Diefstal(preventie) op wintersport

Ik had eens de vraag of er mensen zijn die ooit al met diefstal te maken hebben gehad op wintersportvakantie.
Eigenlijk meer de inbraak in de chalet/appartement of de wagen, want op de piste bestaat er al een topic.
Het was dat ik laatst op de Facebook pagina van het gebied waar ik naartoe ga een bericht tegen kwam dat er was ingebroken in, nu net de locatie waar wij heen gaan, hun appartement.
Wat doen jullie als prevententie? Want ik kan aannemen dat de iPad of laptop niet gaat meezeulen op de piste of maken jullie al dan niet gebruik van skilockers?

Like tourists huffing and puffing to reach the top, while we forgot the view on the way up !

Deur op slot, goede verzekering afsluiten en niet al je meuk meeslepen op vakantie. Je kan best een weekje zonder laptop, echt ;)

valt denk ik weinig preventief te beveiligen, als men binnen wil komen ze wel binnen. Goed afsluiten is het enige wat je kunt doen, enige voordeel dan is dat je braakschade hebt en je dit via de reisverzekering kan spelen.

ik zou het gewoon proberen te verstoppen, maar dan niet onderin je koffer of tas daar kijken ze denk ik als eerste.
beetje geluk hebben en niks in het zicht laten liggen.

of zoiets aanschaffen, even met een m3 dubbelzijdig tapje ophangen en je hebt alarm op je appartement.

http://www.allekabels.nl/alarmsysteem/1042/1054383/beweginsm…

schrikt toch wel af als die begint te loeien, in combinatie met verstoppen denk ik dat ze niet veel tijd nemen om uitgebreid te zoeken.

don't count the days, make the days count !

Ik neem mijn laptop mee en laat die gewoon op m’n bed liggen. Ik maak me daar niet al te veel zorgen over. Waarom ook? Bij mij thuis of op mijn studentenkamer kunnen ze ook gewoon inbreken en m’n spullen stelen. Als je je altijd en overal zorgen gaat maken over diefstal dan steek je volgens mij iets teveel energie in zaken die eigenlijk vrij weinig voorkomen.

Dat is net hetzelfde als mensen die zo’n panische angst voor zakkenrollers als ze op citytrip gaan. Alsof je zoveel meer kans loopt om bestolen te worden dan in je eigen stad. Wees gewoon wat voorzichtig. Dat is meer dan genoeg in de meeste gevallen. Alarmsystemen gaan meenemen is toch net een brug te ver.

Je kunt zoiets installeren
https://preyproject.com/
(gratis voor diverse besturingssystemen)

Ik neem mijn laptop mee en laat die gewoon op m’n bed liggen. Ik maak me daar niet al te veel zorgen over. Waarom ook? Bij mij thuis of op mijn studentenkamer kunnen ze ook gewoon inbreken en m’n spullen stelen. Als je je altijd en overal zorgen gaat maken over diefstal dan steek je volgens mij iets teveel energie in zaken die eigenlijk vrij weinig voorkomen.

Dat is net hetzelfde als mensen die zo’n panische angst voor zakkenrollers als ze op citytrip gaan. Alsof je zoveel meer kans loopt om bestolen te worden dan in je eigen stad. Wees gewoon wat voorzichtig. Dat is meer dan genoeg in de meeste gevallen. Alarmsystemen gaan meenemen is toch net een brug te ver.

Arnh op 31 dec 2014 14:13

ik denk toch wel dat diefstal op vakantie vaker voorkomt dan thuis, thuis heb je wat meer sociale controle door de omgeving die al sneller doorhebben als er eenv reemde vogel rond je huis hangt.

op vakantie valt dit totaal niet op, alsof iemand precies weet wie er bij ons op de verdieping allemaal die week verblijft, ook is het een algemeen gegeven dat men ook de hele dag niet “thuis” is.

ik neem alleen mijn telefoon altijd mee op wintersport verder niets, als iemand het verlangen heeft om zijn laptop en of tablet mee wil nemen om in de avond wat beelden te monteren ofzo, kan ik mij voorstellen dat je jezelf hierom druk maakt. een beetje laptop kost toch wel al een paar honderd euro.

alarm systeempje op batterijen voor 25 euro is dan een goede uitgave voor je gemoedsrust op de piste, zeker als je net gelezen hebt dat er in dit complex al ingebroken is.

is er overigens al ooit eens iets uit de kamer gestolen van wintersporters.nl crew? kan me voorstellen dat er aardig wat waarde aan apparatuur op de kamer ligt als je uit eten bent ofzo?

don't count the days, make the days count !

