Canada; where to go?

We hebben het plan opgevat om aankomende winter twee weken naar canada te gaan in het kader van het afstrepen van onze bucketlist.

Hoe het er nu voor staat hebben we het volgende idee:
vliegen op Calgary
1 dag in Calgary om de stad te zien, daarna roadtrip:
2 dagen Banff
2 dagen lake louise
1a 2 dagen rijden naar Jasper, de weg daarnaar toe schijnt mooi te zijn dus willen we de tijd voor nemen om af en toe uit te stappen en het is 750 km.
4 a 5 dagen Jasper
terug via Edminton.
We willen niet alleen maar gaan skien/boarden maar ook wat van het land zien en de omgeving en andere sneeuw gerelateerde dingen doen.

Wie heeft tips of extra ideeën mbt de route en bezienswaardigheden?
Is het bv meer de moeite naar Whistler en daarna Vancouver te rijden ipv Jasper.
Welke tijd is het beste om te gaan, nu gaan we zeer waarschijnlijk begin maart.

Wie heeft voor ons de ultime route/tips!

Nog even en we mogen weer!

Ik ben zelf meerdere keren in canada geweest waaronder Vancouver en Calgary. Ik ben nog niet naar Jasper geweest dus daar kan ik geen mening/advies over geven.

Over Calgary: De stad zelf vond ik niet veel aan, en ik zelf zou hier zeker geen dag voor uittrekken om de stad te zien. Het gaafste daar vond ik de loopbruggen tussen de gebouwen in het centrum welke heel handig zijn bij koud weer. (en dat kan het daar worden!) De ski gebieden Banff en Lake Louis zijn zeker een aanrader! geweldig landschap en waarschijnlijk geweldige omstandigheden!

Zelf zou ik ervoor kiezen om als het budget/tijd het toe laat zeker naar Whistler te gaan. Het is zeker een goed skigebied met ook weer een geweldig landschap. Daarna zal ik nog naar Vancouver gaan. Wat een geweldige stad is dat! de autorit naar de stad vanaf Whistler naar de stad is alleen al de moeite waard (Ik was er eind november toen de winter net begon). wat ook zeker de moeite waard is, is het skigebied in Vancouver zelf. Het is niet groot, maar je hebt een geweldig uitzicht over de stad! nogmaals ik was er aan het begin vd winter toen in de stad nog geen sneeuw was, ik weet niet hoe het er helemaal wit eruit ziet (evt al het water bevroren??). Verder kan je van alles doen in de stad, en de mix tussen de bevolking is gaaf om te zien. Je hebt allemaal verschillende nationaliteiten wat de kwaliteit van het eten zeker een boost geeft!

Hoop dat je hier wat aan hebt

Nog vergeten om te zeggen:

Canada is geweldig!!! zeker naartoe gaan!

Ken het alleen van de zomer. Canada is inderdaad prachtig.
Vancouver is veel interessanter en mooier gelegen dan Calgary.
Calgary is eigenlijk niks aan, en ook de omgeving niet. Dat moet in de winter een koude steppe zijn. .
Whistler geldt tegenwoordig als het beste skioord van heel Noord-Amerika (wordt hoger aangeslagen dan Vail en Aspen), dus zou dom zijn om dat te laten liggen.
Banff-Lake Louise-Jasper is inderdaad prachtig. Banff is een leuk stadje, Lake Louise stelt als dorp niets voor, Jasper is aardig en karakteristiek.
Bereid je wel voor op (prachtige) leegtes. Die weg naar Jasper: je komt nauwelijks mensen en bewoning tegen.

