Skicircus Saalbach Hinterglemm Leogang

Dit onderwerp gaat over de bestemming Saalbach Hinterglemm Leogang Fieberbrunn

Dit is een (semi-)live verslag van deze wintersportvakantie.

Ik mag weer eens op wintersport, en net als vorig jaar ben ik met school naar Saalbach Hinterglemm Leogang gegaan. Ditmaal hebben wij een ander hotel, niet aan de piste maar aan de hoofdweg. Gelukkig zit er een skibushalte tegenover. Doordat er WiFi is kan ik dit liveverslag schrijven en zal ik dus proberen elke avond een verslag van die dag online te knallen.

We vertrokken afgelopen vrijdag om 18:00 vanuit Zwijndrecht. Onderweg hebben we enorm veel last gehad van files. Uiteindelijk zijn we een uur langer onderweg geweest dan gepland, 15 uur in plaats van 14 uur. Eenmaal aangekomen snel de bus uit en spullen uitladen. De foto’s van de reis bespaar ik jullie, die slaan namelijk nergens op en zijn niet boeiend.

null

Toch nog een foto van de reis. In Duitsland kwam ik dit tegen in de schappen… Ter verduidelijking: dit is bier.

null

Dit is gewoon om te janken…

null

Eenmaal aangekomen hebben we de spullen gepakt en heb ik gelijk even getest of mijn selfiestick nog werkt, met succes :)

null

Gelukkig ligt daar wel sneeuw, al was het niet van de beste kwaliteit.

null

Zooitje ongeregeld…

null

Tijd om te boarden!

null

We begonnen hier. De kwaliteit van de sneeuw hier was gewoon drie keer kut…

null

Aanschouw de Zwölferkogel.

null

Wedstrijdje langlaufen.

null

Groepsfoto bovenop de Zwölferkogel.

null

Here we go!

null

Schattberg Ost (of West).

null

Het zielige Saalbach… Hier gaan we morgen heen.

null

Om de zielige beelden toch nog even recht te trekken is het bovenop, rond de 2000 meter, wel nog ‘vol’ met sneeuw.

null

De eerste van de vakantie!

null

Cheers!

null

Nachtmerries die uitkomen… :(

null

En ook het troosteloze Spieleck…

null

Morgen wordt er sneeuw verwacht, dus hopelijk verdwijnt deze tong!

null

Spieleck 6-er. Tijd voor de laatste afdaling van deze eerste dag.

null

Groen…

null

Ach, we maken er maar het beste naar!

null

Witte toppen van twee- en drieduizenders in de regio… Helaas hebben wij daar nu niks aan :(

null

De overblijfselen van de groep van vandaag. De rest zit al in de bar. Daar was het bier echt enorm vies, bah! Snel weg dus daar en naar beneden.

null

Nog even snel van het uitzicht genieten…

null

En van dit groene genieten we weer minder…

null

Docenten in actie! En ja, op de mögels…

De groep was enorm gezellig, maar de pistes waren 95% van de tijd slecht… Het eten was enorm lekker in de Westgipfelhütte. Ik had al de hele week een dilemma met wat ik zou kiezen: Kaiserschmarrn of Wiener schnitzel mit Pommes… Uiteindelijk toch de Wiener schnitzel gekozen.

En dan zoals gewoonlijk nog even de statistieken van Skiline.

null

Het hoogste punt waar ik vandaag ben geweest is op de Westgipfel, 2091 meter boven NAP. Het laagste punt was bij het dalstation van de Zwölferkogelbahn, op 1062 meter boven NAP. Ik heb 11 liften bereden (de Zwölfer-Nordbahn naar het dal staat er niet bij). De aantal kilometers klopt dus niet helemaal, ik gok dat het werkelijke aantal op 23 kilometer ligt. En zoals je ziet heb ik 5098 verticale meters gemaakt.

Grüβen aus Saalbach Hinterglemm Leogang und bis Morgen!

