Nieuwe bindingen

Na een aantal vakanties te hebben rond gecruisd op mn flow Merc met flow bindingen heb ik besloten voor andere bindingen te gaan kijken.

De voordelen van de flow bindingen wegen (voor mij) niet op tegen de nadelen, ik loop eigenlijk heel de dag te stellen en weer bij te stellen en ijs uit de binding te hakken. (denk dat dit ook met mn 95 kg te maken heeft, ik zak als ik goed kracht zet door de binding heen).

Mijn idee is om over te stappen naar straps, gezien in de praktijk mn snowboard maat net zo snel weg was na het uit de lift stappen, als ik met mn flows.

Nu is alleen de vraag welke straps, onderstaand een beschrijving van mn snowboard style en overige specs:

  • Niveau (gemiddeld / pistes blauw/rood)

  • Rijstyle: relaxed cruisen, soms beetje rondhoppen op sneeuwhoopjes

  • Blijf graag in control en zit niet te wachten op materiaal wat iedere fout afstraft.

  • ik heb graag gevoel met mn materiaal (met deze bindingen had ik weleens het idee dat er weinig feeling was)

  • Leeftijd 33 (en nog maar een paar vakanties boardend)

  • Gewicht 95 kg

  • Lentge 194 cm

  • Board: Flow Merc 164 W

  • Boots: Burton Ruler maatje heel groot

Budget: aanbieding will do ;-)

In principe wil ik dit jaar nog niet kijken naar een ander board maar het ruwe idee is om op termijn wel een board aan te schaffen wat wat meer vrijheid biedt om wat meer te spelen.

Ik rijd zelf met damesbindingen, maar de Burton Cartel, Burton Malavita en Union Force zijn goede opties voor wat jij wilt denk ik. Is wel vaak zoeken naar aanbiedingen, want ze zijn vrij populair.

Ik heb de Cartel van Burton, ben er zeer tevreden mee. Goede feeling met mijn board, en ik krijg ze ook makkelijk en vlot vast en los

Ik heb als vrouw juist mannen bindingen, burton cartel. Erg blij mee, maar redelijk aan de prijs.
Union force werd ook al genoemd, maar K2 formula zou ook een optie zijn. Pas de bindingen vooral ook op je schoenen.

Union Force is idd een goede keuze gezien wat je ermee wilt. Vaak tegen schappelijke prijzen te vinden (als je nu kijkt dan)

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

Ik heb sinds vorige week bindingen met het fastec systeem naast mijn flows, ik bleef dus ook aardig afstellen met die dingen maar toch vond ik het snelle systeem dat wel compenseren, echter de feeling kon altijd stukke beter.

Met dit systeem heb je wat meer instap ruimte en de feeling doormiddel de toestrap, als je niet het goedkoopste modelletje pakt maar van een paar euro meer zit er een evo buckle op waardoor je de boel nog eens extra aan kan strappen.

Ik heb de mijne uit Oostenrijk besteld via internet voor een prikkie.

hoop ze ergens volgende week uit te kunnen testen, mocht je et leuk vinden kan ik je mijn bevindingen wel plaatsen in je topic?

Als je dit fastec systeem nog niet kent hieronder een linkje met uitleg:

http://youtu.be/6xKJAt5QWtk

don't count the days, make the days count !

Droopy-D, filmpje ziet er op zich goed, uit ben zeker benieuwd naar je bevindingen en dan zeker aangaande “de feel” met je board, alvast bedankt.

Ik vraag me eerlijk gezegd een klein beetje af of dit nou echt heel veel sneller is dan ‘traditionele’ bindingen. Als ik gewoon ‘staand’ instrap dan kost het me echt niet langer dan 10 seconden (met Burton Lexa’s, min of meer damesversie van Cartel).

Ik heb ook SP bindingen, zijn super!

@nipper

Ik ben gegaan voor de private 2014

Welke “versie” heb jij ?

don't count the days, make the days count !

De sLAB one Brotherhood 2014. Ik heb ze nu een klein half jaar, wil niet anders meer :D

@Nipper Ah cool, met alluminium baseplate, ik dacht eerst voor de core te willen gaan ook met alu base, maar dacht eerst even kijken of het ook iets is, zijn namelijk erg weinig reviews over te vinden op het internet, maar tof dat je er zo positief over ben!

Denk dat ik maar eens binnen zeer afzienbare tijd ga testen.

Nog 1 vraag voor we te veel off-topic raken , in NL besteld if via internet ?

don't count the days, make the days count !

Ik heb ze bij Daka sport gekocht, met 50% korting toen! :)

Soortgelijke fast entry systemen als in dat systeem van SP uit dat filmpje hebben flow en k2 ook. Dan nog vraag ik mij het snelheids voordeel af, als er sneeuw of ijs onder je schoen of in je binding zit heb je er altijd last van, met en zonder fast entry.

Ik ben gestopt met flow na 2 weken om dezelfde redenen als @dennis14 en ben heel blij met mijn ride Capos. Vergelijkbaar met cartels van Burton maar door het aluminium frame ietsje stijver denk ik.

