wassen/reinigen skikleding

Gewoon wassen met waspoeder, zonder wasverzachter. Verder doe ik er niets speciaals mee. Gaat al 20 jaar prima zo!

joepiedepoepie op 13 feb. 2012 00:58

Ik heb de grootste moeite dat te geloven.

http://www.harmisol.nl/harmisolvloeibaa.html

Eerst met wasmiddel wassen (incl. voorwas, niet centrifugeren), laten uitlekken, vervolgens naar gebruiksvoorschrift met Harmisol wassen.

Eénmaal per seizoen doen en je haalt optimaal resultaat uit je materiaal.

Iedereen heeft de beste bedoelingen. Ik dacht hier iets bij te leren, maar het ene wordt door een ander steeds terug tegen gesproken. Ik vermoed het juiste antwoord hier niet te vinden. Toch vind ik een forum meer nut hebben dan een website. Daar staat gewoon 1 antwoord en daar vertrouw je dan op. En voor dit onderwerp is dit niet echt aangewezen blijkbaar.
mvg,
Pascal

Vanmiddag mn jas en skibroeken in de was gedaan voor het aankomende weekend.

  • Eerst een normale was (volgens fabrikant).
  • Wasmiddel speciaal voor waterdichtheid.
  • gevoelige plekken zoals schouder en armen bespuiten met een waterdicht spray.

Gegarandeerd dat je jas weer goed isoleert en geen water opneemt.

Rene op 12 feb. 2012 20:12

Begrijp ik het nou goed dat je je skispullen nog eens wast net voordat je op wintersport gaat ?
Of hang jij je skispullen na terugkomst vies weg en was je ze pas weer als je het jaar daarop weer op wintersport gaat ?

Ik snap 'm ff niet zo goed geloof ik ?!

voor speciale outdoorkleding kun je idd het beste Nikwax gebruiken. Kopen bij een goede outdoorwinkel, bv Bever, waar ze je precies kunnen vertellen welke je nodig hebt.

Als het wit is kun je er over naar beneden...

weet je waar ik wasmachines en drogers (een wasserette dus)kan vinden in saalbach hinterglemm
Ik verblijf daar een poosje maar heb geen wasmachine

@bartus: Ik ski sinds 20 jaar en ik was mijn skikleding al 20 jaar op die manier. Gelukkig heb ik in die tijd wel af en toe iets nieuws kunnen kopen. Niet omdat het oude niet goed meer was maar gewoon omdat het leuk is om eens wat anders te hebben.

@Anoniem: Het is toch echt zo hoor! (Natuurlijk niet al 20 jaar hetzelfde skipak.) Ik hou niet zo van al die bijzondere poespas. Overal is wel weer een of ander duur middeltje voor te koop. …Maar het is meestal helemaal niet nodig.

@ joepiedepoepie

Ik geloof best dat je kleding niet krimpt of van kleur verschiet. Maar het doel hier is om je kleding waterdicht te houden. En in geval van duurdere kleding met membraan helpt deze wasmethode om er voor te zorgen dat je kleding transpiratie vocht en vocht van buiten kan laten afparelen. Hierdoor blijft het adement vermogen behouden tijdens activiteiten zonder dat de porien in het membraan verstopt raken met condenserende zweet druppels en wordt er voorkomen dat je dure jas als een natte jutten zak om je heen hangt.

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

@ Bartus: Natúúrlijk is het de bedoeling om je skikleding waterdicht te houden. Ik heb kleding van Burton; misschien wel niet het duurste merk. Het is waterdicht, winddicht, warm maar ook ademend. Ook na veelvuldig( Ik ski ook hier in Nederland 1 à 2 keer in de week) wassen volgens voorschrift blijft het waterdicht,ademend en goed qua pasvorm.

