Route naar de Franse Alpen: door de bomen het bos niet meer zien

Ik heb de zoekfunctie van het forum gebruikt, alsook wat gespeeld met wat routeplanners. Toch zou ik de raad willen vragen van mijn Noorderburen die uitermate goed zijn in besparen :D

Ik vertrek uit Gent, Vlaanderen (Dat is dicht bij Zeeland).

Op mijn wagen hangt nog een Zwitsers wegenvignet, enkel geldig op de heenweg.

Nu is mijn vraag, ik moet naar Paradiski (Arc 2000):

Rij ik best langs Lille - Reims en zo tot de bestemming (kortst maar 60 euro of meer aan tol)

Of via Brussel - Luxemburg - Nancy (minder tol denk ik, geraak niet wijs uit die autoroutes.fr)

Of zijn er nog alternatieve routes? Uiteraard ga ik gebruik maken van autostrades. De korste route is ±1000km, wil wel eventueel nog wat uitwijken om te besparen, maar ga geen 15h rijden ipv 10h :D

Alvast bedankt voor de replies van ervaren Franse Alpen chauffeurs

*bericht bewerkt door moderator (Roel) op 17 dec 2014 22:49: Verhuisd naar juiste subforum

Voor je route geen oplossing, maar voor de zekerheid: je CH vignet 2014 is tot 31 januari 2015 geldig. Mocht dat helpen ;)

http://www.routenet.nl daar kan je tolkosten makkelijk berekenen.
Ik zelf rij vanuit utrecht via Luxemburg naar Frankrijk… Vorig jaar via zwitserland gereden, prima te doen ook. Reden dat we nu via Frankrijk gaan is dat we 2e kerstdag gaan overnachten en dat een stuk goedkoper in Frankrijk kan.

Google Maps geeft 3 routes: Via Parijs, via Reims en via Luxemburg
Bandbreedte 40km(afstand) resp. 0:31 (reistijd). Of wel waar hebben we het over?
Als je Franse Tol wilt besparen zou ik via Lux/Nancy gaan, want volgens mij is het tot Nancy vrij.
Eventueel de route via Strassbourg - Basel - Geneve maar dat is maar liefst 80 km om en duurt 1:30 langer.

Rob

Ik verkies de route via lux, Frankrijk, Zwitserland, ik vertrek vanuit Mechelen.
Heb deze vorig jaar gedaan, dit jaar gaan we ook naar paradiski, en doen we deze opnieuw.
In km iets langer en qua tijd ook, maar omdat het vignet altijd gekocht wordt via 2de hands voor 10-15eur komt het qua peage/vignet veel goedkoper uit. Enkel stukje metz->strassbourg(A4), de A35 tot Zwitserse grens is veelal 2 baans en goed te doen (niet zoals peage baan aangezien gratis), daarna Zwitserland zeer goede baan maar heb is gelezen dat bij sneeuwval veel file kan zijn. Ook oppassen voor snelheid in tunnels. Na Genève de Peage (A41) terug op voor een kort stukje tot annecy daar de afslag naar D1508 en binnendoor tot Albertville.
Wij nemen wel overnachting in Mulhouse en gaan buiten de vakantieperiodes. Goed meegenomen is iets goedkoper tanken in Luxemburg.

Nu even off topic: heb sinds dit jaar een benzine wagen gekocht, is het beter om te tanken in Frankrijk aan grootwarenhuis of in Zwitserland even af de snelweg? Prijzen van Frankrijk vind ik van bv carrefour,cora,… Maar van Zwitserland buiten officiële prijzen niets.

Like tourists huffing and puffing to reach the top, while we forgot the view on the way up !

WIj zijn er ook nog niet helemaal uit. Vertrekken vanuit Kortrijk en gaan naar Montchavin (ook Paradiski)
Als het kan helpen, ik heb een draadje opgestart op het wegenforum.

http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php?f=246&t=19372&amp…

Voorlopig doen wij denk ik Kortrijk-Luxemburg-Metz-Nancy-Dijon-Bourg-en-Bresse-Annecy-Ugine-Albertville-Moûtiers

Wat ik ook veel gelezen heb als je je vignet al hebt : Luxemburg-Metz-Nancy-Epinal-Vesoul-Besançon-Pontarlier (daar Zwitserland binnenrijden) - Lausanne - Genève - Annecy - Ugine - Albertville-Moûtiers

In km iets langer en qua tijd ook, maar omdat het vignet altijd gekocht wordt via 2de hands voor 10-15eur komt het qua peage/vignet veel goedkoper uit.