Denk overigens wel dat het in de zomer (veel) meer de moeite waard is… Ik ben gek op skiën, maar vind ook onze eigen Alpen in de zomer veelzijdiger.
Bovendien heb je het temperatuur en daglicht voordeel.
Vancouver Island is eigenlijk ook niet te missen. Zo prachtig en bijzonder. Maar misschien geldt dat ook meer voor de zomer.
Wij vlogen op Vancouver, en herinner me nog goed de jetlag die ik daar twee dagen lang had…

Als je ook wat van het land wilt zien qua natuur zou ik die 2 weken spenderen tussen Banff, Lake Louise (eventueel Revelstoke meepikken) en Jasper. Geweldig mooie, unieke omgeving en de skigebieden daar zijn ook allemaal wel minimaal 2 dagen skiën/boarden waard (Mount Norquay 1 dag). Dan zit je al op 7 a 9 skidagen, tel daar de reisdagen bij op. En die reisdagen vond ik ook echt geweldig. Overigens is het van Lake Louise naar Jasper geen 750km maar ‘slechts’ 250km. Revelstoke ligt nog wel een flink ritje uit de route maar moet in die 2 weken zeker mee te pikken zijn. Voor mij nog altijd wintervakantie numero 1.

De westkust met oa. Vancouver en Whistler is ook erg mooi, deed mij echter regelmatig aan Europa denken en dat wilde ik nou juist vooral tijdens de winter niet. In de zomer vond ik het daar wel geweldig.

Tussen deze 2 ‘regio’s’ liggen nog talloze skigebieden. Waarvan ook velen de moeite waard of zelfs meer de moeite waard als je met brede latten wilt gaan knallen. Maar daar ben ik nog niet geweest.

De keuze is dus reuze en aan jou, erg leuke opgave trouwens :) Succes ermee!

Allereerst gaaf plan. Check eens de kansen voor rondje langs Fernie, Panorama, Kicking Horse en Banff. Vanuit Banff ben je snel in Lake Louise en Sunshine. Fernie is gaaf mijn stadje en super skigebied. Panorama een tof resort incl. Heli-ski mogelijkheid, Kicking Horse is ruig en Banff een zeer toeristisch stadje. Vanuit Banff ben je zo in Lake Louise en Bij Sunshine Village. Heb dit rondje zelf ook gedaan in 17 dagen. Zo wie is Canada erg gaaf om eens te doen! Bij Panorama kan je sneeuwscooter rijden en rondom Banff mooie sneeuwschoenwandelingen maken. In zowel Fernie als Kicking Horse snowcat skien. Hondesleetochten kan je ook vaak lokaal regelen. Kortom … Veel meer te doen en te zien dan alleen de punten van je ski’s of snowboardje

Gaaf plan!! Calgary is wel ‘aardig’ maar niet heel bijzonder, zoals eerder genoemd zijn de loopbruggen tussen de gebouwen erg handig, ook hebben wij vanaf een campsite het Olympisch Park dat is wel erg leuk om te zien. Vanaf Calgary zijn wij met een camper een rondje Banff, Jasper, Whistler, Vancouver, Vancouver Island, Edmonton, Banff, Calgary wezen doen. Alle stadjes/steden waren erg leuk om te zijn. Als je over de Icefied Parkway rijd ( weet niet zeker of die open is in de wintermaanden), stop dan niet alleen bij Lake Louise, heel mooi maar ook heel toeristisch, maar stop ook bij Lake Peyto en Bow Lake. Die zijn nog zooo veel mooier en veel minder toeristisch dan Lake Louise. Stop ook gewoon langs de weg en loop een stukje de natuur in naar watervallen oid. Vaak heb je hele mooie uitzichten :) Banff is ook heel leuk, ze hebben daar een heel lekker chocolade winkeltje die je echt niet mag overslaan. ;) Whistler is ook erg mooi, wij waren daar 4 maanden na de Winterspelen van 2010 en alles zag er tot in de puntjes verzorgd en over nagedacht uit. Ga ook naar het Olympisch Park en naar boven met de Peak2Peak lift, erg bijzonder om in zo’n lift te zitten en een heel erg mooi uitzicht. Wij waren daar in juni en helaas was het skigebieden toen dicht maar er lag wel nog sneeuw. Misschien dat als je in mei gaat je ook nog kunt skiën, en je hebt langere dagen en de natuur staat meer in bloei :) Ook zijn de vele nationale parken erg mooi om te bezoeken. Onderweg van Whistler naar Vancouver is het als wintersport liefhebber leuk om op Cypress Mountain de ‘gouden’ afdaling van Nicolien Sauerbreij te zien. In Vancouver zelf is het erg leuk om per fiets Stanley Park en de verschillende wijken te bekijken. Vancouver Island is ook erg mooi om te zien maar voor het eiland zelf kun je al een aparte vakantie doen :) Verder is dat hele gedeelte van Canada mooi. Fijne vakantie alvast!!

