Monte rosa of Laax

Hallo,

Wij willen begin maart een trip maken richting Laax of Monte Rosa om daar kennis te maken met het freeriden.
Wij zijn allen beginnende freeriders en zien daarom de gele lijnen in bijvoorbeeld Laax wel zitten.
Hebben jullie tips of ervaring met bovenstaande gebieden? Zo ja wat geniet jullie voorkeur en waarom?

"respect the mountains"

Monterosa is voor freeriden, ALS er sneeuw ligt, ongeveer 3 keer zo goed als Laax. Maar ik kan me vergissen, het zou ook 4 keer kunnen zijn.

Wat wel een issue is met Monterosa, is dat de sneeuw hit-or-miss is zoals de Engelsen dat noemen. De variatie tussen goede en slechte sneeuwjaren is extreem. Dat is lastig plannen (of gokken) als je vroeg in het seizoen gaat. Je bent afhankelijk van genua-depressies. Die heb je normaal gesproken een paar per jaar, en dan valt er tussen een halve en anderhalve meter sneeuw. Maar ongeveer 1 keer in de 10 jaar hebben ze een jaar met geen of zwakke ZO stromingen. Dan kun je nog steeds prima skieen want zowat 100% van de pistes (tot boven aan toe) is besneeuwd, maar offpiste kun je dan wel vergeten.

Maar je hebt een gelukje - je wilt in Maart gaan. Dus je kunt rustig afwachten - accomodatie is geen enkel probleem - tot eind december.

Hier alvast een voorproefje http://www.epicski.com/t/90671/tr-champoluc-8th-15th-january…

En de gids van wepowder http://wepowder.nl/playgrounds/monte-rosa

The older I get, the better I was

Nog een “geheimtip”- Bardonecchia. Italiaanse westalpen, en erg gemakkelijk te bereiken via de frejus tunnel (bijna alleen maar snelweg).

Kijk eens naar dit bericht http://alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=48&t=49992…
en de wepowder gids http://wepowder.nl/playgrounds/bardonecchia

The older I get, the better I was

En nog een laatste onbekende parel - Madesimo.

Verslag (eind april !!! vorig jaar, kijk eens wat een massa sneeuw nog) http://alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=48&t=51067…
Wepowder http://wepowder.nl/playgrounds/madesimo

The older I get, the better I was

Hoi Menno!

bedankt voor je reacties! Te GeK!
geweldig verslag van Monte rosa.

Wij willen op het laatste moment kiezen waar heen te gaan (dus waar zijn de condities goed)
let wel ! we zijn beginnende freeriders vandaar ook de mogelijkheid om naar Laax te gaan ivm de gele aangeduide lijnen.

zijn die er in Monte Rosa ook?

"respect the mountains"

Als je pas op het laatste moment wilt kiezen zou ik me niet beperken tot 2 gebieden. Houd de poederalets (PA#) op wepowder in de gaten en met een beetje geluk scoor je poeder.

BTW, de meeste gebieden hebben skiroutes (niet geprepareerde pistes), maar zijn al heel snel afgekrast.

Ander dingetje: Hebben jullie als beginnende Freeriders ook gedacht aan veiligheid (pieper, schep, sonde) en het opdoen van kennis (safetyacademy of Snowsafety Center)?

When life gets too complicated.... SKI

Het is nog vroeg :-)

When life gets too complicated.... SKI

Thyz, als je net begint met freeriden, kan je dat bijna overal doen. Monte Rosa is nl wel ver weg. En daarbij wil je die misschien “bewaren” voor later.

Laax is qua off-piste niet veel beter dan bijvoorbeeld de Franse gebieden of de grote gebieden in Oostenrijk. En de laatste zijn wel 6 uur minder rijden.

