Skizentrum Enzklösterle, Hirschkopflifte 29-12-2014

Na de koudste nacht van het jaar in de omgeving van het Zwarte Woud met temperaturen van diep onder de -20 °C trok de hemel ’s morgens vroeg snel dicht. Sneeuwval zette in en hield de ganse dag aan bij temperaturen rond de -4 °C.
Vandaag wilde ik graag naar Enzklösterle gaan; een dorp aan de andere kant van de heuvelrug. De sneeuwval kwam daarom niet zo gelegen! De rit naar het skigebied duurde anderhalf keer zo lang…

null

^ Boven gekomen zonder al te veel problemen!:D Hier loopt de Schwarzwaldhochstraße; een weg tussen Baden-Baden en Freudenstadt welke langs de hoogste toppen van het Nordschwarzwald loopt. Hier liggen veel kleine skigebiedjes!
Soms lijkt deze omgeving vergane glorie. Leegstaande hotels, verlaten skigebiedjes… De sterkste blijven over. Het hotel op de foto is nog in leven, echter in winterslaap.

null

^ Een typische weg doorheen het dichtbeboste Nordschwarzwald.

null

^ Boven Enzklösterle prijkt de ‘alter Skihang’, een ongeprepareerde zwarte piste.

Om iets over negen was de kleine parkeerplaats bij de Hirschkopflifte voor bijna een kwart gevuld. Vanuit hier is het nog een eindje lopen naar het skigebied zelf.

null

^ Hevige sneeuwval!

null

^ Links staat het kassagebouw en (volgens mij) een restaurantje. Voor € 20 heb je al een dagkaart tot 18 uur, voor € 11 een avondkaart tot 22 uur.

null

^ Een plattegrond waarin ik de pistes heb proberen te tekenen;)

De meest gebruikte lift is de ‘großer Lift 1’. Deze 900 meter lange sleeplift van Leitner brengt de wintersporters van 650 naar 880 meter hoogte.

null

^ Het dalstation.

null

^ Eerst vrij vlak, mooi tussen de bomen…

null

^ …met een aardig steil middenstuk!

Het sneeuwde en waaide heftig. De lens van de camera was helaas niet droog te houden…

null

^ De grote lift 1 zet je af aan het begin van een van de langste/beste pistes in het Nordschwarzwald! Deze rode piste start vlak…

null

^ …om naar het midden toe steiler te worden. De afdaling is bovendien best breed voor middelgebergtebegrippen.

null

^ Via deze makkelijkere blauwe piste kunnen beginners het steilere gedeelte van de rode piste ontwijken. Deze werd echter afgezet wegens het gevaar voor vallende takken door de sneeuwlast en de harde wind. De blauwe omweg biedt eveneens toegang tot de zwarte afdaling ‘alter Skihang’. Helaas…

null

^ De rode piste wordt op drie plaatsen doorkruist door kleine wegen. Bij een dun sneeuwdek komt er bij deze inhammen snel aarde door de sneeuwlaag heen. Bovendien word je hier gelanceerd als je te hard gaat. Best jammer. Bij voldoende sneeuw kunnen deze inhammen weggewerkt worden. De enige twee sneeuwkanonnen in dit skigebied staan niet voor niets opgesteld bij deze kruisende bergwegen.
De sneeuwlaag van ongeveer 30 á 40 cm was tijdens mijn bezoek vers en los. Aangezien er nog geen vaste onderlaag aanwezig was, kwamen er vooral bij de kruisingen met de bergwegen wat steentjes en aarde tevoorschijn. Dit mocht echter geen naam hebben.

null

^ De piste buigt onderaan links af naar de grote lift 1. Rechtsonder start de kleine lift 2.

null

^ De kleine lift 2 wordt aanbevolen voor de beginners onder ons. Het is een oude sleeplift van Leitner met korte ankertjes. Daardoor komt telkens als je bij dit dalstation staat, de liftbediende naar buiten om je een ankertje aan te reiken. Zelf krijg je ze namelijk amper te pakken!

null

^ Het liftpad, mooi afgescheiden van de piste. Deze 200 meter lange sleeplift loopt tussen 650 en 720 meter hoogte.

null

^ Tegen de middag ging de wind even liggen en werd de sneeuwval lichter. Zo kon ik het steile liftpad eens volledig zien…

null

^ …en naar de ongeprepareerde zwarte afdaling gaan! Vanuit de bossen komt een prachtig zicht op Enzklösterle tevoorschijn.

null

^ Een dikke laag verse sneeuw.

null

null

^ Niet mijn ding… Ik ben geen goede skiër! Toch was deze afdaling niet te missen.

null

^ Het klimparcours bij de parkeerplaats laat zien dat de sneeuw zelfs de kabels in een dikke sneeuwjas hulde. ‘s Namiddags en ’s avonds werden de sneeuwval en de wind terug heviger, waardoor bomen het begaven en soms zelfs op elektriciteitsdraden vielen. De wegen waren daarbij spekglad. Het geplande avondskiën in een skigebiedje aan de Schwarzwaldhochstraße liet ik bijgevolg aan me voorbij gaan.