Never eat the yellow snow

Bedankt voor de info!

We gaan zeker de tips mee nemen in onze reisplannen en kijken hoe we ze in kunnen plannen. We hebben er zin in!

Groet Peter

Nog even en we mogen weer!

@snocontrol: indien je echt de tijd wilt nemen (zeker ook aangezien je in de winter gaat) wil ik je ten sterkste afraden om ook naar Whistler te gaan en wel om de volgende redenen:

  1. Je hebt slechts twee weken en afstanden zijn er erg lang. Om in twee weken van Calgary via de Ice Fields Parkway (weg tussen Banff en Jasper) naar Whistler en Edmonton terug naar Calgary te gaan gaat je volgense de routeplanner al 31 uur kosten.
  2. Naast dat het erg ver omrijden is (wel door een schitterende omgeving), is het stuk in de Rockies en rondom Whistler berucht om zijn vele wegafsluitingen en/of vertragingen doordat het zeer zwaar kan dumpen daar in de winter. En vergis je niet, de winter kan daar tot mei/juni duren.

Je hebt al een hele schitterende reis voor de boeg waarvan de Ice Fiels Parkway zeker het mooiste stuk is. Mocht je toch per sé Whistler willen zien, dan zou ik je de reis Calgary - Vancouver willen adviseren, dan hoef je namelijk niet nog het hele stuk terug te rijden.

Zelf heb ik drie jaar geleden Vancouver - Vancouver (via Banff en Jasper) in de zomer over 3 1/2 week gereden. Ook dat vond ik al flink doorpezen, zonder overal echt lang te kunnen blijven. Maar wel schitterend. Ik was er destijds in eind mei/juni en overal lagen nog meters sneeuw. Op de Icefields Parkway hebben we zelfs nog 2 dagen (natte) sneeuwval gehad!.

Een tip: Mocht je in de winter (lees voor mei) willen gaan, dan zijn de meeste campings op de Icefields Parkway nog gesloten. Er zijn dan slechts zeer beperkte mogelijkheden onderweg om te overnachten (buiten de camping bij Banff zijn er dan alleen hotels open). Je zult dan of in Banff, Lake Louise of Jasper moeten overnachten, waarbij reserveren in het skiseizoen zeer wordt aangeraden! hou hier rekening mee in dag planning, want daarnaast wordt er geen sneeuw geveegd na 15:30 in de winter!

Kijk voor meer info op deze sites:
http://www.icefieldsparkway.ca/index.html
http://www.pc.gc.ca/eng/pn-np/ab/jasper/activ/hiver-winter.a…

Overigens ben ik natuurlijk ook gewoon vet jaloers op je trip! Oww enne Martijnski heeft natuurlijk gelijk met dat het gebied rondom Revelstoke en Kicking Horse helemaal geweldig is. Mocht je nog tijd hebben, of mocht je besluiten naar / van Vancouver te reizen (dan kom je hier waarschijnlijk langs) dan moet je hier gewoon even buurten!

If you snooze, you loose!

