Skireviews non-FIS slalomski's

Ik ben niet af van de all-mountain latten hoor. Maar voor het technische werk in een kleine ruimte (lees: indoor baan) zijn ze heerlijk. En voor harde/ijzige omstandigheden ook.

Niks is zo lekker om bovenaan een ijsplaat te staan en de mensen te zien glibberen en glijden, om vervolgens zelf al dan niet carvend of slippend over die plaat heen te rammen. Wat je overigens zegt over die Nordica, dat komt mij wel redelijk bekend voor. Ondanks dat ze in sommige tests als heel vergevingsgezind naar voren komen, heb ik altijd het idee dat je te hard moet werken om er iets uit te halen.

Enjoy life, love skiing

Volle bak bochtjes rijgen op het corduroy in de morgen, heerlijk.

Ik heb nog een vrijwel ongebruikte FIS atomic d2 race GS te koop voor weinig voor als iemand het verschil een keer wil voelen. Geen slalom helaas

Ik heb een paar keer op GS latten gestaan, grote nadeel hiervan is dat het pas leuk begint te worden als het echt hard gaat, snelheden die niet meer verantwoord zijn i.c.m. overige pistegebruikers.

Op een slalomlat begint de fun veel eerder en je kunt er alsnog relatief hard mee gaan, in ieder geval harder dan 95% van alle recreatieve skiërs ooit zal gaan.

Helemaal eens met @RRski, tenminste uitgaande van dat hij FIS GS latten bedoelt. Gewone GS latten is een ander verhaal, die zijn ook bij normale snelheden in hun element.

die bedoel ik inderdaad, zijn ski’s die alleen tot hun recht komen als ik een seizoen in de sneeuw zit. het is inderdaad voor niemand leuk als ik die onderbind als ik met de familie op pad ben en het is ook nog eens hoogseizoen op de piste. geeft overigens wel weer een nieuwe dimensie aan het skiën als de ruimte er wel ligt

Ik vergelijk het altijd maar met autosport, waar ik ook beoefenaar van ben. Zoiets doe je m.i. op een afgesloten circuit en niet op de openbare weg.

Nou is een volledig lege piste die geheel in het zicht ligt ook wel geschikt om een keer vol te knallen, alleen zie je zelden een uitdagende piste die volledig leeg is waar je ook zeker van kan weten dat die volledig leeg is (beetje naar analogie van de landwegen in Nederland waar vaak geen kip (of alleen een kip…) te bekennen is, maar waar in theorie toch altijd nog iemand kan zijn).

Daarom zijn FIS latten op de SL na m.i. voor opengestelde pistes niet echt geschikt.

Off-topic @Dsvier in welke auto doe je de autosport als ik vragen mag als auto liefhebber!

Porsche 911. Rij geen wedstrijden meer, alleen nog recreatief.

SUPER leuk! De juiste auto voor dit soort werk!

Ach, skiërs die op Völkl skiën weten al lang dat Völkl de beste keuze is. ;)

DSvier op 11 jun 2015 22:37

De gewone racetiger SL van Völkl vind ik een prima ski, @Hooykaas.

Zelf heb ik wedstrijdski’s van Völkl omdat ik zeer actief ski. En alleen dan is het een verstandige keuze. Want alleen als je er energie in stopt komen ze tot hun recht.

En dat zal in mindere mate ook gelden voor de consumentenvarianten van de FIS modellen. Maar of de bezitters daarvan ook werkelijk zo skiën dat deze variant echt meerwaarde voor hen biedt waag ik in zijn algemeenheid te betwijfelen nu de populariteit ervan flink toe lijkt te nemen.

DSvier op 13 jun 2015 16:07

Kijk daarom houd ik van dit forum.

Nu heb ik een vraag betreffende dit alles. Ik ski momenteel op Volkl Racetiges SC uit 2008. Eerste nieuwe ski ooit die ik kocht. Toen nog student Het nadeel is die zijn een beetje op hun einde qua rek. Ik merk dat als ik echt bochten vol inzet dan blijven ze niet helemaal in lijn Het lijkt wel of wat driften.

Nu ik dit alles lees wil ik eigenlijk nog steeds een opvolger voor deze heerlijke chamber Racetigers. Alleen weet ik niet zo goed welke nu te nemen misschien hebben jullie wel ideen.

Ik houd van slalon skien. Gewoon lekker bochten draaien en het liefst zo plat mogelijk. Al is echt hard op zijn tijd ook wel lekker

Als je van slalom skiën houdt (als in: korte bochten, extreme kanthoek, veel energie) is een slalomski the way to go. De meeste daarvan zijn ook stabiel genoeg om langere bochten op te skiën. Van de ski’s die ik in juni getest heb, bevielen alleen de Salomon, Blizzard en Nordica me niet in dat opzicht.

