Oriëntatie en kwaliteit sneeuwdek

Ik ben aan het kijken naar geschikte bestemmingen in Tirol voor het eerste weekend van april. Hoogte, goede basislaag en een groot gebied (> 100 km piste open) zijn de globale wensen.

Ik zit te kijken naar Sölden en Hochgurgl. In hetzelfde dal, dus ik denk dat weersinvloeden vergelijkbaar zijn. Het grootste verschil tussen de twee lijkt de oriëntatie van de meerderheid van de pistes en hellingen te zijn. In het gebied van Sölden is dat grofweg ONO; in Hochgurgl is dat WNW. Stel de zon schijnt er vol op, heb ik dan in Hochgurgl meer invloed van de zon en dus meer papsneeuw?
Klopt mijn redenering dat je beter vóór het middaguur de zon vol op de helling kan hebben dan in de namiddag (hogere temperaturen erbij)?
@Rogier of iemand anders? Of maakt het helemaal niks uit?

Ik ben aan het kijken naar geschikte bestemmingen in Tirol voor het eerste weekend van april. Hoogte, goede basislaag en een groot gebied (> 100 km piste open) zijn de globale wensen.

Ik zit te kijken naar Sölden en Hochgurgl. In hetzelfde dal, dus ik denk dat weersinvloeden vergelijkbaar zijn. Het grootste verschil tussen de twee lijkt de oriëntatie van de meerderheid van de pistes en hellingen te zijn. In het gebied van Sölden is dat grofweg ONO; in Hochgurgl is dat WNW. Stel de zon schijnt er vol op, heb ik dan in Hochgurgl meer invloed van de zon en dus meer papsneeuw?
Klopt mijn redenering dat je beter vóór het middaguur de zon vol op de helling kan hebben dan in de namiddag (hogere temperaturen erbij)?

@Rogier of iemand anders? Of maakt het helemaal niks uit?

GiGi op 21 mrt 2015 13:37

@GiGi

Dat maakt zeker wat uit. Zie blog van Rogier

https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/5139/nog-een-keer-…

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Ben er nog nooit zo laat in het seizoen geweest, maar vorig jaar 16-12-2014 waren hier de pistes beter dan In Solden ondanks het zachte weer .Alleen in Solden heb je altijd de gletchers

Aan de andere kant zullen de dalafdalingen in Sölden niet zo goed meer zijn, mocht het echt warm worden worden ze zelfs echt slecht. Wat dat betreft is Obergurgl een betere keuze.

❄️

Hochgurgl qua orientatie beter. Latere middagzon die al over zijn krachtichste punt heen is.
Maar Sölden moet eigenlijk ook nog prima zijn nu, dalafdalingen zullen aan het eind van de dag prut worden, maar ja die gaan ook veel lager dan de basis van hochgurgl.

Voor een weekendje vind ik hoch/obergurgl groot genoeg, voor langer heeft Sölden net wat meer variatie.

@GiGi Nee die redenering klopt niet helemaal. Want de zon is 's ochtends al krachtig en doet de sneeuw op oost hellingen meteen smelten. Heerlijke voorjaarssneeuw als het gesmolten is. Maar 's middags is het te warm om die sneeuw ‘terug’ te laten komen. Waar de zon is geweest is de sneeuw gesmolten. Dus 's middags oost hellingen skiën is niet lekker…

Click. Click. Peace

Dank allen. Lijkt erop dat Ober & Hochgurgl de betere bestemming lijkt te zijn qua potentiële sneeuwkwaliteit. Nu nog iets betaalbaars vinden voor 3-6 april. Iemand suggesties? Ik ga sowieso nog het hele internet uitkammen, maar gerichte zoekacties zijn altijd makkelijker.

@GiGi

Ik verbleef in januari zelf in pension Martinshof in Obergurgl. Ik ken je budget niet maar qua ligging en kwaliteit kan ik je dit adres aanbevelen. Voor verdere info:

https://www.wintersport.nl/forum/topic/184254

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Ik ken ze allebei, en als geld geen bezwaar is, ga dan naar Ober- of Hochgurgl.
De orientatie van beide is prima, in Soelden is er meer variatie, in Gurgl eigenlijk alles vrijwel dezelfde richting.

Maar er is 1 - zeer belangrijk - verschil. De ligging ten opzicht van de alpen hoofdkam.
Soelden is een extreem voorbeeld van inneralpin, want zeer weinig neerslag. Dat compenseren ze door enorme hoeveelheden sneeuwkanonnen, want door de hoogte is het koud genoeg. En koud + droog = ideale condities voor kunstsneeuw productie.

Gurgl ligt echter precies op de alpen hoofdkam. Bij suedstau valt het leeuwedeel van de sneeuw in Italie, maar er komt altijd een klein beetje over de rand. Zelfde effect als bij retour d’est, dan pakt het eerste dal over de hoofdkam ook nog sneeuw mee (Abries). Maar die sneeuw komt niet verder dan het eerste dal over de hoofdkam heen. Dus Gurgl pakt nog wel sneeuw mee van suedstau, maar Soelden niet.

Los daarvan, de dalbodem bij Gurgl ligt 500 meter hoger dan bij Soelden, waardoor de kou beter blijft plakken, en de warmte niet zo makkelijk omhoog stroomt. Op gelijke hoogte is het in Gurgl iets kouder dan in Soelden.

