Verslag Skigebiet Wolfsslucht (Eifel) 29/01/2014

Afgelopen donderdag had ik vrij. Vanwege het weer (harde wind en voorspelde sneeuw) ging een geplande afspraak niet door. Wat doe je dan? Ik woon in Zuid Limburg (je zal er maar wonen :D) en daar vlakbij ligt de Eifel. In minder dan een uur ben ik in Monschau waar ik eigenlijk het skigebiedje bij Rohren eens wilde testen. Met de (natte) sneeuw van de afgelopen dagen zou er in de hoger gelegen Eifel toch aardig wat sneeuw moeten liggen. Helaas bleek toen ik de website (http://www.sommerbobbahn.de) bekeek dat het gebiedje dicht was.

Hmmm. Misschien een ander gebied in de Eifel dan? Wat zoekwerk leerde dat eigenlijk alles dicht was, op een na. Wolfsslucht vlakbij Prüm, hier heeft men als enige gebied in de Eifel (zover mij bekend) sneeuwkanonnen. Met 1,5 uur was het nog net te berijden. Om 13.30 zou volgens de site (http://www.ski-klub-pruem.de) de lift open gaan. Om 12.00 zat ik dus in de auto, in een sneeuwloos Limburg. De snelste route voor mij loopt langs Aken en dan via Belgie over de snelweg. Net over de grens lag er af en toe wat poedersuiker. In de buurt van Spa op wat grotere hoogte was het al goed wit:

null

Mooi op tijd kwam ik bij het gebied aan:

null

De temperatuur was licht positief en het sneeuwde licht. Het was “erg” druk op de parkeerplaats:

null

Via een kort bospaadje loop je vanaf de parkeerplaats naar de piste:

null

Na een klein stukje ligt dan links ineens de lift:

null

Ik kocht bij het hokje bij de lift een kaartje. Keus was een 10 rittenkaart voor 6 euro of 20 ritten voor 10 euro. Ik ging voor 20! De lift draaide nog niet maar de oudere heer in het hokje verzekerde me dat de lift zou draaien als ik beneden was. Zijn vrouw zat naast hem te haken :D

De piste vanaf de uitstap bij de sleeplift gezien:

null

Vanuit hier kun je ook rechts het bos in. De piste splitst zich bovenaan:

null

Ik ging rechtdoor. Na het eerste vrij vlakke stuk wordt het iets steiler. Vanaf hier zie je de skihütte ook liggen.

null

Rechts door het bos is het andere pistedeel te zien:

null

Na de skihütte volgt een vrij steil deel. Doordat de pistenpreparatie niet optimaal was, was het vrij pittig skiën hier. Een soort bückelpiste maar dan geen bückels maar meer ongelijkheden, golven in de sneeuw. Jammer want dit stuk zou als het strak geprepareerd was een mooi stuk zijn om echt te carven.

null

Onderaan sprak ik met de (alweer wat oudere) liftbediende die samen met een andere heer in het hutje bij de lift de kaartjes knipte. Hij vroeg me naar de pistekwaliteit, hij had het idee dat de sneeuw wat ijzig was. Dat viel mij wel mee, het was een soort compakte firnsneeuw met daarop een laagje verse redelijk natte sneeuw. Volgens hem was het, omdat er niet zo heel veel sneeuw lag, niet mogelijk de piste nu strakker te prepareren en kon men zonder kunstsneeuw niet open zijn. Er lag inderdaad maar ca 5 cm sneeuw maar op de piste was het overal goed bedekt. In de lift naar boven zie je goed dat er toch wel een redelijke helling in de piste zit:

null

Een van de 2 sneeuwkanonnen waardoor men hier als enige in de Eifel open kon zijn:

null

De Skihütte vanuit de lift. Voor de skihütte is een klein stuk met netten afgezet waar gerodeld kan worden. Als de lift niet draait mag de piste daar ook voor gebruikt worden, dat lijkt me best spectaculair maar wel een flinke klim omhoog:

null

null

Weer boven nam ik het paadje door het bos:

null

null

Tot het weer uitkomt bij de skihütte (net links buiten beeld):

null

Na 10 ritjes besloot ik dat het tijd was om iets de eten/drinken in deze skihütte. Er was soep, worst en verschillende dranken verkrijgbaar. Ik koos de “bohnensuppe” voor 3,50. Volgens de (ook al weer wat oudere) mevrouw achter de toonbank (samen met een oudere heer) was er echter niet veel soep meer. Naar mijn idee was het bord dat ze volschepte toch bijna tot de rand toe vol. Ze zou iets bijmaken. Toen ik zei dat het wel genoeg was kreeg ik de soep voor 3 euro… Ik raakte in gesprek met de heer die mij vertelde dat de vereniging op vrijwilligers draait. Hierna ging ik weer verder voor mijn volgende 10 ritten. Inmiddels begon het steeds harder te sneeuwen. Het was zware natte sneeuw, die zeker het laatste stuk van de afdaling toch wel pittig maakte. Ik moest technisch best aan de bak om de bochten goed te maken. Uitzicht vanuit de skihütte:

