Skireizen naar Zwitserland in één klap 20% duurder

De Zwitserse centrale bank heeft de plafondkoers van de Zwitserse frank geschrapt en de rente verlaagd van -0,25 naar -0.75 procent. Na de bekendmaking van het besluit schoot de waarde van de frank omhoog, met zowat twintig procent tegenover de euro. Na een piek van 0,85 frank per euro stond de koers rond 11.50 uur op 1,04 frank.

Hieronder volledig artikel:

http://www.standaard.be/cnt/dmf20150115_01475105?utm_source=…

Skiing is a dance, and the mountain always leads.

Blij dat ik afgelopen maart/september geweest ben. Nu wel weer naar PDS, maar in het Franse deel, wel even opletten met de lunch dus…

Da’s niet zo best. Wij gaan in de krokus nog. Gelukkig is de accomodatie al betaald, maar skipassen etc. natuurlijk nog niet… Ben wel heel benieuwd hoe dit zich op de langere termijn gaat ontwikkelen. Ik ben een verstokt Zwitserland-ganger maar met deze koers houd ik het voorlopig toch wel voor gezien denk ik.
En met een toch al slecht begonnen winterseizoen kan dit voor sommige toeristische oorden ook nog wel een nekslag zijn. Wintersport-toerisme in Zwitserland is op bepaalde plaatsen al geen enorme succes-business meer en op deze manier gaan er natuurlijk nog veel meer mensen wegblijven én wordt het voor de Zwitsers nóg goedkoper om zelf in het buitenland te gaan skiën.

Dan zal ik mijn plan maar opbergen om deze zaterdag te tanken in zwitserland. Zal dan opnieuw duurder worden dan in frankrijk…?

Like tourists huffing and puffing to reach the top, while we forgot the view on the way up !

Ik ben bang dat wij ook een aantal plannen zullen moeten schrappen …

Rob

nondeju… nu maar hopen dat hij over twee weken weer gezakt is. 8 euro voor een biertje is al niet goedkoop, maar nu wordt i nog duurder :-(

Nog even en we mogen weer!

Zolang de dollar relatief hoog staat ten opzichte van de euro, zie ik de frank niet dalen. En mede op basis van de verwachting voor olieprijs zie ik het komende maanden niet direct gebeuren. Misschien als de Opec toch limieten gaat stellen.

Voor de Zwitserse import uit Europa wel aantrekkelijk, maar vermoed dat ze het wel in de vingers proberen te houden dat ie niet te hard verder stijgt om de export niet in de weg te zitten.

Bestemming 2015: Grau Roig, Andorra - Gebied Grandvalira

nondeju… nu maar hopen dat hij over twee weken weer gezakt is. 8 euro voor een biertje is al niet goedkoop, maar nu wordt i nog duurder :-(

Snocontrol op 15 jan 2015 14:48

1: Ik verwacht niet dat hij gaat zakken, eerder dat hij nog verder gaat stijgen
2: Ik heb nog nooit € 8 voor een biertje betaald in Zwitserland, zelfs niet in de “dure” gebieden als Grindelwald, Adelboden, Davos etc.

Rob

Dus als je in Portes du Soleil zit betaal je ~50 euro meer voor een skipas dan wanneer je in Frankrijk zit?

Gang is alles

1: Ik verwacht niet dat hij gaat zakken, eerder dat hij nog verder gaat stijgen
2: Ik heb nog nooit € 8 voor een biertje betaald in Zwitserland, zelfs niet in de “dure” gebieden als Grindelwald, Adelboden, Davos etc.

RCGrootveld op 15 jan 2015 16:11

De frank is gestegen idd, maar dat betekent dat we minder krijgen voor een euro, ik had moeten zeggen hopen stijgt hij weer. toch?!? ;-)

Vorig jaar in Davos toch echt omgerekend 8 euro voor een biertje betaald, maar goed dat was in een cafe en het was een halve liter ;-)

Nog even en we mogen weer!

@Tiny-M volgens mij kan je in het Zwitserse gedeelte van PdS gewoon betalen met euro’s. Nu alleen hopen dat ze prijzen niet aanpassen :)

''Powder to the people''

@AMONIVES Toen rekenden ze soms al rijkelijk om door en Frank gelijk te stellen aan een euro. Mochten ze dat nog steeds doen ben ik happy :D

Bedacht me trouwens dat ik nog wat Franken hier heb liggen: ook in 1 klap 20% meer waard.

