Go gletschers go!!

Misschien dat dit voor sommige forumleden herkenbaar is;

Het is zomer…de zon schijnt volop…maar iedereen om je heen klaagt over de 16 graden die weer wordt voorspelt voor de komende dagen.

Nou ben ik positief ingesteld en kan ik enorm genieten van mooie zonnige dagen met 16 graden (en vele met mij), maar…daarbovenop denk ik ook;

GO GLETSCHERS GO!!!

Na een relatief koude zomer in 2014 voor de Alpen en een koud voorjaar en slechte start van de zomer dit jaar moeten die lichtblauwe bergkoelkasten toch weer wat groeien? Of zit ik er nou heel erg naast met mijn wishful thinking?

In de zomer groeien de gletsjers niet. Maar koele zomers zijn natuurlijk wel goed voor de massabalans van een gletsjer.
Gletsjers hebben baat bij sneeuwrijke winters en koele zomers. Waarbij het, voor zover ik begrepen heb, bij voorkeur niet al te zonnig moet zijn in de zomer. En ik dacht dat het ook niet teveel moet regenen.
En of de winters koud zijn maakt niet uit, als er maar veel sneeuw valt.

16 graden hier wil niet zeggen dat dat in de Alpen ook zo is. Toevallig is het daar nu ook koud, maar kort geleden was het daar juist vrij heet.

Ik vind het overigens vrij droevig op dit moment. 16 graden en zon kan ik zeker van genieten…in april. Zomer = zomer, dus graag 26-28 graden met zo nu en dan stevig onweer en water voor de tuin/landbouw.

Not all who wander are lost

Ik kijk ook telkens uit naar een koude natte zomer voor de Alpen. Laat maar komen! Af en toe een wat warmere zonnige dag (als ik er ben) kan natuurlijk weinig kwaad;)

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

@Edwin. Volgens mij willen we allemaal wel lekker zomerweer hier.
Het is dan ook een gevalletje; “elk nadeel heb z’n voordeel”… ;-)

Ik zie bij dit weer in principe geen voordeel. Het is niet erg om te werken met dit weer, dat is wel het geval als het lekker warm en zonnig is. Dit is gewoon om te janken…

Not all who wander are lost

Na een relatief koude zomer in 2014 voor de Alpen en een koud voorjaar en slechte start van de zomer dit jaar moeten die lichtblauwe bergkoelkasten toch weer wat groeien? Of zit ik er nou heel erg naast met mijn wishful thinking?

RoteHersentote op 17 jun 2015 21:55

Het antwoord is genuanceerder, zoals @roel eerder al in een blogpost schreef:
https://www.wintersporters.be/weblog/bericht/4517/koele-zome…

Geek, Snowboarder, iPhone developer

Komend weekend sneeuw in Oostenrijk. De sneeuwvalgrens kan dalen tot zon 1700 meter:
http://www.wetter.at/wetter/oesterreich-wetter/Wochenende-br…

Hou het maar bij wishful-thinking. De zomers zijn laatste decennia al veel te warm, zelfs iets koudere zomers naar onze normen gaan de gletsjers niet veel helpen.
Als je in de praktijk in de zomer eens gaat kijken hoe het echt met de gletsjers gesteld is, merk je wel dat ze sterk terugsmelten en er jaarlijks nog verdwijnen. Ga maar eens na op je wandelkaart of de grote van de gletsjers nog kloppen, vaak blijkt de praktijk heel wat negatiever.

Vier jaar geleden hebben wij bijvoorbeeld een bezoekje gebracht aan de afgelegen Madatschferner onder de Watzespitze in het Kaunertal. Deze ‘ferner’ was al een stuk kleiner in proportie dan op de kaart aangegeven. Dit jaar gaan we hetzelfde uitstapje nog eens doen en eens kijken wat de toestand nu is.

Ik meen dat op o.a. de Stelvio vorig jaar constant een sneeuwdek heeft gelegen na een goeie winter. Dat extra beetje kan er wel weer voor zorgen dat het dit jaar ook langer met sneeuw bedekt blijft…We zullen zien :)
@Mathijs!
Ai ja die Madatschferner is ook wel triest om te zien. Ben 2 keer daar boven geweest (Madatschkopf/Mooskopf) en je zag ook erg goed het verschil. Een berggids uit het dal vertelde toen ook dat het de snelst terugtrekkende gletsjer van het Kaunertal is.

@HenriS: Mooskopf/Madatschkopf hebben wij niet gedaan, we zijn doorgelopen naar het Madatschjoch op een goeie 3000. Als je die wandeling doet, kom je op een hoogte van ongeveer 2800 meter voorbij hetgeen er overblijft van de gletsjer. Dit jaar gaan we die wandeling nog eens maken en de foto’s van beide jaren eens vergelijken.

Iets dieper aan de overkant van het dal iets ten noorden van de Glockturm op het Riffljoch zou de Hüttenkarferner moeten liggen. Deze is helemaal verdwenen, net zoals de Rifflferner onder de Glockturm zelf. Over de Hüttenkarferner ligt zelfs gewoon een pad tegenwoordig om af te dalen richting Pfunds!