Maar als je de luxe hebt om last minute te gaan, dan volg je natuurlijk de sneeuw…maar dan nog zijn de kleine gebieden vaak het leukst om te ontdekken. :-)

dank allen voor de tips!
naast het feit dat we beginnende freeriders zijn, willen we ook een gebied wat behoorlijk aantal km telt, min 150km.
we willen namelijk niet alleen maar freeriden.

de stap met piepers,schep etc komt later nog wel. we willen er aan ruiken zeg maar.
vandaar ook de wens ongeprepareerde pistes (laax geeft ze met geel aan)
@RoteHersentote 6 uur minder rijden? lijkt mij stug. Monte rosa ligt op 1000km vanuit NL en Laax nog iets minder en 6uur minder rijden houd in 600km, dan zit je inmiddels bijna thuis

of zie ik het verkeerd?

"respect the mountains"

Google maps geeft 13 uur aan. Ik heb er destijds 15 uur over gedaan ivm files en stops die je dan echt moet gaan doen.
Afgelopen jaren altijd binnen de 8 uur naar Oostenrijk of Zwitserland gereden, maar moet wel zeggen dat dat meestal s‘nachts was.

Maw; verkijk je niet op lange ritten, ze vergallen ook je 1e skidag…

Wat een nonsens, Oostenrijk 6 uur minder dan Frankrijk.

Monte Rosa is inderdaad niet veel verder, maar wel langer rijden. Je moet de Sint Bernard over (hoewel die grotendeels 4baans is) en dan nog door het Aostadal (snelweg) maar vervolgens nog een flink stuk omhoog bij Gressoney. Aosta naar Gressoney is anderhalf uur.

Idem Madesimo, lastiger te bereiken niet vanwege de afstand maar de soort wegen op het laatste stuk.

Bardonecchia is vrijwel helemaal snelweg, en ruim 1000 km. Wat voo auto heb je als je 6 uur doet over 100 km snelweg, dan kun je beter gaan fietsen.

The older I get, the better I was

haha , nou ik dacht net zo!
kan me wel voorstellen dat je over een aantallen passen langer doet en dat de navigatie aankomsttijd bij lange na nooit gehaald word, maar 6uur langer dan Oostenrijk??? (over max 200km)???

nee dat gaat me te ver!

"respect the mountains"

Veel plezier dan komende winter. Zet je wekker maar en klok de reis. Knappe vent als je binnen 13 uur in Gressoney staat…

Beste RoteHersentote

Ik wil je best geloven en waarschijnlijk duurd het allemaal langer dan gepland maar ik vind 8uur om 14uur gewoon te veel verschil, ik noem het een beetje gecharseerd !

Bijvoorbeeld 8uurtjes rijden richting bijvoorbeeld gerlos is ook gecharseerd!
Is namelijk gewoon niet mogelijk ! Of je moet met de lambo constant 250rijden

"respect the mountains"

Ok, 5 uur dan…het verschil zit hem ook in de aanrij-route. Oostenrijk is alleen maar Deutsche autobahn. Gressoney is Frankrijk of Zwitserland erbij, daar rij je geen 150 meer.

Ik heb het ook niet over Gerlos…
Engelberg 7 uur
Andermattl 7,5 uur
Mellau 7,5 uur
Lermoos 7 uur
Montafon 7 uur

Maar begrijp me niet verkeerd. Monte Rosa is top, kan het je aanraden…

Bedankt voor de tip iig !
We gaan ergens in februari boeken en kijken waar er veel sneeuw ligt!

Ervaring met laax?

"respect the mountains"

Ja, heel mooi ski-gebied, maar echte off-piste wel beperkt. Meer langs de pistes zeg maar. Constant mooi panorama uitzicht op het Rijndal ten Zuiden van het gebied. Wordt heel veel geboard en veel bekijks bij half-pipe.
Je kan volgens mij daar ergens bovenin Laax op de berg overnachten.

Kijk ook eens naar Lenzerheide met Arosa, dat zal nu ook een pracht van een gebied zijn geworden…enfin, nog genoeg te skiën de komende jaren.