Gezien je geen controle hebt over de eerste verdedigingslinie (ervoor zorgen dat dieven niet binnenraken), kan je ze het eigenlijk alleen maar moeilijk maken om dingen mee te nemen die belangrijk zijn. In het grootste deel van de gevallen is de eerste prioriteit van een inbreker om zo snel mogelijk binnen en buiten te zijn, met een minimum aan materiaal van maximale waarde. “Professionele” inbrekers zijn dikwijls alleen geïnteresseerd in geld en juwelen, omdat elektronica moeilijker te verzilveren zijn achteraf (tenzij je weet wat je doet).

Dat kan je doen door dingen uit het zicht te zetten (het is altijd interessant om ergens binnen te breken als je zeker bent dat er überhaupt iets te halen valt), of te verstoppen. Al moet je je bij dat laatste wel vragen stellen: mensen zijn niet bijster origineel wat betreft verbergplaatsen, vakantieverblijven zijn meestal niet erg groot en een door de wol geverfde dief kan prima het gros van de potentiële vindplaatsen doorzoeken op een minimum van tijd – vandaar ook de grote rommel na veel inbraken.

Het andere alternatief is om de dingen letterlijk vast te zetten. Als jouw laptop/ipad/… met een kensington slot vasthangt aan het frame van je bed kost het waarschijnlijk te veel tijd voor een gehaaste inbreker om hem mee te slepen. Paspoorten/kredietkaarten/… kan je in een brandkluisje steken dat je m.b.v. een slot ergens aan vastmaakt. Is het absoluut veilig? Neen, maar het houdt wel de opportunistische inbrekers tegen.

Last but not least: zorg ervoor dat je de écht belangrijke (c.q. niet vervangbare) zaken zoals foto’s, video’s en persoonlijke documenten op je laptop ook ergens thuis op een backup hebt staan. Als ze dan toch met je laptop er vandoor gaan, zijn ze niet ook meteen met je mooie herinneringen weg.

ik denk toch wel dat diefstal op vakantie vaker voorkomt dan thuis, thuis heb je wat meer sociale controle door de omgeving die al sneller doorhebben als er eenv reemde vogel rond je huis hangt.

Ik vraag me af of hier ergens cijfers van zijn?

Die sociale controle moet je ook niet overschatten. Ik woon in een woonwijk met allemaal alleenstaande huizen dicht op elkaar, en hier wordt erg regelmatig in de buurt ingebroken (voornamelijk door de nabijheid van twee grote snelwegen waardoor Franse bendes hier actief zijn). Je ziet nooit iets verdachts en inbraken zijn gewoonlijk rond een uur of 4 in de ochtend. Inbrekers proberen gewoon snel binnen te geraken, nemen alles mee wat ze binnen de 1 à 2 minuten te pakken krijgen, en zijn dan weer weg. Niemand heeft ooit wat gezien of gehoord.

Daarnaast kan ik me moeilijk inbeelden dat een ski-resort erg interessant is voor inbrekers. Die dorpen zijn vaak enkel verbonden door één weg die relatief makkelijk te controleren valt.

Het is niet omdat je vaak over iets leest dat het ook effectief vaak plaatsvindt. Zo bleek uit een onderzoek dat mensen het aantal verkeersdoden extreem overschatten. Een groot deel meende dat verkeersongevallen in de top 10 van doodsoorzaken stond, terwijl het aantal verkeersdoden in de realiteit erg laag is: een 700-tal in België per jaar. Maar je leest nu eenmaal vaker in de krant over een verkeersdode dan over iemand die gestorven is aan pakweg darmkanker. Zo is dat wellicht ook met diefstallen en pickpockets: Erg veel verhalen, maar of het ook effectief vaak gebeurt, dat is iets anders.