null

Op een van de bordjes stond ook een soort pistenplan:

null

Volgens dit plan zou er nog een 2e piste zijn rechts van de lift. Hier was niets van te zien. Ik vroeg het aan de liftbediende. Er zou inderdaad wel een piste zijn, maar daar lag niet genoeg sneeuw. Hij zou ook vrij steil zijn maar het was niet aan te raden om hem nu te nemen. Op het pad vanuit de piste naar de lift lag bovendien een boom om. Ik heb het dus ook maar niet gedaan.

De pistenbully die wordt gebruikt voor de preparatie:

null

Volgens de site wordt er soms ook flutlicht skiën aangeboden. Op de liftpalen en enkele andere plekken zaten inderdaad lampen gemonteerd:

null

Toen mijn 20 ritten op waren vond ik het wel genoeg geweest. Ik wenste de liftbediende een fijn weekend bij mijn laatste rit en spontaan bood hij mij nog een extra rit aan. Die heb ik uiteraard gemaakt! Er waren in totaal 5 andere skiërs in het gebied maar die waren niet allemaal tegelijk op de piste. Meestal had ik die helemaal voor mezelf. In totaal heb ik 2,5 uur geskied en dan telkens op tempo naar beneden. Al met al heb ik een leuke middag gehad en om 17.30 was ik weer thuis!

Conclusie: Wolfsslucht is een leuk skigebied om een (mid)dagje door te brengen. Ik zou er niet speciaal voor op vakantie gaan maar als je in de buurt bent of woont is het zeker aan te raden. Als je er wel wat langer heen gaat: De Eifel is heel mooi en in de buurt kun je prachtig wandelen en liggen leuke plaatsjes. Verwacht niet zo’n goede sneeuw en liften als het Sauerland maar als je erop ingesteld bent is het prima. Door de sneeuwkanonnen kan het gebied ook vrij vaak open zijn in vergelijking met andere gebieden in de buurt. Goed om te weten: Er is geen skiverhuur. Die is er wel in het niet al te ver weg gelegen schwarzer mann. Ik weet niet of snowboards zijn toegestaan.

Hopelijk heb ik binnenkort nog de mogelijkheid het gebiedje van Rohren te testen als dit open is.

Leuk bericht!

Blijf het leuk vinden om de vaak uitgebreide verslagen van de mini ski gebiedjes te lezen :)

Heerlijk om te lezen inderdaad!

Thank God summer is over!

Leuk dat jullie mijn verslag kunnen waarderen! 2014 moet uiteraard 2015 zijn maar ik kan de titel niet meer wijzigen. Misschien kan een moderator dat doen?

Ik vind het heel leuk om over zulke kleine gebiedjes te lezen. Zo leer je nog eens wat bij.

Dit blijven leuke verslagen!

❄️

Leuk verslag!!

Interessant! Idd boffen dat je niet al te ver ervandaan woont:D Bedankt voor het mooi verslag:)

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Zulke gebieden lijken mij inderdaad erg leuk. Geen hond op de piste en lekker gaannnn…

Carnas on Tour

Haha leuk weer zo’n verslag!

Gang is alles

Heerlijk! Bedankt voor dit leuke stukje leesvoer! :)

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Schitterend @Frank9. Tussen het ‘geweld’ van de grote en bekende gebieden dit soort verslagen. Is ook een beetje in lijn met de verslagen van @Snowjan vanuit o.a. het Zwarte Woud en @HenriS met zijn ‘ontdekking’ van het Gulberg gebied

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Erg leuk dat er steeds meer verslagen komen over onbekende gebiedjes, bedankt! :)
Hoeveel hoogtemeters maakt de lift?
@Peter30, vanaf vandaag komen er van mijn kant nog een aantal verslagen van mijn skitrip afgelopen week. Ook veel gebiedjes die bijna niemand kent ;)

Lijkt me leuk alternatief voor indoorbaan. Super leuk verslag.

Wellicht nog mensen die komende week een dagje vrij hebben. Bijgaand link naar actuele situatie in Ardennen.

http://www.ardennen-sneeuw.be

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Erg leuk dat er steeds meer verslagen komen over onbekende gebiedjes, bedankt! :)
Hoeveel hoogtemeters maakt de lift?

@HenriS Ik weet eigenlijk niet hoeveel hoogtemeters de lift maakt. De afdaling zelf zou 500 a 600 meter lang zijn. Flink langer dan snowworld Landgraaf in ieder geval. Bovenaan vlakker, maar onderaan en in het midden steiler. De lift is overigens gebouwd door Doppelmayr.

Plaats een reactie