Mooie foto uit het verslag van joepiedepoepie die het het gebied goed samenvat;

http://nl.tinypic.com/view.php?pic=kbq6uf&s=8#.VBLVf4Z1E…

Laax heeft met de Cassonsgrat een mooi freeridersgebiedje, maar ook daar kan het “hit and miss” zijn met de sneeuw. Bovendien makkelijk bereikbaar dus ook wel snel afgeskied. Verder een heel mooi en wijdlopig gebied.

Ook 4 Vallees in Zwitserland heeft een aantal “gele” pistes. Ook geen gebied waar je je zal vervelen op de piste.
Maar als je nog niet met piepers e.d. aan de slag wil, dan valt een echte freeridersbestemming al gauw af lijkt mij. Dan kan je eigenlijk alleen maar ‘gele’ afdalingen doen.

Misschien een beetje moralistisch, maar goed: een ‘beginnende’ freerider begint imo altijd met middelen, kennis en kunde en dan pas met freeriden.

Niet om oneerbiedig te zijn, want het is net zo leuk: skiroutes afkrassen is geen freeriden.

When life gets too complicated.... SKI

Noem hoe je het wil noemen, volgens mij is de strekking duidelijk en gaat het on het feit dat we is wat anders willen dan de gedoodverfde pistes.

Vandaar ook de vraag waar kun je mooi de geleskiroutes pakken om zo is een beetje te ruiken aan het “off piste” gevoel

"respect the mountains"

Als beginnend Freerider zit je denk ik beter in Laax, dan in Monte Rosa. Laax is "veiliger"en minder hooggebergte dan Monte Rosa. Ondanks dat beide gebieden ongeveer even hoog gaan is Laax meer gecontroleerd en daarmee minder risicovol dan Monte Rosa.

Cassonsgrat is gaaf. Mooi oud liftje, weinig mensen per keer naar boven, maar alsnog allemaal wel op bijna hetzelfde deel naar beneden. Ik heb geluk gehad en daar een prachtige afdaling door de poeder mogen doen. Tevens vond ik de Alpenarena gewoonweg een erg gaaf gebied. Onwijs vriendelijke sfeer, prachtige afstanden en beeldschone natuurlijk. Tip: ga in Falera zitten. Goedkoop en erg knus. Een echt alpendorp!

Andere mogelijkheid is Lech-Zurs. Ook daar kun je als freerider prima uit de voeten.

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Ik heb heb verslagje gemaakt van het skigebied Flims-Laax -Falera.
Dat geeft je een beetje een idee hoe het skigebied er uit ziet.
Zelf wilde ik me toen ook graag eens gaan wagen op de gele skiroutes maar dat is (zoals te lezen in het verslag) helaas niet door gegaan.
Ik was er in het hoogseizoen en het was overal erg rustig, ook op de gele skiroutes. Het is naar mijn idee een heel ruimtelijk gebied.
In Monte Rosa ben ik (nog) niet geweest maar dat had ook mijn aandacht getrokken. Ik denk dat je hier meer te doen hebt als je een gevorderde freerider bent.

https://www.wintersport.nl/skigebieden/alpenarena/forum/topi…

Als je toch al naar Zwitserland wilt gaan, voor freeriden en gele routes, dan zou Laax-Flims-Falera niet bepaald mijn eerste keuze zijn. De skipas is belachelijk duur voor wat je ervoor krijgt. En vlak in de buurt zijn gebieden die veel beter geschikt zijn.

Disentis en Brigels. Zelfde dal, klein stukje verder. Veel rustiger, dus de verse sneeuw is ook na 1-2 uur nog niet kapot. Minder wachtrijen. Veel (veeeel) lagere prijzen. En oorspronkelijke dorpen, in plaats van een supercommerciele skistad.
Ze hebben wel allebei hetzelfde nadeel als LFF - ze liggen pal zuid. Aan de andere kant, Disentis vangt zoveel sneeuw dat ze vrijwel ieder jaar nog open zijn met hemelvaart en pinksteren (in mei dus!!!).
http://wepowder.nl/playgrounds/brigels
http://wepowder.nl/playgrounds/disentis

Andere kant van het dal, pal tegenover Brigels, ligt Obersaxen.

