Sneeuwdump Dolomieten

idd, da’s daar … wij hebben daar twee jaar geleden een natte lawine meegemaakt … de helling erboven was te hard opgewarmd en sneeuw/water werd massaal afgevoerd. Dat ging toen tot nét aan de pisterand en was dus stukken minder hevig dat je filmpje of wat nu gebeurd is.

WOW!
Hoe was dat om drie dagen vast te zitten in een berghut?

lk lees net dat de acht Duitse toeristen die waren ingesneeuwd in de Fedaia hut terug zijn in de bewoonde wereld. Ze zijn opgehaald met een privé helikopter, gebruik makend van een periode van gunstig weer. De eigenaar en zijn personeel zitten er nog.
De eigenaar en een medewerker van Capanna Bill zitten ook nog ingesneeuwd.
Ze zitten er sinds zondagavond.

idd, da’s daar … wij hebben daar twee jaar geleden een natte lawine meegemaakt … de helling erboven was te hard opgewarmd en sneeuw/water werd massaal afgevoerd. Dat ging toen tot nét aan de pisterand en was dus stukken minder hevig dat je filmpje of wat nu gebeurd is.

Lars3 op 6 feb. 2014 14:56

Brrrr, daar gebeurt dus vaak wat! Gelukkig dat het voor jullie ook meeviel!
Ik moet zeggen dat ik er niet prettig ski na wat er vorig jaar is gebeurd. Het blijft een spannend stukje.

WOW!
Hoe was dat om drie dagen vast te zitten in een berghut?

RichardI op 6 feb. 2014 15:03

Gezellig, ik zat er met 5 uit de groep van de huttentocht en JeroenV die ik van dit forum ken. We waren eerst van plan zelfstandig een huttentocht te gaan doen en hij had heel wat goede tips en nu elkaar dus ontmoet in de hut toevallig!
Het was er warm, voldoende eten en drinken en we hadden een bed! De liften gingen gewoon (hoe raar ook; je kunt niet rijden maar wel skiën :-) ). We hebben nog heerlijk geskied. Maar de drang, na zo’n intensieve week om weer terug te gaan naar mijn partner en kinderen was groot. Daarbij lag er ook een hoop te wachten op het werk. Hoe zeer ik ook van sneeuw hou, ik was er ook aan toe om weer lekker thuis te zijn.

lk lees net dat de acht Duitse toeristen die waren ingesneeuwd in de Fedaia hut terug zijn in de bewoonde wereld. Ze zijn opgehaald met een privé helikopter, gebruik makend van een periode van gunstig weer. De eigenaar en zijn personeel zitten er nog.
De eigenaar en een medewerker van Capanna Bill zitten ook nog ingesneeuwd.
Ze zitten er sinds zondagavond.

RichardI op 6 feb. 2014 15:19

Gelukkig konden ze opgehaald worden!
Nog even spannend voor het personeel. Ben benieuwd wanneer het daar weer open gaat!

Op het Italiaanse skiforum heeft iemand eens de moeite genomen om echt ALLE webcams achter elkaar te plakken.

Waarom?
Omdat er nog nooit zoveel sneeuw gevallen is in Italie
Omdat over 30 jaar nog steeds over deze winter gesproken zal worden
Omdat nu de zon schijnt
En omdat het over 2 dagen weer gaat sneeuwen

http://www.skiforum.it/forum/meteo-situazione-neve/74602-la-…

null

The older I get, the better I was

@Menno schitterende webcam reportage thx voor het delen met ons

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Thx voor de webcam link Menno

zin an!!! over 7 dagen reizen we af naar Canazei. :)

Member of global cooling initiative

Super die webcams @menno !

Vandaag is de Sella Ronde weer geopend nadat deze een week lang afgesloten is geweest wegens lawinegevaar, zelfs Arabba is alweer voor driekwart open. Ben benieuwd voor hoe lang aangezien er weer 50-100cm aankomt dit weekend.

Het gehele Marmolada gebied is nog wel dicht, iemand nog nieuws over de lawine daar?