Arno11 op 17 dec 2014 23:46

Euhm… juist, dat is een hele handige tip om snel aan een boete van 200CHF (€166) te komen plus de verplichte koop van een tolvignet, tenzij je tweedehands vignet nog helemaal niet gebruikt was en je er em origineel opplakt.

Een nieuw Zwitsers vignet kost overigens maar 40CHF (€33) en kan je direct aan de grens kopen. Aangezien het vignet toch een jaar geldig is kan je er in ieder geval mee heen en terug reizen, hetgeen al goedkoper is dan de tol in Frankrijk.

Ik zou gewoon de snelste route plannen en dan kort voor vertrek nog even kijken op Maps of er gekke dingen zijn, daar staat ook de verkeersinfo op, en vervolgens evt daarop je route aanpassen. Via Fr is iets duurder maar rijdt meestal lekker door. Niet gaan klooien met gebruikte vignetten e.d., uitgebreide Zwitserse grenscontrole en bijbehorende boetes zit je helemaal niet op te wachten en ja, dat doen ze wel degelijk.

Ik dacht dat het vignet voor CH duurder werd vanaf 2015. Een vignet voor een jaar zou dan 100 CHF kosten, maar je kan ook een vignet voor twee maanden aangekocht worden voor 40 CHF.

http://www.tdg.ch/suisse/vignette-coutera-100-francs-2015/st…

Maar wat daar nu effectief van aan is, geen idee aangezien je bij de VAB en ANWB perfect een vignet voor 2015 aan een normale prijs kan kopen.

Ik dacht dat het vignet voor CH duurder werd vanaf 2015. Een vignet voor een jaar zou dan 100 CHF kosten, maar je kan ook een vignet voor twee maanden aangekocht worden voor 40 CHF.

http://www.tdg.ch/suisse/vignette-coutera-100-francs-2015/st…

Maar wat daar nu effectief van aan is, geen idee aangezien je bij de VAB en ANWB perfect een vignet voor 2015 aan een normale prijs kan kopen.

Anne87 op 18 dec 2014 10:47

da’s een bericht van Maart 2013. Als je nu een vignet koopt, ben je voorzien tm jan 2016 en tegen die tijd lijkt het erop dat Dld ook tol heeft. Dat worden dus sowieso andere overwegingen dan voor de Fr-gangers.

@Anne87: De prijsverhoging is niet doorgegaan. De Zwitsers hebben dat in een referendum geblokkeerd.

Zie ook: http://www.badische-zeitung.de/schweiz/schweizer-erteilen-de…

Aha, dat weten we dan ook weer. Bedankt voor de info.

Wij rijden altijd (op 1 keertje na) via België/Luxemburg/Lyon. Twee jaar geleden 1 keertje via Zwitserland gereden en dat vonden we zooooooo saai/lang duren. Vooral langs dat meer van Geneve. Nee, waar we ook moeten zijn, we rijden eigenlijk altijd onze standaard route.

let's get this party started!!

We rijden normaal gesproken via luxemburg/lyon. 2 of 3 jaar terug 1x via Annecy gedaan ivm drukte op de autoroute. nooit meer. Stuk Annecy door en langs het meer duurde bizar lang. files en stoplichten. misschien gewoon pech gehad, maar doe ik nooit meer!

Edwin van Riel

Het stuk Metz-Nancy is dan wel tolvrij, maar er staan overal flitspalen voor 90 & 110 (Meesten staan nog aangegeven, maar niet allemaal)
Ik zou tot Lyon rijden en dan de A48 naar Geneve…
Wij moeten naar La Forêt Blanche, dus naar Grenoble en dan de leuke col doen richting Gap - doet me denken aan de tijd toen er nog geen autostrade (A51) lag door de bergen, en we via die col door Gap moesten om naar onze bestemming in Alpes de haute Provence te gaan. Dat was hel achter al die caravans en camions…

Je kan beter 50 rijden op een autostrade dan door dorpjes te gaan! Zeker overdag… Wij rijden nooit meer overdag.

Bedankt, @Anne87

Ik vertrek de 26ste rond 20u. Ik denk dat ik dezelfde route ga nemen, eventjes de GPS negeren, via Brussel - Lux - Nancy rijden en dan hem gewoon volgen. Daar valt de Tol nog mee. Die 120 euro heen en weer via Reims zie ik niet zitten.

@AidaPida Ik weet niet welke col je bedoelt, maar ik zou niet via Gap rijden, maar via de Lautaret (Briançon). Is sneller, mooier en vaak minder opstoppingen. Als het keihard sneeuwt is via Gap helemaal af te raden. Pak dan de Maurienne vallei met de Frejus en daarna de Montgenevre.

