hoe rijd jij naar oostenrijk

hallo beste wintersporters!

ik ben opzoek naar de beste route om naar italie te rijden! aangezien wintersport voor mij bijna is aangebroken wil ik natuurlijk de snelste route hebben. normaal rijdt ik naar venlo a67 over naar de a40 richting duisburg, daar ga ik over na de a3 om helemaal door te karren over de a3 naar nürnberg, daar sla ik op a8 de af, rijdt ik langs munchen en dan sla ik af bij rosenheim op de inntal autobahn richting corvara. het laatste deel is eigenlijk niet interessant maar heeft iemand ervaring om via ulm naar munchen te rijden, ik wil de fernpass zoiezo vermijden. als iemand hier ervaring mee heeft graag vertellen. er staan ontzettend veel baustelles op mijn route (a40 net over de grens venlo staat er een lange, keulen a3, aschaffenburg tot würzburg een grote polonaise door spessart. en dan nog eens ingolstadt… en dan ook nog eens altijd file als je bij nürnberg de a8 afslaat) als iemand goede raad heeft altijd welkom!!!

null

waarom niet vanaf Ulm naar Bregenz en dan Brennerpas. Snap niet dat je over München wil rijden.

May the ski force be with you !!

Heen via Fernpass gereden vorige week, ging prima maar was voor de sneeuwval, via Bregenz kan ook en is ook goed te doen. Terug via München en de a3 gegaan, schoot voor geen meter op en reed uitermate vervelend als je een beetje door wil rijden.
Normaal gesproken ga ik via a61, Karlsruhe, Stuttgart en dan of Ulm of München, hangt nogal af van wat en waar, en dat bevalt toch prima.

Er zijn ook hoop baustellen tussen Ulm en München hè.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

Ben net terug uit Italie, A61 naar A6 naar A5 dan A8 tot in Ulm, afrit 62 naar B10 naar B28 gaat over naar A7 Kreuz Memmingen richting Bregenz A12 tot Innsbruck daar de A13 naar Brenner (tol betalen 9 € enkel) vanaf Italie A22 richting Bolzano (tol ongev 7.8€ enkel).
En dat mag ik 20-3-2015 weer eens doen, wat een leven ;-).

Twee weken geleden de route via Dortmund A 44 Kassel A 7 gereden. Naar Italie zou ik de hele A7 afrijden en via Bregenz rijden. Tunnel daar is nu verbreed naar 2x2 rijstroken.
Weinig Baustellen en relatief weinig stukken waarbij de snelheid begrenst is.

Jeroen

@Jeroenvr Kan je op de S16 ook goed doorrijden 's winters? Wij rijden er alleen in de zomer en dan is het een drama met caravans. (Kan me niet voorstellen dat dat nu zo is)

waarom niet vanaf Ulm naar Bregenz en dan Brennerpas. Snap niet dat je over München wil rijden.

CJAHulskamp op 3 feb 2015 20:25

Hier sluit ik mij bij aan. Indien niet op zaterdag zou ik op A7 zelfs nog even de verkeersinfo volgen, of bij tankstelle even verkeers site checken, en mogelijk toch de Fernpass nemen.

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Ik vertrek vrijdagavond 13 februari naar Vigo di Fassa met de bus
Bij de infomiddag werd er vertelt dat we via München rijden
Ontbijtje in Oostenrijk en rond de middag op de plaats van bestemming

@niekniek

Dat klopt. Die bussen rijden de nacht door en zijn ruim voor de eerste drukte voorbij München. Bovendien is het voor zo’n bus over de autobaan natuurlijker prettiger rijden dan over een bergpas.

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Ik vertrek vrijdagavond 13 februari naar Vigo di Fassa met de bus
Bij de infomiddag werd er vertelt dat we via München rijden
Ontbijtje in Oostenrijk en rond de middag op de plaats van bestemming

niekniek op 3 feb 2015 21:15

Zo vertrokken wij inmiddels bijna 2 weken geleden op vrijdagavond met de CityNightLine naar Innsbruck.
Na het nuttigen van een flesje “champagne” legden wij ons tegen 22:00 te ruste, werden wij om 08:30 gewekt met een ontbijtje, zaten we rond 10:00 aan de Capu met muffin op Innsbruck Hbf en waren we uiteindelijk rond 15:00 fit en wel op onze bestemming (Selva).

