Beste reistijd naar Porte du Soleil?

We zijn van plan om zaterdagochtend 03.00 uur te vertrekken uit Friesland. Nu lees ik op het forum dat reizen op de zaterdagochtend vroeg geen goed idee is ivm files. Klopt dit? In mijn ogen 5 opties:

  1. Vrijdagochtend vroeg vertrekken om zover mogelijk te rijden tot plusminus een uur van uiteindelijke bestemming. Hotel in en laatste stukje de volgende dag. (Voor ons niet mogelijk ivm leerplicht kids).
  2. Vrijdagmiddag rond 14.00 uur vertrekken ( na schooltijd) om vervolgens een 600km te rijden. Hotel in, de rest de volgende dag.
  3. Vrijdagavond rond 22.00 vertrekken, in 1x doorrijden en 's ochtends vroeg aankomen op plaats van bestemming. ( geen optie ivm niet willen rijden 's Nachts)
  4. Zaterdagochtend rond 03.00 uur vertrekken, in 1x doorrijden en 's middags rond 14.00 uur aankomen op plaats van bestemming.
  5. Zondags vertrekken. ( geen optie, accommodatie is van zaterdag tot zaterdag)

Nu lijkt het me me dat de filevorming een combi is van 1, 2 en 3. Dus zaterdagochtend tussen 09.00 en 13.00 uur…
Mochten wij dan zaterdagochtend 03.00 uur vertrekken lijkt het me dat de files opgelost zijn rond de tijdstippen dat wij de grens van Duitsland/Zwitserland passeren op naar Morzine.
Of zie ik iets over het hoofd?? Graag reacties!
Ps. Onze route: Arnhem, Düsseldorf, Frankfurt, Basel, meer van Genève, Morzine.

Die route heb ik meerdere keren gereden en altijd tussen 4 uur en 6 uur 's ochtends uit Twente vertrokken.

Tot Zwitserland nooit echt problemen gehad. Wel in Zwitserland zelf druk gehad vooral het stuk tot aan Bern.
Hoe vroeger je gaat hoe minder druk het is. Ik zou aanraden niet later dan 3 uur te gaan dan ben je inderdaad op zijn vroegst om 14 uur in Morzine, maar met file kun je eerder rekenen op 15 uur of 16 uur. (wat ook nog prima is)

Succes met reizen!

Don`t eat yellow snow

Wij zaten vorig jaar in Châtel. We zijn vanuit Kortrijk (B) om 03u 's morgens vertrokken : Luxemburg - Metz - Colmar - Mulhouse - Basel - Bern - Montreux - Monthey - Châtel.

We zijn net voor Basel de autosnelweg afgegaan om in Weil-Am-Rhein de grens over te steken. Daar hadden we geen file, autosnelweg was aanschuiven. Van Basel tot Bern hebben we veel file gehad. Daarna alles ok/
Inclusief pauzes hebben we er toen 12u over gedaan. Was toen Krokusvakantie voor België.

De route naar Zwitserland is sowieso vaak een stuk minder druk dan de routes naar Oostenrijk. En met de nog duurder geworden Zwitserse Frank zou het mij niet verbazen als er nog wat mensen zijn afgehaakt. Ik denk ook dat je t/m Basel niet echt in de problemen zou hoeven komen. Vrijdagmiddag vertrekken is in mijn ervaring ook niet echt een groot succes. Dan veel drukte op de wegen, bijvoorbeeld door het Ruhrgebied. Bovendien kom je dan ook niet veel verder dan Karlsruhe en denk ik dat je op zaterdag alsnog in de drukte staat in Zwitserland. Uitgaande van dat je met een gezin op pad bent loopt zo’n hotelovernachting ook nog aardig in de papieren.
Kortom: filerijden zal je in Zwitserland niet aan ontkomen, maar echt compleet vastlopen zal daar ook niet zo snel gebeuren. De echte bottleneck daar is de Belchentunnel (A2 tussen Basel en Bern). Als daar veel file staat wordt dat vlak na Basel al aangegeven en kan je omrijden via A3/A1. E.e.a wordt door de Duitse radio SWR ook al wel omgeroepen.
Ik zou denk ik vasthouden aan het plan om vroeg te vertrekken.

@Anne87: Ik dacht dat Weil am Rhein langs de autosnelweg lag die uit Duitsland kwam, niet langs de route vanuit Frankrijk. Wij vertrekken ook vanuit België komende zaterdag. Ik had van Nederlander die langs Duitsland reed al gelezen dat ze er in Weil am Rhein afreden, maar dacht dat dit niet mogelijk was voor belgen die over Frankrijk rijden.

Voor Belgen is het dan waarschijnlijk Saint-Louis. In ieder geval hebben we daardoor veel tijd uitgespaard door niet op de autosnelweg de grens over te gaan maar er even van te gaan… Vignet hadden we al in België gekocht (bij een total-tankstation ergens in de Ardennen)

Je kunt vanuit Frankrijk ter hoogte van Mulhouse afbuigen naar Duitsland (A36), dan een stukje A5 en dan kan je kiezen: of via de A5 Weil am Rhein de grens over of via de A98 richting Lörrach en Rheinfelden en daar de grens over.

Ook kan je op de A35 vlak voor Basel Saint Louis afslaan en via de D105 naar Duitsland, Rijn oversteken in Duitsland over de 532 verder en dan weer de A5 op richting Weil am Rhein of via de N3 weer naar de A98.
Dat is wel omslachtiger en kost ook wel wat tijd dus alleen interessant als de wachttijden bij de grens bij St Louis echt fiks oplopen en in mijn ervaring is het lastig om daar informatie over te krijgen en als je eenmaal vast staat is het doorgaans te laat. Ik heb daar overigens slechts één keer echt significant vast gestaan.
Overigens kan het vooral op zaterdag bij Rheinfelden ook best druk zijn (veel Zwitserse mensen die goedkoop boodschappen gaan doen in Duitsland). Kortom: geen methode pijnloos. Weil am Rhein is de grootste grensovergang met de meeste capaciteit, maar rijdt meestal prima door. Soms kan het lonen om, ondanks dat je al een vignet hebt, heel onnozel in de rij bij de vignettenverkoop te gaan staan omdat die een stuk korter is en bijna iedereen toch al een vignet op het raam heeft.

Soms kan het lonen om, ondanks dat je al een vignet hebt, heel onnozel in de rij bij de vignettenverkoop te gaan staan omdat die een stuk korter is en bijna iedereen toch al een vignet op het raam heeft.

joepert op 11 feb 2015 12:18

Dat heb ik vorig jaar ook gedaan en ga ik dit jaar weer doen. Scheelt zo’n 20-30 minuten. Ik vind het namelijk een beetje vreemd dat je gestraft wordt met lange wachttijd als je netjes je vignet al van tevoren heb gekocht.

Don`t eat yellow snow

Bedankt allemaal voor de tips!

Plaats een reactie