Welke jas is nu echt warm?

Hoe leuk ik sneeuw ook vind, ik ben een enorme koukleum. Als iedereen na een afdaling zit te puffen van de hitte In de gondel, zit ik me rillend af te vragen hoe ik het ooit weer warm krijg. Ik ben dus op zoek naar een echt warme jas. Ik zweet niet zo gauw, dus ventilatie is niet van heel groot belang. Enigszins waterdicht is wel een pré.
Budget is max. 300 euro, maar dan wil ik ook wel zeker weten dat de jas écht warm is (mijn huidige jas is dat dus niet, anders dan in de winkel beweerd werd).
Heeft er iemand goede ervaring met een merk of bepaald type jas?
Ik wil geen bontkraag en ook liever geen dons en softshell gaat het hem ook niet worden.

Alle tips zijn welkom, alvast heel erg bedankt.

Ik ben al weer 2 seizoenen heel blij met mijn Columbia Lay ‘D’ Down Jacket. Erg lekker warm en als het toch eens te veel is ventilatieopeningen onder de armen. Maar ja, wel dons, mijn ervaring is dat dat als enige echt lekker warm is. ‘Bont’ is nep en kan er ook af.

Eén minpunt: zelf n vakje voor de skipas moeten knutselen. Dat zat er niet in…

Edit: ik heb er een Icebreaker 200 shirt (korte mouw) en een fleece onder en ik heb het zelfs in de gekste omstandigheden niet meer koud gehad met deze jas. Eindelijk!

Mag ik vragen wat je verder draagt onder je huidige jas? Want als je bijvoorbeeld een katoenen hemdje op de huid draagt dat (door transpiratie) vochtig wordt, krijg je het in elke jas koud. Dus: wat draag je nog meer? Het zou best wel eens kunnen dat de oplossing veel goedkoper uitvalt dan 300 euro. Bijvoorbeeld een goed thermo-shirt en een goede ‘mid-layer’.

Wat GiGi zegt klopt inderdaad. Probeer eerst met andere lagen te werken. Dus geen katoen, maar eerder fleece en (merino)wol. Deze materialen voeren het zweet beter af, waardoor je lichaam warm blijft.

Wat Gigi zegt, wat voor kleding heb je als onderlaag, en hoeveel laagjes draag je?

En ontbijt je wel?
Ik heb het zelf altijd koud als ik alleen een bakje yoghurt neem als ontbijt. Neem ik een stevig ontbijt, heb ik het de hele dag warm…

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Ski al jaren met the north face ski jas heb er nooit kou in

Met goede onderkleding hoeft een jas eigenlijk niet veel meer te doen dan wind en nattigheid buiten houden. Zorg dus voor goede onderkleding en zoek daarbij een jas die overal dusdanig goed afsluit, dat er nergens koude lucht naar binnen en warme lucht naar buiten kan ontsnappen.

Goed. Ik ben dan geen koukleum, maar hou het zeker tot -15 goed warm met een vrijwel ongevoerde jas.

Ook is de al geopperde tip goed gevoed de piste op te gaan erg belangrijk. Je lichaam moet toch echt zelf zorgen voor de warme onder je jas. Dit kan de jas hooguit goed vasthouden.
Een goede tip daarbij is vooral je handen, voeten en hoofd warm te houden. Daar vanuit trek al snel de kou door je hele lichaam.

Trouwens ook al eens aan handwarmers gedacht? Er zijn oa. herbruikbare handwarmers, die een uur of 4 warme afgeven. Twee of drie meenemen voor in de binnenzak en ook dan krijg je het niet snel koud.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Ski al jaren met the north face ski jas heb er nooit kou in

killy op 13 dec 2014 23:43

Model erbij vermelden is wel handig anders heeft TS er niet zo veel aan!

When life gets too complicated.... SKI

Weet niet wat voor wintersporter je bent maar als je heel erg passief bezig bent krijg je het in de dikste jas nog koud. Dus misschien ligt het niet aan de kleding maar meer aan jezelf.

Übung macht den meister!!!

Bedankt voor de reacties tot zover.

Ik draag onder mijn jas een thermoshirt met lange of korte mouw (naar gelang hoe koud het is) en een dik thermoshirt met lange mouw. Thermoshirt heeft ook nog een windlayer.

Mijn vriend in zijn softshell-jas zweet zich helemaal te pletter als we samen skiën, dus aan de mate van activiteit ligt het denk ik niet (we skiën vrij veel kilometers per dag). Daar waar andere mensen nog een tijdje warm blijven na inspanning, koel ik onmiddellijk af als ik stilsta. Een paar minuten wachten voor de lift is al funest, laat staan als ik daarna nog in de wind in een stoeltjeslift zit. Ik zweet niet echt heel veel, dus het is geen kwestie van afkoelen door nat zweet.

Ik zit nu te denken aan Jack Wolfskin of The North face. Iemand daar ervaring mee? Ik ski nu in een oude North face-jas, zo een met een fleece binnenjas. Deze is wel redelijk warm, maar al meer dan 15 jaar oud, veel te wijd en nu echt versleten. Ik ben een vergelijkbaar model nog niet tegengekomen.