Wij zijn ook twee weken in Canada geweest. Absoluut een aanrader. Bij het plannen van de reis was ik ook eerst van plan om zowel Whistler als Lake Louise aan te doen. Maar vanwege de afstand hebben we besloten om maar een regio te bezoeken. We hebben gekozen voor Lake Louise omdat dit in de Canadian Rockies ligt. Hier schijnt de kans op de befaamde droge ‘champagne powder’ groter te zijn dan in Whistler. Omdat Whistler dichter aan zee ligt kan de sneeuw daar wat vochtiger zijn. Meer vergelijkbaar met Europa

Wij vlogen op Calgary en omdat we ’s middags aankwamen hebben we daar ook overnacht. Om te acclimatiseren hebben we de volgende dag door Calgary gewandeld. Niet echt spectaculair maar de Calgary Tower is bij helder weer zeker een bezoek waard. ’s Middags zijn we met de auto naar Banff vertrokken.

Banff is echt een leuk dorpje met hele leuke winkeltjes en restaurantjes. Vanuit Banff hebben we de eerste dag in het kleine maar fijne skigebiedje van Mount Norquay geskied en daarna 2 dagen in Sunshine Village. We hebben ook nog een ochtend een husky-slede tocht gemaakt in de bossen bij het Sprey-lake.

Via een mooie route door een National Park zijn we van Bannf naar Panorama gereden. Dit is een ski-hotel-resort met accommodatie direct aan de piste. Als je wilt heli-skien is dit een ideaal uitvals-oord omdat het buiten een National Park ligt. In Panorama hebben we 3 dagen geskied.

Daarna zijn we naar Lake Louise gereden. Het dorp Lake Louise is niet meer dan een kruispunt met een winkelpleintje en een aantal hotels. In dit dorp valt niet veel te beleven maar het ski-gebied maakt veel goed. We hebben hier 4 dagen geskied. Naast de fijne pistes hebben we hier ook kennis gemaakt met de back-bowls waar ik mijn eerste ‘off-piste’ ervaring heb opgedaan.

Vanuit Lake Louis zijn we terug naar de luchthaven van Calgary gereden en onderweg zijn we nog gestopt in het Olympische Park.

Mijn advies om niet te veel kilometers te maken. Dat is een fout die veel mensen maken als ze een rondreis in Canada of USA gaan maken. De onderlinge afstanden zijn groter dan in Europa. En als je onderweg nog wat stops maakt om van het vele natuurschoon te genieten ben je veel langer onderweg dan dat je thuis met google maps had gepland.

Skien in Canada is een echte belevenis. Niet dat de pistes daar nu veel beter zijn maar de beleving is daar gewoon heel anders. Echt heel relaxed. Vergelijkbaar met Scandinavie.
Veel succes met het plannen en ik ben benieuwd naar je keuze.

Prachtige reis hebben jullie in de planning, je kan idd zoals eerder vermeld 2 opties kiezen, als je naar Jasper gaat zou ik niet de Icefieldsparkway weer terug nemen, ga dan richting Edmonton en neem de warmwaterbronnen mee die vlak voor de uitgang van het park liggen. Het ski resort bij Jasper ligt ten zuid westen van het stadje, Jasper zelf is niet zo groot, Banff is gezelliger en meer te doen. Je kunt er ook voor kiezen om niet naar Jasper te gaan maar via Lake Louise, Golden ( Heliskiing) Kicking Horse, Revelstoke aan te doen dan heb je 2 skigebieden extra, erg mooi daar. Vervolgens via bv Kelowna richting Pemberton en Whistler ( Blackcomb Mountain) Om te skiën en dan vanuit Vancouver terug vliegen. Je kan dan nog een dagje down town voor vertrek.
Onder weg kom je tal van mogelijkheden tegen om allerlei andere wintersporten te beoefenen, Huskytour, sneeuwscooter etc. Als je de Icefieldparkway neemt bekijk dan wat voor een weer het is, kan daar erg spoken en idd weinig acco’s onderweg, behalve prachtige natuur campings.
Succes met de voorbereidingen, dat alleen als is genieten :)