- Skiboarder - Revel8

Zo te zien zijn ze Arabba nog aan het uitgraven ;-)

null

De Sella Ronda een week dicht, in februari. Volgens mij is dat nog nooit voorgekomen, en zeker niet wegens TEVEEL sneeuw.

De laatste 72 uur, nog eens 65 cm sneeuw in Arabba. Dat is nr. 2 wereldwijd.
En intussen bijna de 6 meter sneeuwhoogte boven - 593 cm. Nog 1 dumpje…

http://www.skiinfo.nl/72hourdump_all.html

The older I get, the better I was

Madesimo op youtube

null

The older I get, the better I was

Nog een weekje en we zijn er weer

Wat een sneeuw in Madesimo!

Update Marmolada; op hun facebook staat dat er twee pijlers ‘ontworteld’ (google translate) zijn door de lawine, het gaat hier om de stoeltjeslift Padon 2. Dit is de enige verbinding met Arabba en het Sella Ronde gebied en ik zie ze niet in hartje winter met meters sneeuw even snel 2x beton storten en nieuwe pijlers neerzetten.
Voor mij slecht nieuws aangezien ik over 1.5 week aan de voet van de Marmolada zit, dat wordt dus vermaken in het kleinere (80km) gebied van Civetta en op de Marmolada als deze weer open is.

Natuurlijk houdt dit ook in dat als je wel aan de Sella Ronde zit, geen afdalingen van de Marmolada kunt maken omdat je niet meer terug kunt komen… of er wordt nog een bijzondere oplossing gevonden maar dit is zeer onwaarschijnlijk.

- Skiboarder - Revel8

In de italiaanse forum, denken men, geen verbinding meer te hebben.

Goed nieuws, de Marmolada wordt lekker rustig, en dat is prachtig plek om te skien.

Maar het komt niet goed met dat verbinding dit seizoen, dat is afgelopen verhaal. Jammer. Ik ga ook 20 feb, maar dan op een huttentocht, inclusive Marmolada, maar ik denk dat het ook niet gaat gebeuren.

In de italiaanse forum, denken men, geen verbinding meer te hebben.

Goed nieuws, de Marmolada wordt lekker rustig, en dat is prachtig plek om te skien.

Maar het komt niet goed met dat verbinding dit seizoen, dat is afgelopen verhaal. Jammer. Ik ga ook 20 feb, maar dan op een huttentocht, inclusive Marmolada, maar ik denk dat het ook niet gaat gebeuren.

HeidiInTheAlps op 10 feb. 2014 10:49

Inderdaad, de rust is dan weer het voordeel :)
Er is volgens mij wel een busverbinding tussen Malga Ciapella en Arabba, is wel 45 mins rijden maar er zijn mogelijkheden.

- Skiboarder - Revel8

Ik las ergens dat de Marmolada naar verwachting de 15e weer open gaat. Dus deze week nog niet.

Malga Ciapela ligt behoorlijk in een uithoek. Over de weg naar Arabba is een flinke omtrekkende beweging via Rocca Pietore. Het opzetten van een busverbinding met Canazei ligt misschien meer voor de hand. Dat is "alleen maar" de Fedaia pas over, alleen is die momenteel dicht wegens lawinegevaar.

Het zou wel mogelijk moeten zijn om vanuit Malga Ciapela met de bus Alleghe te bereiken. Dat is een leuk skigebied. Niet heel groot, maar groter dan alleen de Marmolada.

wie wil op een bus zitten voor 45 minuten? dat is toch geen skien? en dat is dan niet ook de tijd berekend dat je moet wachten voor de bus.

Ik kan mij voorstellen dat ze zoiets gaan doen, om alleen maar iets te hebben, maar het lijkt mij niet z’on goed plan.

Ach ja, ik zie het allemaal wel…ik toch heel erg genieten!

@RichardI ik las inderdaad iets over een busverbinding via de Fedaia pas, alleen liet mijn Italiaans het afweten om het volledig te begrijpen :) met jouw info erbij is het verhaal rond. Las alleen wel dat er betaald moet worden voor de bus. Ben benieuwd hoeveel.