*bericht bewerkt door moderator (JessicaKroef) op 07 jan 2021 15:44

Carnas on Tour

Dat ziet er inderdaad niet mooi uit :(

❄️

Ziet er (nog) niet goed uit maar hopen op betere tijden, in februari zit ik daar ook. Leuk verslag zo, ben benieuwd na de rest.

het sneeuw een beetje in het dorp, misschien verbetert dat de omstandigheden voor morgen iets, vooral vanaf 1500 meter gok ik dan zo…
Hopelijk blijft het zo doorsneeuwen en pakken we toch 10 cm mee…

aiaiai wat een drama

Gang is alles

In 2008 (kan ook een ander jaar zijn geweest) was ik ook in Hinterglemm en de condities leken een beetje op de foto’s die jij nu gepost hebt, iets minder dramatisch hoor aangezien het in Maart was en er dus al een wel een redelijke onderlaag lag maar overal was groen te zien naast de pistes. Na 2 dagen begon het 's middags te sneeuwen en dat stopte de 3e dag 's nachts pas weer waardoor de 2e helft van de week top was. Ik hoop dat dit scenario ook voor nu op het programma staat. Van groene bergen naar strak witte pistes in een dag behoort tot de mogelijkheden in de bergen. De vraag is alleen wanneer… succes in ieder geval!

🏂

ben er afgelopen zomer geweest, bijna niks veranderd. Ik zal voor je hopen op sneeuw…

Dag twee, helaas zijn we nu op de helft… Eerst maar eens een korte samenvatting van deze dag. We begonnen, in tegenstelling tot de rest van de groep, in Vorderglemm. De rest was met de reisbus vertrokken naar de Zwölferkogel. Vanuit Vorderglemm hebben we drie keer de dalafdaling van Leogang gedaan, tot aan het middelstation. Daarna zijn we vertrokken met de skibus naar de Zwölferkogel, met een tussenstop bij de Billa. Daarna weer verder vertrokken naar Hinterglemm of vervolgens met de bus erna naar de après-ski in Saalbach te gaan. Om precies te zijn in Bauers Ski-alm. Het was, in tegenstelling tot vorig jaar, daar wel enorm gezellig! Een van de redenen was dat we nu erachter kwamen dat er ook nog een zaal binnen was, waar de muziek beter te horen was en er leukere mensen waren, waar wel gefeest werd! Tijd voor de foto’s!

null

Het begon gisteravond te sneeuwen, en dat bleef de hele nacht en ochtend zo.

null

Terwijl wij nog op sommige moesten wachten, ging een van mijn medeleerlingen airboarden :P

null

Het is iets witter dan gisteren, en dat scheelde echt qua uitzicht!

null

De Bernkogel met bijbehorende piste en gondel.

null

De sneeuwkanonnen stonden aan. Deze foto is gemaakt bij het bergstation van de Schönleitenbahn.

null

Zoals gewoonlijk staat er een BMW op een bergtop in SHL.

null

Dit is de vernieuwde Polter 8er. Vorig jaar was dit nog een 4 persoonslift. Deze heeft lekker stoelverwarming, wat vandaag nodig was!

null

Het Saalbach-gedeelte van het Skicircus.

null

De ‘oude’ gondel van Leogang, vanuit de Asitzgipfelbahn.

null

En een foto van de lift zelf.

null

Sneeuwkanon in actie.

null

De Schönleitenbahn met de gesloten Schönleiten 6er.

null

Weer omhoog na de zoveelste keer dalafdaling Leogang.

null

Buiten de piste was het beter dan op de piste. Lekker verse sporen trekken :D

null

Ook hier sneeuwkanonnen.

null

Die Sonne!

null

Gondel met groepsgenoten.

null

Groepsfoto met een deel van de groep van vandaag. Vandaag waren we met 16 (!) man.

null

Pistenbully boven bij Leogang.

null

En net zoals vorig jaar hebben we uitzicht over Kaprun.

null

Asitz Sportbahn 2000 in actie.

null

Tuig wacht op ander tuig.

null

Tuig in actie.

null

Zon betekend schaduw.

null

Een groen dal bij Vorderglemm, zonde.

null

Tuig wacht op bus.

null

Snel naar Zwölferkogel. We gingen nog even snel naar het mittelstation om een korte afdaling te pakken.

