Skireviews non-FIS slalomski's

De test
Omdat ik heb besloten te gaan investeren in mijn skitechniek, ben ik op zoek gegaan naar een ski die me daarin beter ondersteunt dan mijn all-mountainlatten van 184 en radius van 21 meter, waarbij ik veel kan smokkelen en bovendien op bijvoorbeeld de indoorbanen en rollerband niet echt ver kom. Een ski dus die directe feed-back geeft en het me laat weten als ik een fout maak. Maar ook een ski die ik mee kan nemen naar de bergen voor de dagen dat alles ijzig is en waarop ik toch op redelijke snelheid maar met precisie kan skiën. Vooral omdat ik deze ski aanvankelijk vooral op indoorbanen zal skiën, moet het een ski zijn die met niet al te veel snelheid al goed carvet met een korte radius. Research en een en ander uitproberen in Zoetermeer (o.a. de Atomic Redster Doubledeck 3.0 SL, en een minder slalommig model als de K2 Charger) deed mij uitkomen op de non-FIS slalomski’s (dus de meest racy lijn die voor recreanten op de markt is).

Ik ben een beetje een ‘luie’ skiër van 1,82 m lang en 85 kg zwaar. Hoewel ik best wat weken ervaring heb en overal heerlijk ski, kan er technisch nog wel wat verbeterd worden. Ook de conditie kan beter… Ik ben zeker geen krachtskiër, eerder een ‘dood gewicht en zwaartekracht doen het werk wel’ type wintersporter. Dat gaat nu dus veranderen. Actief, er bovenop, maar ik moet niet alleen maar hoeven vechten met die latten.

Ik heb 7 ski’s getest op de Hintertux gletsjer afgelopen dagen. De temperaturen waren boven nul, wat neerkwam op harde pistes om 8.30 uur tot diepe zware slush rond het middaguur. Alle mogelijke condities die je op de piste kan tegenkomen hebben we dus gezien. Om een eerlijk beeld te krijgen heb ik ervoor gezorgd dat ik ski’s zowel op harde als op zachte sneeuw heb geskied.

Om de test een beetje objectief te maken heb ik in zeven categorieën de ski’s gerangschikt van plaats 1 t/m 7. Een ski die op plaats 1 eindigt in een categorie krijgt 7 punten, de 2e plaats krijgt 6 punten enzovoorts. Onderaan heb ik ook de totale scorekaart met de gescoorde punten geplaatst. Als je vragen hebt, stel ze gerust.

Veel leesplezier.

Nordica Dobermann SLR (165), sidecut 121-70-106, radius 12.5 m
De Nordica is een beest. Het leek wel alsof ik ze helemaal niet gebogen kreeg, ondanks de kilo’s die ik erin stop (en OK, ook wel wát techniek). Het indraaien van de bocht kost veel kracht en input, energie die ik gewoonweg niet kan leveren. Wat volgt is dan een vooral geslipte bocht voor de snelheidscontrole. Maar op een piste met veel oneffenheden of zware sneeuw worden mijn benen net zo snel pap als de sneeuw zelf. Op dit moment een beetje te veel ski voor mij. Ook als je de ski laat lopen in wat grotere bochten of vlak, dan voelt hij erg onrustig, stijf en alles behalve stabiel of vergevingsgezind. Rebound voel je dan weer wel aan het einde van de bocht, maar meer dan mij lief is en alle energie in één keer. Je krijgt een flinke oplawaai. Een ski voor de beestentemmers onder ons.

Salomon X-Kart Max (164), sidecut 122.2-71-106, radius 12 m
Met deze ski was iets raars aan de hand. En niet alleen ík voelde dat, maar @baila010 heeft het ook ervaren. Als je instuurt grijpt de ski direct aan, maar moet je heel hard doorduwen om hem echt de bocht door te krijgen. Alsof er een soort gat zit na de allereerste bochtinitiatie. Eenmaal op de kant en in de tweede helft van de bocht heeft de ski een goede grip, rebound en stabiliteit, maar er is iets wat die ski een soort tweetrapsraket maakt. Uiteindelijk loopt ie wel, maar het begin van de bocht vereist dus veel aandacht en extra input. Verder is er niet heel veel bijzonders aan, positief noch negatief.

