Verzekering beschadigd snowboard

Tijdens de heenreis is mijn snowboard beschadigd geraakt door een buschauffeur. Dit aangegeven bij de reisleiding en vervolgens een getekende verklaring gekregen. Allemaal wel netjes gegaan en vervolgens bij thuiskomst bij de verzekering gemeld. Hierop krijg ik een adres terug waar het snowboard heen gestuurd kan worden om de schade te bepalen. Hierop weer geantwoord en gevraagd of het noodzakelijk is en hoelang het dan zal gaan duren voordat ik het plankje terug zal hebben. Ontvang ik de volgende mail:

"Uit uw schademelding maken wij op dat het gaat om een onherstelbaar snowboard dat nog geen jaar oud is. Wij hanteren in zo’n geval de regel dat wij het snowboard zonder bindingen opvragen.

Wij zullen het onherstelbaar beschadigde snowboard vervolgens niet aan u retourneren, omdat u met het opsturen van het artikel de schade heeft aangetoond. Indien het snowboard wél gerepareerd kan worden ontvangen wij graag een reparatienota."

Nou zou ik graag mijn snowboard willen houden, om zo een soort van collectie op te bouwen, maar ik lees niks over het onherstelbaar zijn en behouden van het snowboard. Weet iemand hier meer van of ervaring mee? Graag zou horen wat ik het beste kan doen.

Groeten Wouter

Dat zullen ze wel doen om te voorkomen dat je een ‘onherstelbaar beschadigd’ board gaat claimen en vervolgens het daadwerkelijke krasje laat repareren. Uiteraard ben jij niet zo maar sommigen helaas wel. Wat staat er precies in de polisvoorwaarden?

Verzekeraar vergoedt het board en stelt je daarmee schadeloos. Stel dat de verzekeraar nog enige restwaarde uit het board weet te halen, dan is dat voor de verzekeraar (bindingen, restmateriaal). Als het nog geen jaar oud is, dan krijg je (afhankelijk van verzekeraar) 100% van de aankoop of nieuwwaarde vergoed. Dus blij zijn dat je de boel vergoed krijgt en een nieuw board kopen is het advies. Ik zou trouwens het board niet opsturen maar vragen bij welke expert je het langs kunt brengen. Stel dat het board volgens de expert toch nog te maken is, dan ben je je board niet kwijt en heb je een beetje zicht op wie het gaat repareren.

Bij een schadevergoeding zet je eigenlijk de verzekeraar in jouw plaats om de schade ergens te gaan verhalen of enig restmateriaal te verkopen.

Ik heb in de kerstvakantie een ski total loss geskied. Van de verzekeraar een lijstje gekregen met experts waar ik langs kon gaan voor een taxatie/schaderapport. Ski werd total loss verklaard en moest de ski’s bij de expert achterlaten (wordt op formulier aangegeven dat je de ski’s hebt ingeleverd). Rapport aan verzekeraar gestuurd en ski’s vergoed gekregen. Had ik de ski’s niet in hoeven leveren dan had ik bijvoorbeeld de bindingen nog kunnen verkopen en was ik er zelf financieel iets beter van geworden dan zonder de schade. En dat is niet de bedoeling van en schadeverzekering.

(afgezien van het verpatsten van de bindingen door de expert, wat een verzekeraar daadwerkelijk met een total loss board of ski’s gaat doen heb ik eigenlijk geen flauw idee van…misschien is er een partijenhandel ter decoratie van apres ski tenten of zo :))

@Hessel:
“Uit uw schademelding maken wij op dat het gaat om een onherstelbaar snowboard dat nog geen jaar oud is. Wij hanteren in zo’n geval de regel dat wij het snowboard zonder bindingen opvragen.”

Board zonder bindingen inleveren.

@Hessel:
“Uit uw schademelding maken wij op dat het gaat om een onherstelbaar snowboard dat nog geen jaar oud is. Wij hanteren in zo’n geval de regel dat wij het snowboard zonder bindingen opvragen.”

Board zonder bindingen inleveren.

Userd op 16 feb 2015 15:02

Ah overheen gelezen :)

Mijn ski’s heb ik overigens wel met binding en al moeten inleveren.

Vraag me dan nog steeds af wat de verzekeraar vervolgens gaat doen met een total loss board. (even los van het feit dat ze het board mogen opvragen als ze vergoeding uitkeren)

Vraag me dan nog steeds af wat de verzekeraar vervolgens gaat doen met een total loss board. (even los van het feit dat ze het board mogen opvragen als ze vergoeding uitkeren)

Vernietigen. Logisch anders wordt dit nog fraudegevoeliger

Click. Click. Peace

@Hessel, niets, innemen na uitkering zodat het niet meer in jouw bezit is.
@rogier was sneller ;)

Maakt me verder niet uit wat ze er mee doen, maar ik zie een beeld voor me van een verzekeringskantoor met een stapel skischroot in de achtertuin :)

De expert waar ik mijn ski’s bracht gaf aan de bruikbare dingen in een replacements bak te doen, niet voor verkoop maar meer als grabbelbak voor servicegevalletjes (een stoppertje, een nog bruikbaar teen of hakstuk kan ik me prima wat bij voorstellen.)