Dienten Die Alte schule

Als je maar 2 weken hebt, dan zou ik zeker niet adviseren om ook naar Whistler te gaan. Whistler is wel groter dan Lake Louise en er is meer dan genoeg te beleven in Whistler, maar je kan ook de pech hebben van slechte sneeuw. Er valt in Whistler vaak veel, maar die sneeuw is vanwege de afstand tot de oceaan ook vaak vochtig.
Sightseeing in Calgary zou ik niet aanraden. Zonde van de tijd. Edmonton is leuker en heeft een giga shopping mall. Na aankomst de auto ophalen en westwaards rijden heeft bij al mijn reizen de voorkeur gehad en is, ondanks de jetleg, goed te doen. Het hangt wel een beetje af van het tijdstip van aankomst en de wegcondities. Die zijn over het algemeen goed. Highway is een levensader en wordt goed onderhouden voor het vele vrachtverkeer. Ik zou niet direct naar Lake Louise rijden. Een eerste stop in Canmore (bijv de Best Western Pocaterra Inn) vlak voor het Banff National Park, of in Banff zelf (bijv. de Voyager Inn) is een betere keuze. Banff is een stadje waar wat te beleven is. Lake Louise stelt niets voor. Je moet een keuze maken, of het gezellige Banff en matige skigebieden, of het stille maar prachtige Lake Louise en een fantastisch skigebied, of logeren in Banff en iedere dag een uur heen- en terugrijden naar de pistes van LL.
Jasper is een stuk kleiner dan LL, maar zeker een bezoekje waard. Ik zou wel kiezen voor meer dagen skiën of boarden in LL dan in Jasper. De weg naar Jasper is schitterend. De Athabasca gletscher en vlak voor Jasper de Athabasca Falls, die in de winter prachtig bevroren zijn. Als je meer specifieke vragen hebt, laat het dan maar weten. Ik heb bij elkaar al heel wat maanden op een groot aantal plaatsen in Canada en de USA geskied en geboard.

Aanvulling op vorig stukje.
De afstand Lake Louise - Jasper via de Icefields Parkway is slechts 230 km en niet 750 km. Dus zelfs met niet optimale wegcondities goed te doen in een dag. Maar bij slechte weersomstandigheden doe je er veel langer over of is de weg zelfs (tijdelijk) afgesloten. Daar moet je bij de planning van je vakantie rekening meehouden. Bijvoorbeeld door in Jasper een hotel te boeken dat je gemakkelijk nog zonder veel kosten kan annuleren of aanpassen (bijv een Best Western hotel). Een 4WD of een AWD is aan te raden. Bij huurauto’s krijg je nooit sneeuwkettingen.
Langs de Icefields Parkway zijn in de winter voor zo ver ik weet geen hotels open. Een goed hotel in Lake Louise is de Mountaineer Lodge. Lekker zwembad en een goed ontbijt in Beierse sfeer.
Behalve skiën of boarden kan je in Canmore, Banff, Lake Louise en Jasper overal langlaufen en snowshoën. Materiaal kan je ter plekke huren, o.a. bij Wilson in Lake Louise. Tussen Banff en Lake Louise ligt de Johnston Canyon. Via een smal pad kan je de canyon inlopen. Doe wel iets van anti-glij-ijzers onder je schoenen (€ 5 bij de ANWB). Heb je echt nodig. Even voorbij LL ligt aan Bow Lake de Num-Ti-Jah lodge. Een mooie omgeving en een prima koffie/chocoladestop. Tussen LL en Jasper heb je de Athabasca Glacier. Aan de weg ligt een bezoekerscentrum, maar volgens mij is dat van half oktober tot half april gesloten. Even verder passeer je de Sunwapta Pass met mooie uitzichten. Het laatste stuk naar Jasper passeer je de Sunwapta Falls en de Athabasca Falls. Ze zijn grotendeel bevroren, maar vanaf de weg eenvoudig te bezichtigen.
Vanuit Jasper kan je naar Maligne Lake rijden. Dit meer is wereldberoemd vanwege het Spirit Island dat je op zowat ieder kalender tegenkomt. Maar Spirit Island is in de winter niet bereikbaar. Op de weg naar Maligne Lake passeer je de Maligne Canyon. Daar kan je over het ijs van de Maligne River wandelen. Zeer indrukwekkend. Je kan in Jasper voor veel geld een begeleide tocht boeken, maar wij hebben het zelf gedaan. Geen probleem. Ook hier heb je de ant-glij-ijzers nodig.
Tot slot. Voor de parken heb je een pas nodig, tenzij je transietverkeer bent en dus niet in het park of de stadje stopt. Het lijkt eenvoudig om niet te betalen, maar er wordt streng en vaak op gecontroleerd. Bijvoorbeeld als je van Banff of LL naar de skipiste rijdt.

