Borstels voor het Waxen

Hoi Allemaal,

Ik ben van plan om mijn ski’s zelf te waxen en te slijpen. Nu ben ik bezig om wat spullen los te verzamelen ervoor. Mijn vraag is of zo koperborstel ook geschikt is voor het waxen:

http://www.agradi.nl/kerbl-hondenborstel.htm?utm_source=koop…

Groet,

Léon

Ik denk dat deze borstel te zacht is. Als ik m’n hond zou borstelen met de koperborstel die ik gebruik voor het waxen, dan ben ik bezig met dierenmishandeling ;)

Jammer! Ik vind de borstels van bekende wax merken best wel aan de prijs, dus ik was op zoek naar een wat goedkoper alternatief.

Ik weet dat de action ook stalen borstels verkopen, maar ik ben bang dat ik hier mee mijn ski’s verkloot.

Heeft iemand misschien tips wat voor alternatief ik kan gebruiken?

alternatief is geen koperborstel gebruiken en meteen een borstel met paardenhaar kopen. Koperborstel gebruik je niet zo heel veel.

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Oké ik dacht dat je altijd met een koperborstel begon om je oude wax te verwijderen en de poriën te openen.

Je hebt inderdaad een koperborstel nodig om je oude wax uit te borstelen. Paardenhaar is voor ná het waxen.

Oké ik dacht dat je altijd met een koperborstel begon om je oude wax te verwijderen en de poriën te openen.

Ellmau81 op 16 feb 2015 20:33

Ten eerste zit de wax in het Belag; dus als je oude wax van het Belag moet verwijderen heb je dus de wax niet goed verwijderd na de laatste keer waxen. Een koperborstel gebruik ik om het belag te reinigen na het slijpen (kleine metaaldeeltjes) of om verontreinigingen te verwijderen als bv. vuil.Ten tweede worden de poriën het beste geopend door heet te waxen…
Laat alle oude wax gewoon zitten; hoe meer gewaxd hoe beter…!!

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Wat is het nut van die borstels? In theorie zou je de structuur in het belag beter vrij leggen geloof ik, maar merk je werkelijk het verschil als hobby-skier? Zelf strijk ik de wax erin en verwijder het overschot met zo’n plastic schraper en de ruwe kant van een sponsje. Het is me opgevallen dat wanneer je het schrapen slordig doet en er nog wat wax-residu overblijft dit na de eerste paar afdalingen ook is weggeskied.

Ik gebruik ook alleen de nylon of paardenhaar borstel om na het waxen (en het verwijderen van overtollige wax) het in het belag te borstelen. Oude wax verwijderen doe ik niet.

Heeft het nog consequenties als je oude wax niet eerst verwijdert voordat je er nieuwe op doet? Of is oude wax alleen ‘schadelijk’ als het heel erg vervuild is of iets dergelijks?

Wie niet vraagt leert niet veel.

Zoals Greenfield ook al schrijft gebruik ik de koperborstel voor initieel reinigen van het belag. Daarna waxen, overtollige wax afschrapen en vervolgens uitborstelen met nylon en paardenhaar borstel.

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Plaats een reactie