Misschien vreemd, maar ik heb mijn kleding de afgelopen 3 jaar nog niet gewassen. Hang mijn broek en jas vaak een aantal dagen buiten (bij droog weer) om te luchten, en berg deze daarna op. Vaak heeft de broek aan de onderzijde een paar vlekken, deze haal ik er met water af wat meestal wel lukt. Verder is de kleding niet zodanig vies dat een wasbeurt noodzakelijk is. Moet er wel bij vermelden dat ik meestal 1 a 2 keer per jaar een week op wintersport ga.

Verder loont het om bij de fabrikant te informeren naar de beste waswijze, vaak is dit ook al aangegeven bij de aanschaf van een jas of op de website.

Ik heb een beetje zitten graven in dit topic, maar er wordt wel een boel onzin verkondigd. Er is eigenlijk maar 1 regel die leidend is: Gebruik NOOIT wasverzachter. Dit tast namelijk de chemische stof aan die in de buitenstof van het kledingstuk verwerkt zit. Deze chemicaliën dragen zorg voor het waterafstotend effect. Wasverzachter tast dus niet het membraan of coating zoals in sommige van de reacties wordt beweerd.

Je kunt overigens gewoon wasmiddel gebruiken om je technische kleding te wassen (poeder of vloeibaar) zolang er maar geen Wasverzachter in verwerkt zit.

Mocht de buitenstof van je kleding teveel water opnemen (wat er voor zorgt dat de kleding minder ademt, maar nog steeds waterdicht is) dan kun je deze het beste inspuiten (niet wassen) met Nikwax TX Direct Spray on gebruiken.

When life gets too complicated.... SKI

Ik heb een beetje zitten graven in dit topic, maar er wordt wel een boel onzin verkondigd. Er is eigenlijk maar 1 regel die leidend is: Gebruik NOOIT wasverzachter. Dit tast namelijk de chemische stof aan die in de buitenstof van het kledingstuk verwerkt zit. Deze chemicaliën dragen zorg voor het waterafstotend effect. Wasverzachter tast dus niet het membraan of coating zoals in sommige van de reacties wordt beweerd.

Je kunt overigens gewoon wasmiddel gebruiken om je technische kleding te wassen (poeder of vloeibaar) zolang er maar geen Wasverzachter in verwerkt zit.

Mocht de buitenstof van je kleding teveel water opnemen (wat er voor zorgt dat de kleding minder ademt, maar nog steeds waterdicht is) dan kun je deze het beste inspuiten (niet wassen) met Nikwax TX Direct Spray on gebruiken.

Alex op 15 jan. 2014 18:07

Eigenlijk vind ik het wel meevallen, kun je wat specifieker zijn? Enne waarom inspuiten en niet wassen? Hoe raak je de zouten uit transpiratie vocht die zich ophopen in de membranen dan kwijt?

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

@bartus Als je inspuit dan weet je zeker dat je alleen de buitenstof impregneert. Als je wast dan wordt het membraan ook geïmpregneerd.

Die zouten en vetten was je er gewoon uit. Wassen en impregneren zijn twee verschillende dingen.

When life gets too complicated.... SKI

@Alex sorry maar nu ben je toch echt de weg kwijt. Ten eerste waarom zou je je membraan niet mogen impregneren? Volgende punt als je met een spuitbus werkt spray je een vernevelde oplossing van het impregneer middel op je jas. Wat denk je dat er gebeurd als je een deze oplossing combineerd met de capilaire werking van de weefsels in je jas? De vloeistof wordt er ingezogen.

Verder zul je met een spuitbus nooit een zo mooi egaal resultaat bereiken als met een wasmachine/ droger.

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

@bartus Ik denk dat ik het prima begrijp.

When life gets too complicated.... SKI

Ik had voor mijn zoontje een skijack via marktplaats gekocht. Deze bleek nadat ik deze onder de kraan heb gehouden niet waterdicht. Het water werd gewoon opgenomen. Ik had nog technisch wasmiddel liggen ( hey sports) daarmee gewassen, maar het was helaas niet hersteld. Naar aanleiding van dit topic nikwax wash in gekocht en als je nu de kraan erop houdt parelt het er zo van af.