Jeeeh, leuk om dit allemaal te lezen.
Echt een hoop info waar we wat me kunnen!
we gaan er van de week werk van maken en denk dat we Whistler over gaan slaan en ons concentreren op de regio Banff en eindigen de laatste 2 dagen in Jasper.
Heerlijk om zo al er mee bezig te zijn ;-)

Bedankt alvast voor de info, we gaan er zeker wat mee doen!

Tot slot. Voor de parken heb je een pas nodig, tenzij je transietverkeer bent en dus niet in het park of de stadje stopt. Het lijkt eenvoudig om niet te betalen, maar er wordt streng en vaak op gecontroleerd. Bijvoorbeeld als je van Banff of LL naar de skipiste rijdt.

Ronaldski op 19 nov 2014 18:22

@ronaldski waar haal je zo’n pas, bij de plaatselijke “VVV” ?

Nog even en we mogen weer!

@ronaldski waar haal je zo’n pas, bij de plaatselijke “VVV” ?

Snocontrol op 19 nov 2014 20:46

Ook, maar ook bij de ingangen van de parken.

Of gewoon online: http://www.pc.gc.ca/eng/ar-sr/lpac-ppri/ced-ndp.aspx…

If you snooze, you loose!

Als je het park bij Banf binnenrijdt, dan kom je langs een “tolhuisje” waar je de pas kan kopen. Kom je vanaf Golden, dan kom je langs een visitor center, maar dat is in de winter niet open. Dat lijkt lastig, maar het kan een dag kosten besparen. Je kan de pas dan namelijk bij de VVV in LL of Banff kopen. En die zijn aan het eind van de dag gesloten. Dan zit er niets anders op dan de pas de volgende ochtend te kopen. Scheelt een dag.
Het tarief is $ 9.80 pp per dag (http://www.pc.gc.ca/apps/tarifs-fees/tarif-fee_E.asp?park=1…).

Ik reageer even kort aangezien ik graag mee lees. Dan kan ik het bericht ook volgen. Ik heb eerst West Canada op de planning van 2016 staan (dan wel in de zomer), maar daarna zou ik ook heel graag eens in Canada willen gaan snowboarden. Dus ik sla deze tips ook allemaal op!

Ik heb 2 jaar in Calgary gewoond. De twee fijnste skigebieden waar de locals vooral heengaan zijn sunshine village en Fernie! Met name Fernie ook veel off-piste en tussen de bomen. Gebied leent zich daar heel goed voor. Banff is voor toeristen. grappig dorpje, maar niet om te gaan skien. Lake Louise mooi, maar wat meer voor de rijkeren en toeristen.

En denk eraan: in Canada skiën betekent keurig in rijen wachten voor de lift, lege liftstoeltjes worden altijd opgevuld, nooit gedrang, altijd met met helm en skibril skien (zonnebril is voor toeristen) en altijd een praatje maken in de lift met degenen die naast je zitten! :-) Echt een verademing vergeleken met Europa…

Heel veel plezier…ik ben jaloers!

Ik heb een paar jaar geleden in Fernie geskied. Het gebied kan mij niet bekoren. Wat mij daarnaast het meest irriteerde was de enorme troep in de restaurants. Dat ben ik in de bijna 30 gebieden in de USA/Canada, waar ik de afgelopen jaren heb geskied/geboard, nog nooit eerder meegemaakt. Zelfs de faam, die Fernie geniet, kon mijn negatieve ervaring niet goed maken.