Volgens mij staan alle flitspalen gewoon braaf aangegeven. Let wel op flitsautos zeker op vakantiezaterdagen staan er veel gendarmes la,ngs de weg. 130 rijden dus.

Click. Click. Peace

@Rogier Ja je hebt gelijk om beter niet langs Gap te rijden. Laten we hopen dat het dan keihard sneeuwt…!!! Temperaturen van 6 graden 25/12… En 27/12 “skiën”… Hopelijk kunnen de sneeuwkanonnen op tijd bijgewerkt zijn…

La Fôret Blanche is misschien na Isola 2000 wel het gebied wat er het allerbeste bij ligt. Dus daarmee heb je geluk. Er valt daar echt te skiën. Het is misschien niet geweldig, maar het is zelfs in goede winters wel eens veel slechter geweest.

Click. Click. Peace

In km iets langer en qua tijd ook, maar omdat het vignet altijd gekocht wordt via 2de hands voor 10-15eur komt het qua peage/vignet veel goedkoper uit.

Arno11 op 17 dec 2014 23:46

Euhm… juist, dat is een hele handige tip om snel aan een boete van 200CHF (€166) te komen plus de verplichte koop van een tolvignet, tenzij je tweedehands vignet nog helemaal niet gebruikt was en je er em origineel opplakt.

Een nieuw Zwitsers vignet kost overigens maar 40CHF (€33) en kan je direct aan de grens kopen. Aangezien het vignet toch een jaar geldig is kan je er in ieder geval mee heen en terug reizen, hetgeen al goedkoper is dan de tol in Frankrijk.

Frans op 18 dec 2014 10:21

Nee nee is niet geplakt geweest. Zelfs nog met aankoop ticket erbij.

Vorig jaar langs de frejus gereden naar serre chevalier. Op zich duur maar geen problemen met sneeuwval, was wel het geval o0 de lautaret.

Like tourists huffing and puffing to reach the top, while we forgot the view on the way up !

Voorlopig doen wij denk ik Kortrijk-Luxemburg-Metz-Nancy-Dijon-Bourg-en-Bresse-Annecy-Ugine-Albertville-Moûtiers

Wij rijden regelmatig vanuit Zaandam naar Val d’Isere. Vanaf Luxemburg rijden wij altijd deze route of van Bourg en Bresse, Chambery naar Albertville.

De snelweg Dijon naar Bourg en Bresse is altijd lekker rustig.

Hans en Karin

Vanuit Gent gewoon via Rijsel en Reims. Doe ik ook altijd en rijdt gewoon zeer vlot.

Nog even terugkoppelen. Wij zijn zo gereden vanuit Deinze (andere leden van de groep uit Kortrijk) om de drukte aan Lyon en Chambéry te vermijden (13-14/02, Belgische Krokusvakantie en Parijs, Bordeaux en Lyon hadden ook vakantie) :
-Luxemburg
-Metz
-Nancy
-Langres
-Dijon
-Bourg-en-Bresse
-Annecy (langs A40 en A41)
-Ugine
-Albertville
-Moûtiers

  • Montchavin.

We zijn om 21u20 's avonds vertrokken en hadden met de anderen in Luxemburg afgesproken. 3 keer gestopt onderweg (Capellen-Sud, Montigny-le-Roy en Sevrier, aan het meer van Annecy) en om 9u30 aangekomen.
Nergens file gehad, enkel een beetje vertraging aan de werken op de N90 in Moûtiers.
Péage : €37,90 + €7,80.

Terugweg : We zijn om 5u20 vertrokken om de sneeuwval voor te zijn (wat ons ook prima gelukt is)
De €7,80 voor het stuk tussen Annecy en Genève vonden we een beetje duur in verhouding tot de afstand, dus departementales genomen tot aan Bellegarde-sur-Valserine. Daarna de snelste weg naar huis genomen :

  • Bourg-en-Bresse
  • Dijon
  • Troyes
  • Reims
  • Lille
  • Kortrijk
  • Deinze

Om 16u30 zijn we thuis gekomen. We zijn dus bij de gelukkigen die niet hebben vast gestaan in de sneeuw later op de dag. Wel erg slecht weer gehad tot aan Bourg-en-Bresse (maar toen was het nog mooi weer in de Alpen).

Péage : iets van een €35-40 tot aan Troyes en dan nog €15 tot Lille.

Plaats een reactie