Elk jaar krimpen ze wel iets en loopt de temperatuur wel een aantal keer hoog op, zeker de laatste jaren. De mensen daar zitten ook niet op alleen maar koude zomers te wachten want ook in de zomer leeft men van het toerisme. Het huidige weertype is ook echt te triest voor woorden.

Not all who wander are lost

Vooruitzichten voor volgende week zijn op dit moment vrij goed :)! Weg met die herfst

Not all who wander are lost

Ben benieuwd wat ik volgende week ga aantreffen in Tignes/Val d’Isere!
Wordt m’n eerste keer naar de ‘zomersneeuw’.

http://www.knack.be/nieuws/planet-earth/de-aarde-beleeft-mog…

Volgens klimaatexperts is de hoeveelheid licht en warmte die momenteel door de zon worden vrijgegeven aan een sneltempo aan het dalen. Dat blijkt uit een studie die werd gepubliceerd in Nature Communications.

Een dergelijk fenomeen is al eeuwen niet meer voorgevallen. Het is naar verluidt 10.000 jaar geleden dat de activiteit zo snel afzwakte. De experts vrezen tegen het midden van deze eeuw dan ook voor een nieuw Maunderminimum, de zogenaamde ‘kleine ijstijd’ tussen 1645 en 1715 waarin zeer veel koude winters gerapporteerd werden. Ook het Dalton-minimum, tussen 1790 en 1830 was zo’n periode.

Een mogelijke terugkeer naar een lage zonneactiviteit, die gepaard zou gaan met een wereldwijde koeling van de aarde van 0,1°C, zal leiden tot extreem koude winters. Vooral in Noord-Europa en Noord-Amerika, waar de thermometers met 0,8°C zullen zakken, zal dat het geval zijn.

Toch zal de verlaagde zonneactiviteit geen invloed hebben op de globale opwarming van de aarde die door de menselijke uitstoot van broeikasgassen en CO2 veroorzaakt wordt, zo menen de klimaatexperts. Maar de terugkeer van de Elfstedentocht zit er dan weer wel aan te komen. (TE)

Hoera!

Klinkt best goed voor de wintersport en de gletschers!

#proudtobepartofleswintersporters

null

Not all who wander are lost

Tot zover de euforie. Het is nog maar 19 juli en de Grande Motte in Tignes ziet er uit als op het einde van een warme zomer:

null

Geek, Snowboarder, iPhone developer

Ik was 2 weken geleden in Tignes…Met snowboard, maar het was dusdanig warm dat ik me er niet eens aan gewaagd heb. Zag er toen van een afstand nog aardig besneeuwd uit, is hard gegaan als dit een foto van afgelopen week is.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik de normale zomer-status van Kaprun niet ken, maar toen ik vanmiddag de gletscher opkeek werd ik niet heel vrolijk van de trieste staat…

De foto’s die @roel op Twitter postte zijn ook best deprimerend: https://twitter.com/weermanroel/status/623957388404649984…

Geek, Snowboarder, iPhone developer

Relativeren, het is niet anders, het wordt niet anders en je doet er niks aan. Vrijwel elke winter ligt er nog sneeuw genoeg, maar de temperaturen in de zomer zijn over een lange periode gewoon warm en daarbij ligt de vorstgrens gewoon hoog.

Not all who wander are lost

null
de camera is bevroren :D

#proudtobepartofleswintersporters

Spreekt boekdelen, de temperatuurafwijking in juli:

null

Ben die herfst overigens alweer meer dan zat en die stormen doen ze maar in de herfst. Doe mij in de zomer maar weer gewoon warmte 26-30 graden en af en toe onweer/regen voor de landbouw :)

Overigens goed nieuws:

Bij de maandwisseling herstel
Aan de zuidflank van dat gebied met lage luchtdruk waait bij ons een stevige westelijke tot zuidwestelijke wind en worden buienstoringen vanaf de oceaan aangevoerd. Bovendien is de aangevoerde lucht (behoorlijk) fris. De maximumtemperaturen komen niet hoger uit dan 17 tot 20 graden en op woensdag is het met 15 tot 19 graden nog wat koeler. Het ziet er naar uit dat dit weerpatroon tot en met donderdag aanhoudt. Op vrijdag, de laatste dag van juli, verschijnt er (eindelijk) een hogedrukgebied in onze omgeving. Het maakt onderdeel uit van een brede zone met hoge luchtdruk die zich uitstrekt vanaf de Azoren via Frankrijk naar Polen. Zaterdag 1 augustus blijft deze zone min of meer op zijn plek. Dus gaat weer niet naar Scandinavië.

Ook voor de langere termijn, gedurende de eerste week van augustus, zijn er geen duidelijke signalen die wijzen op een hogedrukblokkade boven Noord-Europa. Daarentegen zijn er ook nauwelijks berekeningen die zinspelen op een terugkeer van de koele, sterke westcirculatie bij ons. Daarmee is de kans op een terugkeer van het koele en wisselvallige weer van nu klein. Het lijkt een vrij mooie zomerse periode te worden: geregeld zonneschijn, meestal droog weer en middagtemperaturen die rond of lokaal iets boven de 25 graden uitkomen. Een prettig vooruitzicht voor de vakantievierder in eigen land.

Not all who wander are lost

Plaats een reactie