Na deze afdaling gingen we snel naar de bus. In de hoop gelijk naar de après-ski te gaan, moesten we dus 20 minuten wachten op 4 mensen die te laat waren… Uiteindelijk gingen we toch naar Bauers Ski-alm, waar het enorm gezellig! Nu in afwachting hoe het morgen gaat worden… Maar eerst Skilinegegevens!

null

Ik heb vandaag 4356 hoogtemeters gemaakt. 13 liftritten gemaakt, alleen de dalafdaling van Schönleiten is niet meegerekend. Het aantal kilometers klopt dus niet, maar ik reken op ongeveer 20 kilometer. Het hoogste punt waar ik vandaag geweest was, was 1913 meter boven NAP. De Zwölferkogel is verkeerd gerekend, terwijl er wel poortjes waren bij het mittelstation om ‘uit te checken’. Het laagste punt waar ik ben geweest was in Vorderglemm, op een hoogte van 943 meter boven NAP.

Morgen alweer de derde dag, wat jammer is. 3 januari ga ik naar Winterberg, dus dan is er weer een reisverslag van mijn kant vandaan. Maar voorlopig zeg ik Gruβ Gött und bis Morgen!

Carnas on Tour

Mooi om te zien dat dat laagje verse sneeuw toch wel een mooi winters landschap geeft, behalve in het dal dan… Veel plezier nog!

Mooi om te zien dat dat laagje verse sneeuw toch wel een mooi winters landschap geeft, behalve in het dal dan… Veel plezier nog!

HenriS op 21 dec 2014 22:00

Inderdaad! Het valt heel erg mee, vergeleken met de horrorbeelden van de media. Maar goed, de media laat alleen de slechte dingen zien.

Nu heerlijk in bed, even een avondje helemaal niks gedaan. Heerlijk is dit, even 180 graden gezien van hoe ik normaal ben :P We zullen zien wat morgen gaat brengen, waarschijnlijk weer Vorderglemm, al is dat nog niet zeker.

Carnas on Tour

Wat een tuig :o

Gang is alles

Leuk om te lezen, bedankt voor de moeite ! :)

Als je het overal in de media leest en hoort, zoals je zelf al zegt, valt het allemaal best wel mee.

De een na laatste dag van deze skivakantie, helaas! Maar deze dag was echt geslaagd! Het was enorm gezellig, vooral omdat er een jarige in ons midden was. We begonnen met 16 man, maar eindigden met 4 man. De laatste 2 uren waren we met die 4 personen, inclusief mij, lekker aan het knallen. In totaal heb ik ongeveer 34 kilometer gesnowboard. Dit zien jullie wel terug dadelijk bij de Skiline-statistieken. Het weer was heerlijk en de pistes waren vooral in het begin super! De, helaas laatste après-ski van deze wintersport, was wel enorm gezellig! Maar goed, snel tijd voor de foto’s.

Vandaag begonnen we weer in Vorderglemm, de pistes waren nog beter dan gisteren! Helaas wat het dal nog steeds groen, wat jammer was.

null

Hier het groene dal van Vorderglemm.

null

De reis was mede georganiseerd door Huski Reizen.

null

De Leoganger Steinbergen.

null

Vandaag was de Schönleiten 6er wel open.

null

Echt een enorm fantastisch uitzicht hadden wij vandaag!

null

Het tuig verzameld zich, alweer…

null

Het dal bij Leogang - Saalfelden. Voor een deel bewolkt, zoals te zien is. Plus het is helaas groen daar.

null

Heerlijke pistes waren er vandaag!

null

Tuig bovenaan het bergstation van de Polten 8er.

null

De Asitz Sportbahn 2000 in actie.

null

De liften in de kom van de Asitzkopf in actie.

null

Etenstijd… Oftewel: SCHAFTEN!

null

En heb ik natuurlijk een Wiener Schnitzel mit Pommes. Morgen neem ik Kaiserschmarrn, om de vakantie lekker af te sluiten.

null

En weer een mooi uitzicht op Kaprun.

null

Toen gingen we weer terug naar Vorderglemm en hebben de rest achtergelaten. Toen waren wij nog met zijn vieren over, en hebben we nog even gekut op een plek waar niemand kwam, iets naast de piste bij het bergstation van de Polten 8er. Maar eerst met de Asitzkopfbahn naar Vordeglemm voordat de rest wegging.

null

Mooie verse sporen in de sneeuw.

null

Kaprun ligt er, nogmaals bewezen, heel mooi bij vandaag!

null

Mijn mooie board.

null

Hier waren we dus deze vakantie.

null

Klasgenoot die een sprong maakt.

null

Mittelstation Schönleitenbahn.

null

In de Schönleiten 6er, naast de Schönleitenbahn… Onder ons helaas groene weiden.