Blizzard SRC Racing S (165), sidecut 121-70-106, radius 13 m
Deze ski is de meest saaie van het stel. Op werkelijk elke categorie scoort hij laag, maar niet het laagst. Er is gewoon niks opmerkelijks aan. En dat vind ik vreemd, want Blizzard maakt toch vaak ski’s met karakter, zelfs te veel karakter vaak, naar mijn smaak. Maar deze ski gaf niks, nam niks, deed wat je vroeg en ging weer naar huis.

Rossignol Hero Elite ST Ti (167), sidecut 122-68-104, radius 13 m
Dit is er eentje met een gespleten persoonlijkheid. Het indraaien van de bocht gaat moeiteloos, hij sleurt je de bocht in. Maar dan, in het tweede deel van de bocht, verandert het karakter naar zoiets als dat van de Nordica: een stevige achterkant geeft je een tik en katapulteert je met kracht de volgende bocht in. Er lijkt een soort hoekigheid in de ski te zitten, die maakt dat je geen constante, ronde bochten kan carven. Het zou te maken kunnen hebben met de stevige metalen strip die in de binding zit. Die lijkt te voorkomen dat de ski onder de binding natuurlijk flext. Als je met de hand de ski buigt, lijkt dit stuk ook inderdaad minder mee te buigen dan bij de andere ski’s, die ook allemaal een makkelijk verstelbare ‘huur’-binding hebben (waarmee niet is gezegd dat het slechte bindingen zijn overigens).

Atomic Redster Doubledeck 3.0 SL (165), sidecut 125.5-69-111, radius 11.5 m
Deze ski heeft de kortste radius van het stel, en dat merk je ook. Het indraaien is snel, maar niet zo precies. Het overvalt je een beetje, maar neemt je vervolgens wel mee een strakke bocht in, waar het je met een vriendelijk handje uit de ‘back seat’ houdt (je voelt echt die Ramp Tech binding, die je een zetje geeft naar voren toe). Ondanks het vervaarlijke uiterlijk met die carbon strips erop een heel vriendelijke ski, met genoeg energie en stabiliteit om ook op hogere snelheid mooie doordraaiers te maken. Maar je moet wel van echt hoge frequentie van bochten houden. Mij persoonlijk net een iets té hoge frequentie.

Stöckli Laser SL (165), sidecut 119-66-97, radius 13 m
Gezien de reputatie en meerprijs van deze ski (handgemaakt, dat kost gewoon meer) had ik ook hoge verwachtingen van deze ski. Die zijn deels waargemaakt. Want hoewel in grip ongeëvenaard en in rebound en consistentie super, is deze ski toch wat aan de stevige kant. De eigenschappen waarop hij naar mijn smaak net niet wint zijn stabiliteit op hoge snelheid in langere bochten en plat op de sneeuw, maar vooral in de snelheid bij het omkanten en het indraaien van de bocht. Je moet er best wat energie in stoppen om het ding aan de praat te krijgen (maar dan krijg je ook wel wat terug). Het nadeel is dat ik wil dat elke klap raak is. Ik wil niet denken: bochtinzet net gemist, dus de rest van de bocht niet genoeg energie om de ski mooi te buigen – volgende bocht beter. In onze indoor-werkelijkheid sta je dan alweer beneden. Een mooie ski, maar mist net dát voor mij. En – eerlijk is eerlijk – hij is mij niet het dubbele geld waard.

Fischer RC4 Worldcup SC (165), sidecut 122-68-103, radius 13 m
De Fischer lijkt al jaren hetzelfde. Met zijn gekke voorruit in de tip en die hap uit de staart een opvallende verschijning. Maar een die je heel veel ziet. En dat is denk ik niet voor niks. Hoewel het misschien niet de meest krachtige, energieke ski is die ik heb getest, maakt hij zeker de meest precieze, directe, cleane en ronde bochten die ik erop heb geskied. Hij schrikt ook niet van een hobbeltje of groef in de piste of ijsplaat. Het fijnste van deze ski is dat hij je niet dwingt om veel input te geven of heel hard te gaan om te reageren. Hij vraagt het alleen, heel vriendelijk en met een glimlach, zodat je wel ‘ja’ móet zeggen. Hij reageert altijd en meteen, als een iets te actieve hond. En uiteindelijk ga je op deze ski’s zo hard als je nooit durfde, en carve je de bochten zo strak als je nooit had gedacht dat kon, ook als je niet met mach 2 de berg af komt. Voor mij de topper in deze test.