Rob

@RCGrootjveld dat heb ik altijd al een keer willen doen om met de trein naar italie te vertrekken, je kunt zelfs met de trein de dolomieten in, tot sankt lorenzen en dan ben je genoodzaakt om de taxi, bus, benewagen of shuttle te bellen. zo’n kilometer of 30, vrienden van mij hebben het gedaan en het beviel hun goed. misschien dat ik dat eens binnenkort ga doen :)

@CJAHulskamp ik ben ooit op zomervakantie geweest in oostenrijk en we zouden op visite gaan bij familie in zurich en door naar crans montana, ik heb me toen echt verkeken, ik dacht dat het daar 2 baans weg was maar dat viel heel erg vies tegen… ik snapte toen ook al niet waarom hij zo lang aangaf… inclusief ik heb 3 vrouwen op de achterbank en als zij de kronkelwegen zien breekt de hel open…

@frankW daar zit ik juist mee, zouden er daar ook veel baustelles zitten en wat zijn jullie bevindingen daar over

@Userd fernpass begin ik nooit aan, ik weet dat de 61 en de a7 6 baans zijn maar de tijd die men verliest bij de fernpass maakt men weer goed om via münchen te rijden, ik weet dat het 100 kilometer scheelt maar ik rijdt gewoon graag door

@RCGrootjveld dat heb ik altijd al een keer willen doen om met de trein naar italie te vertrekken, je kunt zelfs met de trein de dolomieten in, tot sankt lorenzen en dan ben je genoodzaakt om de taxi, bus, benewagen of shuttle te bellen. zo’n kilometer of 30, vrienden van mij hebben het gedaan en het beviel hun goed. misschien dat ik dat eens binnenkort ga doen :)

henkhupelschoten op 3 feb 2015 22:47

Wij hadden de CNL tot Innsbruck, toen de EC naar Brixen/Bressanone en aansluitend bus (lijndienst)
Is ons goed bevallen, je komt uitgerust aan en het is lekker relaxed. En aangezien wij Selva te ver vinden om in één dag te rijden is het economisch gezien niet eens zoveel duurder dan met de auto.
Met 3x tanken, 2 hotelovernachtingen, tol (A, I, Arlberg, Brenner) ben je een eind op weg richting de kosten van de treinreis. Die kan overigens goedkoper, wij hadden 1e klas en daarmee een eigen coupé met eigen toilet en (ja, echt waar) douche !

Rob

Ik vertrek vrijdagavond 13 februari naar Vigo di Fassa met de bus

Bij de infomiddag werd er vertelt dat we via München rijden
Ontbijtje in Oostenrijk en rond de middag op de plaats van bestemming

niekniek op 3 feb 2015 21:15

Zo vertrokken wij inmiddels bijna 2 weken geleden op vrijdagavond met de CityNightLine naar Innsbruck.
Na het nuttigen van een flesje “champagne” legden wij ons tegen 22:00 te ruste, werden wij om 08:30 gewekt met een ontbijtje, zaten we rond 10:00 aan de Capu met muffin op Innsbruck Hbf en waren we uiteindelijk rond 15:00 fit en wel op onze bestemming (Selva).

RCGrootveld op 3 feb 2015 21:43

Onze stops zijn zowiezo al wat langer
We rijden met een rolstoelbus, dus duurt het wat langer voor iedereen er uit en weer terug in de bus is
Dus is het voor mij gewoon afwachten hoe laat we er zijn
Ik vind het niet zo erg, de eerste dag sta ik toch nooit op de skies
Die heb ik even nodig om te acclimatiseren

@Userd fernpass begin ik nooit aan, ik weet dat de 61 en de a7 6 baans zijn maar de tijd die men verliest bij de fernpass maakt men weer goed om via münchen te rijden, ik weet dat het 100 kilometer scheelt maar ik rijdt gewoon graag door

henkhupelschoten op 3 feb 2015 23:03

Tijdverlies viel mij erg mee, als in niet aanwezig, en het was even een leuke afwisseling. Ik kende deze route niet omdat het me ook vreselijk leek op te houden maar zoals gezegd was ik er voordat er sprake was van enige sneeuwval en op een vrijdag midden op de dag. Terug zou ik er veel vroeger zijn geweest en toen was het aan het sneeuwen en heb ik gekozen voor münchen ivm ook hevige sneeuwval in vorarlberg maar mijn ervaring is dat München eo veel meer ophoudt en veel vervelender is tegenwoordig en zou dan toch eerder via Bregenz en de tunnels rijden, als je door wil rijden (voor zover mogelijk). Na München is het tegenwoordig ook max 100 trouwens. Route via Bregenz is dan weer niet aan te raden op zaterdagochtend.

