Après-ski

Hallo,

Ik ben ondertussen in Zwitserland en Frankrijk gaan snowboarden, dat was steeds een goede ervaring ook de après ski viel redelijk in de smaak.
Je hoort steeds over Oostenrijk en dan meerbepaald Ischgl als het gaat over de beste après-ski maar dat past niet echt in mijn budget.

Vandaar mijn vraag, zijn er goedkopere alternatieven, sneeuwzekere ruime pistes, gemakkelijk bereikbaar bestemmingen waar ook kan worden genoten van uitstekende après-ski ?

Misschien belangrijk om weten, we zijn met een 5-tal personen.
Alvast bedankt op voorhand!

Wij gaan al drie jaar naar Westendorf, met 3 stellen. Zijn al in veel andere gebieden geweest. Met name Gary’s Inn vinden wij super. Wel allemaal Nederlands maar dat zijn de beste feestvierders. We nemen meestal een pension in Westendorf of Brixen. Kost meestal rond 40-45 euro pp/nacht met ontbijt. Skiwelt is een heel gevarieerd skigebied en rijden we in 8,5 uur vanuit Brabant.
Groet Paul

PaulH

Saalbach-Hinterglemm, Mayrhofen, Gerlos

Google " Mooserwirt " Wahrscheinlich die schlechteste skihutte am arlberg .maar eens!
Daar moet je geweest zijn!

Slapen in dorp verderop voor jullie ivm prijs Sankt Jacob

Denk ook eens aan Kirchberg. Niet te duur en als je toch kilometers wilt vreten kun je een Kitzbüheler AllStar pas kopen. Kun je eens in Westendorf op bezoek of andere hotspots in de SkiWelt bezoeken.

Ischgl is niet duurder dan andere gebieden vind ik. Ik ga nu 3 jaar achter elkaar daar naartoe en heb in de andere gebieden waar ik geweest ben nog nooit veel minder opgedaan, integendeel.
Je doet natuurlijk zoveel geld op als jezelf wil, ook in ischgl…

De meeste echt bekende gebieden zijn al genoemd. Je hebt natuurlijk ook nog Zell am See - Kaprun ;)

Carnas on Tour

Bedankt voor alle reacties ;-) , ik concludeer hieruit dat oostenrijk een relatief duur après ski land is. Wat we er dus zowizo moeten bijnemen of is er toch nog een ander land/bestemming die er bovenuit torent in après ski (onder jongeren) naast Oostenrijk ?

Solden, kirchberg, mayrhofen, gerlos, sankt Anton en idd ischgl steken er wel bovenuit qua apresski (mijn mening) hou je van Nederlands dan zou ik kiezen voor kirchberg of gerlos de rest is wat internationaler, qua prijs vond ik het prima te doen in gerlos, mayrhofen en kirchberg… Het ligt er natuurlijk aan wat je wil uitgeven tijdens de apresski, een halve liter bier is overal (bijna) wel te vinden vanaf €4,50 dus dat valt best mee…

Het gehele zillertal is imo best goed te doen qua apresski en de bijbehorende prijzen!

Oostenrijk is volgens mij qua après ski juist niet zo duur. Ik vindt de prijzen ik Frankrijk juist altijd schrikbarend hoog (als we het over eten en drinken hebben).

Volgens mij zag ik Sölden nog niet voorbij komen. Vind ik persoonlijk ook erg gezellig qua après ski.

Maar waar in Zwitserland en Frankrijk zijn jullie geweest? Dan weten we beetje wat jullie verwachtingspatroon is.

Wordt meest niet in 1 adem genoemd met alle apres ski plaatsen, maar vlak flachau niet uit! Prima apres ski mogelijkheden, moderne liften en brede pistes. En zoveel mogelijkheden om meerdere gebieden te verkennen binnen het ski amade.

Bedankt voor alle reacties ;-) , ik concludeer hieruit dat oostenrijk een relatief duur après ski land is.

Snowstrike op 13 aug 2015 23:27

Huh? Dat heeft niemand gezegd?
Sterker zelfs, ik denk dat Oostenrijk betaalbaarder is dan FR of CH (zeker met de huidige koers).
Ik kom al jaren in Ischgl, buiten het hoogseizoen en betaal nooit meer dan €50 per nacht. Lunch op de piste, zeer betaalbaar. Diner (als in schnitzel of pizza, niks hoogstaands) ook voor minder dan €15.
Apres ski is duur inderdaad, maar dat ligt niet aan de prijs per drankje ;-)

Apres ski is duur inderdaad, maar dat ligt niet aan de prijs per drankje ;-)

Jay op 14 aug 2015 19:47

Als je gaat après-skiën, doe het dan goed inderdaad :D

Zelf vind ik een paar drankjes na het skiën prima. Ook gezellig en voor een tientje elke dag feest!

