hoe rijd jij naar oostenrijk

Wij zijn met kerst voor het eerst naar Italië geweest. Geen eenduidend antwoord over welke route we zouden nemen. Wij wonen op 40 km vanaf de A 3 dus daar begonnen . Daarna Heilbron/ Heidelberg Volgens mij stukje A6 daarna A5 vervolgens bij Stuttgart de A8 op ri Ulm. En toen begon het… een redelijk drama veel baustelle idd maar het echte drama begon pas een km of 20 voor Fussen. Totaal stil… Toen moesten we nog helemaal nar Italië. De Fernpass mijden op zaterdagen ook als je vroeg bent geen optie.
wij hoorden van mensen in het hotel dat zij er al om 9 u in de file stonden. Terug weg gekozen voor Bregenz. Je zit dan bijna constant op de autobahn. We hadden de pech dat het die dag er slecht weer was en flink sneeuwde dus hebben niet echt objectief beeld van deze route vooral omdat de A8 compleet vaststond en wij binnendoor naar Stuttgart gereden zijn. Prima te doen de binnen wegen zijn vaak eerder en beter schoon. Bovendien als je wil overnachten kan je makkelijker een hotel vinden als je van de autobahn afbent.
Munchen zou ik zowiezo mijden.
De A7 via Kassel is ook een optie. Is ongeveer 80 km om maar minder baustelle’s en file. Snelle autobahn.

Succes en fijne vakantie.

Sigrid1965 op 4 feb 2015 10:01

Op de Fernpass om 9 in de file is inderdaad best normaal in het hoogseizoen. Wij hebben een aantal jaren in Reutte overnacht van vrijdag op zaterdag. Zaterdagochtend om 7:00 aan het ontbijt en om half 8 richting de Fernpass. Dan is het al aansluiten en een half uurtje later hoor je op de radio al dat er file staat.

Route Kassel is een aardig alternatief. Alleen op vrijdag kan er behoorlijk wat vracht verkeer zijn tot aan Kassel omdat de oostblokkers terug rijden naar huis.

CJAHulskamp op 4 feb 2015 11:13

Klopt, en het wordt nog erger als er neerslag valt rondom Kassel. Door de hoge ligging en het heuvelachtige gebied valt de regen daar in de winter vaak als sneeuw. Een aantal jaar terug meegemaakt dat we door wegwerkzaamheden en ongevallen op het laatste moment besloten via de Kassel te rijden en het begon te sneeuw. Het gevolg is dan dan vrachtwagens op de vluchtstrook of rechter rijstrook stil komen te staan of zelfs terug glijden. Levengevaarlijk en het schiet niet echt op ;-)

Ik ga voor het eerst die kant uit. We vertrekken op vrijdagochtend 9 a 10 uur en passeren dan waarschijnlijk op vrijdagavond langs Bregenz of de Fernpass. Wat zouden jullie doen in het donker?
Mijn voorkeur gaat uit naar een soepele en vooral veilige route. ik vind verlichte wegen een groot voordeel
Kan ik dan beter de Fernpass vermijden?

Munchen lijkt me niet handig want daar komen we precies in de avondspits terecht.

@Taan,

Wij rijden ook op vrijdag (20-2) vanuit Drenthe via Bregenz naar Arlberg en vertrekken rond 09:00. We verwachten (bij goed weer ;-) tussen18:00 - 19:00 uur aan te komen. Wij rijden via Kassel, maar als er sneeuw wordt verwacht rond Kassel kiezen we waarschijnlijk om via Dortmund te rijden.

Bij goed weer is de fernpass wel te doen ook in het donker, maar als je liever relaxed rijd kies je voor Bregenz

Zaterdag vanuit Wurzburg naar de Dolomieten gereden over Bregenz en de Brenner.
Relaxt (niet als een autoroute, maar toch) hoewel de kilometers 2-baansweg voor de Arlbergtunnel me wat tegenvielen (langzaamrijdend en stlstaand verkeer).
Op de terugweg weer.

Net terug uit Alta Badia. Wij reden op vrijdag tot Reutte (of liever nog Lermoos), dan zaterdagochtend de Fern over wat nauwelijks vertraging gaf om rond de middag/13.00 uur in San Cassiano aan te komen. Dit zal zeker anders zijn in de vakantie periodes maar was nu het echt goed te doen. Terug om 06.00 uur vertrokken en nauwelijks vertraging gehad (niets op de Brenner en 10 minuten op de Fern) en om 18.30 uur terug in Haarlem. Alles blijft natuurlijk afhankelijk van het weer. Maar als je pas om 08.00 / 09.00 voor de terugweg vertrekt ben je al uren kwijt voor je überhaupt op de snelweg bent vanuit Alta Badia. Wel een een prachtig gebied overigens!