Ik had voor mijn zoontje een skijack via marktplaats gekocht. Deze bleek nadat ik deze onder de kraan heb gehouden niet waterdicht. Het water werd gewoon opgenomen. Ik had nog technisch wasmiddel liggen ( hey sports) daarmee gewassen, maar het was helaas niet hersteld. Naar aanleiding van dit topic nikwax wash in gekocht en als je nu de kraan erop houdt parelt het er zo van af.

skikip op 16 jan. 2014 11:25

Er is een verschil tussen waterdicht en waterafstotend. Jij hebt het over waterafstotendheid. Het waterdichte element zit hem in de coating of membraan welke onder de buitenste laag van het kledingstuk is aangebracht cq. verlijmd.

When life gets too complicated.... SKI

Ik was mijn ski jas en -broek altijd met HEY wasmiddel dat speciaal is ontwikkeld voor waterafstotende kleding. Ik kies dan het wasprogramma voor delicate stoffen (fijne was, zijde etc.).

Er zit helaas geen lekker geurtje aan het wasmiddel, maar wassen met conventioneel wasmiddel zou ik nooit doen. Sowieso lijkt het me het beste om deze kleding zo min mogelijk te wassen.

null

Hier een linkje van een filmpje over het wassen van gore-tex kleding. Interessant deel over de wasdroger !!!

http://skicentrumonline.nl/blog/wassen/

May the ski force be with you !!

Hier een linkje van een filmpje over het wassen van gore-tex kleding. Interessant deel over de wasdroger !!!

http://skicentrumonline.nl/blog/wassen/

CJAHulskamp op 9 sep 2014 22:17

Goretex kleding mag je ook op lage temperatuur strijken. Door de warmte wordt de chemische stof die in de buitenlaag zit geactiveerd waardoor het waterafstotende effect weer (deels) wordt hersteld.

When life gets too complicated.... SKI

Even een oud topic van stal… Mn vrouw heeft een nieuwe O’neill set (broek, jas beiden 10 k waterproof en 10k ademend) gekocht. Ik lees veel over het wassen van gedragen skikleding of over het wassen van speciale stoffen zoals Gore-tex. Maar hoe zit het nou met het wassen van verse nieuwe gear :) ? Doen of niet doen…

Aequilater Nubila

Iedereen zal hier anders over denken… maar ik was altijd alles eerst voor ik het ga dragen of gebruiken, dus ook mijn skikleding. Het kan in ieder geval geen kwaad en was je het niet gelijk, dan zal je het toch na gebruik een keer moeten wassen.

Vorige week Goretex shell (van afgelopen jaar) maar eens in wasmachine gemikt met Hey-was voor goretex. Extra spoelen en langzaam centrifugeren. Half uurtje in de droger erna. Helemaal als nieuw en parelt keurig af.

Edwin van Riel

Lees nu pas dat je geen wasverzachter mag gebruiken… oops de jas van mn vriendin heeft ze al meerdere keren gewassen. Vond het zelf gelukkig nog niet nodig om mijn jas mee te wassen.

Of niet goed gelezen of ik mis iets of het is te laat en moet gewoon gaan slapen :) )
Hoe herstel je de waterdichtheid als die is aangetast door verkeerd wassen?
Is het uberhaubt volledig te herstellen?

Waar in de normale winkels kan je Hey kopen en waar Nikwax TX Direct Spray On?
Via webshops heb ik al wel eea kunnen vinden.

Hoe vaak was / spray je de kleding?

Leuke/interessante filmpjes



Wij wassen onze kleding gewoon in het wasmachine. Wij hebben een speciaal was programma ‘outdoor gear’. Dit programma zou de waterdichtheid niet aantasten, en tot zover ik me herinner is er nog geen water door mijn jas gekomen… :).