🏂

@Martin9

datzelfde ijs zit dan ook op je binding of onder je schoen als je gewoon straps hebt, dan moet er dan ook vanaf gehaald worden, ik blijf daar niet mee door boarden.
dit systeem van SP heeft overigens ook een EVO buckle dus bij een klomp ijs die je er niet zoekt af te halen, zet je hem een aantal klikjes losser.

overigens als ik kijk naar vrienden van mij met straps en ikzelf met een fast entry systeem dan zit daar wel degelijk verschil in, ik moet vaak wachten tot deze vrienden klaar zijn met strappen, of vaak dat ik in de lift er al instap om vervolgens al glijdend mijn highback omhoog klap en klaar ben om te gaan.

tijdswinst is er sowieso zeker en ook het gemak maakt het voor mij wel een heerlijk systeem ( heb ik het over mijn FLOW bindingen, SP ga ik nog testen )

achja ieder zijn ding, ik vind het totaal niet erg om overigens te wachten op mijn strappende vrienden ben ten slotte op vakantie.

maar persoonlijk zelf vind ik het strappen niet een heel grote hobby van me, als er dan een systeem is die dat overbodig maakt maak ik daar dankbaar gebruik van.

don't count the days, make the days count !

@Droopy-d daar heb je gelijk in, je haalt sneeuw en ijs sowieso weg maar als je een klein stukje vergeet bijvoorbeeld heb je er minder last van omdat je simpelweg je strap wat losser doet. Dat ze nu die EVO buckle hebben geïntroduceerd geeft al genoeg aan dat het originele fast entry systeem niet voldoende was …

Met het originele flow systeem moet je dan die bovenlip weer gaan afstellen… Ik heb echt zo lopen kloten met flow dat ik ze gauw weer weggedaan heb. Ik was regelmatig langer aan het kloten met instappen dan mijn vrienden met straps. Gelukkig kan ik beter boarden zodat het wachten geen probleem en gezeur opleverde maar ik vond het irritant

🏂

@Dennis14

Zojuist terugkomen uit Landgraaf voor het proberen van bindingen met het fastec systeem. Gelijk ook maar even 2 uurtjes privé les geboekt (waren nu 50% korting) gewoon om eventjes te kijken of wij nog dingen fout deden ( kan altijd beter ) met in het 2e uur tips and tricks als uiteindelijk doel goed switch te kunnen rijden.

Enfin de bindingen waren echt super! Ik heb ze na 2 runs uiteindelijk perfect afgesteld gekregen, en heb hier heel de dag plezier van gehad, instappen ging erg makkelijk en de feeling met de nose cap was echt als een strap binding.

Beter dan flow zeer zeker…tegenover flow 2 grote pluspunten door de toestrap en de extra “instap” ruimte.

Als je even de tijd neemt om ze perfect af te stellen ( is echt niet moeilijk ) dan zijn ze echt door het gemak en het gevoel geweldig, de cap van flow kwam wel eens vanzelf wat losser of strakker waardoor je totaal niet meer in je binding
kwam of alles weer te los zat.

De evo buckle zorgt ervoor dat je hem echt kan fine tune en uiteindelijk kan je deze buckle ook op “slot” klikken zodat hij niet meer vanzelf strakker of lossen kan door stoten of wat dan ook.

Vriend van mij had ook ooit 2 weken flow bindingen maar kwam er ook nooit goed in en meteen weer door verkocht, hij had deze SP ook gekocht en vandaag mee Gaan testen, zonder moeite heel de dag lekker geboard zonder moeilijkheden met de binding.

Ik ga nu mijn boardje maar eens schoonmaken want hoe zwart hij nu weer is na een dagje Landgraaf gaat helemaal nergens meer over ! Sneeuw is wit maar in Landgraaf uiteindelijk zwart.

don't count the days, make the days count !

Zeker voor indoor zijn die ‘instappen en wegwezen’-bindingen ideaal. Voor de wintersport (langere afdalingen) vind ik tijds-en gemaksverschil te verwaarlozen (denk ik).
@Droopy-d, waar in Oostenrijk heb je ze besteld, als ik vragen mag?
Je hebt me wel nieuwsgierig gemaakt naar die bindingen!

@mRtv

Ik heb de bindingen bestel op surfinsel.at , website ziet er een beetje cheap uit.

Maar de snelheid van versturen was echt super snel!

Mocht je ze bestellen eb je hebt normaal maat M in binding en maatje 9 a 9.5 USA dan raad ik je een L aan, die heb ik ook besteld namelijk, een M zou echt te krap zijn geweest.

don't count the days, make the days count !

@droopy-d , klinkt allemaal goed maar hoe verhouden deze bindingen tot schoenmaat 48/49 ?
Ik heb dus ook een wide board anders kom ik om in de toe/heel drag

@Dennis14

Eventjes in je boots kijken en naar de USA maat kijken, dan heb je dit schema voor de maatvoering:

null

Overigens staat bijna bij iedere website zo een zelfde maat schema per binding, maar hier heb ik mij in ieder geval aan gehoude :)

don't count the days, make the days count !

Zoals je het omschrijft klinkt het wel goed @Droopy-d

Niet dat ik mijn Ride Capo’s op korte termijn ga wegdoen maar ik zou het misschien wel een kans geven…

🏂

Plaats een reactie