Winterberg 14/15

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg

Dat ziet er goed uit. Binnenkort maar eens het eerste seizoenstripje plannen!

maandag en dinsdag vrij (volgende week ook) ik zeg open gooien die hap, kunnen we alvast even lekker opwarmen.

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

@Rene: Haha, diverse mensen zoals @Henri en @Menno hebben het al bevestigd, maar als je wilt steek ik persoonlijk m’n handen ervoor in het vuur. Die beelden zijn echt! Een goede maat van me heeft die foto’s gemaakt, waarmee ik samen de reeds genoemde facebook-pagina beheer. En nee, ik heb die foto’s niet gefotoshopt! ;)

Er is nog niks officieel bekend, dus er kunnen zeker nog veranderingen optreden (elke liftexploitant beslist individueel), maar jullie kunnen waarschijnlijk zondag rekenen op de opening van de volgende liften: Rauher Busch, Büre-Herrloh, Poppenberg, QuickJet, Kleine Büre, Sürenberg, Büre-Bremberg-Xpress, Brembergkopf en Schneewittchen. Op zaterdag kunnen er eerst nog een paar liften gesloten blijven, maar de Poppenberg zal zeer waarschijnlijk punctueel om 09:00 uur openen. De Kappe heeft sowieso nog wat meer tijd en sneeuw nodig om te kunnen openen, vanwege de steilere pistes, maar ook daar ziet het er al redelijk uit.

Verder zal zoals gezegd ook Willingen openen, en een opening in Neuastenberg sluit ik ook zeker niet uit. Verder verwacht men in het weekend en daarna nog wat natuursneeuw. Ik probeer jullie naast de reeds ontdekte media ook hier nog wat op de hoogte te houden. ;)

Dank voor de update @Frans ! We horen natuurlijk bijzonder graag wanneer het gebied (deels) open gaat ;)

Dat is goed nieuws en wat ik op de diverse weersite’s zie komt er ook nog wel wat natuursneeuw. Dus ik ga er van uit dat volgende week alles wel draait.

Autsch… In het skigebied zijn zojuist diverse takken en bomen omgeknakt vanwege “Eisbruch”. De dikke mist en de koude temperaturen hebben er in de afgelopen dagen voor gezorgt dat de bomen en struiken verijst zijn en kunnen omknakken. Dit betekend dus ook dat er diverse liftexploitanten (o.a. QuickJet en Brembergkopf) spontaan besloten hebben om voorlopig nog niet te openen. Hopelijk gaat die “Eisbruch” niet nog meer roet in het eten gooien. De stemming is in een paar uur geheel omgeslagen. :(

Het lijkt er ook op dat alle sneeuwkanonnen af staan op het moment?

Ja het was weer te warm geloof ik @JeffreyM misschien die bij ruhrquelle nog

#proudtobepartofleswintersporters

Komende zaterdag gaan ca. 5 liften open in de Skiliftkarussell Winterberg. Zware ijsvorming aan de bomen door aanvriezende mist geeft nog veel kopzorgen; gevaarlijk door vallende takken of zelfs hele bomen.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

null

Dit wordt er dus bedoeld met omvallende bomen.

Hopen dat er nog aardig wat centimers bijkomen. Dan zullen het weer drukke dagen worden in Winterberg

Ja, die omvallende bomen zorgen ervoor dat het meer als gevaarlijk is om zo in de bossen rondom Winterberg rond te lopen. Ook in het skigebied is het deels echt oppassen. Er zijn ook officiële waarschuwingen afgegeven om bos als het kan te vermijden.

Overigens gaat men bekijken wat er aan de Axenstraßelift nog gedaan kan worden. De aankomende maanden blijft die lift in ieder geval gesloten, maar de kans zit er ook in dat er gedurende het gehele seizoen er niet meer geskied kan worden. Sowieso was die lift al stokoud en waren er plannen om deze te vervangen.

Zondag kan er echt een pak sneeuw gaan vallen in Winterberg. Benieuwd of de rijp dan al weg is, anders wordt het nog gevaarlijker.

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Jeetje de boom is op de komplete lift gevallen dat is jammer vond altijd een leuke afdaling

De situatie in Winterberg is op dit moment echt gevaarlijk. Möppi overweegt ook om niet te openen. Hier wordt nog hard over nagedacht en alle verdachte takken worden zover het veilig mogelijk is verwijderd. Op de Kappe is men begonnen met het prepareren van de eerste laag kunstsneeuw. Daar is minder sneeuw voorhanden als in het hoofdgebied, maar men heeft net iets minder last van “Eisbruch”.

In Willingen is de situatie een stuk meer ontspannen. Daar zal voor skiers de Ettelsberg, Sonnenhang en Ritzhagen openen plus de oefenpiste Untere Wilddieb. Ook gaan er twee rodelliften open. Helaas zijn de verbindingen vanwege sneeuwgebrek nog wel gesloten, zodat het lopen wordt tussen de delen van het skigebied. Men overweegt een skibus te gaan inzetten.

