wel 2,5m ligt.

Vanmorgen spektakel met een Heli van Dolomiti Superski die naast ons hotel (20 meter) probeerde lawines op te wekken, echter gebeurde er daarna niets meer. Vanmorgen was het wel even zonnig en boven 0, de dunne laagjes sneeuw op de auto (na 3 dagen schoonmaken) lagen te smelten. Helaas is het zojuist, 13h00, weer begonnen met sneeuwen!

Hopelijk heeft het hotel nog genoeg voorraad…maar dat merken we vanzelf wel!

null

null

null

null

Wij zitten al twee dagen vast op passo Gardena/Grödnerjoch! In rif. Frara. Pas aan beide kanten dicht maar de redding is nabij zegt men, de frezers zitten nog maar 2 km bij ons vandaan!
Ondertussen sneeuwt het weer hevig maar we staan paraat! Hopelijk rijden we vanavond weg!
We hebben nog heerlijk een dag kunnen skiën, in st. Christina scheen de zon!

Wij hadden vrijdagochtend besloten om zo snel mogelijk te vertrekken uit Corvara (Alta Badia). De situatie met de sneeuw was al zodanig dat langer wachten zou betekenen dat we niet meer weg zouden kunnen. Het was even wat gedoe om het dorp uit te komen, maar verder was het goed te doen en geen sneeuwkettingen nodig gehad. Vrijdag avond waren we thuis. Anders hadden we er misschien nog gezeten of vandaag pas kunnen reizen.

Wat een verhaal allemaal!

Het kan dus ook teveel sneeuwen…

- Skiboarder - Revel8

Zaterdag zonder al te veel problemen vanuit Canazei vertrokken, nog even in tre valli geskied en toen naar huis. Inmiddels was in het dal de sneeuw over gegaan in regen.

Vrijdag vertrokken uit Colfosco gezien de mogelijke chaos op zaterdag. Zo aan de bovenstaande reacties te zien was het een goede beslissing!

null

null

Wij gaan over drie weken. Ben benieuwd wat er dan ligt. Sterkte voor hen die nu daar in de sneeuw zitten.

@ All,

Wij rijden donderdagmorgen naar Canazei. onze eerste keer in dat gebied:) Nu ligt er wel heel veel sneeuw, en is het einde nog niet in zicht… Momenteel in contact met ons hotel.

Graag aanvullende info: is Canazei uberhaupt bereikbaar? Welke route te volgen vanaf Innsbruck?

Op snowheads - grote lawine bij de 4-CLD Capanna Bill - Passo Padon.
http://www.skiforum.it/forum/discussioni-generali/74453-03-f…

The older I get, the better I was

Ik kreeg net via facebook een bericht over de lawine bij Passo Padon. Twee skiliften zwaar beschadigd. "Pilonen versplinterd". Geen berichten over slachtoffers gelukkig, ik neem aan dat de liften niet in gebruik waren. Hopelijk heb ik gelijk.

Even verder gekeken: ik zie dat voor het hele gebied momenteel de hoogste lawinewaarschuwing geldt en dat alle liften dicht zijn. is er bevestiging uit het gebied zelf?

Ik neem aan, gezien de schade, dat de verbinding tussen de Sella ronda en de Marmolada voor langere tijd dicht zal zijn.

Ik ben niet zo handig met knippen en plakken, maar als het goed is hier een foto van de lawines. De twee lawines hebben een hotel ingesloten.

null

hmm, als’k dat italiaanse forum waarnaar gelinkt werd goed begrepen heb, zou de lawine van de (westkant?) passo padon afgekomen zijn en daar onder andere de terugbrenger (Malga Ciapela --> Arabba) °17 hebben geraakt (en gedeeltelijk pilonen hebben geraakt).

Daar kan’k die foto eigenlijk niét op thuisbrengen.

Die foto is uit Val D’Isere van een paar jaar terug.

Spectaculaire foto, maar ik denk eerlijk gezegd niet dat dit de bewuste lawine bij Passo padon is. De getroffen liften zouden een "seggiovia" en een "skilift" zijn, oftewel een stoeltjeslift en een slepertje.
De lift op de foto is volgens mij een grote gondel.

right, nu herken’k het … le fornet, helemaal op het einde van de valie in val d’isere…

Nou ja zeg, hij is geplaatst op Facebook door Danterceppies lodge. Ik ben er gewoon vanuit gegaan dat het klopte.
En toch ben ik redelijk bekend in het gebied, althans dat dacht ik ;-)

Hoi M, In het onderschrift staat (lees ik nu): La foto è di Repertorio
Wat volgens mij betekent: de foto is een archiefbeeld.
Blijft lastig, Italiaans proberen te lezen. :-)

Gelukkig nog steeds geen berichten over slachtoffers.

Zaterdagochtend vertrokken uit Corvara, voor het eerst met sneeuwkettingen. In het dorp aangekomen waren ze al niet meer nodig, ook La Villa en richting Brunico geen problemen ondervonden. Wel 3 uur of de eerste 60 km gedaan (de normale vakantiefile schijnt). In Oostenrijk en Duitsland goed door kunnen rijden en toch nog in 13 uurtjes thuis aangekomen.

Goed van jou hoor Richard. Mijn Italiaans laat inderdaad wat te wensen over.
Ben benieuwd wat ik daar zaterdag aantref. Zoveel sneeuw heb ik nog nooit gezien.

Robert: drie uur tot je bij de tolpoort van de autobaan bent klinkt bekend. Al het verkeer perst zich door één smalle weg en daar komt halverwege ook nog het verkeer van de Kronplatz bij.

M, ik duim voor je. Hopelijk heb je komende week fantastische sneeuw. Aan de hoeveelheid zal het niet liggen, er wordt de komende dagen zelfs nog meer verwacht.

Wij zijn vanmiddag ‘gered’ vanaf de Passo Sella. Rond 12h30 kwam er een freezer met schuiver naar boven. Vervolgens daarachteraan naar beneden gereden. Kettingen tot aan hotel Lupo Bianco (bovenin Canazai) voelde fijn, niet heel nodig. Canazai was prima bereikbaar, zelfs regen daar. De Sella Pas richting Selva was nog afgesloten helaas!

@ gast 697. , Canazei is bijna altijd te bereiken via de volgende route;
Neem de afslag Ora (auer) op de brenner autobahn. Volg de ss48 naar Cavalese, daarna defelfde weg vervolgen, via Predazzo, Moena en Pozza kom je in Canazei

Hoe zit het met de liften ?

Plaats een reactie