Aan welke gebied moet ik denken?

Wij, een stel vrienden van rond de 40…waarvan ik eigenlijk altijd de skivakantie regel, weet ff niet waar we volgend jaar heen willen.
We houden van sneeuwzekere gebieden, met een hotel vlak bij de piste, een skibus is dus geen optie…

We zijn de laatse 2 keer in Obertauern geweest, een geweldig gebied met goede hotels, prima voor ons.
We zijn absoluut geen off piste skiers ( ik enige snowboarder) en het liefst pakken we blauwe, brede pistes, rood is geen probleem, zelfs wel leuk af en toe, maar het merendeel blauw.

Welk gebied zouden jullie adviseren dat aan de volgende wensen voldoet?

  • sneeuwzeker, met of zonder kanonnen.
  • luxe hotels aan de piste, 4 sterren minimaal
  • short ski moet mogelijk zijn, en dat is niet overal mogelijk
  • apres ski, gezellig, maar niet hossen tot diep in de nacht, dus aftaaien rond een uur of 18.00
  • veel blauwe pistes
  • niet al te ver van het vliegveld
  • reistijd waarschijnlijk januari
  • niet al te veel vlakke stukken, ivm snowboarder in de groep
  • budget is niet van toepassing

Ben benieuwd wat jullie tips zijn, heb al Breuil Cervinia geprobeerd maar daar kun je alleen een hele week boeken, we willen eigenlijk van donderdag tot en met maandag gaan.

Alvast bedankt voor alle tips (incl evt hotel met goeie welness)

O ja, Obergurgl lijkt mij wel wat, maar is de apres ski wel gezellig rond die tijd?

Budget is niet van toepassing dat hoor je hier niet veel op het Wintersport Forum.Ook wel eens leuk moet ik zeggen.
Ja waarheen!
Bijvoorbeeld Oberlech kan je zo het 5 sterren hotel in skiën. 850 km vanaf Utrecht. Niet ver van vliegveld Innsbruck of vliegveld Friedrichshafen ook met prive vliegtuig te bereiken het is maar hoe gek je het wil maken.Taxi vanaf daar een paar honderd euro.

Budget is niet van toepassing dat hoor je hier niet veel op het Wintersport Forum.Ook wel eens leuk moet ik zeggen.
Ja waarheen!
Bijvoorbeeld Oberlech kan je zo het 5 sterren hotel in skiën. 850 km vanaf Utrecht. Niet ver van vliegveld Innsbruck of vliegveld Friedrichshafen ook met prive vliegtuig te bereiken het is maar hoe gek je het wil maken.Taxi vanaf daar een paar honderd euro.

Hooykaas op 20 aug 2015 20:40

Oberlech vooral een aanrader vanwege de ongekende après-ski? ;)

Denk dat je het best iets in de omgeving van Innsbruck kan zoeken als je echt in de buurt van het vliegveld wilt zitten. Sölden komt in me op (mooie brede blauwe en rode pistes op de Giggijoch en de gletsjer, van alles wat aan accomodaties, heel sneeuwzeker, uitstekende apresski) maar nadeel is dat de dalafdalingen niet zo makkelijk zijn, vooral aan de Giggijoch-kant. Hotels aan de piste vind je met name in Innerwald, net boven het centrum gelegen en daarvandaan met een kort kabeltreinritje te bereiken. Innerwald ligt kort voor het einde van de dalafdalingen aan de kant van de Gaislachkogel.

Dat is een beetje het probleem bij alle gebieden die ik kan bedenken. Dan wel kans op dalafdalingen die vanwege de hoogte er vaak slecht bijliggen (Skiwelt, Zillertal, Saalbach), dan wel lastige stukken in het gebied waar je aan vast zit (dalafdalingen, verbindingen) bijvoorbeeld in Sölden of Zillertal Arena, dan wel dorpen die niet aan je eisen qua accomodatie voldoen (in bijvoorbeeld Ischgl is het heel lastig accomodatie op de piste vinden.