@CJAHulskamp ik ben ooit op zomervakantie geweest in oostenrijk en we zouden op visite gaan bij familie in zurich en door naar crans montana, ik heb me toen echt verkeken, ik dacht dat het daar 2 baans weg was maar dat viel heel erg vies tegen… ik snapte toen ook al niet waarom hij zo lang aangaf… inclusief ik heb 3 vrouwen op de achterbank en als zij de kronkelwegen zien breekt de hel open…

henkhupelschoten op 3 feb 2015 22:54

Sorry

Waar heb je het over ? Het enige stukje wat geen snelweg is de Arlbergtunnel. Mischien toch je topo wat bij schaven. Begrijp niet helemaal wat dit te maken heeft met de route naar italie.

May the ski force be with you !!

Hoi Henk,
Die baustelle bij Venlo staat niet op de Duitse verkehrsite aangegeven? Was er toevatoevallig een ongelukbdestijds?
Grt

@lekkerzonnetjeerbij de eerste 10-15 km van de a40 kun je goed rijden, daarna komt er een baustelle… ik kwam er langs toen ik in de kerst naar dusseldorf ging. duurt niet lang maarja je wilt ze toch liever vermijden

heb zowel vrijdag jl als maandag jl van Arnhem via Koln naar Frankfurt, Wurzburg, Ulm, Bregenz gereden.
volgens mij ben ik twee baustelles tegengekomen die geen naam mogen hebben en totaal geen oponthoud hebben veroorzaakt.

Wij zijn met kerst voor het eerst naar Italië geweest. Geen eenduidend antwoord over welke route we zouden nemen. Wij wonen op 40 km vanaf de A 3 dus daar begonnen . Daarna Heilbron/ Heidelberg Volgens mij stukje A6 daarna A5 vervolgens bij Stuttgart de A8 op ri Ulm. En toen begon het… een redelijk drama veel baustelle idd maar het echte drama begon pas een km of 20 voor Fussen. Totaal stil… Toen moesten we nog helemaal nar Italië. De Fernpass mijden op zaterdagen ook als je vroeg bent geen optie.
wij hoorden van mensen in het hotel dat zij er al om 9 u in de file stonden. Terug weg gekozen voor Bregenz. Je zit dan bijna constant op de autobahn. We hadden de pech dat het die dag er slecht weer was en flink sneeuwde dus hebben niet echt objectief beeld van deze route vooral omdat de A8 compleet vaststond en wij binnendoor naar Stuttgart gereden zijn. Prima te doen de binnen wegen zijn vaak eerder en beter schoon. Bovendien als je wil overnachten kan je makkelijker een hotel vinden als je van de autobahn afbent.
Munchen zou ik zowiezo mijden.
De A7 via Kassel is ook een optie. Is ongeveer 80 km om maar minder baustelle’s en file. Snelle autobahn.

Succes en fijne vakantie.

Wij hebben twee weken terug de Fernpass gereden op een vrijdag. Prima te doen. Wel vanaf de 61 de 6 langs Heilbronn tot Feuchtwangen en vanaf daar de 7 naar de grens.
De 8 langs Stuttgart is momenteel erg filegevoelig met veel baustellen.
München lijkt met sowieso omrijden…
Bij slecht weer of op zaterdag: geen Fernpas maar via Bregenz.

Aftellen maar!

Hoeveel onderwerpen zijn er inmiddels al in het leven voor de snelste route? En mooi ook dat iedereen zijn eigen voorkeur heeft. Volgens mij is er geen absolute waarheid of altijd snelste route. Het weer en incidenten spelen daarvoor een te grote rol in het verkeer. En daarnaast zijn vele routes door Duitsland qua kilometers en verwachte reistijd ook lood om oud ijzer. Oftewel: het scheelt echt maar een paar kilometer of een paar minuten, maar je rijdt wel over een heel andere snelweg. Beste tip is volgens mij dan ook om vlak voorafgaand en tijdens de reis goed op de hoogte te zijn en blijven van weers- en verkeersinformatie. En indien nodig je route daarop alsnog aan te passen. En verder zijn er natuurlijk wel wat meer algemene wetenswaardigheden, zo is de Fernpas op zaterdagen in schoolvakanties met sneeuwval meestal niet zo’n goed idee :-).

Voor een actueel overzicht van Baustellen in Duitsland, kijk ik op:
http://www.bast.de/DE/FB-F/Baustelleninformation/baustelleni…
Die zijn volgens mij het meest accuraat. Let wel op dat er soms ook werkzaamheden (al) op staan die nog niet begonnen zijn - en waar je dus ook nog geen last van hebt.