Hello,

Bedankt Jay en Bennie voor de reacties, daarom zei ik ook relatief.
Jullie hebben gelijk, je kunt après ski zo duur maken als je zelf wilt.
Oostenrijk is het beste wat je kunt krijgen, zoveel is duidelijk.
Toch had ik gehoopt op een goed alternatief naast Oostenrijk die
een stukje goedkoper is ?

Nog iets anders, weet er iemand of de appartementjes in andere wintersportlanden groter/ kleiner
is dan in Frankrijk?

Frankrijk heeft over het algemeen toch wel de kleinste appartementen. 4 persoons in Frankrijk ligt tussen de 20 en 28m2 kijkend naar het aanbod van de grote reisorganisaties. In Zwitserland, Oostenrijk en Italië ligt dat meestal tussen de 40 en 55 m2 vloeroppervlak.
Franse appartementen zijn dan wel weer zeer efficiënt ingedeeld.

Ok Bennie, zoiets had ik al verwacht.

Sinds gisteren weet ik dat we tijdens de lesvrije (begin februari) meekunnen met een reisorganisatie naar Les Arcs ?
Iemand ervaring mee ?

Ik ben 1x in la plagne geweest, en dan ook eens de lift naar les arc genomen. Qua skigebied kan je je er wel amuseren, want het is een groot skigebied. Maar voor den apresski moet je niet naar daar gaan…
In Frankrijk is er eigenlijk maar een gebied met apresski en dat is val thorens vind ik, maar als je je in Frankrijk al amuseert kan je best eens Oostenrijk testen ;-)
Kan je tijdens u lesvrije week niet mee gaan skien met de univ of hogeschool? Dan heb je automatisch elke dag apresski en dan maakt het land zelfs niets uit.

Geen idee hoe het in Les Arcs precies is. Maar het hangt allemaal af van wat je verstaat onder “uitstekende après-ski”. Even een les Après-ski voor beginners.

**De Oostenrijkse school.**In je skibotten zonder schaamte uit je dak gaan op Das Fliegerlied en andere vrolijke deuntjes met een veel te marginale beat erop. Jong of oud, iedereen doet mee. Jonge vrouwen worden geïmponeerd door dansenende mannen met dikke bierbuiken. Oudere vrouwen staan schaamteloos op de toog te dansen en durven al eens een kledingstuk uit te trekken. Elke dag dezelfde carnavalsmuziek, maar dat is zalig want iedereen kan ze meezingen. Barslechte DJ’s die luidkeels door de micro staan te roepen tussen de nummers door. Grote glazen Weissbier en tussendoor nieuwe shotjes ontdekken. Geweldig toch!

De Franse school. De Fransen doen het anders. Zij kennen die uitgelatenheid niet en houden het bij gewoon een pintje drinken na het skiën, vervolgens ga je op je klein appartementje wat eten (en daar drink je ook eventueel wat met vrienden/familie). Rond 23u zak je af naar de plaatselijke discotheek. Sommige resorts (o.a. Val Thorens) proberen er wel wat meer schwung in te krijgen door zelf podia te bouwen, dj’s uit te nodigen, etc. Ik hoor dat Les Arcs hier ook wat probeert van te maken.

De studentenreizen proberen die Franse après-ski wat plezanter te maken. Gewoonlijk voorzien die organisaties zelf wat animatie voor vlak na het skiën: dj’s reizen mee en er wordt vaak een uur lang gratis drank uitgedeeld (zo van die staaltjes die ze gesponsord krijgen). Het leuke is natuurlijk ook dat je met veel leeftijdsgenoten op stap bent. Vaak kan je ook meegaan met studentenverenigingen die zelf weten hoe ze een feestje moeten maken. Bereid je alvast voor op serieus wat pré-drinken op je appartement. Ik heb dat nu een aantal keer gedaan, maar ik mis toch altijd de Oostenrijkse après-ski. Discotheken, dansmuziek en goedkoop drinken op een veel te kleine kamer, dat kan ik thuis ook.

Een goedkoop alternatief is misschien Noord-Italië (Südtirol). Dat is goedkoper dan Oostenrijk, maar wel met een gelijkaardige après-ski cultuur. :-)

Arnh, ik denk volkomen te begrijpen wat je bedoelt. Mooie uitéénzetting van de verschillen tussen Franse en Oostenrijkse après ski. Italië valt zeker te overwegen, maar zal de heenreis hiervoor niet meer kosten. Ik meen mij te herinneren dat de busreis heen/terug naar een Frans skigebied altijd rond de 50€ heeft gekost. Wij zijn absoluut geen fans van bussen maar dat leek ons steeds de beste oplossing. Dit zou voor Italië dus betekenen : nog langer op de bus én iets duurder ?

Wat de après ski betreft met studentenverenigingen, wat van ons gedeeltelijk zo is (18-35jarigen) heb je gelijk. De free drinks die onze organisatie via skikot meekrijgt zijn wel altijd goed meegenomen !

Plaats een reactie