Ze voorkomen denk ik dat jij geld casht en alsnog met een kapot snowboard door gaat Boarden. Restmateriaal heeft ook waarde bij sloop/demontage en wellicht verkopen zij in grote partijen deze beschadigde skis/boards waardoor zij nog wat geld terug vangen.

Een vriend van mij kreeg onlangs een nieuwe iPad van de verzekeraar ivm beschadiging aan scherm en lcd die te duur was om te herstellen, hij kreeg na een telefoontje wel de beschadigde iPad terug en heeft er nu 1 die beschadigd is maar nog wel werkt en een nieuwe. Waarom bel je ze niet even. Ik denk dat je dan een antwoord krijgt waar je wat aan hebt in plaats van de (goedbedoelde) adviezen en aannames van ons.

🏂

Ik heb bij een verzekeringsmaatschappij gewerkt. Het gaat om het voorkomen van fraude. Het gebeurt heel vaak dat mensen kapotte telefoons, zonnebrillen, snowboards etc claimen terwijl er eigenlijk (bijna) niets aan de hand is. Sinds verzekeringsmaatschappij en eisen dat de kapotte spullen opgestuurd worden wordt er veel minder geclaimd. Geen idee wat er trouwens gedaan wordt met die spullen. Ik zou het opsturen en er een briefje bij doen dat het board niet meet te gebruiken is maar dat je het graag als versiering aan de muur wil hangen. Na aankomst waag je er nog een gelijksoortige mail aan. Met een beetje mazzel krijg je je board dan toch nog terug.

Bedankt voor de adviezen! Heb hem gewoon opgestuurd en achter aan gemaild dat ik hem graag terug wil hebben als dat mogelijk is. Ik zou het jammer vinden als het snowboard ingenomen wordt om vervolgens in de vuilnisbak te gooien. De beschadiging is trouwens een deuk + de benodigde lakschade op 1 van de zijkanten.

Bedankt voor de adviezen! Heb hem gewoon opgestuurd en achter aan gemaild dat ik hem graag terug wil hebben als dat mogelijk is. Ik zou het jammer vinden als het snowboard ingenomen wordt om vervolgens in de vuilnisbak te gooien. De beschadiging is trouwens een deuk + de benodigde lakschade op 1 van de zijkanten.

Woutersl op 16 feb 2015 20:29

Hoe kwam de beschadiging eigenlijk. Ben ik eigenlijk wel benieuwt naar misschien kan ik het dan in de toekomst voorkomen.

De bus zou afgesloten worden gedurende 3 kwartier zei de buschauffeur. Na ongeveer 35 minuten kwamen we terug met de groep en zagen we dat al onze spullen al uit de bus gehaald waren. Vervolgens kom ik tot de ontdekking dat mijn snowboard in de tas plat op het asfalt ligt met mensen die er boven op staan/overheen lopen. opgeraapt en meteen de onderkant gecontroleerd op beschadigingen maar niks gezien omdat het donker was. Vervolgens volgende ochtend snowboard uit de tas gehaald en was die beschadigd aan de rand. Dus is die gewoon keihard neergegooid of iets in die richting, ik zal het nooit weten.
Vervolgens de vakantie er nog op gesnowboard, heb me er niet minder om vermaakt in ieder geval.

Onherstelbaar beschadigd, maar gewoon de hele vakantie kunnen gebruiken? Jaja :):)

Edwin van Riel

Het snowboard is niet meer terug te krijgen in de staat voor de beschadiging dus onherstelbaar/Total loss? Ik heb alleen foto’s van de schade gestuurd waarop de verzekering zegt dat het onherstelbaar is, niet mijn term.

Mooi, lekker nieuw board uitzoeken dan toch :)

Edwin van Riel

Mijn broer had bij de Belgische verhuurder van zijn snowboard ook een verzekering genomen voor schade/kosten weet ik veel wat, was 25€ voor een wek verzekering te hebben.

Tweede dag van de skivakantie, we waren de juist grens over geskied naar Breuil, is één van zijn snowboardbindingen deels gebroken. Eerste winkel in Breuil binnengestapt (na een helse afdaling), daar gelijk de boel laten vervangen/repareren (met een fikse rekening tot gevolg), maar de verzekering heeft hier toch alles netjes terugbetaald. Het geld van de reparatiekosten hebben we ter plekke moeten voorschieten, maar op eenvoudig vertoon van de kassabon werd door de verhuurder gelijk cash uitbetaald.

Zelfs geen franchise ofzo moeten betalen.

Het meest tastbare keiharde bewijs inleveren is 100% logisch bij beschadigde dure spullen. Maar ik snap de emoties wel, ik ben ook gehecht aan m’n spullen en het doet bij mij altijd pijn om afstand te doen, ook als het kapot is en ook bij 100% vergoeding van de kosten.

Erg frustrerend om te lezen dat er zo ruw met je spullen is omgegaan door buspersoneel en medereizigers.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Plaats een reactie