Stijfheid skischoenen

Ik ben wel zo langzaam aan toe aan nieuwe skischoenen. Begin dit jaar mijn eerste set ski’s vervangen voor nieuwe Atomic’s (Redster D2 GS), maar na 6 jaar zijn eigenlijk ook mijn skischoenen wel aan vervanging toe…

Het kiezen van nieuwe ski’s was erg lastig maar ben blij met uiteindelijke keuze, ik dacht schoenen koop ik ff, daar komt niet zoveel keus bij kijken, WRONG!

Ik had nog nooit gehoordt over diverse stijfheden in schoenen, natuurlijk is dit opzich logisch maar de keus wordt dus nog moeilijker. Ik heb gezien mijn moeilijke voeten een sterke voorkeur voor de Fischer Vacuum Fit serie.

Ik noemde bewust hiervoor even mijn ski’s want de verkoper vertelde dat daar de Hybride 12+ het beste bijpast (qua segment/niveau). Ik twijfel zelf tussen de 8+ en de 12+.

Wat merk ik hier nou in de praktijk van qua verschil?

Ik vindt direct contact met mijn ski’s belangrijk, sta lange dagen op de piste en ski redelijk vlot door. Ben geen crack, maar zeker ook geen vakantie skiër. Dus het moeten geen super oncomfertabele race schoenen zijn, maar ook geen comfortabele “vakantie” skischoen(en)

First powder, last beer...!

belangrijkste is dat je schoenen goed zitten. En ja de stijfheid speelt wel mee in de overbrenging op je skies. Dus een ervaren skier die op beginners schoenen gaat skien met een lage flex zal dat merken en positief zal dat niet zijn. Maar staar je niet blind op de stijfheid, je moet tenslotte vooral plezier hebben van skischoenen die goed zitten en geen pijn doen.
Die 8+ heeft een flex van 80? en de 12+ een flex van 120 neem ik aan? Dan zou ik de 8+ niet doen, lijkt me wat te slappe schoen voor wat je wilt doen. flex van 100 - 120 lijkt me beter voor je.

Stijfheid is ook relatief, de getallen zijn per merk verschillend (de ene 100 is de andere niet).
Hangt ook van je gewicht af, ben je zwaarder, dan kun je een stijvere schoen pakken dan wanneer je vrij licht bent. Ergens rond de 100-120 is voor de meeste vergevorderden wel okee. Daarboven wordt het echt stijf (racing) en in die categorie ga je pas zoeken als je precies weet wat je wilt.
Stijver is minder comfortabel voor een dag skien, maar wel weer directere overbrenging.
Wat je er in de praktijk van gaat merken kan ik niet zeggen, omdat ik je gewicht en lengte en zo niet weet. UIteindelijk allemaal afhankelijk van het inzetbereik dat je voor ogen hebt en persoonlijke voorkeur.

Ik ben 1.88 met 94 kilo…Dat merken niet te vergelijken zijn maakt het ook lastig, na wat research erachter gekomen dat ik nu op 80 sta (Rossignol), dus niet vreemd dat ik wat stijvers zoek. Die 80 wordt het dus niet, dus inderdaad 100-120, wordt kritisch passen (altijd natuurlijk)…

First powder, last beer...!

Met die gegevens zou ik (mits je technisch ook redelijk goed kunt skien natuurlijk) eerder richting de 120 gaan. Passen is het belangrijkste. Een schoen die qua stijfheid goed is maar niet goed past is nog steeds slechter dan een slappere schoen die wel goed past.

Denk dat de antwoorden hierboven het al wel aangeven:

  1. zoek goede pasvorm … dat verschilt van schoen tot schoen en niemand kan op een forum zeggen welke schoen voor jou hét gaat doen. Wel zijn er wat algemene verschillen in hoogte, breedte, etc, etc die richting kunnen geven. Als die Fischer vacuum fit je het beste voelen/aanpassen … prachtig. Maar laat je niet te hard leiden door die vermeende mogelijkheid om met de binnenschoen of buitenschoen een beetje aan te passen. Dat is écht wel zeer beperkt dus de basisschoen zal al bijna goed moeten zitten.

  2. goede flex … in combinatie met een goede pasvorm zal een hogere flex voor een beter contact met je ski zorgen. Een hoge flex en een slechte pasvorm is een marteling. Een lage flex met een goede pasvorm heb je weinig contact en ga je héél hard met de rest van je lichaam beginnen werken om je houding te onderhouden. Welke flex voor jou net goed is gaat toch afhangen van je lengte/gewicht/beenlengte/… Een pluimgewichtje kan met een 80 al stukken verder komen dan een zwaargewicht sportskier met een 100.