❄️

Wolkenstein 2 uur van Innsbruck. Gezellig apres ski maar niet uitbundig.
Hotel eventueel http://www.granvara.com/?pagid=20〈=eng

May the ski force be with you !!

Obergurgl zelf voldoet aan je wensen, enkele hotels liggen op de piste vb jenewein, gotthard zeit. Hochgurgl daarentegen allemaal hotels op de piste maar daar geen apres ski.

Mooi gebiedje: 110 km groot, moderne liften, nooit wachten.

Apres ski om de twee dagen in obergurgl op de piste in de nederhutte, heel gezellige bedoening vanaf een uur of vier. Zelfs in november is dit al volle bak. SneeuwScooters brengen jou en je ski’s naar beneden wanneer je te diep in het glas hebt gekeken.

Ischgl idd weinig hotels op de piste zelf, er zijn er wel vb hotel romantica, hotel seespitz. Er zijn ook hotels op 25 meter van de lift vlak aan de dalafdaling hotel Elisabeth, hotel Tirol. Apres ski uiteraard zeer uitgebreid voor elk wat wils. Gebied is het dubbele van obergurgl. Moderne liften, buiten dalstation silvretta weinig wachttijden

http://www.vitalhotelpost.at/
http://www.hotel-mitterwirt.at/de/meta/home/
http://www.uebergossenealm.at/index-en.html

De eerste het dichtste bij de lift en piste, 2e iets verder in de straat.
De laatste het luxueuste aan de piste maar even buiten het dorp.

Skigebied met genoeg sneeuw in januari, pistes breed rood en blauw, geen uitbundige apres ski maar wel gezellig.
50 min met auto (taxibusje 125 euro) van het vliegveld Salzburg. Als je op tijd boekt bij Transavia heb je voor 100 euro al een retourtje.

Dienten Die Alte schule

Frans-Zwitserse après-ski in Les Crosets. In Chatel en Les Gets zijn wel hotels aan de piste te vinden, in Morzine iets minder.
De andere kant op, maar goed te doen vanaf Genève/Lausanne is bijvoorbeeld Gstaad. Ga je naar Schönried of Saanenmöser heb je bakken met blauwe pistes tot je beschikking.
Ander buitenbeentje is Isola 2000. Vliegen op Nice en goed anderhalf uur met de taxibus.

Als Obertauern goed is bevallen dan zullen de tips van Elly3 dat zeker ook doen.
Binnen Oostenrijk is er in Oberlech ook veel aangenaam blauw te vinden en er is goed door te steken naar Warth-Schröcken waar er wederom veel eenvoudige pistes liggen.

(in bijvoorbeeld Ischgl is het heel lastig accomodatie op de piste vinden.

David23 op 20 aug 2015 21:04

Nog niet in Ischgl geweest? Pistes eindigen in het dorp. Mijn insziens liggen deze dus op de piste. :-)
Veel hotels/pensions waar je zo de skikelder inskiet. (hotel Persura, Villa Mark, hotel Palin,…)

null

Skiing is a dance, and the mountain always leads.

Solden ?

de apres ski is in Obergurgl redelijk onbestaand hoor.
Zoals iemand reeds aangaf : Ischgl (hotel Piz Tasna 4* superior is een aanrader)
Iets verder van het vliegveld : Hinterglemm (hotel Karewanserai 4*)

Doen ze in Cervinia in Hotel Principe Delle Nevi echt zo moeilijk over een korter verblijf?.. anderzijds is de apres ski daar ook vrij beperkt hoor, de enige fijne bar is die van het hotel zelf. Dat is de verzamelplaats van het hippe volkje vanaf 16:00 uur.

Sankt Anton? Hotel Der Waldhof

Zermatt?

Sölden ben ik nu 2 keer geweest, super gebied en geweldige apres ski, maar ik wil niet steeds naar dezelfde plaats, er zijn zoveel mooie gebieden, dus waarom steeds naar hetzelfde?