Ik heb de Fischers uiteindelijk ook even geskied in een andere lengte en ik heb besloten de 170 aan te schaffen (zelfde sidecut, radius 14 m). Geeft net iets meer rust in wat grotere bochten en het gaat niet ten koste van het korte werk. Want die ski kan de bochten altijd korter carven dan ik.

null

Uitstekende review @GiGi ! Prettig leesbaar en herkenbaar. Maar vraag me eigenlijk wel af wat nou precies dat ‘rebound’ gevoel is :) ?

Aequilater Nubila

Als je aan het eind van de bocht je van de ski een zetje krijgt de volgende bocht in. Het is eigenlijk de vering van de ski (de camber en constructie zorgen hiervoor), die gaat werken. Tijdens de bocht heb je de ski gebogen met je gewicht, snelheid en techniek. Zodra je de druk los laat, duwt de ski weer terug naar zijn natuurlijke positie. En dat geeft jou een zetje.

Zie het als een grote veer. Als een ski veel rebound geeft, zal hij hard duwen. Het kost echter ook meer kracht om tijdens de bocht die veer te ‘laden’.

Goed verhaal, maar het lastige is dat het toch niet echt objectief is omdat jij als enige de sli’s onder je voeten hebt gehad. Kortom, ervaringen van jezelf zijn geen garantie voor een ander.

Overigens, op allmountains kun je ook prima aan je techniek werken hoor. Na een heel seizoen op de rollerband (en een volgend seizoen staat al in de agenda) heb ik toch aardig aan mijn techniek kunnen werken.

Zelf heb ik gewoon een setje palenrammers via Marktplaats aangeschaft voor weinig voor indoorgebruik (geen rollerband)

When life gets too complicated.... SKI

Klopt wat je zegt, Alex. Objectief is dan niet het beste woord. Kwantificeerbaar (mijn interpretatie in cijfers uitgedrukt) is dan wellicht een betere term.

Leuke review en bedankt voor het delen van je bevindingen! Jammer dat je geen Volkl Racetigers hebt getest :-)

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Daar hadden ze alleen de GS versie van, en die paste niet in het rijtje…

Ach, skiërs die op Völkl skiën weten al lang dat Völkl de beste keuze is. ;)

Nordica Dobermann doet me meer aan een hond denken.De man/ vrouw die deze naam verzonnen heeft heeft zelf een doberman pinscher Alert, Gehoorzaam, loyaal, Energiek, Onbevreest, Intelligent en dat voor een ski je moet er maar opkomen.

Nordica dobermann doet me meer aan een hond denken! Welke PR baas dat verzonnen heeft.

Is het misschien een idee om een wintersort Forum test Team op te zetten!
Met @Chonn @GiGi @DSvier @Alex @ Hessel @CJAHulskamp en ondergetekende.
Gesponsord door…

Count me out, want dat is niet voor mij weggelegd. Volgens mij is er al een Wintersporters test-team en dat lijkt mij meer dan voldoende.

When life gets too complicated.... SKI

Ik vond het wel een aardig idee… Met name de sponsoring. ;)

Mooi artikel Gijs! Loop al een tijdje met plannen om het skiën weer eens op te pakken, nov 99 voor het laatst en sindsdien alleen nog maar op het boardje gestaan ;) Adhv jouw verslag kan ik wellicht eens zelf wat gaan uitproberen, thanks!

@GiGi Mooi verslag. Hier wordt overigens wel vaker de discussie fis ski of non fis ski gevoerd. Voor slalomlatten is het verschil volgens mij niet enorm groot (zit volgens mij vooral in de reglementering en soms net wat steviger/houdbaarder gebouwd).
Slalomafgeleide latten (die dus wel als slalomlat gepresenteerd worden maar geen slalomafmetingen hebben) even buiten beschouwing gelaten, dat is in mijn ogen toch een aparte categorie voor een andere skier.
@Hooykaas goed plan
Sponsering door een shop die de diverse merken ook aanbiedt?

Inderdaad @Hessel, ik hoor ook uit veel verschillende bronnen dat er vrij weinig verschil zit tussen de FIS-slalomski’s en de lijn net daaronder. In de meete gevallen zit het grootste verschil in 3 zaken: 1. het ‘FIS-approved’ keurmerk, 2. de binding (bij Fischer bijvoorbeeld de Racetrack Z12 die ik bij mijn RC4 Worldcup SC krijg versus de Free-flex binding die op de FIS-modellen zit) en 3. de prijs.