  3. De ene 100 is de andere niet. Elk merk heeft toch een andere invulling van zo’n getal. Het geeft eerder aan hoe ze de schoen zelf in hun productrange plaatsen. Mss een leidraad: ikzelf ben 75kg@175cm met 60 weken + ervaring en ski nu met een flex 110 (atomic hawx). Daarvoor flex 90 van Tecnica en die was gewoon te zacht geworden om stevig door te carven (scharnierpunt op de enkel finaal doorgeduwd zelfs). Voor het mooie rustige wedelen ging die nog wel.

  4. stijver is minder comfortabel? Nee, dat moet niet. Goede pasmaat + stijve flex + goede skitechniek is voor mij zeker comfortabeler dan een goede pasmaat met zachte flex.

  5. Volgens mij (for what it’s worth) kan je beter tijd steken in het zoeken van een goede schoen dan een superski. Het ene is direct comfort (als je voeten blauw zien mankeert er iets), het andere is leuk en misschien comfort. En uit je ski haal je pas het beste uit als je ook een voor jou goede schoen erop hebt staan ;-).

Ah, ondertussen zie’k dat je 94kg@188cm bent … vergeet die flex 80 maar :). Denk idd in de stijvere richting.

Nog wat tips voor als je schoen gaat passen:

  • Mocht je in je huidige schoenen aangepaste zooltjes hebben neem deze dan mee tijdens je zoektocht.
  • Meet de lengte en breedte van je voeten op (in mm) alvorens je schoenen gaat passen. Veel mensen kopen hun schoenen namelijk veels te groot (ik heb de fout ook ooit gemaakt :-P)
  • Doe wat voorwerk door op internet informatie op te zoeken over eventuele schoenen die je wilt kopen.
  • Most important: ga naar een winkel met verstand van zaken en dus niet naar een Daka, Perry sport, etc. Deze winkels hebben trouwens over het algemeen geen schoenen met een flex hoger dan 100.
  • Winkels: MK Skiservice in Bilthoven, Norbert Maier in Rotterdam. Er zijn nog andere goede zaken die ik persoonlijk niet ken, maar waar andere mensen op dit forum goede ervaringen mee hebben
When life gets too complicated.... SKI
  1. stijver is minder comfortabel? Nee, dat moet niet. Goede pasmaat + stijve flex + goede skitechniek is voor mij zeker comfortabeler dan een goede pasmaat met zachte flex.

@Lars3 Met mijn opmerking over dat een slappere schoen die goed past beter is dan een stijvere schoen die niet past, bedoel ik te zeggen dat pasvorm minstens zo belangrijk is als de flex. Als de schoen te groot is kun je nog van de prachtige stijve schoenen hebben, maar je overbrenging is dan gewoon slecht.

In het oosten zit in Hengelo Baum Sport, goede ervaring mee.

Ik ga naar Austria Sports in Malden…

First powder, last beer...!

Of lokaal in Oostenrijk, Frankrijk etc bij een grote shop.

Ik heb 2 weken geleden in Nederland nieuwe schoenen gekocht, na veel passen en meten Tecnica’s gekocht die perfect zaten (ik heb redelijke brede voeten).
Na 2 dagen skiën begonnen mijn schoenen te knellen, dus ik ging al naar de lokale Intersport (Breitfuss in Hollersbach) om schoenen te huren met de instelling de schoenen in Nederland weer terug te brengen. Volgens de verkoper had ik al vrij brede schoenen en zouden er maar weinig alternatieve modellen zijn voor mij. Dus hij bood aan om de schaal breder te maken.
Helaas had hij de juiste mal niet beschikbaar dus kreeg ik op dinsdag een paar huur schoenen mee. Op woensdag weer perfect geskied op mijn eigen schoenen maar op donderdag weer wat pijntjes dus nog wat laten rekken. Op vrijdag eindelijk de perfecte schoen. Totale kosten voor het bootfitten €0,00 (service) en ik hoefde ook voor de huur niets te betalen (ondanks dat ik dus daar de schoenen niet gekocht had), dus uiteindelijk maar een sixpack Weissen gebracht ;-) .
Volgende keer denk ik dat ik ze toch in Oostenrijk zelf ga kopen puur omdat je dan weet dat je gedurende je vakantie een goede schoen aangemeten krijgt en niet moet wachten totdat je weer in Nederland bent en je weer terug kan naar je eigen skishop.

