Familie gebied eind april

Jammer genoeg kan ik dit jaar pas vanaf 20 april op skivakantie gaan. Welke kleinere makkelijkere gebieden zijn in die periode nog min of meer sneeuwzeker ?
Ik zou sowieso last minute booken. Maar tips zijn nu al welkom.

Livigno?

1001 antwoorden mogelijk dus best meer details opgeven?

Welk land?
Reisgezelschap? (hoeveel personen, samenstelling, …)
Vervoerswijze? (eventueel bereikbaar met trein, vliegtuig of enkel auto?)
Accommodatie? (pension, app, hotel, …)
Prijs budget per persoon? (verblijf + skipas)
Min.-Max. aantal kilometer pistes (wat voor jou een klein gebied is, is misschien voor een ander groot genoeg ;-))

Stubaier Gletscher? Sölden? (beide hebben vrij veel blauwe pistes op de gletschers, al zou ik Sölden natuurlijk wel niet klein noemen)

Ik ben zelf ook op zoek naar een gebied in die periode.
Ik zit aan obertauern te denken. ( lees er goede verhalen over, zeker voor beginners )

Wou alleen met vliegtuig gaan echter wordt er niet meer rechtstreeks op salsburg gevlogen in april.

1001 antwoorden mogelijk dus best meer details opgeven?

Welk land?
Reisgezelschap? (hoeveel personen, samenstelling, …)
Vervoerswijze? (eventueel bereikbaar met trein, vliegtuig of enkel auto?)
Accommodatie? (pension, app, hotel, …)
Prijs budget per persoon? (verblijf + skipas)
Min.-Max. aantal kilometer pistes (wat voor jou een klein gebied is, is misschien voor een ander groot genoeg ;-))

Ken005 op 7 mrt. 2014 18:30

Is eigenlijk allemaal van geen belang voor mij.
Waar ik naar op zoek ben is een kleinschalig gezellig skigebied, laat ons zeggen 100 km.
En verblijf bij de liften en pistes.

Obertauern had ik idd ook al van gehoord.

Obertauern is te laag voor eind april. (1700-2300 m) En dan gaat het niet om de hoeveelheid sneeuw (die zal er hoogstwaarschijnlijk voldoende zijn), maar om de temperatuur. De kans op papsneeuw, en dat al heel vroeg op de dag, zal heel groot zijn.

Obertauern is ook niet kleinschalig, en ook niet echt gezellig. Sowieso moet je eind april naar het hooggebergte (bij voorkeur gletschers). Het concept "gezellig" is daar i.m.o. niet echt meer van toepassing. De lieflijke knusse dorpjes zitten eind april echt zonder sneeuw.

Ischgl komt misschien nog in de richting. Skigebied is zeer hoog gelegen. Maar kleinschalig is daar ook niet van toepassing.

Wat ook een rol speelt: de kleinschalige gebiedjes sluiten meestal als eerste. De grootschaligen blijven langer open.

Iemand al naar La Rosiere geweest in die periode ?
Of Obergurgl en Hochgurgl ?

Obergurgl lijkt me in die periode een goeie keuze: sneeuw ligt er genoeg en 't is er altijd rustig, na 20 april wellicht bijna uitgestorven ;)
…en je kan ook eens een daguitstapje naar Sölden maken.

Obergurgl lijkt me in die periode een goeie keuze: sneeuw ligt er genoeg en 't is er altijd rustig, na 20 april wellicht bijna uitgestorven ;)
…en je kan ook eens een daguitstapje naar Sölden maken.

Skiwi op 8 mrt. 2014 17:20

Misschien in Oostenrijk wel de beste keus voor de topic-starter.
Ik ken in Oostenrijk weinig (middelgrote?) gebieden van 110 km pistes met zo een hoge ligging.
Is zeker rustig in die periode.

Sulden (niet te verwarren met Soelden) is een uitstekende kandidaat. Zeer sneeuwzeker, rustig, typische voor- en naseizoen bestemming. Italiaanse prijzen en eten, duitstalig, half uur langer rijden dan Nauders.

Hier alvast 2 alpinforum verslagen van 2e helft april
http://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=48&t=392…
http://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=48&t=392…

The older I get, the better I was

Obergurgl lijkt mij zeker al een kanshebber, alleen ligt daar op dit moment niet zo veel sneeuw in vergelijking met andere gebieden.

Nog andere tips ?

Dat is vaak zo. Obergurgl ligt inneralpien en heeft meestal niet de meeste sneeuw maar door de hoogte blijft het wel lang liggen en in de slush skiën zal je er niet snel meemaken.

Het huidige weer is niet echt positief voor een skivakantie rond 20 april lijkt mij. :(
Of mogen we nog wat winter verwachten ?

De gebieden die mij momenteel gezchikt lijken zijn
In Oostenrijk Obergurgl
En in Italië Breuil-Cervinia ?

Nog tips ?

