wintersport in Finland

Mijn vriendin wil deze winter naar Fins Lapland. Natuurlijk erg mooi, die witte natuur, maar is er qua pistes veel te doen? Iemand hier goede of minder goede ervaringen mee? Any tips?

Om alleen te skiën moet je niet naar Fins Lapland gaan, ligt er ook aan welke plaats je heen gaat. De pistes zijn vaak wat korter maar je kan er wel skiën en off piste, maar veel km zullen het niet zijn.
Als je naar Finland gaat moet je de activiteiten niet alleen bij skiën houden maar van alle andere sporten gebruik maken. Husky tocht, Sneeuwscooter, langlaufen, sneeuwschoen wandelen, ijsvissen en een dagje skiën.
Houdt er wel rekening mee dat het korte dagen zijn, afhankelijk welke tijd je natuurlijk gaat.
De natuur is prachtig en je kunt je er prima vermaken, kampvuur met keteltjes koffie en rendieren worst :)
Als je mazzel hebt zie je ook nog de Borealis.

Dienten Die Alte schule

Finland heeft een beetje het probleem dat er geen echte bergen zijn, Noorwegen en Zweden zijn om te skiën veel beter.

❄️

Ik zeg doen!

Ga er niet heen met de gedachten van eindeloze uitzichten met bergen die je allemaal kan skiën of boarden want dat ga je er niet vinden. Bereid je wel voor op alleen maar wit en temperaturen richting de -30. Wij waren toen in januari en het koudste was -32. Wij zijn toen 10 dagen in Akaslompolo geweest en daar in de buurt waren 2 skigebiedjes. Yllas met zo’n 30 km piste en nog een kleinere. Hoogste punt is slechts 700 meter maar je hebt gegarandeerd sneeuw. WIj zijn 3 of 4 dagen richting de pistes gegaan (deze zijn nagenoeg allemaal verlicht omdat het vroeg begint te schemeren) We hadden onze eigen board en skis mee en de skipas prijzen waren vrij goedkoop vond ik. De andere dagen zijn we weggeweest met slede honden, een keer 's avonds laat met sneeuwscooters, we zijn naar een rendierenfarm geweest we hebben met een rendierenslee meegereden en we kregen langlauf spullen bij het huisje waar we verbleven. Dat hebben we dus ook een aantal maal gedaan.

Alleen het wandelen over eindeloze bevroren en besneeuwde meren, besneeuwde bossen vond ik al adembenemend mooi. Ik was toen 24 en dat klinkt niet als iets voor een 24 jarige die alleen maar aan het feesten was toentertijd maar het was echt zo bizar mooi.

Het is een ervaring die je nooit meer vergeet en ik ga zeker nogmaals die kant op omdat wij helaas het noorderlicht niet hebben gezien. Als je echt alleen naar de sneeuw wilt om complete voldoening te vinden met skiën of boarden moet je het misschien niet doen maar ik denk dat je zelfs dan nog een onvergetelijke tijd zal beleven.

🏂

Wij zijn in maart in Levi in Fins Lapland geweest. Levi is het grootste wintersportplaatsje van Finland. Het bestaat voornamelijk uit hotels, appartementen en wat restaurantjes.
Het ski-gebied is niet zo groot en heel gemoedelijk. De meeste pistes zijn voor een gevorderde skiër niet echt moeilijk. In een halve dag kan je alle pistes wel een keer gedaan hebben. Er is ook een steile wedstrijdpiste waar aankomend weekend zelfs World Cup wedstrijden georganiseerd worden. (zaterdag en zondag live op TV)

Wij hebben Levi niet uitgekozen om alleen te skien. Levi is juist een leuke bestemming om skien met andere activiteiten te combineren. Zoals sledetocht met huskies, een sneeuw-scooter tocht over een bevroren meer , sneeuwschoen-wandelen in de bossen , een tocht met een rendier slee of een avondwandeling op zoek naar het noorderlicht.

Levi is per vliegtuig heel goed bereikbaar. Arke flight vliegt in de winter elke zondag naar Kittila. Dat ligt maar 15 minuten van Levi vandaan.

Wij hebben via Scanbrit.nl een vlucht met hotel geboekt.

http://www.scanbritain.nl/wintersport/Levi%20hotel%20hullu%2…

Als je een keer iets anders wil is dan skien in de Alpen is dit een heel leuk alternatief.

Normaal gesproken zijn wij gewend om dagelijks lange ski-tochten te maken. Maar deze keer hebben we in de ochtenden een aantal excursies gedaan en ’s middags lekker geskied. Deze combinatie is ons heel goed bevallen.

Wij zijn begin maart geweest. Dan heb je net zoveel daglicht als in die periode in Nederland. (dus geen korte dagen)
De temperatuur was tussen -2 en -10

Helemaal met voorgaand stukje eens. Levi is het grootste skigebied van Finland maar als je naar Finland of Fins Lapland gaat, dan moet je ook andere dingen doen. Het is allemaal al genoemd. Skiën, snowboarden, huskies, snowscooters, rendieren, langlaufen en snowshoe-wandelen. Materiaal kan je gemakkelijk ter plaatse huren, zelfs inclusief kleding. Je hoeft dus niet alles mee te slepen. Scheelt bagage, gesjouw en kosten.
Levi ken ik niet uit eigen ervaring. Ik ben er een paar jaar geleden langsgereden en het skigebied zag er gezellig en goed uit. Ik heb wel geskied en gesnowboard in Saariselka (dat trouwens vorige week in BNN op reis). Dat is een leuke omgeving waar je alle activiteiten ruimschoots kan doen. De beregen zijn inderdaad niet hoog. Die zijn tijdens de ijstijd allemaal afgesleten. Ze hebben dus vooral ronde en soms heel winderige toppen. Het kan er koud zijn, maar daar heb je alleen veel last van als het fors waait. De bewering dat de dagen kort zijn, is gedeeltelijk waar. Vanaf half februari zijn de dagen er al langer dan in NL. Wat wel een leuke ervaring is dat de zon in die tijd niet zo hoog boven de horizon komt. Je hebt dus de hele dag een “zonsonderganggevoel” met prachtige luchten. En als je geluk hebt, het Noorderlicht. Mijn 2e ervaring was een week rondtrekken met huskies van hut tot hut. Een fantastische belevenis als je van winter houdt en niet altijd wil skiën of boarden. Het startpunt was een huskyfarm in Muonio, even ten noorden van Levi. Komende winter ga ik naar Himos. Dat ligt 4 uur rijden boven Helsinki. Kijken hoe het daar is.

Plaats een reactie