Ik lees dat vooral de wind je sterk afkoelt. In dat geval zou ik goed kijken naar iets wat winddicht is, ongeacht merk. Voor de merken die je noemt - voor elk merk geloof ik - geldt: ze hebben kleding van elk kaliber en prijsklasse. Laat je goed adviseren in een zaak waar ze er echt wat van weten (in mijn ervaring beter naar bijvoorbeeld Bever of een andere buitensportzaak gaan dan naar een grote keten die in de winter ook skikleding verkoopt).

Het is inderdaad mijn plan om komende week bij de Bever langs te gaan. Mijn vorige “warme” jas komt bij een wintersportzaak vandaan en dat was dus een ware miskoop.
Zo jammer, dat je een jas niet kunt testen. Je zou ze eigenlijk een dagje bij -12 graden uit moeten kunnen proberen. Op zich heb ik er geen enkel probleem mee om pakweg 300 euro (of meer) uit te geven voor een jas, maar dan wil ik eigenlijk wel zeker weten dat hij echt warm is.
Die tip van winddicht is inderdaad een goede, die neem ik mee voor in de winkel.

Hallo Maritte,

Lees dit maar een door, heb je het nooit meer koud.
http://paulkirtley.co.uk/2011/winter-clothing-northern-wilde…

Als mede koukleum draag ik een thermoshirt met lange mouwen. Daarboven een fleecetrui van North Face. En als jas de Tenson Joy. Dit jaar heb ik mijn Exxtasy skibroek vervangen voor een Gaastra skibroek. Met fleecevoering. Lijkt mij heerlijk zitten straks in de sneeuw.

ik meen ergens gelezen te hebben, dat fleece in verschillende kwaliteiten verkrijgbaar is. Het gaat dan om slijtage, maar om de isolatiewaarde. Daarnaast is fleece aan slijtage onderhevig door gebruik en (veelvuldig wassen) en levert daardoor onder andere in op de isolatiewaarde en vochtregulering. Als ik lees dat je huidige jas (en fleece) 15 jaar oud is, kan het best zo zijn dat het gewoon ‘op’ is. Los van het feit dat de ontwikkelingen op het gebied van fabrics en dergelijke ook niet stilstaan.

Zo draag ik een merinoshirt (lange mouw) van 210 of 260g, een fleece of downjacket (heb je ook met synthetische vulling) en als laatste laag een wind- en waterdichte (ongevoerde) shell. Nooit te koud of te warm. Downjacket heb ik altijd (opgevouwen) mee in de rugzak. Neemt nauwelijks ruimte in. Voordeel van wol is overigens, dat het ook haar isolatiewaarde behoudt als het vochtig is, door bijvoorbeeld een minder goede ademende jas.

Kijk eens naar merken als Patagonia, Arc Teryx, Bergans, TNF. Patagonia heeft trouwens goede fleece en ook downjackets (met synthetische vulling). Geldt ook voor TNF. Daarnaast hebben de meer ‘lifestyle’ georiënteerde merken als O’Neill, Quiksilver, Roxy, RipCurl,et cetera tegenwoordig ook echt kwalitatief goede (en warme) kleding. Is vaak dan wel de wat duurdere lijn van die merken en helaas op weinig plekken verkrijgbaar.

life is a beach, or a pile of snow

@Maritte laat het merk even achterwege en ga bij een winkel langs (Bever maybe) en ga daar ‘laagjes’ combineren. Geef aan aan de verkopers wat je probleem is en zij kunnen je (hopelijk) verder helpen. Over het algemeen is een goede jas al wind- en waterdicht dus een ondershirt met een windbreaker heeft geen toegevoegde waarde. Stoffen die een hoge insulatiewaarde hebben zijn oa. Merinowol (260 of 300), Polartec Powerstretch en een andere Polartec variant waarvan ik de aanduiding niet meer weet. Zoek ik nog ff op.

When life gets too complicated.... SKI

Elke jas is zo warm als de warmte die je zelf produceert!

Ik zou zeggen zoek een jas met de juiste waterdichtheid. En kies die jas (eventueel een langer model) die nauw aansluit (nek, handen en billen (stuifsneeuwkering)). Minder belangrijk of dit een dikke of dunne jas is. Daarbij ga je verschillende lagen dragen. 2 of 3 thermoshirts (korte en lange mouw) en een (fleece) trui + een dons bodywarmer. Zorg wel dat je jas voldoende groot is.
En ja, er is veel veranderd de laatste 15jaar.

My 2 cents. Heb je hier wat aan?
J

Als ik vroeger, toen ik klein was zeurde tegen mijn moeder dat ik koude voeten had, zei ze dat ik dan maar een muts moest opzetten.

Begin met een goede helm met daaronder een buff sjaaltje.

Thermo shirt van craft, midlayer in fleece van een goed merk. Buitenlaag zowel broek als jas absoluut winddicht kopen. Zorg dat je jas goed dicht kan bij je mouwen en onderkant.

Altijd een colletje dragen tot over je kin. Goggles ipv zonnebril.