Het Skizentrum Enzklösterle met zijn 2 sleepliften en een van de langste skipistes in het Nordschwarzwald is zeker een bezoek waard als je in de buurt bent. Hier kun je je zeker een hele dag vermaken. De ongeprepareerde zwarte ‘alter Skihang’ stelt daarenboven een flinke uitdaging voor de gevorderde wintersporters. Voor ieder wat wils dus.

Helaas is het skigebied momenteel weer gesloten wegens een tekort aan koude en sneeuw. Hopelijk komt het winterweer snel weer terug! Actuele info is te vinden op de website: http://www.skizentrum-enzkloesterle.de/deu/index_deu.php…

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Voor de geïnteresseerden:
Tijdens de heen- en terugreis kwam ik nog langs een ex-skilift in Kniebis. Deze korte lift hoorde bij het Hotel Waldhorn.
Eerst was deze lift een pendelsleeplift; een lift met twee trekkers welke elk aan één kant op en neer gaan, en dus geen rondes draaien.
Later werd de lift omgebouwd tot een gewone sleeplift.

null

null

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Een erg leuk verslag en een erg winters verslag ook, beter kan nauwelijks :)

❄️

mooi verslag, weer een heel leuk gebiedje! jammer van die ‘zwarte’ piste, had het verval graag willen zien.
Wat grappig, een pendelsleeplift, maar wat is het nut? niemand gaat toch ‘terug’ met de sleeplift naar beneden ? XD

Certified ski-boy, glijbewijs

@David23 Dankje! Idd, ik had geluk:)
@Jorian Bedankt:) Haha nja op het laatst heb ik die zwarte piste wel gedaan, aangezien de wind even was gaan liggen:) De laatste foto’s heb ik daar gemaakt. De steilheid is echter niet echt duidelijk op de foto’s. Het viel ook wel mee… Het feit dat de piste ongeprepareerd is daarentegen… ;p
Ach, je kan wel in een keer met vier (of meer als je wil) naar boven in zo’n pendelsleeplift! Lekker gezellig;)

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Leuk om al je verslagen over al die kleine gebiedjes te lezen!

Heerlijk rustig ziet het er ook uit daar zeg!

If you snooze, you loose!

Leuk en mooie foto’s. Lijkt me leuk om allemaal van die kleine skigebiedjes af te gaan.

Go with the snow!

Leuk verslag weer :)

Gang is alles

Oi oi, wat een mooi verslag :)

Wat een heerlijk sfeertje daar met die 2 prachtige (Jaren '70 meen ik te zien??) Leitner liften, mooie afdalingen en een diep winters landschap.

Ik moet er ook maar eens naartoe, wanneer gaan we? ;)

Leuk verslag!
Ik heb een zwak voor oude liftjes.
Bij zo’n pendelsleeper (en de bijbehorende lancering) valt iedereen de eerste keer

Fun Lovin' Skier

Héél mooi!

Bedankt allemaal voor de leuke reacties!:D
@Jeff Best rustig ja, zeker 's ochtends! Rond de middag was het wel wat drukker met soms wachttijden van 5 tot 10 ankertjes bij de grote lift. Mij hoor je niet klagen! Ik zie het er zelfs graag druk, zodat er geld in het laatje komt:p Ze hebben het hard nodig…
@HenriS Volgens mij zijn ze beide uit 1968, dus je zit vrij goed met je inschatting:)
Gaan wanneer er daar weer eens sneeuw ligt? Dat gebeurt zo weinig helaas… :(
@Ed Hahaha!:p Ervaring mee?:p

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Leuk, dit soort verslagen/verhalen. Wat mij betreft mag wintersporters.nl best wat doen met dit soort verhalen. Net zoals ze ook de gebruikers verslagen laat schrijven over restaurants.

@Sinn Dankje!:D Zou wel cool zijn idd;p

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Plaats een reactie