Ter info. Straks om 19:00 uur op Eurosport WM-kampioenschappen uit Lake Louise.

@ronaldski waar haal je zo’n pas, bij de plaatselijke “VVV” ?

Snocontrol op 19 nov 2014 20:46

Ook, maar ook bij de ingangen van de parken.

Of gewoon online: http://www.pc.gc.ca/eng/ar-sr/lpac-ppri/ced-ndp.aspx…

Jeff op 20 nov 2014 15:10

Of gewoon op Marktplaats;)

life is a beach, or a pile of snow

Hoi @Snocontrol,

Sluit me aan bij advies @zenith: probeer het aantal kilometers in auto beperkt te houden. Whistler vanaf Calgary in 2 weken is - te - ver …
Maart is een goede maand om te gaan: goede basis (sneeuw) overal en meer kans op vers en niet te koud (let daarop). Jasper, Banff en Lake Louise kan soms heel koud zijn in Jan en Feb. Als je Maart gaat hoef je ook niet vooraf te boeken aangezien genoeg accomodatie beschikbaar is (alleen de weekenden kan het wat drukker zijn afhankelijk hoe goed sneeuw is). Mocht het dan toch nog heel koud zijn kun je route aanpassen aangezien temperatuur per resort fors kan verschillen en meeste liften zijn open liften. Ieder resort heeft zo zijn charmes…Bezoek ook zeker een wat kleiner resort gewoon om sfeer te proeven en te genieten van rust en ruimte…

Ga zelf met groepje eind Feb begin maart op pad misschien komen we elkaar nog tegen. Zie http://wepowder.nl/forum/topic/96748.

Groet,
Theo
Kimberley BC

Ik ben het eens met voorgaand advies van Theo, maar het blijven bergen. Dit jaar hadden we op 25 februari -22 graden in Kimberley, op 1 maart -28 graden in Panorama en op 6 maart -20 graden in Lake Louise. Daar was het gisteren tijdens de WM-kampioenschappen ook -20 na een nacht van -30 graden. In LL heb je dan nog het geluk dat tegenwoordig een van de liften een gondel is. Hou er inderdaad rekening mee dat LL in het weekend enorm druk is. Dan zit half Calgary op de piste. Het parkeerterrein bij LL is gigantisch, maar in het weekend loop je behoorlijk kans dat het vol is. Niet alleen op de piste, maar ook aan het eind van de dag als je in de bar van de Lodge of the 10 Peaks een biertje wil hebben. Alhoewel, daar staat een vrouw achter de bar die zo’n beetje het multi-tasken heeft uitgevonden. Terwijl ze pitchers bier staat te vullen, mixt ze drankjes, neemt bestellingen van klanten en serveersters op, rekent af en staat ze ondertussen van met jan en alleman te kletsen. Wat dat betreft is het net Disneyland. Terwijl je staat te wachten, word je vermaakt.
Ben het ook eens met Theo wat de kleine resorts betreft. Ze zijn weliswaar klein (minder pistes - minder liften), maar vaak uitdagend genoeg om je een week aan de gang te houden. Voorbeelden in Canada zijn Kimberley, Panorama, Kicking Horse (Golden), Sun Peaks, Jasper, Silverstar en Nakiska. Persoonlijk vind ik Kimberley en Sun Peaks de leukste kleine gebieden.

@Ronaldski. Mocht je nog een keer hier in Kimberley BC komen geef een gil (PM) !!.

De leukste gebieden zijn wat mij betreft die gebieden waar de avond ervoor +10cm gevallen is. In 2012 met ski groepje aantal gebieden bezocht: hadden toen flinke lading poeder in Rossland en dan door de weeks (= rijk alleen). Dan ski je hele dag vers en lijkt het bijna alsof je aan het heli skien bent.