Er zijn ongetwijfeld andere verschillen, maar dat verschilt weer per merk. Zo heb ik begrepen dat bij Rossignol het verschil tussen het FIS-model en de Hero Elite het woord ‘FIS’ in de print is en inderdaad een andere binding. Qua constructie, sidecut etc. zijn de latten dus identiek, zegt Rossignol.
@Hooykaas is goed. Volgens mij zou Wim Jaquet een mooie sponsor zijn met zowel een uitgebreid race-assortiment, maar ook recreatie-pisteski’s, freeride- en freestyle latten en een hoop kleding en accessoires.

Het verschil tussen fis en non-fis zit soms in de kern die gebruikt wordt, het zoeken van gelijk flexende fis ski’s bij het samenvoegen van de setjes (tenminste bij Salomon), steviger platen en inderdaad de bindingen.

Het verschil buiten de slalomklasse is vele malen groter, dan is de print soms wel gelijk maar gaat het echt om totaal andere ski’s (alleen al vanwege de reglementaire afmetingen)

Op de consumentenski staat vaak een wat lichtere binding die voldoet voor de meeste recreanten, de fis lat kies je zelf een binding (steviger, zwaarder en hogere dinrange om de grotere krachten bij wedstrijdskien aan te kunnen)

@Hessel gezien jou achtergrond.
Wat is de beste pure slalom ski radius 12m ever?

@Hooykaas
Dat is erg persoonlijk. Ik ben al erg lang fan van Salomon, sinds de equipe 3v.
Maar ook de Elans waren fijne latten (misschien nog wel steeds maar heb niet op een recent model gestaan).
Fischer ook prima.
Atomic vond ik altijd op de een of andere manier te hard en de rossi’s liepen ook niet lekker al weet ik niet precies waar daar het probleem mee was.
Het gaat dan allemaal om de consumentenversies. Fis versie heb ik enkel salomon en elan geskied, die qua karakter redelijk vergelijkbaar waren met de consumentenversie, voor mijn gevoel waren de fis versies net een beetje giftiger maar dat verschil is alleen nodig als je echt alles van de ski vraagt tijdens het racen.

Feit is wel dat ik een vedergewicht ben en ook niet erg lang dus wat de beste lat ever is is voor een zware skier totaal anders. Er zijn er namelijk ook genoeg die erg droevig worden op de salomons.

Daarom is persoonlijk testen dus zo belangrijk. Dan alleen kun je voelen of het karakter van de ski je past.

@Hessel bedankt voor je uitvoerige antwoord!

Het verschil FIS en non-FIS scheelt per merk. Het kenmerkende verschil is uiteraard dat de FIS voldoet aan de eisen van dat jaar en de non-FIS daar prima vanaf mag wijken.

De grap is alleen dat je consumenten FIS modellen hebt en de echte wedstrijdski die gebruikt wordt door de top. Als de consumenten FIS niet al teveel afwijkt van de gewone slalomlat, dan zal het verschil met de wedstrijdski gewoon erg groot zijn. Zo niet waarschijnlijk nog steeds groot, maar minder logischerwijs.

Een deel van die wedstrijd ski’s zijn zelfs afgestemd op de wensen van de atleet. Tot aan een ski van merk X met huidje van merk Y… ;)

Verschil wedstrijdski met consumentenski is ook bij slalom vaak te omschrijven als zelfde print en dat was het dan wel. Gewoon andere opbouw, vaak met een verhogingsplaat waarbij je de flex nog kan aanpassen aan de wensen (optioneel, maar dan vooral theoretisch), uiteraard racebindingen met hogere Z waarden.

Als ik Völkl bekijk is de racetiger SL volstrekt anders dan de FIS modellen, andere opbouw, enz. De SLR (consumentenmodel) staat bekend als een zeer toegankelijke FIS, maar zelf geen ervaring mee. De wedstrijdski van Völkl wijkt kennelijk weer sterk af van de SLR (al heet hij officieel hetzelfde, je herkent deze ski alleen aan het specifieke nummer op de bovenzijde van de ski).

Verschil ten opzichte van een gewone SL merk je erg goed. Er zit veel meer ‘leven’ in de ski. En daarmee is het voor verreweg de meesten geen beste keuze.

En ik vraag mij dat ook af tav een consumenten FIS.

