Beginnende wintersporter, skiën of snowboarden?

ik ben Berend en ben 14 jaar. ik ben nog nooit op wintersport geweest en heb zelfs nog nooit op ski’s of een snowboard gestaan. Nu lijkt het me erg leuk om te leren snowboarden, maar hoor heel vaak dat je dan de hele week valt. Dat zou ik dan zonde vinden van het geld dat ik er aan moet geven. Bij het skiën heb ik gehoord dat je minder vaak valt, maar dat je de hele week in pizzapunt de piste of gaat. ik zou echt niet weten wat te doen, wat denken jullie?

Neem eens van allebei een proefles dan! Kost ook wel wat geld maar minder dan aan iets beginnen wat je uiteindelijk niet ligt. Inderdaad, bij snowboarden zul je in het begin vaak liggen, en bij skiën zul je veel in pizza skiën. Het beste zou je daarom je geldschieters lief aan kunnen kijken en in dat gene waar je in geïnteresseerd bent een cursus bij een skihal volgen. Dan moet je nogsteeds les nemen in het echt maar zal het iets beter gaan. Voordeel bij skiën is dat je na dag 2/3 al van een blauwe piste af kan en dus aan het eind van de week al wat rond zult kunnen skiën. Bij snowboarden is het begin moeilijker maar als je dat eenmaal kunt wordt je wel snel beter. Het lastigst is het balans houden natuurlijk :D

#proudtobepartofleswintersporters

Sluit me bij voorgaande poster aan: Neem eerst een paar proeflessen om te kijken wat je ligt en vervolgens een hele cursus. Alles wat je hier leert, hoef je daar niet te leren.

Rob

De eerste vraag is: wat vind je zelf leuk?
Beide sporten hebben tijd nodig om te leren.
Bij boarden val je vaker op je knieën, heupen en armen (protectie in je eerste week helpt, ibuprofen kan ook :D).

Bij skiën ga je zeker ook vallen, maar meer voorover of op je achterste.

Na een weekje les zou je zowel op board of ski tenminste de sleeplift moeten kunnen nemen en een eenvoudige piste af kunnen swifferen/roetsjen.

Bij boarden helpt het als je vaker op een skateboard hebt gestaan (of surfplank/wakeboard). Bij skiën is inline skaten of schaatsen een voordeel.

Dus gewoon kiezen wat je zelf het leukste lijkt.

Als het je leuk lijkt om te leren snowboarden, ga er dan gewoon voor! Beide sporten hebben voor- en nadelen, bij beide sporten ga je vaak vallen, en je gaat sowieso na een weekje nog niet als een pro naar beneden knallen.

Kies dus wat jou het leukste lijkt.

Je hebt een mooie leeftijd om te beginnen, ik was ook ongeveer 14 jaar toen ik begon en snowboarden was toen heel erg in en ik vond het persoonlijk ook stoerder als skien en dat vind ik nog steeds eigenlijk :P haha
Ik had er veel aanleg voor want op de 2de dag (5 board uurtjes verder) was ik al aan het schans springen, dat komt omdat ik op die leeftijd ongeremd was en dom want ik had totaal geen les gehad en dat tot op de dag van vandaag.
Houd het vooral persoonlijk en kijk wat je leuker of gaver vind met alle toebehoren erbij ;)
WEL kan ik je een hele grote feit geven…de schoenen zullen bij zowel skien als snowboarden nooit zo fijn als een pantoffel zitten maar over het algemeen zitten softboots van snowboarden toch wel veel fijner en prettiger dan skiboots!
En met skien heb je weer meer voordeel in de skiliften kwa comfortabel zitten en ook op vlakke stukken kun je makkelijk vooruit komen dan op een snowboard.
Ik los dit zelf op met flow bindingen die je makkelijk aan en uit doet (ik tenminste :P)

Beide is wat voor te zeggen. Met snowboarden kun je vaak na een dag of 2 in ieder geval wel een beetje de piste af.

Skiën heb ik nooit gedaan, maar de meesten die ik ken, kwamen na een paar lessen ook redelijk de piste af (beetje tussen pizzapunt en parallel skiën in). Om het echt goed te kunnen ben je natuurlijk wel langer bezig (of eigenlijk elk jaar wel lessen al dan niet tijdens de vakantie zelf).

Ik zou gewoon lekker doen wat jou het leukste lijkt. Ik ben net als @Freerider ooit begonnen met boarden toen ik 12 was, omdat het natuurlijk veeeel stoerder was dan skiën. Maar das wel al 17 jaar geleden…

Neem even een paar proeflesjes op een baan in Nederland.

Voor allebei valt wat te zeggen. Zowel met skiën als boarden kom je na een weekje lessen prima naar beneden. Bij snowboarden gaat het wat vlotter dan op ski’s, maar na een paar keer is dat weer omgekeerd. Op de plank kom je vlotter de rode pistes af; de helling is je vriend wat betreft wendbaarheid. Op de latten prik je die (beginnende) snowboarders weer lachend voorbij op de vlakke stukken.
Ik doe beide, en heb ook in beide gelest. Om het meeste uit je begin te halen is lessen toch wel een must. Daarbij vond ik bij skilessen de focus vooral op techniek liggen en daaromheen blijven liggen, terwijl bij snowboardlessen na fatsoenlijk te hebben leren carven de lessen meer op bergkennis en de zaken rondom het netjes naar beneden komen (funparks, schansjes, door de tiefschnee ploegen) gericht waren.