null

De Schattberg Ost en West.

null

Hier zou ik best wel in willen rijden.

null

Polten 8er in actie.

null

En toen waren we met zijn vieren over. Dit was toen we aan het chillen waren, boys will be boys…

null

Schönleiten op de foto.

null

Een spar met een vervaagde achtergrond van de bergen van het gebied.

null

Heerlijk relaxen!

null

Een betere verjaardag had mijn reisgenoot (in de bruine kleding) niet kunnen wensen!

null

Sneeuwengel!

null

Volgens mij zijn hier mensen geweest…Ghehehe.

null

Heujjjj!!!

null

De sneeuw was op die plek enorm diep, we zakten aardig ver weg.

null

null

Dit vind ik persoonlijk een van de twee mooiste foto’s die ik ook gemaakt heb.

null

Het begon iets donkerder te worden, door de bewolking.

null

De Bergkogel (witte landtong vooraan) en de Spieleck (achterin), van Saalbach en Hinterglemm. Helaas is daar weinig aan en is het leuker in Vorderglemm en Leogang.

En dan tijd voor de Skiline gegevens. Ik vermeld in ieder geval dat ik wel een record aantal kilometers per dag heb gehaald in het gebied Skicircus Saalbach Hinterglemm. Mijn dagrecord is nog steeds 56 kilometer in SkiWelt Wilder Kaiser - Brixental.

null

Ik heb totaal in totaal 5867 hoogtemeters gemaakt vandaag. Ik heb 20 liften gedaan, de dalafdaling van de Schönleitenbahn is hierbij niet meegerekend op de foto. Ik heb 36 kilometers gesnowboard, dit is eigenlijk 33 kilometer, omdat de dalafdaling van Vorderglemm dicht is. Het laagste punt waar ik geweest ben is 943 meter boven NAP, in Vorderglemm. Het hoogste punt is 1913 meter, bovenop de Schönleiten.

Morgen is helaas de laatste dag. Om 18:00 vertrekt de bus, rond 08:00 ben ik weer terug op school dus rond 09:00 weer in bed na alles opgeruimd te hebben. Het verslag van morgen kunnen jullie dus woensdag verwachten, vanwege de reis. Voorlopig rest mij zoals gewoonlijk maar één ding om te zeggen: Bis morgen und auf Wiederlesen!

Carnas on Tour

Inmiddels ben ik sinds 8:30 deze ochtend thuis. De terugreis is goed gegaan en erg snel! We hebben er 11 uur en 30 minuten over gedaan, tegenover ongeveer 15 uur op de heenweg. Aan het begin van de terugreis hadden we nog problemen met de achterdeur van de bus, maar uiteindelijk waren deze voor het grootste deel opgelost. En zoals verwacht een dag later het verslag van de laatste dag, 23 december. Ik heb deze dag ‘maar’ 48 foto’s gemaakt, tegenover een gemiddelde van de drie dagen hiervoor van 131,67 foto’s… Dat leverde bij vooral sommige leraren verbaasde blikken op. Snel naar de foto’s van dag 4!

null

De laatste dag alweer. We zijn deze dag weer naar Vorderglemm - Leogang geweest, puur om het feit dat hier meer te doen is, plus de condities zijn ook veel beter. Op deze foto was ook de groepsfoto van vorig jaar gemaakt. Dit jaar is de groepsfoto gemaakt op dezelfde plek, maar met een andere camera.

null

Bij het kruis op de Schönleiten lag er een mooie, witte hond.

null

Het blijft toch mooi, die ongerepte bergtoppen.

null

Weer een foto van de nieuwe gondel van Leogang, de Steinbergbahn.

null

Het was veel drukker dan de afgelopen dagen, wat tot flinke irritaties leidde door het vele geklungel van sommige mensen die net waren begonnen maar gelijk naar de Asitzkogel, met alleen maar rode pistes die vrij ijzig en stijl zijn.

null

Misschien dat ik binnen nu en 2 jaar wel daar sta. Voor wie het nog niet weten, dit is de Kitzsteinhorn, oftewel Kaprun.

null

De Kitzbüheler Horn (midden) met rechts de Wilder Kaiser (rechtsachter).

null

Het tuig van de laatste dag, waarmee ik op pad was dan.