Op wintersport nog geen ervaring met diefstal,in Spanje jammer genoeg wel.We waren afgelopen zomer een paar dagen in Cabo Roig en toen is er ingebroken in het appartement waar we verbleven.Ze zijn binnen geraakt via het dakterras (we zaten op de derde verdieping) en hebben een schuifraam geforceerd op het terras.Het enige dat verdwenen was was de laptop van mijn zoon (hij moest studeren voor een hertentamen dus dat was een klein drama)en de handtas van mijn dochter.Ipods hadden ze laten liggen,waarschijnlijk omdat die traceerbaar zijn.De laptop hebben we uiteindelijk ook kunnen traceren toen we terug thuis waren maar daar is niks mee gedaan.Gelukkig waren er duidelijke sporen van braak een hebben we alles vergoed gekregen.
Maar ik zeg dus niet meer dat het alleen maar bij iemand gebeurt die niet voorzichtig genoeg is want wij hadden alles wel degelijk goed afgesloten.

afkloppen wij hebben nog geen problemen gehad. In de zomer zitten we ook vaak in de bergen maar dan met tent. We hebben een Bagage wagen waarin we een “portable safe” hebben. ja vast aan de wagen, of in de auto ergens aan vast. kan je bv ook gebruiken in je appartement of hotel kamer als er geen safe aanwezig is
kijk eens op http://www.pacsafe.com/travel-accessories-wallets/portable-s…

Bedankt allemaal al voor reacties en tips!
Ja en een kluis op de kamer is meestal het beste maar die kom ik heb ze nog niet tegen gekomen op wintersport.
Enkel weet ik van vorig jaar in Flaine dat op de einde van de gang van Engelsen die een hoekterras hadden dat niet grensde aan andere terrassen en ze hadden hun snowboards/ski’s erop gezet omdat ze de skilockers niet vertrouwde en s’morgens was alles weg. Bleek dat er in het niet verhuurde appartement boven hun ingebroken was en zo via het terras erboven via waarschijnlijk een haak met touw alles meegepakt.
En het is geen probleem als er sporen van braak zijn maar zoals ik vertelde denk ik dat het moeilijk gaat worden om een claim te maken.

Like tourists huffing and puffing to reach the top, while we forgot the view on the way up !

Of doe je tablet of ipad in een plasticzakje en vervolgens in een pak cornflakes in keukenkastje
Je moet inbrekers het zo lastig mogelijk maken

Voorkomen dat het tuig binnen kan komen is beter dan voorkomen dat de spullen meegenomen worden. Inbraken in wintersportgebieden zullen voornamelijk overdag plaats vinden. Het is dan voor de inbreker zaak zo snel en geruisloos mogelijk binnen te komen, om vervolgens alle tijd te hebben (wij staan tenslotte allemaal tot de laatste lift op de piste) om je spulletjes te zoeken/verzamelen/los te knippen.

Sluit ramen en deuren goed. MacGyver desnoods zelf wat hang en sluitwerk (bv. balkje tussen een schuifdeur) en laat bij voorkeur geen stoelen en tafels onder het balkon staan, waar de ‘opportunist’ op kan klimmen. Leg geen spullen in het zicht en sluit de gordijnen.
Focus je vooral op de ramen en deuren die niet in het zicht zitten. Denk ook niet 'door dat raampje past ‘ie nooit!’. Vergeet ook de ramen en deuren op het balkon dan niet; deze hebben vaak belabberd hang en sluitwerk.

Maak het in ieder geval niet mogelijk zonder grof geweld binnen enkele minuten binnen te komen en verklap deze tips vooral niet aan de buren. Nét wat minder interessant zijn dan de buren is misschien wel de beste preventie. :P

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Inbreken kan overal. Zorg vooral dat je weinig aantrekkelijks in je kamer achter laat en dat alles vervangbaar is, geen gekke onvervangbare dingen meenemen dus. Verder je gewone verstand gebruiken en als het dan gebeurt, heb je pech…

Inbreken kan overal. Zorg vooral dat je weinig aantrekkelijks in je kamer achter laat en dat alles vervangbaar is, geen gekke onvervangbare dingen meenemen dus. Verder je gewone verstand gebruiken en als het dan gebeurt, heb je pech…

Mike123 op 1 jan 2015 15:57

Ik laat mijn vrouw en kind achter als ik zelf ga boarden. Die zijn toch niet echt vervangbaar. Neem ik hier nu een groot risico mee??
Ff zonder gekkigheid. Neem ik mijn laptop niet mee op wintersport dan staat ie thuis ook gewoon op de eettafel in de woonkamer. Als ze echt iets willen hebben dan komen ze het toch wel halen. Maar je moet het ze niet te makkelijk maken.

Übung macht den meister!!!

Maak het in ieder geval niet mogelijk zonder grof geweld binnen enkele minuten binnen te komen en verklap deze tips vooral niet aan de buren. Nét wat minder interessant zijn dan de buren is misschien wel de beste preventie. :P

Sneeuwbaard op 1 jan 2015 06:02

Haha ja misschien wat egoïsme, maar wel een goeie tip :p

Like tourists huffing and puffing to reach the top, while we forgot the view on the way up !