@77steve: Helemaal mee eens
Voor de meeste bestemmingen is de bandbreedte tussen “links om”, “rechts om” of “middendoor” minder dan 10% ofwel: waar heb je het over …

Rob

@CJAHulskamp ik ben ooit op zomervakantie geweest in oostenrijk en we zouden op visite gaan bij familie in zurich en door naar crans montana, ik heb me toen echt verkeken, ik dacht dat het daar 2 baans weg was maar dat viel heel erg vies tegen… ik snapte toen ook al niet waarom hij zo lang aangaf… inclusief ik heb 3 vrouwen op de achterbank en als zij de kronkelwegen zien breekt de hel open…

henkhupelschoten op 3 feb 2015 22:54

Sorry

Waar heb je het over ? Het enige stukje wat geen snelweg is de Arlbergtunnel. Mischien toch je topo wat bij schaven. Begrijp niet helemaal wat dit te maken heeft met de route naar italie.

CJAHulskamp op 4 feb 2015 08:06

Ben ook wel benieuwd naar de route die de poster bedoelt …
De enige kronkelweg die ik me op die route voor kan stellen is de Furkapas en die stelt echt niet zo veel voor.
Daarbij is die te vermijden door de shuttle via de Lotschberg te nemen.

Het lijkt er dan ook op, dat hij/zij domweg de bestemming in het nav systeem heeft ingevoerd, zonder vooraf gewoon even op een goede wegenkaart te kijken.

Rob

@77steve, Ook helemaal eens. Daarnaast begint voor mij de vakantie als ik thuis de straat uit rijd, of eigenlijk al als ik uit me werk wegrijd en de laatste spullen in de auto laad. Dat uurtje langer of korter in de auto maakt mij niet want het is vakantie. Ik kies vooral op basis van het uitzicht tijdens de route. Daar rijd ik graag een half uurtje voor om, om zodoende een pauze te kunnen houden bij die prachtige parkeerplek tussen Bern en Montreux! (Nee dat is niet op de route van de topicstarter, wat dat betreft zou ik de eerder genoemde route via Kassel en de Fernpass aanraden)

Don`t eat yellow snow

Idd @RCGrootveld
Ik heb ook eens de route gereden van bregenz naar verbier in de zomer. Mooie maar inderdaad een lange route. De furka pas is dan de enige obstakel in deze route en goed te doen.

Trouwens die trein heeft me we tot denken aangezet. Let op, zeg niet meteen dat ik dit zal doen.

May the ski force be with you !!

Wij zijn met kerst voor het eerst naar Italië geweest. Geen eenduidend antwoord over welke route we zouden nemen. Wij wonen op 40 km vanaf de A 3 dus daar begonnen . Daarna Heilbron/ Heidelberg Volgens mij stukje A6 daarna A5 vervolgens bij Stuttgart de A8 op ri Ulm. En toen begon het… een redelijk drama veel baustelle idd maar het echte drama begon pas een km of 20 voor Fussen. Totaal stil… Toen moesten we nog helemaal nar Italië. De Fernpass mijden op zaterdagen ook als je vroeg bent geen optie.
wij hoorden van mensen in het hotel dat zij er al om 9 u in de file stonden. Terug weg gekozen voor Bregenz. Je zit dan bijna constant op de autobahn. We hadden de pech dat het die dag er slecht weer was en flink sneeuwde dus hebben niet echt objectief beeld van deze route vooral omdat de A8 compleet vaststond en wij binnendoor naar Stuttgart gereden zijn. Prima te doen de binnen wegen zijn vaak eerder en beter schoon. Bovendien als je wil overnachten kan je makkelijker een hotel vinden als je van de autobahn afbent.
Munchen zou ik zowiezo mijden.
De A7 via Kassel is ook een optie. Is ongeveer 80 km om maar minder baustelle’s en file. Snelle autobahn.

Succes en fijne vakantie.

Sigrid1965 op 4 feb 2015 10:01

Via Kassel is perfect! lekker rustig en mooie weg. Let wel op bij Kassel als je de 44 op gaat. Op de brug staat een mooie flitskast! 80KM! deze stuurt een hele mooie foto incl. acceptgiro :-)

Why work if you can ski!

Route Kassel is een aardig alternatief. Alleen op vrijdag kan er behoorlijk wat vracht verkeer zijn tot aan Kassel omdat de oostblokkers terug rijden naar huis.

May the ski force be with you !!

Plaats een reactie