Andermatt is qua gebied natuurlijk ook vele malen beter dan Laax. Nadeel is alleen die idioot lange wachtrijen voorde Gemsstock. Met een paar jaar is dat verholpen, nl. wanneer het liften project klaar is. Dan is Andermatt ook verbonden met Sedrun.

En Sedrun ligt weer op 5 minuten van Disentis. Sedrun is over 2-3 jaar een super plek - authentiek en relatief klein dorp, midden in een enorm gebied met extreem veel sneeuw en mooie offpiste hellingen.

The older I get, the better I was

En nog een pareltje, uit eigen ervaring: La Thuile in het Aostadal.
http://wepowder.nl/playgrounds/espace-san-bernardo

Makkelijk en snel te bereiken - een dik half uur verder dan Chamonix, door de Mt Blanc tunnel, vrijwel alleen maar snelweg.

Extreem, maar dan ook extreem sneeuwzeker door de ligging vlakbij de Mont Blanc. Pakt sneeuw mee uit alle richtingen: west (zoals de stations in de Savoie) maar ook zuidoost (retour d’est).

De onderkant van de berg (1500-2000) is relatief steil met bos. Daarboven (tot 2600) is alpenweide. Die hele bovenkant kun je overal zonder gevaar offpiste. En dat is GROOT.

Het dorp is oorspronkelijk, de locals erg vriendelijk en ze behandelen je niet als een wandelende portemonnee. Het eten is geweldig lekker. De prijzen zijn stukken lager dan frankrijk en zwitserland (scheelt al gauw 30-40%). Vooral eten en drinken scheelt echt extreem.

En als kersje op de taart - heliskieen is er toegestaan, en de Rutor gletscher waar ze je droppen is ook voor relatieve beginners goed te doen.

null

The older I get, the better I was

@Menno

Die hele bovenkant kun je overal zonder gevaar offpiste.

Zijn dat dan skiroutes of is het echt ‘offpiste’?

When life gets too complicated.... SKI

Die hele bovenkant kun je overal zonder gevaar offpiste.

Dit zijn altijd zulke gevaarlijke “adviezen”.

Je bent wel goed bezig: kies voor een gebied met skiroutes, dwaal daar dan in je enthousiasme ook niet van af, en hoop op het beste voor verse sneeuw (of kies op het laatste moment).

Tips om het meeste uit je trip te halen & het snelste te groeien:

Veel plezier en vooral veel veilige dagen toegewenst!

@RuudvW inderdaad mea culpa, dat was wat te kort door de bocht.
Wat ik bedoelde is dat het terrein ongevaarlijk is. Het is vooral grasland, weinig rotsen, en helemaal geen afgronden of rotsriggels.
Los van het terrein moet je natuurlijk altijd het lawinebulletin kennen etc. Sinds ik zelf een keer in een schneebrett (kleintje) terecht ben gekomen, ben ik -ERG- voorzichtig.
@Alex - het is al weer aardig wat jaartjes geleden dat ik er was dus de actuele situatie weet ik niet. Je kunt het beste navragen bij de skischool of de berggidsen. Laat je een dag meenemen met een groep.

Berggidsen http://www.lathuile.it/datapage.asp?id=112&l=3&s=I…
Heliski vanaf 220,- http://www.heliskilathuile.com/content_e.asp?ID=6

The older I get, the better I was

Zinal heeft ook een mooi freeride park.
Helaas niet altijd open in verband met lawines.
En pieper verplicht (zorg dat je pieper hebt zodra je off piste gaat)

@Menno ik vroeg het eigenlijk in relatie tot jouw uitspraak die ik erboven had gequoted :-P @RuudvW was jou en mij voor :-)

When life gets too complicated.... SKI

En pieper verplicht (zorg dat je pieper hebt zodra je off piste gaat)

Jurian op 14 sep 2014 08:57

En de rest natuurlijk :-P Oh ja, en ga vooral niet alleen op pad.

When life gets too complicated.... SKI

Plaats een reactie