De situatie in Winterberg is op dit moment echt gevaarlijk. Möppi overweegt ook om niet te openen. Hier wordt nog hard over nagedacht en alle verdachte takken worden zover het veilig mogelijk is verwijderd. Op de Kappe is men begonnen met het prepareren van de eerste laag kunstsneeuw. Daar is minder sneeuw voorhanden als in het hoofdgebied, maar men heeft net iets minder last van “Eisbruch”.

In Willingen is de situatie een stuk meer ontspannen. Daar zal voor skiers de Ettelsberg, Sonnenhang en Ritzhagen openen plus de oefenpiste Untere Wilddieb. Ook gaan er twee rodelliften open. Helaas zijn de verbindingen vanwege sneeuwgebrek nog wel gesloten, zodat het lopen wordt tussen de delen van het skigebied. Men overweegt een skibus te gaan inzetten.

Frans op 5 dec 2014 15:52

Om Frans even in beeld bij te staan:

Werk aan de bomen naast Rauher Busch

null

Verwijderen van bomen op de piste:

null

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Hoe gaan ze dit oplossen Frans als het maar blijft vriezen. Dat word een probleem denk ik

@roelvossie: Op dit moment reeds buigende takken verwijderen en voor de rest afwachten. Behalve 's nachts zal het tot zaterdagavond licht dooien, zodat het ijs van de bomen en struiken kan vallen. Dit gebeurd nu al deels, waardoor het tijdelijk extra gevaarlijk is. Hoe gek het ook klinkt, maar iedereen hoopt nu even op de dooi, zodat het bos zoveel als mogelijk is ijsvrij kan worden. Daarna kan het weer lekker gaan vriezen en sneeuwen, want voor aankomende week is het één en ander aan natuursneeuw opgegeven. Normaliter is die meer dan welkom, maar het kan een ramp worden als die sneeuw op compleet verijste bomen gaat vallen.

Korte update: Morgen blijven de liften in Winterberg eerst nog gesloten. Het is op dit moment te gevaarlijk om de pistes te betreden. Eventueel komt een helicopter om het ijs van boven af te blazen. In de namiddag gaan waarschijnlijk de eerste liften draaien. Willingen opent verder gewoon normaal en is de situatie veilig.

Zo’n extreme ijssituatie heb ik in 28 jaar Winterberg niet eerder meegemaakt. Morgen openen (waarschijnlijk in de middag) de liften 6 Büre-Herrloh, 10 Bremberg en 12 Rauher Busch. nadrukkelijk onder voorbehoud.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Willingen:

+++ Aktuelle Meldung, Samstag 06.12.2014 - 05.30 Uhr+++

Die Bescheinungsanlagen haben für eine ausreichende, ca. 20 cm dicke Schneedecke gesorgt.

Am heutigen Tage sind folgende Liftanlagen ab 08.30 in Betrieb: Sesselbahn Ritzhagen, Ettelsberg-Seilbahn, Sonnenlift, Unterer Wilddieblift, Förderband Dorfwiese, Förderband Ritzhagen.

Ob heute in der Zeit von 18.30 - 21.45 Uhr bereits Flutlicht-Skifahren stattfindet, entscheidet sich um 11.00.

Bitte haben Sie Verständnis dafür, dass zur Zeit auf den beschneiten Pisten kein Schlittenfahren möglich ist.

Zum Blick auf unsere Webcams Klicken Sie auf das Webcam-Symbol auf der rechten Seite. Um sich alle Kameras anschauen zu könnnen, müssen Sie auf der Seite nach unten rollen (Z. B. mit der Pfeiltaste).

#proudtobepartofleswintersporters

Volgens de website ligt er tot 40 cm sneeuw.
In ieder geval zijn de eerste skiers te zien op de webcam

null

The older I get, the better I was

Morgen kan je de kleine ronde skiën, met 4 stoeltjesliften (4, 6,10,12) en 6 pistes (1 blauw, 5 rood) op de Herrloh en Poppenberg

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Excuses: geopende liften zijn 3, 4, 6 en 12 (QuickJet, Poppenberg, Büre-Herrloh en Rauher Busch)
De 10 (Bremberg) is nog dicht

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Dit jaar nog meer spijkerbroeken op de piste (en vooral naast) http://www.groupon.nl/deals/breda/ga-winterbergbus-snow-incl…

@Jeagermeistert: Die bus was er vorig seizoen ook al. Heeft tot op heden nog niet tot aanzienlijk meer spijkerbroeken geleid. ;)

Morgenmiddag gaan eventueel nog een paar extra liften open, afhankelijk van de ijsvorming.

Is de ijsvorming al wat minder Frans. Zijn ze met de helikopter langs de pistes geweest.

Weet er iemand of het weekend van 20 december zeer druk zal zijn?
Hoe is dit meestal in de kerstvakantie? Lange wachttijden?

@Pieter9

Gezien de huidige condities…gegarandeerd! zeker rond de periode waarin jij nu wilt gaan kun je een degelijke choas verwachten.

Plaats een reactie