Ischgl is toch heel veel rood? Maar de apres ski is natuurlijk wel top ;-)
Ik ga zeker bovenstaande gebieden bekijken.

En ja, bij Principe delle Nevi was het gewoon niet mogelijk om een short ski te boeken, overigens bij alle italiaanse hotels, een tegenvaller dus, zelfs niet begin januari…dan maar weer het oude vertrouwde oostenrijk…

Zonder twijfel voldoet Obergurgl aan al je wensen! Après Ski ook in januari top zonder hossende landgenoten. Daarnaast geen wachttijden bij de liften! Meerdere hotels met 4* direct aan piste. O.a. Hotel Edelweiss & Gurgl is top inclusief mooie wellness. Shortski zal geen probleem zijn.

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

St. Anton, vaders is er ook in januari geweest met z’n vrienden die niet kunnen skiën en ze hebben een top week gehad. Is misschien niet echt een gebied bekend om de blauwe pistes maar die zijn er wel genoeg.

Gang is alles

Jazeker Sankt Anton am Arlberg Bergschoessl.at
Top gewoon.Overal dichtbij.

Alpinresort Schwebebahn in Zell am see. Ligt aan de piste en bij de gondel. Zeer goede prijs-kwaliteit verhouding. Ik ben nog steeds op zoek naar een soortgelijke accommodatie in een ander skigebied

Ik zie zowel Obergurgl als Breuil voorbij komen en ik ben in beide geweest. Obergurgl heeft een klein beetje apresski (in de Nederhutte, niet elke dag), maar heeft wel wat leuke terrasjes met muziek, maar of dat de apresski is die je zoekt met vrienden, dat weet ik niet. Breuil heeft zo goed als niets.

Wel kan je in beiden plaatsen heerlijk in de zon een biertje op een terrasje drinken, keuze zat, maar ik weet niet of dat de apresski is die je zoekt. Wat zoek je precies met Apresski? Want Ischgl en Breuil zijn echt 2 totale uitersten volgens mij :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ja hier komt een Frankrijk liefhebber een tip geven :P, in Grenoble heb je een vliegveld zitten in de Franse alpen en dan ben je binnen no time in Les Troi Vallees en Paradiski.
Brede pistes goede apres ski en zat hotels/residenten aan de piste en vele kilometers pret waar je nooit genoeg van kan krijgen.
Dan gaan we het niet eens hebben over het ontbijt s’ ochtends!
Of misschien aan de andere kant moet je in Oostenrijk blijven gezien je in januari gaat en ik ook…blijft het lekker rustig in de Franse alpen zonder 40 man extra :P ;)

Ja hier komt een Frankrijk liefhebber een tip geven :P, in Grenoble heb je een vliegveld zitten in de Franse alpen en dan ben je binnen no time in Les Troi Vallees en Paradiski.

Freerider op 7 sep 2015 08:06

Mag ik er aan toevoegen dat je dan ook Geneve kan pakken, wellicht handiger aangezien dit vaker gevlogen wordt dan Grenoble.

O.T. Ik zou inderdaad gaan voor plaatsen op max een uur van Geneve omdat dit goed bereikbaar is en relatief sneeuwzeker is met name bij de hogere gebieden. Denk aan (eerdergenoemd) Les Crosets, Chatel, Les Gets maar ook aan(met name omdat budget minder belangrijk is) Chamonix & Verbier(zeer fijn en luxe!!).

Voordeel aan Frankrijk en Frans Zwitserland, is dat het aansluit bij jou apres ski wensen, minder knallen tot diep in de nacht, meer een gezellig drankje na het skien.

Inmiddels ben ik al even gaan orienteren en Selva (Wolkenstein) trekt mij wel aan, anderhalf uur rijden vanaf vliegveld en volgens mij een prachtig skigebied.
Welk hotel het gaat worden weet ik nog niet, dus als er tips zijn heel graag.

Frankrijk gaat het (voorlopig) niet worden, we hebben daar allemaal niet zoveel mee…

Of het wordt Obergurgl, waar ik best nieuwschierig naar ben, of Wolkenstein.