Bedankt voor alle goede tips! Ik heb informatie gekregen waar ik zeker wat mee kan.

Een paar vragen, die me nog resten:

  • ik lees veel positieve ervaringen over wol. Is een eerste laag van wol echt warmer dan een thermoshirt? Ik gebruik nu Odlo shirts.
  • ik heb nu een dik shirt als tweede laag (dik met geruwde binnenkant). Begrijp ik goed dat een fleecetrui warmer zou zijn?

Ik heb vandaag wat getest door mijn North face-fleece binnenjas (die er nog als nieuw uitziet) onder mijn skijas aan te trekken met daaronder 2 thermoshirts, bij een langdurig verblijf buiten. Het was beter dan normaal, maar na een tijdje stilstaan was ik alsnog totaal verkleumd. Ik krijg af en toe het gevoel dat ik een hopeloos geval ben.

Handen zijn ook een groot probleem bij mij. Het gaat nu redelijk met prijzige wanten en prijzige binnenhandschoenen, maar als ik ze 1 sec uittrek ben ik de pineut, want dan krijg ik mijn handen pas weer warm als ik een stuk moet schaatsen naar een hogere lift of piste.

Met hem helm ben ik dolgelukkig ( had ik die 20 jaar geleden maar gehad!) en inderdaad altijd een buff of skimasker (ik heb er meerdere bij me, zodat ik kan wisselen als ze nat zijn). Zo neem ik ook altijd 2 paar extra handschoenen mee en een extra trui, mijn vriend moet er altijd ontzettend om lachen.

Ik ben gek op skiën, maar ik kan echt wel wakker liggen van temperaturen onder de -5 graden of natte sneeuw met wind.

Heb het hier al veel gelezen en betere tip kan je niet hebben, een goede water/lucht dichte jas hoeft zelf niet echt dik te zijn, het zijn de lagen die het verschil maken! Als ik echt de koude inga heb ik verschillende fleece sweaters in meerdere dikte’s en daaruit kies ik afhankelijk van de buitentemparatuur grootste probleem bij mij is meestal dat ik bang heb te warm gekleed te zijn … :-)

Zelf ben ik een enorme koukleum. Heb altijd redelijk goede jassen gehad maar ik bleef het wel koud houden.
Sinds een aantal jaar heb ik een dunne jas(gore-tex) die heel erg goed water- en winddicht is en heb het niet koud meer gehad. Er onder draag ik een thermo shirt met lange mouwen en een fleece pulli.
Dus zo als hier boven al een aantal keer gezegd is; Het belangrijkste is de wind- en waterdichtheid van de jas en een goede combinatie van laagjes onder je jas.

@Allen Waterdichtheid is niet gerelateerd aan warmte / koude. Winddichtheid in meerdere mate. Als je jas niet winddicht is is ie ook niet waterdicht overigens…

Wat hierboven wordt gezegd door @joepiedepoepie is de combinatie van lagen die het warm of koud maken en nogmaals zeer persoonlijk!. Een Gore-tex jas is niet per definitie warm en zeker niet als het een Pro of een Active is. Een Performance kan warmer zijn afhankelijk van de dikte van de insulatiematerialen.

When life gets too complicated.... SKI

@Alex Klopt!
In de zomer gebruik ik deze jas ook bij het wandelen in de bergen.
Als ik mijn jas aan trek met alleen een T-shirt er onder is ie lekker koel.
Het mooie van zo’n jas is, dat als je de laagjes er onder goed regelt, je het nooit te koud of te warm hebt.

@joepiedepoepie de jas is niet koel (of warm) maar je lichaam :-P

When life gets too complicated.... SKI

@Alex Ha,ha…idd, dat bedoelde ik eigenlijk ook!

Staar je niet blind op je prijs, voor kwaliteit mag er best meer betaald worden. Dat zal zich bewijzen op de piste in het plezier dat je dan kan hebben zonder dat je het koud krijgt, of nat wordt bijvoorbeeld. Ik werk altijd met verschillende lagen, thermische onderlaag, fleece trui en jas en broek die winddicht zijn, maar niet gevoerd. Ik heb altijd een dunne wollen trui bij mij voor als de omstandigheden veranderen en het kouder wordt. Wol heeft als voordeel dat het ook kan verwarmen wanneer het nat wordt, ideaal dus! Verder zul je ook moeten zorgen dat je goede handschoenen hebt, wanten werken dan het beste om je handen snel warm te hebben en te houden. Ik heb dan een want met binnenwant, nooit last van koude handen en altijd droog. En goed om ook je hoofd goed af te dekken!
In jouw geval kun je kijken naar een goede jas, geschikt voor het skiën die ook nog eens met dons gevoerd is. The North Face is een goed merk, maar zo zijn er meer. Bever kunnen je daar ongetwijfeld meer over vertellen. Wellicht handig om eens langs verschillende winkels te gaan, vooral de wat betere kwalitatieve wintersportzaken.
Als je goed spul koopt zul je er jaren plezier van hebben! Succes met de zoektocht en op naar een warme winter voor jou op de piste!

Plaats een reactie