Waar heen in Januari 2015

Begin Maart ben ik samen met mijn partner voor het eerst wezen Skiën, we hebben op de piste van Bichlbach en Lermoos in het gebied Zugspits Arena onze eerste Kilometers gemaakt. Ondanks dat ik als beginnen me een weg moest banen door papsneeuw ;-) smaakte het naar meer. Daarom wil ik in Januari 2015 mijn verjaardag vieren in de sneeuw en op de lange latten. Ik ben dus nog een echte broekie die klets nat is achter zijn oren wat Skien betreft ;-)

Mijn idee is om een weekje naar een gebied te gaan alleen ik weet nog niet naar welk. En daar heb ik dus jullie hulp bij nodig (ik dacht zelf aan “Les Trois Vallees”, “Les Sybelles” ).
mijn wensen

  • naast leuke hellingen (blauw/groen) ook mooie lange bos paadjes (beetje vergelijkbaar met Lermoos http://youtu.be/SCDHm-77mhI?t=4m32s )
  • Waar ik even met een ski Leeraar de piste op kan om naar de fijne kneepjes van het vak te kijken
  • Apreski is leuk maar niet echt een pre.

Wij rijden zelf met de auto er heen

Blunder: op onze eerste ski dag zijn we in Bichlbach met de Almkopfbahn naar boven gegaan. boven aan waren we iets te enthousiast met als gevolg dat we linksaf zijn gegaan i.p.v. rechtsaf riching Berwang. Mensen die dit gebied kennen weten dat hier een hele stijle heling (ROOD) zit welk we moesten nemen omdat we de blauwe niet op konden. Dus…… met tranen in mijn ogen netjes de heling al schavend en schurend (BLOOS) af gekomen. Ondanks dat dit erg eng was en alles van binnen zeiknat was waren we reuze blij. Toen we weer met de Almkopfbahn naar boven zijn gegaan gingen we wel richting Berwang en dit ging een stuk beter en maakte me eerste snelheid hier.

null
Deze foto is gemaakt op de Piste van Lermoos welk je in het dal ziet liggen. En in de rechter bovenhoek de Zugspits zelf.

Haha leuk verhaal! Voor leuke bospaadjes moet je niet in L3V zijn, daar zijn niet echt veel bomen. Alleen rond Courchevel volgens mij. Hoeveel piste km had je in gedachte? Ik kan best veel gebieden noemen zo

Gang is alles

Kijk ook eens naar Val Cenis Vanoise. Een heel leuk gebied, met vrij veel pistes tussen de bomen. Twee vriendelijke dorpjes en een plezierige sfeer. Aardig wat groen en blauw, zodat je ook vanaf het hoogste punt over blauwe pistes naar beneden kunt.

Haha leuk verhaal! Voor leuke bospaadjes moet je niet in L3V zijn, daar zijn niet echt veel bomen. Alleen rond Courchevel volgens mij. Hoeveel piste km had je in gedachte? Ik kan best veel gebieden noemen zo

Jesper op 6 apr. 2014 20:19

dankje :-), hoeveel km durf ik niet te zeggen Zugspits Arena is 140 KM zat aan iets groters te denken omdat ik een week voor ogen. misschien als de blauwe/groene mij goed afgaan dat ik aan het einde van de week een stukje rood kan pakken.

Op de zelfde dag als de bovenstaande foto wilde we ook op de Zugspits zelf even skien. Maar zo ziet het er dus uit in de wolken. Wij vonden het voor beginners niet verantwoord om hier in te skiën dus we zijn even wat gaan drinken.

null

@Daniel82 Ben je wel in elk gebied van de Zugspitze Arena geweest dan?
Nee als beginners kun je daar beter niet gaan skiën

Gang is alles

@Daniel82 Ben je wel in elk gebied van de Zugspitze Arena geweest dan?
Nee als beginners kun je daar beter niet gaan skiën

Jesper op 6 apr. 2014 21:12

opzich kunnen we volgend jaar terug. Echter als er ook andere leuke zijn. Val Cenis lijkt me ook leuk.

Als je in Val Cenis niet alleen maar vast wil zitten aan de ‘escargot’ dan is het wel aan te raden om iig de basics een beetje onder controle te hebben, anders kunnen ook de blauwe pistes nog nog wel eens lastig zijn. Wel een gebied met veel bomen en een prima skigebied maar in januari weinig zon en mogelijk erg koud. Waait nogal eens stevig daar.