Oh ja…voor als je ‘live’ de situatie op de Fern wilt volgen met alle webcams:
https://www.tirol.gv.at/verkehr/strassenbau-und-strassenerha…

Je merkt aan de drukte op de a7 onder ulm wel of je de fernpass wel of niet moet nemen is mijn ervaring

Wij gaan volgende week vrijdag rond 20.00 uur rijden… Twijfel over fernpass of arlbergtunnel… Voor als nog was de voorkeur arlbergtunnel maar hier blijken weg werkzaamheden en is er maar 1 rijbaan open en wordt hij ’ 's nachts regelmatig afgesloten of valt dit mee??

Arlberg tunnel werkzaamheden tussen 19.45 en 5.00 uur

Dauer der Phase: 07.01.15 19:45 - 21.04.15 05:00
Beschreibung: wechselseitige Portalanhaltungen in der Nacht zwischen 19:45 Uhr und 5:00 Uhr Wartezeiten bis ca. 30 Min

May the ski force be with you !!

@Taan

Ik heb me al in meerdere topics afgevraagd waarom velen zo moeilijk doen over de Fernpass. Ok, op zaterdagen in het hoogseizoen erg druk en dan is Bregenz een mogelijk alternatief. Voor de rest is het een prima route. Ik heb hem enkele weken geleden nog gereden op woensdagavond met regen en natte sneeuw. Als je je echter niet prettig voelt bij het idee om dit 's-avonds te doen kies dan voor Bregenz. Een onprettig of onveilig gevoel achter het stuur is het niet waard.

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Beetje late reactie maar over het algemeen is dit de toestand van de S16 ten westen van de Arlbergtunnel.

null

Aan de oostkant van de tunnel 2x2. Tunnel is zelf 1x1

Jeroen

geen idee hoe je naar italie moet. Ik ga altijd de snelweg af bij Kufstein Sud

Wij gaan “normaal” met onze caravan wintersporten in Frankrijk, daarom onderstaande vragen.

a) weet iemand ook of het rijden van de Brennerpas met auto en caravan in februari/winter proberen oplevert ??

b) Is het ook te doen via de parallelweg 182/ss12

c) mag/kan je langs de Autobahn op grote parkeerplaats overnachten ??

quote]hallo beste wintersporters!

ik ben opzoek naar de beste route om naar italie te rijden! aangezien wintersport voor mij bijna is aangebroken wil ik natuurlijk de snelste route hebben. normaal rijdt ik naar venlo a67 over naar de a40 richting duisburg, daar ga ik over na de a3 om helemaal door te karren over de a3 naar nürnberg, daar sla ik op a8 de af, rijdt ik langs munchen en dan sla ik af bij rosenheim op de inntal autobahn richting corvara. het laatste deel is eigenlijk niet interessant maar heeft iemand ervaring om via ulm naar munchen te rijden, ik wil de fernpass zoiezo vermijden. als iemand hier ervaring mee heeft graag vertellen. er staan ontzettend veel baustelles op mijn route (a40 net over de grens venlo staat er een lange, keulen a3, aschaffenburg tot würzburg een grote polonaise door spessart. en dan nog eens ingolstadt… en dan ook nog eens altijd file als je bij nürnberg de a8 afslaat) als iemand goede raad heeft altijd welkom!!!

null
] henkhupelschoten op 3 feb 2015 20:06[/post][/quote]

Waarom wil je de Fernpass vermijden?

Let op dat je niet over de Grossglockner Hochalpenstrasse rijdt deze is afgesloten in de winter!

Let op dat je niet over de Grossglockner Hochalpenstrasse rijdt deze is afgesloten in de winter!

mariekejanjansen op 29 nov 2015 20:49

Is maar goed dat er Tom Tom bestaat.

May the ski force be with you !!

Qua route heb ik geen aanvullende tips dan de hier al genoemde (via Bregenz met name). Vorig jaar ben ik van zondag tot zondag gegaan (kan heel vaak in Italië), dat is misschien nog wel de beste tip. Geen wisseldag, geen vrachtverkeer in Duitsland, heerlijk!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Plaats een reactie