Toen wij 3 jaar terug met z’n 4 in Valthorens waren en 2 vrienden van mij al in bed lagen hadden ze de deur van het appartement wel dicht maar niet op slot gedaan. Een vriend en ik waren nog in de “apres ski”. Om 1.00 uur werd gebeld dat ze de deur hadden horen open gaan en wat gerommel gehoord hebben, toen ze polshoogte gingen nemen was mijn nieuwe snowboard weg. Ik heb de rest van de week op de piste nog goed rondgekeken maar dat board ga je niet meer terugvinden.
Normaal doen we altijd de deur op slot maar omdat we geen tweede sleutel hadden, hadden ze m niet meer op slot gedaan omdat je zou verwachten dat niemand het appartement zou binnen gaan, zeker niet als er nog 2 mensen lagen te slapen.
Nu heb ik altijd de deur op slot, ook op de piste een slotje erom.

Maak het in ieder geval niet mogelijk zonder grof geweld binnen enkele minuten binnen te komen en verklap deze tips vooral niet aan de buren. Nét wat minder interessant zijn dan de buren is misschien wel de beste preventie. :P

Sneeuwbaard op 1 jan 2015 06:02

Haha ja misschien wat egoïsme, maar wel een goeie tip :p

Arno11 op 1 jan 2015 17:41

Eigenlijk de beste tip.
Het is namelijk heel simpel, als dieven echt iets willen hebben specifiek op jou dan krijgen ze dat… ik bedoel, ze weten bedrijven als Brinks leeg te roven, of bij ons op kantoor inbreken met een fors alarm systeem, dan maak ik geen illusie dat wanneer ze bij mij binnen willen komen ze dit gewoon doen.
Gelukkig zijn gerichte diefstallen maar een klein deel van de diefstallen, het grootste deel is gewoon makkelijk scoren, en het enige wat je daar tegen kan doen is dat je iets boven gemiddeld beveiligd bent. Dus idd je deur extra blokkeren op het terras, of een electronisch alarmpje neerzetten (in geval van een appartement) wat overal hoorbaar is (oke, je laptop die op tafel ligt nemen ze dan alsnog mee, meer ze gaan niet je tas ervoor doorzoeken) om zo te zorgen dat het interessanter is om bij je buren of een ander complex te gaan inbreken.

Maak het in ieder geval niet mogelijk zonder grof geweld binnen enkele minuten binnen te komen en verklap deze tips vooral niet aan de buren. Nét wat minder interessant zijn dan de buren is misschien wel de beste preventie. :P

Sneeuwbaard op 1 jan 2015 06:02

Haha ja misschien wat egoïsme, maar wel een goeie tip :p

Arno11 op 1 jan 2015 17:41

Eigenlijk de beste tip.
Het is namelijk heel simpel, als dieven echt iets willen hebben specifiek op jou dan krijgen ze dat… ik bedoel, ze weten bedrijven als Brinks leeg te roven, of bij ons op kantoor inbreken met een fors alarm systeem, dan maak ik geen illusie dat wanneer ze bij mij binnen willen komen ze dit gewoon doen.
Gelukkig zijn gerichte diefstallen maar een klein deel van de diefstallen, het grootste deel is gewoon makkelijk scoren, en het enige wat je daar tegen kan doen is dat je iets boven gemiddeld beveiligd bent. Dus idd je deur extra blokkeren op het terras, of een electronisch alarmpje neerzetten (in geval van een appartement) wat overal hoorbaar is (oke, je laptop die op tafel ligt nemen ze dan alsnog mee, meer ze gaan niet je tas ervoor doorzoeken) om zo te zorgen dat het interessanter is om bij je buren of een ander complex te gaan inbreken.

Powermage op 2 jan 2015 08:33

de vergelijking met bendes die een brinks overvallen of ene heel kantoorpand leeg halen is een beetje scheef, dit is zeg maar de georganiseerde misdaad welke er zichzelf gooed opvoorbereiden en goede middelen voor gebruiken.

dieven in wintersport gebieden zijn snelle jongens, die willen in een korte tijd zoveel mogelijk toeslaan en weer vertrekken, zodra er een paar aangiftes lopen in het dorp zijn deze jongens er alweer vandoor naar het volgende gebied en is het niet meer interessant meer voor ze om in de spotlights te werken.

maar ben wel met je eens als ze binnen willen komen komen ze wel binnen hoe dan ook, enige verschil is dat je deze mannetjes best het licht uit de ogen kan en mag slaan, zou ik bij echt georganiseerde misdaad ( brinks overval ) toch niet proberen daar lekker toekijken en als ze dwingen mee te werken zou ik er nog een strikje om doen voor ze.

don't count the days, make the days count !

