Monte rosa of Laax

Heb beide gebieden mogen bezoeken, zowel Laax als Sedrun/Disentis. Ik kan eigenlijk bevestigen wat hierboven al is gezegd. Laax is een paradijs op het gebied van de zogenaamde ‘gele’ pistes waarbij wel kleine hike-stukjes af en toe nodig zijn. Echter de sneeuw is in Disentis en Andermatt wel stukken beter. Andermatt is echt een schneeloch. (Maar goed, hangt logischerwijs volledig van de omstandigheden af). In sedrun is het offpiste skiën echt fantastisch. Maar dan wel echt offpiste, en niet de gele routes. Dus als het zou gaan tussen deze twee gebieden dan heb je de keuze tussen een fantastisch skigebied met gele routes (laax) en wat beperktere freeride of een klein authentiek gebied met ongekende free-ride mogelijkheden (wel zelf hiken). Deze zomer kennis gemaakt met de eigenaar van een snowboardschool in Sedrun (http://www.saegerei.ch/) en die kon me zeer enthousiast alle mogelijkheden vertellen in en rondom Sedrun (maar goed, daar moet die man ook van leven).

''Powder to the people''

Ik ben in Laax geweest in een week dat er veel sneeuw viel, ik vond de pistedienst redelijk traag vergeleken met andere skigebieden om de pistes te openen. Duurde twee dagen voordat alles weer open was. En het was geen megadump geweest.

Ik was overigens erg tevreden over de vele gele pistes in Laax, de veiligheid van een piste met het plezier van off-piste terrein. Er zitten zowel makkelijk als moeilijk gele pistes tussen.

Skileraren zijn belachelijk duur in Laax, er is geen concurrentie want er is één skischool tevens berggidsbureau. Wel twee keer een hele goede leraar gehad.

Wat betreft de opmerking “hit or miss”, de eerste keer dat ik in Laax was, waren alle gele pistes veranderd in ijsbanen, ik zou er dus alleen heen gaan als er flink veel verse sneeuw is gevallen. De tweede keer was geweldig.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Dank voor de nieuwe input ! We wachten af waar op dat moment de meeste en beste sneeuw te vinden is. Keuze is geminimaleerd naar 2 gebieden. Laax of monte rosa !!!

"respect the mountains"

Als ik wat filmpjes zie op internet lijkt het erop dat in het skigebied van Monterosa er veel mogelijkheden bestaan om vlak naast de gebaande pistes wat offpiste sporen te trekken. Dit zou natuurlijk (naast een dagtochtje met een ervaren gids) ideaal zijn voor de eerste ervaring. Kan iemand dit bevestigen? Of zijn de offpistemogelijkheden vooral (ver) van de pistes?

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Plaats een reactie