Völkl heb ik helaas niet kunnen testen, dus daar kan ik niets over zeggen.

Een heel verstandig besluit om nieuwe ski’s te kopen.Je zal zien wat een Wereld van verschil dat zal zijn.Je hebt jezelf jaren te kort gedaan.
Kan je meteen meedoen aan de wedstijd die ik georganiseerd heb in een andere Topic

@gergio: Als Völkl je bevalt, dan is de logische stap de racetiger SL speedwall.

[quote]Een heel verstandig besluit om nieuwe ski’s te kopen.Je zal zien wat een Wereld van verschil dat zal zijn.Je hebt jezelf jaren te kort gedaan.
Kan je meteen meedoen aan de wedstijd die ik georganiseerd heb in een andere Topic

[quote]Een heel verstandig besluit om nieuwe ski’s te kopen.Je zal zien wat een Wereld van verschil dat zal zijn.Je hebt jezelf jaren te kort gedaan.
Kan je meteen meedoen aan de wedstijd die ik georganiseerd heb in een andere Topic

[quote]Een heel verstandig besluit om nieuwe ski’s te kopen.Je zal zien wat een Wereld van verschil dat zal zijn.Je hebt jezelf jaren te kort gedaan.
Kan je meteen meedoen aan de wedstijd die ik georganiseerd heb in een andere Topic

Dat leek me wel redelijk in de buurt komen ja. Nu vraag ik me alleen serieus af of ik beter de gewone Racetiger SL speedwall kan nemen of beter de Racetiger SL R Speedwall

GerGio op 16 jul 2015 11:39

Ik neem aan dat je dan op de consumentenversie doelt, want de weltcup ski is niet voor consumenten verkrijgbaar.

Ik ken zelf de consumentenversie niet, weet alleen uit tweede hand de ski een beetje in te schatten. Ik kan daar wel het een en ander over vertellen, maar ik vraag mij eerst en vooral af waarom je de SLR overweegt? Je komt nl. van een SC en dan is de stap naar een SL doorgaans wel voldoende.

Er zijn drie goede argumenten die ik zo zou kunnen bedenken: 1. Je wil wedstrijden gaan skiën en dus moet de ski voldoen aan de FIS norm. 2. je bent vrij zwaar waardoor je de extra stijfheid goed kan gebruiken, 3. je hebt een dusdanig niveau dat je volledig op techniek kan skiën (ook onder moeilijke omstandigheden) en je kan toevallig voor een leuk prijsje een SL R op de kop tikken.

Maar in zijn algemeenheid geldt dat de gewone SL ook voor zeer goede skiërs uitstekend is. Dus zonder extra informatie zou ik zeggen: neem de gewone SL.

Dat leek me wel redelijk in de buurt komen ja. Nu vraag ik me alleen serieus af of ik beter de gewone Racetiger SL speedwall kan nemen of beter de Racetiger SL R Speedwall

GerGio op 16 jul 2015 11:39

Ik neem aan dat je dan op de consumentenversie doelt, want de weltcup ski is niet voor consumenten verkrijgbaar.

Ik ken zelf de consumentenversie niet, weet alleen uit tweede hand de ski een beetje in te schatten. Ik kan daar wel het een en ander over vertellen, maar ik vraag mij eerst en vooral af waarom je de SLR overweegt? Je komt nl. van een SC en dan is de stap naar een SL doorgaans wel voldoende.

Er zijn drie goede argumenten die ik zo zou kunnen bedenken: 1. Je wil wedstrijden gaan skiën en dus moet de ski voldoen aan de FIS norm. 2. je bent vrij zwaar waardoor je de extra stijfheid goed kan gebruiken, 3. je hebt een dusdanig niveau dat je volledig op techniek kan skiën (ook onder moeilijke omstandigheden) en je kan toevallig voor een leuk prijsje een SL R op de kop tikken.

Maar in zijn algemeenheid geldt dat de gewone SL ook voor zeer goede skiërs uitstekend is. Dus zonder extra informatie zou ik zeggen: neem de gewone SL.

DSvier op 16 jul 2015 17:29

Das een duidelijk antwoord, bedankt man. Over het algemeen gelden de eerste twee punten niet. Ik ski geen wedstrijden. Ben maar 70 kilo dus extra stijfheid niet nodig. Ik koop de normale SL gewoon tenzij ik de SLR voor een leuke prijs tegenkom

Plaats een reactie