Tsja, las het ook al vandaag. Helaas was Zwitserland vanwege de prijzen al redelijk duur, maar de stijging van de CHF zit ook niet mee. Een aantal jaar geleden kreeg je voor een euro nog bijna anderhalve franc, maar nu is het bijna 1=1.

Mr. Slow

Begin 2009 kreeg je nog CHF 1.60 voor een euro, en vanmiddag kreeg je voor een euro het trieste bedrag van CHF 1.03.

De koers van de CHF versus de euro in de afgelopen 10 jaar staat hier: http://www.xe.com/currencycharts/?from=EUR&to=CHF&vi…

Uiterst bizar!

Tsja, las het ook al vandaag. Helaas was Zwitserland vanwege de prijzen al redelijk duur, maar de stijging van de CHF zit ook niet mee.

De laatste jaren viel dat wel mee hoor, ik organiseer regelmatig trips naar zowel CH als A en I, en CH is de laatste jaren echt niet zoveel duurder als A. Vooropgesteld dat je vergelijkbare producten (hotels, skigebieden) vergelijkt.
Wordt nu uiteraard weer een ander verhaal.

Rob

Zit begin Februari in Zermatt, denk dat de restaurants in Breuil goed zullen boeren.

De Zwitsers schieten zichzelf toch goed in de voet zo. Dahag, toerisme.

❄️

Ik heb al geboekt voor februari maar het zou dan zomaar eens de laatste keer Zwitserland kunnen zijn. Balen eigenlijk want het beviel me wel na jaren Oostenrijk.

In 1 klap 20% vermogender geworden! Binnenkort masr ff mijn saldo pinnen in liechtenstein…

fijne site hè, dat wintersport.nl?

@RCGrootveld Ik heb het niet alleen over hotels en skigebieden/pasprijzen. Naar mijn weten is het leven in Zwitserland in zijn algemeenheid gewoon ontzettend duur (onder andere supermarkten). Met een koers van 1,20 was dat nog wel te overzien omdat je dus omgerekend minder euro’s kwijt was, maar nu het 1:1 is en voorlopig wel zo zal blijven is het prijsniveau gewoon een stuk hoger.

Zie trouwens dat de koers vandaag is gesloten op 0,99. Voor het eerst in mijn leven dat ik zelfs euro’s moet toeleggen voor francs…

Mr. Slow

Volgende week zaterdag op pad voor 2 weken Zwitserland :-(

Dat wordt ipv een skipas, iedere ochtend de berg oplopen.
Geen priveles maar sneaky ( op gepaste afstand ) aanhaken bij een klasje.
Flesjes bier ( wel eerst even checken welk merk ze verkopen in de bar ) verstoppen in de sneeuw en af en toe even “een frisse neus” gaan halen.
Ouderwets sleeen op een vuilniszak ipv op zo’n superdeluxe met handremmen die je daar kunt huren.

Jullie nog ideeen…? Alle soorten besparingstips zijn welkom!

2: Ik heb nog nooit € 8 voor een biertje betaald in Zwitserland, zelfs niet in de “dure” gebieden als Grindelwald, Adelboden, Davos etc.

RCGrootveld op 15 jan 2015 16:11

Ik was de laatste jaren begin januari (dit jaar niet meer) steeds op de Belalp en daar betaal je CHF 9,50 voor een eenpersoons puntzak frites (wel heule lekkere!!) in de Hamilton Lodge. Da’s dus nu gewoon een tientje in pleuro’s!!!

Okee, het uitzicht is ook wat waard, maar een tientje voor een patatje gaat wel wat ver… :p

@Joepert Jouw reactie staat in het AD verwerkt in een artikel:

null

Ah, ze hebben oog voor echte deskundigen bij het AD :-)

Ik ben reuzebenieuwd wat de toeristenoorden gaan doen. In sommige plaatsen hadden ze al speciale acties waarmee met Euro’s tegen een gunstiger tarief kon worden betaald (Saas Fee bijvoorbeeld). Als ze moeten kiezen tussen geen geld verdienen of minder geld verdienen zullen er wellicht meer van dat soort initiatieven komen. Maar goed dat blijft natuurlijk een doekje voor het bloeden.

Haha wat een chill artikel van het AD.

Mr. Slow

Plaats een reactie