Snowboarder triggert grote lawine (huizen bedolven)

http://www.nbcnews.com/nightly-news/avalanche-buries-home-n4…

Een snowboarder triggert een lawine die grote schade aanricht in dorp. Zeer heftig.

Click. Click. Peace

En dan nu de vraag: Wie kan je hier verantwoordelijk voor houden?
a) de snowboarder
b) de liftmaatschappij
c) de beheerder van het gebied
d) de liftbediende
e) de slachtoffers

on-topic tragisch dat het gebeurt, elke keer als ik zie wat een schade een lawine aan kan richten aan gebouwen, mensenlevens, of bossen die ineens omver gaan, krijg ik steeds een gevoel van hoe nietig wij mensen zijn ten opzichte van moeder natuur

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

holy fuck… dat is mooi kut voor de mensen die daar wonen…
Heeft de snowboarder het wel overleeft? werd mij niet duidelijk in de video

Gang is alles

pfff, nou die boarder is meteen goed duidelijk gemaakt wat ‘restricted’ betekent. Wel ongelooflijk dat je op een helling waar een dergelijk krachtige lawine kan ontstaan, geen lawine-brekers neerzet terwijl de lawine over een dorpje heen zou gaan. Iets zegt me dat dit een kosten afweging is geweest.

Het Amerikaanse rechtssysteem kennende, ben ik bang dat deze snowboarder (zo ze die kunnen traceren) een probleem heeft…

Opmerkelijk dat dit mogelijk is, je zou verwachten dat er meer maatregelen (lawinehekken etc). zijn getroffen ter voorkoming van iets dergelijks.

@Birdheart in Europa kan de snowboarder hier zeker voor aansprakelijk gesteld worden. In restricted area in Amerika verwacht ik ook dat deze man in kwestie een groot probleem heeft.

Click. Click. Peace

Volgensmij is in de USA de liftmaatschappij ook verantwoordelijk voor de off-piste. Aan de andere kant was het duidelijk restricted.

@Rogier deze lawine is nu getriggerd door een boarder maar is het niet gevaarlijk dat zo’n sneeuwdek boven een dorp op ‘scherp’ staat? Er word in het bericht gesproken over aankomend slecht weer dus ik kan me voorstellen dat een lawine ook door een storm of nog meer sneeuwval getriggerd word.

🏂

@Gast674 Alleen voor inbounds off-piste. In Amerika verbieden ze sommige delen van gebieden.
@Martin9 Natuurlijk is dat een goede vraag, alhoewel er een groot verschil kan zitten tussen het risico op spontane lawines en getriggerde lawines zelfs als deze laatste erg groot zijn. Maar ik ken de precieze gegevens niet.

Click. Click. Peace

@rogier, uw onderschrift is wel wat cynisch als je het in de context van dit topic bekijkt :p
Wel enorm erg voor de inwoners van dat dorp.

If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Vreselijk. Het laat maar weer eens zien wat voor verborgen kracht er in zo’n prachtig sneeuwdek verborgen zit. Dat sneeuwdek is zeker in Montata ook wel erg dik dit jaar, met die extreme winter in de VS.
Je vraagt je overigens wel af hoe iemand weet dat een snowboarder de trigger is geweest.

Aan de andere kant zie ik ook hier weer dat de inwoners van de VS -net als in bijvoorbeeld Tornado-alley- overal houten huizen neerzetten. Zouden bakstenen of betonnen huizen op stevige fundamenten niet wat meer weerstand bieden?

Plaats een reactie