Ik ben zeker van plan nog een keer naar Kimberley te gaan. Alleen niet komende winter. Woon je daar?

heerlijk topic, had hem over het hoofd gezien, leuk op te lezen omdat Canada ook nog op mijn “to do list” staat.

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Ik ben zeker van plan nog een keer naar Kimberley te gaan. Alleen niet komende winter. Woon je daar?

Ronaldski op 2 dec 2014 09:52

Ja wonen daar sinds 2009. Mijn vriendin runt onze B&B. Laat regelmatig B&B gasten in paar uurtjes mijn favouriete runs proeven ;-). Meer over mezelf en wintersport lees: http://wepowder.nl/profile/3185 . Willen voorlopig hier zeker niet weg en super dankbaar dat we hier kunnen en mogen wonen.

Volgende week gaat Kimberley Resort open en komende vrijdag Fernie (ga het zien!). Ligt er nu al goed bij maar wat extra sneeuw kan geen kwaad.

On Topic: Fernie onder juiste omstandigheden (poeder) is mega mooi om te skien/boarden, maar je moet wel echt 't weer checken, het kan daar soms vies nat en mistig zijn (ligt stuk lager dan Kimberley). Dat checken van weer geldt trouwens voor alle resorts, daarom adviseer ik altijd niets vooraf te boeken. Boek vlucht en een huurauto maar geen acco en boek dan telkens 2 dagen vooruit - na de diverse weather websites te hebben geraadpleegd. En dan nog zijn voorspellingen vaak onjuist.

Theo

Leuk om alle tips te lezen. Wij gaan komend voorjaar, begin maart naar Calgary en willen vanuit daar door naar een of twee skigebieden om 5/6 dagen te skiën en daarna ook nog een dagje tocht op een sneeuwscooter maken.

Theo. We hebben eind februari 4 nachten in het Mountain Spirit Resort gezeten. Een prima plek, dicht bij de lift en pistes.Maar de B&B zullen we onthouden. Kimberley was een onderdeel van 8,5 week rondtrekken door de noordewestelijke staten van de USA, BC en AB. Als je zo lang op pad bent dan heb je een globale planning nodig. Daarom leggen we de route en al onze hotels vast. Nagenoeg alle hotels hanteren een simpel annuleringsbeleid. Tot 24 uur voor aankomst kan je meestal nog annuleren. En daar maken we ook gebruik van als we door kwaliteit skigebied, weer of wegomstandigheden gedwongen worden onze route aan te passen. Het scheelt ook tijd ter plaatse. Als je een hotel op afstand via internet hebt geboekt, dan neem je dat, ook al bevalt het niet helemaal. Als je ter plaatse op zoek gaat naar een hotel, dan is mijn ervaring dat je veel kritischer bent. Je zoekt verder als het niet direct bevalt. Dat kost tijd, die we liever aan een IPA-biertje besteden. Kimberley doet met de koekoeksklok een beetje kitscherig aan, maar wat de kroon spant is hert Chef Bernards restaurant. Daar hebben we kaasfondue gegeten. We waren de enige gasten en dat hebben we geweten. De chef, die uit Hamburg komt, heeft zijn hele levensverhaal verteld. Hij was dol-enthousiast dat er Europeanen in zijn zaak waren. Heeft hij de tent al verkocht? Hebben jullie er wel eens gegeten?

Voor mensen die geïnteresseerd zijn in wintersport in de USA en Canada. Morgen en in het weekend zijn er skiwedstrijden in Beaver Creek en Lake Louise. In februari zijn er wereldkampioenschappen in Beaver Creek en Vail.

In februari zijn er wereldkampioenschappen in Beaver Creek en Vail.

Ronaldski op 4 dec 2014 20:25

Leuk om te zien maar voor en tijdens deze periode zullen er veel pistes niet voor de toeristen beschikbaar zijn omdat deze door de profi’s voor de wedstrijden en trainingen gebruikt zullen worden.

Vail en Beaver Creek liggen zoals natuurlijk bekend in USA

Plaats een reactie