Malga Ciapela is inderdaad een uithoek… zelf zit ik in Rocca Pietore omdat ik mijzelf door de familie heb laten lijmen :P Zij gaan voor Civetta en ik dacht ach, via de Marmolade knal ik zo richting Arabba… helaas :P.
Daarnaast zie ik ook alweer het nadeel van de bus… paar weken geleden met de auto in Oostenrijk, heerlijk hoor, zelf een half uurtje rijden naar een andere dorp is toch lekker.
@HeidiInTheAlps Een huttentocht klinkt trouwens zeer uitdagend met de huidige omstandigheden in de Dolomieten, gaaf hoor!

- Skiboarder - Revel8

@BertV Hoe ga je naar Rocca Pietore? Met eigen vervoer? Hopelijk zijn tegen die tijd de passen weer open. Ik zie hier dat er op dit moment nog veel passen gesloten zijn. http://www.provincia.bz.it/traffico/
Goed om in de gaten te houden.

Het duurt gelukkig nog anderhalve week. En de passo campolongo staat niet vermeld onder de gesloten passen.

ja, maar het blijft dumpen ook… lijkt mij heel erg spannend.

Ik ga zelf vliegen naar Bolgona, en met een huur auto naar val di gardena, dus dat moet komen met onze…al hou ik rekening mee dat ik de Marmolada gaat missen.

@RichardI Met de bus helaas, hoop dat die door de sneeuwmuren heen past :) ik heb gelezen dat de weg via Arabba weer open is, maar zie het tegen die tijd ook wel. Omrijden is een paar uur extra slapen!
@HeidiInTheAlps Mooi hoor! Marmolada kan volgens mij wel als de liften vanaf Arabba maar tot aan de grens met Marmolada omhoog gaan dan is de verbinding in die richting open. Terugkomen is dan even een rode piste beklimmen richting Arabba, maar dat is ook wel weer mooi natuurlijk :)

- Skiboarder - Revel8

Foto’s van de Padon lift bij Arabba, die verwoest is door een lawine.

lawine schade, 2 palen van de stoeltjeslift zitten onder de sneeuw, bij de rode pijl

null

berg station, mooi al die sneeuw maar wat heb je eraan

null

The older I get, the better I was

Dus idd dezelfde plek waar we vorig jaar ook al een natte lawine zagen gaan die tot aan de piste kwam … benieuwd of ze nu ineens werk gaan maken van een lange dal-berg lift ipv de twee slepers & relatief onbetrouwbare stoeltjes lift.

Mmm, ja die is kapot :( Ach volgens mij kun je dat stukkie wel lopen. Gondel de Marmolada op, naar beneden knallen richting bergstation stoeltjeslift en laatste stukje wandelen, goed voor het lichaam.

- Skiboarder - Revel8

Volgens mij is dit de stoeltjeslift naar Passo Padon. Als je van de Marmolada af komt, kom je uit bij het DALstation van deze stoeltjeslift. Best een pittig stukje wandelen ;-)

Natuurlijk moet wel eerst de gondel naar de Marmolada weer gaan draaien :-(

Die lift is wel 715 meter omhoog volgens de site van superdolomiti ;-). En als’k me niet volledig vergis is dik de helft daarvan boven de aansluiting met de piste van de marmolada :).

Ik ben er over een week, als je verbinding Marmolada - Arabba kan skien, met een ‘kleine’ stukje lopen, dan laat ik het jullie weten…

ik ga voor het eerste, en ben ik van plan om veel km te maken.

Ik zie alweer dat mijn herinneringen mij in de steek laten :) het zal idd wel een beste klim zijn haha. En de lift aan de andere kant draait (nog) niet dus terugkomen kan dan niet. Ik ben benieuwd Heidi wat je aan gaat treffen. Ik sta er de 22e!

- Skiboarder - Revel8

Ja, dat klopt jij bent bij de Marmolada kant in een hotel, toch BertV?

Wie slaapt in een democratie, wordt wakker in een dictatuur.

Plaats een reactie