Als je ook nog door de bossen wil skiën, maar ook een wat groter gebied in Frankrijk wilt proberen zou je Paradiski kunnen overwegen. Belle Plagne, Les Coches, Montalbert, maar ook de andere kant bij Vallandry is het fantastisch skiën.

Als de bomen niet per se hoeven kan Alpe d’Huez ook nog een optie zijn.

Beste Daniel,
Ik denk dat de grote gebieden in Frankrijk niet echt geschikt zijn voor beginners, ik zou dit dan ook niet aanraden. Wat ik wel zou aanraden zijn de wat lager gelegen gebieden. Deze zijn wat vlakker maar ook door de bomen wat je al aangaf. Toen ik jou verhaal las dacht ik dan ook meteen aan Wildschönau of Damüls. Op de site staat dat Damüls 40km heeft maar nadat het verbonden is met mellau is dit veel groter en ik meen boven de 100km piste. Dit is denk ik voor een week skiën voor jou genoeg, want de zugspitze arena is niet aan één gesloten. Waarschijnlijk heb je niet alle delen hiervan gezien(ik kan het onjuist hebben) waardoor 140km voor jou niet heel groot lijkt wat zeker niet zo is, dit is namelijk behoorlijk.
Ik hoop dat je een goede keuze maakt! Veel succes!

#wintersport verslaafd

Beste Daniel,
Ik denk dat de grote gebieden in Frankrijk niet echt geschikt zijn voor beginners, ik zou dit dan ook niet aanraden. Wat ik wel zou aanraden zijn de wat lager gelegen gebieden. Deze zijn wat vlakker maar ook door de bomen wat je al aangaf. Toen ik jou verhaal las dacht ik dan ook meteen aan Wildschönau of Damüls. Op de site staat dat Damüls 40km heeft maar nadat het verbonden is met mellau is dit veel groter en ik meen boven de 100km piste. Dit is denk ik voor een week skiën voor jou genoeg, want de zugspitze arena is niet aan één gesloten. Waarschijnlijk heb je niet alle delen hiervan gezien(ik kan het onjuist hebben) waardoor 140km voor jou niet heel groot lijkt wat zeker niet zo is, dit is namelijk behoorlijk.
Ik hoop dat je een goede keuze maakt! Veel succes!

coen20 op 7 apr. 2014 20:53

Beste Coen, dank voor je reactie. We hebben nog niets alles gezien van de Zugspits. En de afstanden tussen de pistes in zugspits vond ik niet erg. Als we terug gaan ik ga kijken of we tzt een hotel in lermoos kunnen krijgen zodat we makkelijk de berg op kunnen welk nog wat uitdagingen voor mij heeft.
O.a. De weg van 2 a 3 meter breed en dan de afgrond ;-).

Voor nu ben ik even aan het oriënteren waar ik dus mijn verjaardag wil vieren. Alle pisten bereiken skiënd van uit de hotel is mooi.

@Coen: Grote gebieden in Frankrijk niet geschikt voor beginners??? Pardon…, In het gebied van zowel Belle Plagne als Les Coches toch flink wat km’s aan ‘blauw-groene’ pistes. Door de meer ervaren skiërs/boarders als ‘kluunpaden’ aangeduid, maar voor beginners ideaal.
Ook Alpe D’Huez (persoonlijk niet mijn favoriet…) heeft heel wat km’s aan groen/blauwe pistes.
Beetje verkeerde weergave van de werkelijkheid…

De skischolen vind ik daar gewoon niet zo goed als in zwiterland of oostenrijk…(dat is mijn mening) en ik wil hier alleen mee aan duiden dat 140km piste voor hem echt genoeg is dat hij eerder naar andere afwegingen moet gaan kijken, behalve de pistekilometers

#wintersport verslaafd

Denk dat het dan toch Zugspits Arena (Lermoos) gaat worden. Zag een filmpje over Sölden zag er ook mooi uit met grote vlakte.

Ehrwalder Alm is ook ontzettend leuk voor beginners. Mooie brede pistes met een aantal bospaden. De enige oude lift wordt deze zomer vervangen, dus het gebied is dan super modern.

Ik zou ook gewoon nog een keer richting Zugspitzarena gaan. Kan je makkelijk een week doorkomen.
Ook dagje garmisch doen.

Ik lees hier en daar iets over standaard dag heen naar de alpen en terug. Welke dagen zijn dat dan?

Ik lees hier en daar iets over standaard dag heen naar de alpen en terug. Welke dagen zijn dat dan?

Daniel82 op 11 apr. 2014 11:09

Uh, wat?

Ik lees hier en daar iets over standaard dag heen naar de alpen en terug. Welke dagen zijn dat dan?