Probeer het eens in de hal uit wat je het meest bevalt. Ik houd altijd aan: speedfreak = ski’s, prutsen (lees stunten) aan de rand van de piste en in het park = snowboard. Let wel, dit is enorm gegeneraliseerd, en gaat niet eens op voor mijzelf. Dit heb ik vooral gebaseerd op het wintersportgedrag van mijn vrienden en kennissen.

@freerider: Ik heb mijn standaard straps zo los hoor :D Bovendien is mijn plank dusdanig vlot en de beheersing zo goed dat ik zelden hoef te steppen of lopen.
Goed punt, die verrekte liften. Ze worden er tegenwoordig ook vaak niet beter op voor boarders…

Testen is de enige manier om te weten welke van beide je graag doet. Indoorlessen in landgraaf zijn nu goedkoop als je zo’n initiatieles neemt. Enkel na die les kan je weten wat je het liefste doet. Ik zat 1.5jaar geleden ook in jouw situatie en boarden leek me wel wat. Nu 1.5 jaar verder nog altijd geen spijt van en leer nog elke dag bij. Doen wat je leuk lijkt zou ik zeggen :) Veel succes!

Wat het vallen betreft klopt het dat je met snowboarden in het begin meer zult vallen, maar als je eenmaal de balans hebt gevonden ga je met sprongen vooruit.
Uiteindelijk is het maar net wat je zelf leuker vindt, heb je al ervaring met skateboarden en/of wakeboarden zul je gemakkelijker het snowboarden kunnen leren.
De basis van de techniek is voor het skiën nagenoeg gelijk aan het snowboarden, wel is het zo dat het snowboarden makkelijker te leren is. Skien is heel technisch en behoeft meerdere weken les. Aan te raden is om zeker in een eerste week wintersport zoveel mogelijk les te nemen, op deze manier leer je deze mooie sport het beste en daar zul je de volgende jaren alleen maar meer plezier van hebben.
Zorg daarnaast voor goede kleding, vooral handschoenen/wanten, maar ook een goede zonnebril/goggle en helm. Leen dat desnoods van vrienden voordat je daar jezelf mee op kosten jaagt terwijl je er achteraf gezien niks aan vindt en volgend jaar weer wat anders gaat doen. Ik kan mij dat haast niet voorstellen, ik ben al ruim 34 jr niet weg te slaan van de besneeuwde bergen.
En vergeet vooral niet het allerbelangrijkste: have fun!

Wat het vallen betreft, is mij opgevallen dat iedereen die bang is voor het vallen juist heel veel vallen. En degene die daar niet om malen een stuk minder vallen. En deze laatsten leren het vaak ook sneller.

Dus als je voor boarden kiest wees niet bang en ga ervoor. En bovenal probeer zo veel mogelijk te genieten.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Beste mensen, heel erg bedankt voor al jullie reacties. De proeflessen vind ik een goed idee, maar omdat ik vrijdag de formulieren al moet inkeveren is dit geen optie. Wel heb ik besloten voor snowboarden te kiezen, omdat dat mij het leukste lijkt. Nogmaals bedankt voor jullie reacties

Met skiën kom je na een paar dagen parallel de berg af als je er een beetje aanleg voor hebt en val je (bijna) niet.
Met snowboarden maak je minder progressie dan met skiën lig je vaak op je gat in het begin.

Dat is tenminste mijn ervaring

Wat het vallen betreft, is mij opgevallen dat iedereen die bang is voor het vallen juist heel veel vallen. En degene die daar niet om malen een stuk minder vallen. En deze laatsten leren het vaak ook sneller.

Dus als je voor boarden kiest wees niet bang en ga ervoor. En bovenal probeer zo veel mogelijk te genieten.

Birdheart op 9 sep 2015 13:31

En ik was niet bang toen ik begon met snowboarden (just saying)

Gang is alles

Met skiën kom je na een paar dagen parallel de berg af als je er een beetje aanleg voor hebt en val je (bijna) niet.
Met snowboarden maak je minder progressie dan met skiën lig je vaak op je gat in het begin.

Dat is tenminste mijn ervaring

Wat het vallen betreft, is mij opgevallen dat iedereen die bang is voor het vallen juist heel veel vallen. En degene die daar niet om malen een stuk minder vallen. En deze laatsten leren het vaak ook sneller.

Dus als je voor boarden kiest wees niet bang en ga ervoor. En bovenal probeer zo veel mogelijk te genieten.

Birdheart op 9 sep 2015 13:31

En ik was niet bang toen ik begon met snowboarden (just saying)

Jesper op 9 sep 2015 15:31

Ben je niet bang aangelegd dan is snowboarden snel te leren ben je dat wel dan duurt het gewoon weg langer en dat komt omdat de mensen die bang zijn meer achterop hun board staan en dus snel vallen.

Zelf ski ik sinds mijn vierde dus techniek in overvloed. Ik weet wel kies iets en blijf daar voorlopig bij dan kun je daarin uitblinken en daarmee ook het meeste lol hebben.

Plaats een reactie