The older I get, the better I was

Zijn enkel de gebieden in het Ötztal kanshebbers?
Want anders kan ik je wel Ischgl aanbevelen: rond die tijd vind je daar nog ruim genoeg pistes met een goede sneeuwkwaliteit, vele zelfs met poedersneeuw. En gezien de weersvooruitzichten zullen wellicht ALLE pistes nog open zijn.

Ischgl is wel sneeuwzeker en qua oriëntatie is het ook prima, maar ik ben er twee dagen geweest in december en ik vond het behoorlijk eentonig, en een vreselijk dorp (alle ingrediënten die me nu juist niet trekken). Bovendien heb ik begrepen dat in Ischgl zaterdag 4 april niet geskied kan worden.
Dus Ischgl heeft niet mijn voorkeur.

Elk gebied in Tirol dat hoog ligt (>100 km piste open), goede sneeuw heeft en liefst noord-west georiënteerd. Ik zit ook nog te kijken in het Zillertal bijvoorbeeld.

Ik ken ze allebei, en als geld geen bezwaar is, ga dan naar Ober- of Hochgurgl.

Menno op 22 mrt 2015 12:34

@Menno
Sölden ken ik niet qua prijsniveau maar scheelt dat dan zoveel van Ober- of Hochgurgl? Ik was in januari in dit gebied en inderdaad straalt het wel luxe uit met name door de aanwezigheid van een aantal luxe hotels maar er is ook ‘betaalbaar’ onderkomen te vinden. Daarnaast vond ik prijzen van liftpas, eten en drinken niet abnormaal hoog.

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Sölden heeft daarentegen een hele dure pas in vergelijking met andere Oostenrijkse gebieden, zeker als je vergelijkt met gebieden van vergelijkbare grootte. Je krijgt er wel zeer moderne liften voor terug, waar je in Hochgurgl nog enkele oude slepers moet gebruiken voor sommige pistes. Ook is Sölden wat gevarieerder en beter geschikt voor tochten. In deze tijd van het jaar heeft Obergurgl zoals gezegd echter betere sneeuw en dat zou dus ook mijn keuze zijn.

❄️

Je zou als alternatief ook is kunnen kijken naar Obertauern (ligt wat oostelijker in Oostenrijk).
Volgens mij ligt er een goede basis laag en ligt er meer dan genoeg om het seizoen af te maken. Gebied telt 100km aan pistes en begint vanaf 1750 meter en reikt tot 2300 meter. Hoe de pistes tov de zon liggen durf ik niet te zeggen.

"respect the mountains"

Obertauern ligt alleen niet in Tirol. Dus daar is mijn Tirol Snow Card ook niet geldig. En dat scheelt een slok op een borrel.

Aha daar heb ik overheen gelezen.

"respect the mountains"

Stubaier is ook geen gek idee!

"respect the mountains"

Ischgl is wel sneeuwzeker en qua oriëntatie is het ook prima, maar ik ben er twee dagen geweest in december en ik vond het behoorlijk eentonig, en een vreselijk dorp (alle ingrediënten die me nu juist niet trekken). Bovendien heb ik begrepen dat in Ischgl zaterdag 4 april niet geskied kan worden.

Op 4 april niet kunnen skiën? Dat lijkt me wel heel sterk! Waar heb je dat vandaan?

Verder heb ik al heel verschillende commentaren gehoord over Ischgl, maar jij bent toch de eerste die het eentonig vindt. Misschien komt dat omdat de beste pistes (5, 7, 80, 81, …) in december nog niet open waren door de slechte start van deze winter
En wat vreselijk dorp betreft: Sölden is veeeeeel erger: lange drukke baan waarlangs alle hotels liggen. Hochgurgl is eigenlijk geen dorp, maar een groepje hotels. Obergurgl is wel nog ok, maar wel heeeeeel rustig.

Als je het dorp zo belangrijk vind dan kan je eventueel nog Serfaus overwegen. Redelijk veel zongerichte pistes, maar boven op de Scheid, Masner en Lazid en ook aan de Fisser noordkant zal de sneeuw gezien de weersvooruitzichten nog uitstekend zijn.

Serfaus ben ik al 3 weken geweest dit jaar, dus dat heb Ion wel gezien. Obergurgl zijn we nu aan het kijken.

Obergurgl is een leuke bestemming.
Het heeft wel iets van een (rustig) dorpje. Bestaat voor een groot deel uit hotels, maar ook nog een klein beetje dorpskarakter. Hochgurgl is enkel hotels.
Voordeel vind ik dat je eigenlijk vanuit elke accommodatie meteen op de piste zit en dat het zeer sneeuwzeker is (normaal zeker tot eind april skibaar). Het gebiedje is ook wel leuk, voor een weekend genoeg pistes en zelfs nog wat treeruns onderin het gebied.
Nadeel (als ik dan toch wat moet noemen) vind ik de verbinding met een horizontale cabinelift, het was leuker geweest als je van Ober naar Hoch en andersom een skiverbinding had gehad.
In ieder geval geen verkeerde keuze.

Uitsluitend op basis van drukte zou ik Söldenal vermijden, die mensenmassa aldaar wordt ik echt niet vrolijk van, tevens zijn de pistes daar om 10:30 al kapot geskied, vergeet ook het aanschuiven bij de liften niet.

Obergurgl is echt de veel betere keuze tussen deze twee.

Ja, ik ben in beide gebieden geweest, dit is mijn persoonlijke ervaring.

Gurgl is duur betreft accomodaties, Sölden is iets minder duur (en goede apresski), Langenfeld en Vent zijn budgetvriendelijk(en met de auto prima te bereiken vanuit Gurgl).

Plaats een reactie