Daniel82 op 11 apr. 2014 11:09

Uh, wat?

Userd op 11 apr. 2014 11:59

op welke dagen rijden de meeste mensen naar het ski gebied en weer terug naar huis ? is dat een vrijdag, of zaterdag of zondag

Zaterdag, zie tzt de anwb-verkeersdruktekalenders.

Misschien paradiski/la plagne? Groot gebied met veel eenvoudige pistes, maar ook pittige stukken (niet voor jou:p)

Zeer grote gebieden als 3V, Paradiski etc. zijn totale onzin voor mensen met slechts één jaar ervaring.
Je betaalt de hoofdprijs voor iets wat je niet zult gebruiken.
Zoek iets middelgroots, of als het inderdaad goed bevallen is in het Zugspitze-gebied: ga er nog een keer heen. In een vertrouwd gebied is het goed verder leren !

Jaren geleden voor de eerste keer gaan skien in Berwang, daarna in La Plagne geweest. Heel goed bevallen. Heerlijke beginnerspistes. Ook tochten gemaakt naar lager gelegen dorpjes, mooie pistes tussen de bomen. Door de ruimte op de pistes (in Frankrijk) allemaal zeer goed te doen als beginner. Val Cenis is ook echt een aanrader voor beginners (idd in januari veel schaduw), evenals Saint Francois Longchamp. Veel plezier volgend jaar!

Misschien paradiski/la plagne? Groot gebied met veel eenvoudige pistes, maar ook pittige stukken (niet voor jou:p)

Joostglas op 23 apr. 2014 16:44

maar pittig kan ook een uitdaging zijn. want soms moet je toch iets uit je comfort zone om verder te komen. uiteraard wel veilig en zonder Banaan ;-)

Paradiski, volgens mij prima te doen voor beginners. Wij zijn zelf veel aan de Les Arcs kant van het gebied, verblijven dan in Vallandry. In Vallandry prachtige pistes tussen de bomen, een lange blauwe afdaling door het bos naar het dorp. Maar ook verschillende rode pistes, die vaak niet zo druk zijn en goed te doen als overgang van de blauwe naar een rode piste. Het lange blauwe bospad kruist iedere keer de rode piste, je kunt dus heel gemakkelijk een klein stukje rood nemen om dan weer over te gaan op het blauwe bospad. Dit jaar ook regelmatig met mijn zus gedaan, die ook een beginner is. Ook erg leuk om een tochtje te maken naar Arc 1600 hier zijn ook mooie blauwe lange bospaden. Maar ook boven de boomgrens een keur aan blauwe en rode pistes.

valloire prima gebied, en 140 km piste zeer geschikt voor beginnende skier, midweek bizz all inclusive ook betaalbaar…authentiek dorpje

Mmm mijn eerste km heb ik afgelegd in Les 3 vallees. Ik had een skipas voor Les Menuires/St. Martin. Één dag hebben we een uitbreiding genomen voor het gebied bij Val Thorens. Het jaar daarop terug gegaan (dus mijn tweede jaar skieën). Toen een pas genomen voor het gehele gebied en daar ook heel veel gebruik van gemaakt. Heerlijk lange tochten uitgestippeld. Wel alleen groen en blauw.

Ik heb zeker een paar mooie pistes gevonden tussen de bomen maar die vind je inderdaad niet in de vallei van St. Martin. Het mooie aan het gebied is dat je voor elk wat wils hebt, je mooie tochten kunt uitstippelen (ook als beginner) en je ook nog lekker kunt eten.

Hoop er zelf aankomende januari weer te zijn (voor de 5e maal), al twijfel ik ook over Val Gardena met de Sella Ronda. Mis het gebied wel, dit jaar ben ik namelijk naar Zwitserland geweest (Saasdal, dit is niet geschikt voor beginners).

Ik kom al vanaf kindsaf aan in het Zugspitze gebied en heb mij daar altijd zeer goed vermaakt.
Zeker voor beginners is het echt een aanrader.
Het leuke van dit gebied vind ik dat het allemaal kleine gebieden bij elkaar zijn die goed te bereiken zijn.
Als tip ook idd de Ehrwalder Alm en ook de Wetterstein (!) is zeker de moeite waard.
Wat ook leuk is voor beginnende skiers is Biberwier met lange brede pistes (net achter Ehrwald). En de Zugspitze uiteraard, zeker op de Gletsjer platte zelf prachtig brede blauwe pistes waar je goed op kunt oefenen.

Plaats een reactie