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

Wij wassen onze kleding gewoon in het wasmachine. Wij hebben een speciaal was programma ‘outdoor gear’. Dit programma zou de waterdichtheid niet aantasten, en tot zover ik me herinner is er nog geen water door mijn jas gekomen… :).

sven311 op 12 feb 2016 08:49

Zo’n programma heb ik ook op mijn wasmachine, maar het gaat er om ‘wat’ je erbij gooit :-)

When life gets too complicated.... SKI

Van Nikwax heb je speciale Gore Tex reinigingsmiddelen, die doe je er in, tijdens de droogbeurt die hierna volgt doe je het ‘waterdichte’ recept van Nikwax erbij en klaar. Eventueel kun je later ook de spray gebruiken maar dat is volgens mij niet eens nodig

Zoals gezegd is Gore tex(e.d.) wassen goed omdat je de minuscule kanaaltjes van het membraan vrij maakt.

Ik zweer tegenwoordig bij Nikwax, fijn spul. Heb het gekocht nadat ik een keer een sampletje gekregen had.

Zo veel reacties, en niemand die aanstipt dat er grofweg 2 typen waterdichte kleding zijn.

Er zijn waterdichte membranen (bv. gore-tex), en er zijn stoffen die waterdicht worden d.m.v. coating.

Groot verschil, of het de stof is die waterdicht is, of de coating.

Als het een membraan volstaat wassen met speciaal wasmiddel, en daarna vaak uithangen of (beter, mits het mag) in de droger. (normaal waspoeder geeft minder schade als bij een coating, maar speciaal waspoeder is beter voor de ademende werking!)

Als het een coating is, dan word wassen zonde zeep nog veel belangrijker (wasmachine eerst een keer eeg laten draaien, zijn de zeeprestanten er nog beter uit), en die moet je ook vak opnieuw coaten / inspuiten.

wasverzachter gaat hem niet worden, hooguit natuurazijn als wasverzachter gebruiken als de kleding wel erg veel geurtjes ontwikkeld heeft.

Wij wassen onze kleding gewoon in het wasmachine. Wij hebben een speciaal was programma ‘outdoor gear’. Dit programma zou de waterdichtheid niet aantasten, en tot zover ik me herinner is er nog geen water door mijn jas gekomen… :).

sven311 op 12 feb 2016 08:49

Zo’n programma heb ik ook op mijn wasmachine, maar het gaat er om ‘wat’ je erbij gooit :-)

Alex op 12 feb 2016 09:46

Ik heb het altijd met standaard wasmiddel gedaan… Wel zonder wasverzachter. Persil of Dash en tot zover geen problemen mee gehad… Hopelijk blijft dat zo ook haha :D

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

Zo veel reacties, en niemand die aanstipt dat er grofweg 2 typen waterdichte kleding zijn.

Er zijn waterdichte membranen (bv. gore-tex), en er zijn stoffen die waterdicht worden d.m.v. coating.

Groot verschil, of het de stof is die waterdicht is, of de coating.

Als het een membraan volstaat wassen met speciaal wasmiddel, en daarna vaak uithangen of (beter, mits het mag) in de droger. (normaal waspoeder geeft minder schade als bij een coating, maar speciaal waspoeder is beter voor de ademende werking!)

Als het een coating is, dan word wassen zonde zeep nog veel belangrijker (wasmachine eerst een keer eeg laten draaien, zijn de zeeprestanten er nog beter uit), en die moet je ook vak opnieuw coaten / inspuiten.

wasverzachter gaat hem niet worden, hooguit natuurazijn als wasverzachter gebruiken als de kleding wel erg veel geurtjes ontwikkeld heeft.

Space_NL op 12 feb 2016 10:22

Even een stomme vraag hoor: hoe weet ik of mijn jas een membraam heeft of een coating? En onder welke categorie valt een softshelljas?

Plaats een reactie