@Benn - qua sneeuwzeker sowieso ten zuiden van de hoofdkam, want daar ligt op gelijke hoogte circa 2 keer zoveel sneeuw.

Cervinia en Obergurgl ben ik beide geweest. Cervinia is een goed optie - extreem sneeuwzeker (normaal gesproken dal afdaling tot midden mei). Niet echt een klein dorp, wel redelijk geprijsd. Obergurgl - familie skigebied maar dan wel voor zeer kapitaalkrachtige families.

Kijk ook eens naar Livigno. De skipas is gratis in april als je boekt voor een week. Extreem sneeuwzeker, open t/m 1 mei (en dan kun je meestal nog steeds naar het dal).
http://www.livigno.eu/en/winter/hospitality/special-offers-w…

The older I get, the better I was

Je zou ook heel gewoon voor Kaprun kunnen gaan. Op de gletscher is de sneeuw altijd goed, en het dorp is gemoedelijk. Het skiën op de gletscher is makkelijk, veel blauwe en lichtrode pistes. (itt wat veel mensen verwachten bij een gletscher)

Ik zou ook zeggen de Zuidalpen, en dan het liefst een hooggelegen gebied met veel Noordhellingen. Paganella, Madonna di Campiglio etc. is wellicht een idee?

Je zou ook heel gewoon voor Kaprun kunnen gaan. Op de gletscher is de sneeuw altijd goed, en het dorp is gemoedelijk. Het skiën op de gletscher is makkelijk, veel blauwe en lichtrode pistes. (itt wat veel mensen verwachten bij een gletscher)

Flexen op 14 mrt. 2014 09:00

Kaprun? Dat is niets vergeleken met de suggesties hierboven. De gletscher is heel beperkt, je zult het daar heel snel gezien hebben. De liften naar de gletsjer staan een eindje buiten het dorp en er is geen dalafdaling (+ liften sluiten vrij vroeg).

Mijn tip: Nassfeld in Karinthië. Daar liggen meters sneeuw. :)

@Matthijs: Het gaat om 22 april, Nassfeld is dan echt veeeeel te laag, en te zuidelijk.
Geen pap, maar water! Die 390 cm van nu doen daar niets aan af. Waarschijnlijk is het skien daar deze week zelfs al om 12.00 hopeloos.

Dalafdalingen op 22 april zijn sowieso een relatief begrip…Qua hoogte en qua sneeuwkwaliteit. Verder is de vraag naar KLEINERE gebieden…

Kaprun heeft dan toch een leuke mix te pakken, die past bij de vraagsteller (en niet bij de beantwoorders, zoals zo vaak het geval): Goede Sneeuwkwalititeit+gemakkelijk+gemoedelijk

@Flexen: Eventjes niet opgelet, ik dacht dat het over begin april ging. Nee, zo laat moet je niet meer naar Nassfeld gaan, is zelfs niet meer open dan denk ik.

De TS verduidelijkt in een latere post, dat hij graag een skigebied van ongeveer 100 kilometer, dus valt Kaprun sowieso af. Papskiën valt niet te vermijden in april, of je nu op een gletsjer skiet of niet. Vanaf dat de temperatuur boven 0 gaat krijg je pap. Goede sneeuwkwaliteit kun je niet voorspellen, maar pap valt niet aan te ontkomen.

Livigno lijkt mij de beste tip die hierboven is gegeven. :)

@Flexen

Kaprun, dat is toch die gletscher waar het stervensdruk wordt wanneer er in de omgeving minder sneeuw ligt dan normaal?

The older I get, the better I was

En als je om wat voor reden (mentale blokkade oid) beperkt bent tot Oostenrijk, dan zou ik wel een ander zomerski gebied kiezen. Hintertux bijvoorbeeld, 2 keer zo groot als Kaprun.

PS - even op de webcam gekeken.Je kunt volgens mij wel lekker zeilen op dat meer daar, alleen staat er nu niet zoveel wind.

null

The older I get, the better I was

Courmayeur, Pila?

@Mathijs! Dat is echt onzin, dat het op een gletscher eind april (ook) altijd pap is. @Menno: klopt, in het seizoen, niet eind april. De omliggende gebieden zijn dan al gesloten of sowieso niet druk, dus daar komt geen "vluchtend volk" meer vandaan.
Hintertux is als dorp niks, terwijl Kaprun best leuk is

@Benn @Flexen

Echt, sommige mensen zijn ook wel ERG vasthoudend in hun denkpatronen.

Dit seizoen is een zuidalpen winter. Volgend jaar kan het weer andersom zijn. Maar ga mensen die om advies vragen, niet jouw favoriete gebied pushen ook al kan je weten dat het echt niet past.

Kijk gewoon even naar de feiten. Concreet voorbeeld - Kaprun versus Livigno.
NB - ik heb geen binding met Livigno oid, en kom nog steeds graag in Oostenrijk.