In de ruim 30 jaar wintersport gelukkig nog nooit te maken gehad met inbraak of diefstal. Ik neem mijn laptop nooit mee en de telefoon, sleutels en pasjes zitten allemaal in mijn jas die ik overdag aan houdt. Met de apresski laat ik dat wel weer in de kamer/app liggen, maar dan is de kans ook kleiner lijkt mij.

Zo’n 11 jaar geleden met collega’s in Tjechie op wintersport geweest.
De dag voor vertek bleek de auto(VW Passat) van een collega snachts te zijn gestolen. De baas van het appartement de politie laten bellen, die de auto al hadden teruggevonden. Dat was op zich goed nieuws, maar in welke staat? Staat ie gestript in een loods, staat ie dubbelgevouwen in een juwelier? Uitgebrand? Vervolgens kwam de politie die vertelde dat bij een algehele verkeerscontrole het de dief te heet onder zijn voeten werd en is uit de auto gesprongen en weggerend. Ze hadden hem inmiddels ook opgepakt. Of wij naar het buro wilde om aangifte te doen en daar zou de auto ook staan, 50 km verderop, dat dan weer wel.
Daar stond de auto, geen enkele braakschade aan de buitenzijde, wel was het contact slot eruit gesloopt. Vervolgens snel de aangifte laten opnemen om snel een garage te bezoeken. Daar liep even anders, want daar werd de aangifte nog gedaan op een heuse ouderwetse typemachine, in het 5 voud, dat duurde dus bijna 2,5 uur. Vervolgens kregen we de auto met geen mogelijkheid meer aan de praat, dus de auto op een autoambulance van de politie naar de vw dealer aldaar maar ook die kreeg het niet voor elkaar. ANWB gebeld en die zouden hem de dag erna ophalen zorgen dat de auto in NL zou komen, ook zouden ze een leenauto afleveren. De auto op het terrein van het plaatselijke politie buro gezet waar de agenten de auto voorzagen van 2 wielklemmen om het de dieven iets moeilijker te maken. Dag erna kwam er iemand een gloednieuwe Audi A4 brengen, geen stationwagen en ook geen dakdragers voor een skibox… dat werd dus proppen in de overige auto’s om alle spullen weer mee naar huis te krijgen. De Passat zou smiddags worden opgehaald…
2 weken later kon mijn collega zijn auto weer ophalen bij zijn VW dealer in Nederland, gerepareerd en volledig in orde.
Niks dan lof over de behulpzaamheid en goedwillendheid van de agenten, maar wat een oude meuk zeg, ze spreken nauwelijks Engels, typemachines, oude fotoapparatuur voor sporenonderzoek, geen kopieer apparaat, politie Skodas van 25 jaar oud. Maakte het er allemaal niet makkelijker op.
Een behoorlijk enerverend einde van de vakantie…

In Frankrijk hoor je dat héél vaak dat ze 's nachts over de balkons heen klimmen en dan alles wegjatten wat er op de terrassen staat, les deux alpes heeft wat dat betreft echt een “naam”.

Oostenrijk schijnt in de skigebieden last te hebben van Oos-Europese dadergroepen, zijn een of twee dagen actief in een gebied en trekken dan naar een ander gebied, op dit fenomeen valt ook heel moeilijk vat te krijgen.

De deuren in ieder geval op slot doen!
http://salzburg.orf.at/news/stories/2687564/

Zwitserland is een duur vakantieland, maar wel heel veilig, veel minder criminaliteit. Mede daarom mijn favoriete vakantieland…

De deuren in ieder geval op slot doen!
http://salzburg.orf.at/news/stories/2687564/

Wintergast op 4 jan 2015 16:41

Sommige sloten in hotels zijn zo anders dan we gewend zijn, dat ik me kan voorstellen dat iemand zich makkelijk kan vergissen. In de meeste hotels zijn kamerdeuren op slot als je ze achter je dichttrekt, dus een vergissing is snel gemaakt in de enkele hotels waar het kamerdeurslot niet zo werkt.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Plaats een reactie