Zijn wel echt verschillende gebieden. Wolkenstein is groter maar heeft veel vaker kunstsneeuw nodig, Obergurgl biedt dan wel weer tegen een beperkte meerprijs een dagje skiën in Sölden.

❄️

Allebei al meerdere keren bezocht. Obergurgl meer een compact gebied en sneeuwzeker en genoeg hotels. Wolkenstein zeer groot skigebied. Meerdere dagen verschillende tochten maken in verschillende dalen. Verder zeer sneeuwzeker door de sneeuw kannonen. Afgelopen kerst was meer dan 90% open. De apreski zal in Wolkenstein iets meer zijn zonder dat het uitbundig zal worden.

May the ski force be with you !!

Kom 8 jaar.achter elkaar in Selva in januari, over de sneeuw conditie hoef je geen zorgen te maken.
Piste zijn perfect geprepareerd ( hier kunnen heel wat gebieden nog wat van leren) de omgeving is ook altijd wit geweest als ik er was.
Obergurgel mooie gebied maar klein, zeker ten opzichte van val Gardena. De skipas met 1 dag solden is allen geldig vanaf 5 dagen.
Een goed hotel in wolkenstein is hotel Freina goede keuken en op de piste. Goede ligging voor beide kanten van de Sella.

Beide gebieden trekken mij wel, en Solden hoeft van mij niet perse, dat gebied ken ik al.
Wel super natuurlijk voor de apres ski ;-)

Hier mijn verslag van Obergurgl (26 april 2015) om je een beetje een idee te geven van het gebied.

https://www.wintersport.nl/forum/topic/196569

Apres ski is er wel maar niet heel veel. Een paar tentjes in het dorp en de Nederhütte op de piste.

Leuk verslag! Ik had hem overigens al eerder gelezen…
Eigenlijk is het ieder jaar weer hetzelfde liedje…waar gaan we heen, en het wordt steeds moeilijker want we gaan eigenlijk liever ieder jaar naar een ander gebied.

We hebben nog even de tijd, dus kan nog even zoeken.

Mocht je besluiten om naar Val Gardena (Selva) te gaan, dan kan ik je hotel Aaritz aanbevelen. Wellness, zwembad, geweldig eten en direct bij de lift en piste, in het centrum. Freina ben ik ook geweest. Vond de mensen niet zo vriendelijk en het eten vond ik middelmatig, wel heel erg veel! Granvara ken ik niet, zal zeker ook uitstekend zijn, maar de ligging is nogal afgelegen (berg op) en aan de rode piste (die ik persoonlijk niet zo prettig vind, ga nog liever via de zwarte). Je ziet trouwens weinig snowboarders in dit gebied. Weet niet of dat een reden heeft, ik ski alleen maar en dan is het gebied perfect.

Veel vlakke stukken misschien?

@TimT er zijn wel veel makkelijkere rode pistes, maar echt vlak is het nergens volgens mij. In ieder geval is er overal wel de mogelijkheid om pistes te pakken waar je niet stil komt te staan. Er zijn vrij veel rode pistes maar het merendeel daarvan is alsnog gewoon vrij gemakkelijk doordat ze erg breed en niet te stijl zijn. Zoek je stijlere afdalingen, dan zijn die er ook genoeg hoor. Sneeuwzekerheid zit zeker wel goed ja, 90% besneeuwd ongeveer.

#proudtobepartofleswintersporters

Veel blauw en eenvoudige en brede rode pistes hebben onze voorkeur, nu nog hopen op de mogelijkheid om een short ski vakantie te boeken.
Wolkenstein/Selva lijkt mij erg leuk

heb al Breuil Cervinia geprobeerd maar daar kun je alleen een hele week boeken, we willen eigenlijk van donderdag tot en met maandag gaan.

Op basis waarvan heb je die info? Van het hotel zelf? Vaak kan daar veel meer dan wanneer je via een reisorganisatie of zo boekt.

Rob

Plaats een reactie