null

Zoals je hier ziet werd de sneeuw al minder. Op een gegeven moment was het 16,6 GRADEN CELCIUS (!!) en je zeg de sneeuw per minuut verdwijnen of papperig worden.

null

Gelukkig was het op de hogere bergtoppen in de buurt niet dat geval.

null

Gelukkig was de situatie in het Skicircus niet zo erg als bij de buren van Zell am See.

null

En hier het bewijs dat de sneeuw erg slecht werd.

null

En hier ben ik dan! Een van de weinige foto’s waar ik op sta.

null

En toen naderde het einde…

null

Tot ooit, Saalbach, Hinterglemm, Leogang, Vorderglemm en Lengau! Misschien volgend jaar weer, of anders tot over een aantal jaar als de verbinding met Fieberbrunn (welke er is vanaf ‘15’16) en Zell am See, wat nog niet zeker was, volgens mij.

null

En hopelijk is het dan een beter uitzicht dan dit. En nog beter dan vorig jaar! Dat verslag kan je hier nog eens lezen en het vergelijken met dit jaar: https://www.wintersport.nl/skigebieden/saalbach/forum/topic/…

null

Daar gaan we dan, tot ziens!

null

En ook natuurlijk de Schattberg Ost en West verlaten wij voor een periode van minstens een jaar.

null

Nog wat rare wolken boven het hotel.

null

En mijn tas is ook weer ingepakt, wat nipt ging. Inmiddels is alles thuis weer uitgepakt.

Dat waren helaas weer de foto’s die ik gemaakt heb van deze vakantie. Ik heb er natuurlijk veeeel meer gemaakt dan die hier op het forum staan. Dit was een kleine selectie ervan. Maar dat betekend nog niet het einde van dit verslag… Inmiddels voor de vaste lezers van mijn verslagen weten wat er nu nog te komen staat, ghehe.

null

Voor de laatste keer deze reis was het laagste punt (weer) 943 meter boven NAP onderaan de Schönleiten. Het hoogste punt was wederom 1913 meter boven NAP, bovenop de Schönleiten. Ik heb 18 liften gedaan, de Schönleitenbahn naar beneden is niet meegerekend. Ik heb 5034 hoogtemeters vandaag gemaakt en 30 kilometer gesnowboard. Dit aantal ligt net als de vorige dagen iets lager, vanwege het missen van een aantal poorten bij liften.

null

En dan nog even het weekoverzicht, nou ja… Eerder een vierdagenoverzicht. Ik heb vier dagen gesnowboard, waarin ik 20335 hoogtemeters heb gemaakt. Ik heb 62 liften gedaan, daar zitten de liften bijgerekend die Skiline niet registreerd heeft. Ik heb 116 kilometer gesnowboard, het oorspronkelijke aantal ligt iets lager, rond de 108/110 kilometer. Dat is in ieder geval nog hoger dan mijn doel, de 100 kilometer. Vorig jaar heb ik namelijk 91 kilometer gesnowboard en nu was ik vastberaden om de 100 te gaan halen, met succes!

Dit was dan alweer het einde van mijn verslag van deze korte skireis. Ik wil iedereen bedanken bedanken voor het lezen en ook de mensen die mee waren gegaan. Het was enorm gezellig en zeker voor herhaling vatbaar! Mijn volgende verslag is die van een dagje Winterberg, op 3 januari aanstaande. Deze is te verwachten één of twee dagen na deze dag. Tot dan!

Carnas on Tour

Bedankt voor de (live)updates, Leuk om te lezen! En nu hopen dat het lekker winters wordt in Winterberg ;)

Thx voor de verslagen! Mooie foto’s gemaakt ook :)

Gang is alles

Topverslag!

❄️

Lekker veel foto’s:D Niet alleen maar groen gelukkig:) Met een groep is trouwens alles leuk, sneeuw of geen sneeuw:p >Nu wachten op de volgende reis hè… Duurt niet zo heel lang toch?:D

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Even alles teruggelezen, mooie verslagen! :D

Certified ski-boy, glijbewijs

@SnowJan veeeel leuker, ja. Vooral het stappen/après-skië… après-snowboarden ( :D ) was enorm leuk. Mijn volgende reis is inderdaad erg snel. Een dagtrip naar Winterberg, maar dan helaas weer wachten tot februari. Volgens de huidige planning dan…

Carnas on Tour

Plaats een reactie