Even voor de goede orde, er is uiteraard ook nog verschil tussen de ene fis ski (op clubrace niveau) en de andere fis ski (custom world cup lat).
Hoewel ze wel vaak hetzelfde printje hebben is die laatste categorie een andere league en ook niet verkrijgbaar voor consumenten of clubracers.

Overigens als je geen wedstrijden skiet voldoet een highend consumenten ski prima. De fis versie heeft dan nauwelijks meerwaarde. Ik zou zelfs zeggen dat je ook op die highend consumenten versie prima wedstrijdjes kunt skiën (als het qua afmetingen maar reglementair is)

Eens, @hessel met dat een FIS versie niet per sé meerwaarde hoeft te hebben en/of daadwerkelijk anders dient te zijn… Zal echt per merk verschillen.

Mijn verduidelijking gaat ook echt over echte (wereldbeker) wedstrijdski. Ook een FIS ski en vaak op één hoop gegooid met de consumenten FIS.

En tussen die ski en de gewone SL zit sowieso een flink verschil. Consumenten FIS heb ik geen ervaring mee zoals gezegd, maar van wat ik heb vernomen zijn die bij bepaalde merken ook heel anders in hun doen en laten dan de gewone SL. Even uit mijn hoofd: bv Stöckli.

Allereerst moet ik zeggen dat ik het helemaal met @Hessel eens ben.
En ja @DSvier “Verschil wedstrijdski is ook bij slalom vaak te omschrijven als de zelfde print en dat was het dan wel” Het lijkt wel of de consumentenski de afgelopen jaren steeds goedkoper geproduceerd word (Ik weet het eigenlijk wel zeker) En daardoor is de Rebound veel eerder verdwenen. Daarom heb ik voor een high-end handgemaakte ski gekozen als liefhebber van kwaliteit.

De gewone racetiger SL van Völkl vind ik een prima ski, @Hooykaas. Maar ook die is volgens mij ook nog steeds handgemaakt, dus ik denk wel dat je een punt hebt tav kwaliteit (al denk ik dat die makkelijke en lichte latten die weinig input vragen door het overgrote deel juist als prettig ervaren worden).

Met andere merken weinig recente ervaring. Daarom ook wel met een schuin oog aan het kijken naar die test 3-daagse. Op zich wel benieuwd wat er allemaal aangeboden wordt nu.

Zelf heb ik wedstrijdski’s van Völkl omdat ik zeer actief ski. En alleen dan is het een verstandige keuze. Want alleen als je er energie in stopt komen ze tot hun recht.

En dat zal in mindere mate ook gelden voor de consumentenvarianten van de FIS modellen. Maar of de bezitters daarvan ook werkelijk zo skiën dat deze variant echt meerwaarde voor hen biedt waag ik in zijn algemeenheid te betwijfelen nu de populariteit ervan flink toe lijkt te nemen.

En dat geldt al helemaal voor de andere FIS modellen. Gaan mensen op de gewone piste met een SG of een DH… Daar begrijp ik niet zo heel veel van eerlijk gezegd…

Ik zit even heel diep te graven in mijn herinnering, maar ik geloof niet dat op die ski test in Sölden handgemaakte ski’s aanwezig waren. Geen Stöckli, Kästle of Zai. Dan zou je naar een zaak als Patscheider in Serfaus moeten gaan, die hebben al die ski’s staan boven aan de Komperdell Bahn.

Ik zou er niet heengaan om te testen voor aanschaf.

Maar standaard Völkl SL/GS is dus ook niet meer handgemaakt, @gigi?

(Als is handgemaakt ook niet meteen kwaliteit en niet-handgemaakt kan nog steeds kwalitatief goed zijn)

Ik geloof niet dat die high-end race ski’s in het testassortiment zaten. Dus of ze wel of niet handgemaakt zijn: geen idee. Hoe dan ook, je zal ze daar niet kunnen skiën denk ik.

Geen slalomlatten? Hmmm, apart.

Is er ergens waar ik kan zien wat er wel te testen is daar?

Niet de top-lijnen, voor zover ik het me kan herinneren. Maar daar heb ik toen ook geen moment op gelet, ik was toen vooral gefocust op all-mountain ski’s.

Ik ben druk bezig ze een lijst te ontfutselen. Maar de organisatie van de trip heeft niet de organisatie over het testcentrum, dus die zijn ook afhankelijk van derden.

Hoe bevalt de de overstap van allmountains naar slalomlatten?

Plaats een reactie