Kaprun.
33 van de 45 km pistes open (ps - net opgezocht op bergfex - ik wist niet dat het ZO klein was).
Sneeuwhoogte op de TOP = 150.

Livigno
115 van de 115 km pistes open
Sneeuwhoogte in het DAL = 140 cm.

Benn vraagt om een gebied van circa 100 km pistes. Dan zal 75 km pistes misschien ook nog wel acceptabel zijn. Maar 33 km? Denk het toch niet.

The older I get, the better I was

@Menno: al 'ns eind april wezen skiën in de Zuidalpen?.
Hoeveelheid sneeuw en pap hebben niets met elkaar te maken. Het is toch opvallend hoeveel mensen dat niet zien.
In de Zuidalpen zijn de temperaturen ruim hoger en de zoninstraling veel sterker dan in de Noordalpen. En dat neemt in het voorjaar bovendien dagelijks hard toe.
Eind april is in dat opzicht iets heel anders dan eind Maart.
Ik zou eind april niet naar een gebied willen waar je naar 1800 m terug moet skien, en al helemaal niet in de Zuidalpen. Papaanslag op de knieen, die je nog een week daarna voelt. Been there…

@Flexen: Ik kom vaak in die tijd in het Engadin en dat is prima te doen, ook al liggen de pistes van livigno wel wat lager… Zeker dit jaar.

#wintersport verslaafd

Wat maakt iedereen toch altijd zo’n drama van papsneeuw??? Is toch prima te doen als je je snelheid wat matigt? Ok, je hebt er wel voldoende techniek voor nodig, maar da’s toch net de uitdaging? Waarom gaan mensen anders zwarte buckle-pistes doen?
En kilometervreten zit er dan natuurlijk ook wat minder in, natuurlijk.

Wat ik wel al gemerkt heb is dat ik met mijn klassieke paralleltechniek een stuk beter uit de voeten kan in papsneeuw dan mijn reisgenoten die de hedendaagse carve-techniek verkiezen ;)

@Menno: al 'ns eind april wezen skiën in de Zuidalpen?.

Flexen op 15 mrt. 2014 13:13

Ja hoor, bijvoorbeeld laatste week April in La Thuile. Cervinia. En zomer in Hintertux, Soelden, Zermatt, Les 2 Alpes.

Voor goede condities zijn een paar dingen belangrijk, en dat heeft niets te maken met noord- of zuidalpen.

Ten eerste - de omgeving moet besneeuwd zijn. Dat houdt de koude vast en zorgt ervoor dat het overdag minder opwarmt, scheelt zo een graad of 3-4. Gebieden met hoge dalbodem en inneralpin zijn beter. Daarom is de sneeuw in Tignes einde seizoen ook beter dan Val Thorens, terwijl ValTho toch 200 meter hoger ligt (2300 tov 2100) maar wel aan de buitenkant van de bergen, waardoor warme laagland lucht makkelijker doordringt.

Ten tweede. De ligging t.o.v. de zon. Morris heeft in 1 van zijn weerberichten heel duidelijk uitgelegd wat de invloed van zonnestraling op de sneeuw is. Noord versus west scheelt zo 500-600 meter qua condities.

Ten derde. Dikte sneeuwdek. Een goed "aangeplempt" dit sneeuwdek blijft beter in conditie dan een dun sneeuwdek, zeker als dat met vrachtwagens aangevoerd moet worden.

Nu ik nadenk over de gebieden waar ik zelf geweest ben, Cervinia is misschien nog wel een betere optie voor @Benn. Daar ligt in het dal net zoveel sneeuw als in Kaprun op de Top. Maar je kunt nog 1500 meter omhoog.

The older I get, the better I was

Bedankt voor de al de tips ! Al héél wat bij geleerd.
Voorlopig lijkt Cervinia mij ook de beste optie. Al is de skipas actie in Livigno ook wel héél interessant. Maar het gebied zelf lijkt mij misschien iets minder den Cervinia.

Ik besef ook wel de de gletsjer gebieden misschien wel de beste optie zijn, maar die spreken ons zo niet aan.
We blijven ook afwachten hoe het weer en de sneeuw verder evolueert, en we zien last minute wel of en waar we booken.

Heerlijk al die pap-ontkenners. (@Menno met z’n vrachtwagens: tuurlijk joh; en @Skiwi met z’n goede techniek: je kunt het, jij wel!)

Neem van mij aan: eind april is de kans op pap snel heul veul pap en heul veul water, en dan niet op bepaalde hoekjes, maar op heel veel plekken in een (lager) skigebied. En dat betekent klap op klap voor je knieen, hoe strak je ook skiet.
Ik was een paar jaar geleden in 4V, begin april: hopeloos tussen 1800 en 2300 meter. Weken last van de knieen gehad
@Benn: klinkt wijs, wachten tot het laatste moment. Het kan ook makkelijk.

Plaats een reactie