Hmm… Hoe houd ik dit kort :)
Ik heb echt jaren last gehad van mijn voeten in de skischoenen. Door een spreidvoet bij m’n kleine teen aan beide voeten heb ik twee hele vervelende drukpunten. Jarenlang hier gewoon mee doorgeskied. Elke ochtend deed het ontzettend pijn tot het begin van de middag want dan werden ze toch gevoelloos. ’s Avonds konden ze wel weer bijkomen.
Op een gegeven moment merkte ik dat ik niet veel verder kwam met het skiën doordat ik door de pijn/gevoelloosheid gewoon niet in mijn element kwam. Ik ging me erin verdiepen en bij een lokale winkel kwamen ze met het voorstel om mijn schoenen uit te rekken (wist ik veel dat dit gebruikelijk is). Gratis nog wel.
De volgende dag ophalen en testen. In eerste instantie wel lekkerder, maar nog niet optimaal. Je voet zit toch wat losser in de schoen en je gaat ze vervolgens weer hard aansnoeren om lekker te kunnen racen.
Toen werd ik geattendeerd op binnenschoenen die ze op maat maken door er foam in te spuiten. Ook weer iets gebruikelijks (naar verluid), topskiërs zouden dit al jaren doen. Kosten: 130 euro. Na veel wikken en wegen (voor het dubbele heb je namelijk in de uitverkoop alweer nieuwe topschoenen). De verhalen die ik erover hoorde waren erg positief, dus toch maar gedaan.

Resultaat: heerlijk! Althans, ik heb nog steeds wel pijn maar dat komt door m’n ongelukkige voeten. De schoen staat helemaal naar je voet, je hoeft ze minder aan te snoeren, betere doorbloeding, veel betere prestaties.

Je hebt moeilijke voeten zeg je. Achteraf denk ik dat een skischoen met een stijfheid van 90-100 inclusief binnenschoen op maat ideaal is. Tenzij je modelvoeten hebt die toch nergens last van hebben. Bootdoc is trouwens het merk van de binnenschoenen. Ik heb het in Italië laten doen waar ze het vaak doen, maar je zult overal wel adresjes hebben.

O, dat was ik dus, maar dan niet ingelogd.

De Fischer Vacuum zijn top! Ik heb de Hybrid 12 gekocht, kortom flex van 120. Dit is de zijkant van je schacht qua stijfheid. Doordat er een loopstand op de schoenen zit is het lopen nog wel te doen. Voordeel is dat je ook aan de achterkant direct kan instellen hoe je de forlage wilt hebben. Ik sta dus altijd extreem in de forlage wat een nadeel is voor lopen, maarja daar zijn ze ook niet voor gemaakt.

Kortom, vacuum zijn echt top schoenen. Heb dit gedaan bij Norbert Maier in Rotterdam. Ik heb overigens niet eens moeilijke voeten, maar zo ben je 100% zeker dat je een goed zittende schoen koopt. Bij mij waren de kosten incl. een zooltje 550,-. Ik heb er nu twee weken opgestaan dit jaar en het is perfect!

Wel zit de schoen voor mijn gevoel losser dan mijn vorige; Atomic Race 110 maar daar kreeg ik ook kramp. Dit had te maken met dat ik daar de schoen echt heel strak moest doen voor optimale controle. Nu zitten die Vacuum schoenen zelfs zonder de schnallen vast te maken al goed strak. Dus kom je niet verder dan het tweede ‘rekje’. Wel heeft Norbert geschoven met de schnallen zodat ook anders op mijn voeten gespannen staan. Als je ze vast doet staan ze iets scheef zeg maar, maar hierdoor zitten ze strak op precies de goede plek.

De Hybrid 12 zou ik overigens niet nemen als je een relaxte skiër bent of een beginner, dan zijn ze simpel weg te hard.

Skiër | Völkl | Carven | Piste knaller

Vandaag de Fischer vacuum fit hybrid 12+(Flex 120) aangehad, met de wetenschap dat bij kou de schoen stijver wordt ga ik een modelletje omlaag, het wordt de Fischer vacuüm fit Hybrid 9+ (Flex 90) of de Fischer vacuüm comfort V10 (flex 100)

First powder, last beer...!

Waarom heb je eigenlijk moeilijke voeten? Smal, breed? Voor brede voeten kreeg ik namelijk salomon of dalbello aanbevolen.

Voor smalle voeten kun je bij Lange gaan kijken. Die zijn uitermate geschikt voor mensen met smalle voeten.

Platvoeten plus brede voorvoet

First powder, last beer...!

Ik heb zelf geen ervaring met Fischer. Uitrekken van schoenen bij de drukpunten en een binnenschoen op maat (foam) zou m’n advies zijn. Uiteindelijk moet je zelf kiezen :)

Plaats een reactie