Topsnelheid Topic

Hahahahaha @michelvat je hebt gelijk ,maar ik ben bang dat ski’s boven 2,30 m niet meetellen ;) !

You can’t buy happiness, but you can buy a lift pass!

@Lange met 1,90 zal hij ook nog wel redelijk bovenin zitten denk ik, maar jou stelling (>2,30m) is achteraf :D

I am a skiing dad, just like a normal dad. Except much cooler | retired :-(

3 jaar geleden in Serfaus, op de zwarte Masnerkopfabfahrt. Die heeft een goeie lange uitloop. Ski tracks aan en die gaf 103 aan. Maar of het betrouwbaar was weet ik niet. Weet wel dat ik ontzettend hard ging voor mijn gevoel.

A winter without powder isn't a winter!

Eens met wat er gezegd wordt over de betrouwbaarheid van GPS’en en het moet dus ook allemaal met een korreltje zout genomen worden. Moet wel zeggen dat ik vrijwel altijd m’n telefoon GPS en een Garmin-horloge gebruik en alleen accepteer als de snelheid bij elkaar in de buurt ligt en dan neem ik nog de laagste.

De Garmin zou in principe het nauwkeurigst moeten zijn van de twee. Omdat ie het überhaupt alleen maar doet als ie minstens contact heeft met 3 satellieten. Als ik de tracks later uitlees zijn ze ook behoorlijk accuraat een echt uitstapje is spaarzaam, maar het is natuurlijk wel waar, dat op die snelheid een kleine afwijking al veel effect kan hebben.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

Nieuw mobiel sinds de laatste keer wintersport dus helaas m’n skitracks ook verloren… Max daarmee opgenomen was geloof ik 85 ongeveer. Op de zwarte piste die het dichts bij de Horbergbahn ligt in Mayrhofen. Ging niet voor de snelheid maar die 85 is daar niet zo moeilijk te halen.
Ski tracks helaas pas laat ontdekt dus nog niet veel mee opgenomen…

Is trouwens echt een heerlijke piste! :)

Is het al winter?

null

Wat de anderen ook zeggen, lijkt me vrij onbetrouwbaar. Maar de zwarte piste in soelden, helemaal leeg en vers geprepareerd aan het einde van de gletscher. Mooie lange remweg ook daar, dus -relatief- veilig…

O ja, ski’s…

null

Wat de anderen ook zeggen, lijkt me vrij onbetrouwbaar. Maar de zwarte piste in soelden, helemaal leeg en vers geprepareerd aan het einde van de gletscher. Mooie lange remweg ook daar, dus -relatief- veilig…

rvidius op 17 sep 2015 13:14

De zwarte 31 is dat volgens mij, mijn tracker gaf daar 119 aan verleden jaar.

Sowieso wel een mooi stukje piste om alle registers eens goed open te zetten.

Ik heb afgelopen skiseizoen op mijn laatste dag de zwarte 31 in Sölden genomen in volle schuss, die piste lag toen optimaal. GPS-tracker gaf toen 119km/u aan, maar ik ben er bijna zeker dat de werkelijke snelheid lager moet hebben gelegen.

null

DavidW op 14 sep 2015 13:46

Exact dezelfde situatie in Sölden op de zwarte 31, een heldere/rustige dag begin december. Kwam al met een aardige snelheid aan en ben toen in elkaar gedoken en in schuss naar beneden geschoten, piste was helemaal leeg. Mijn skitracks gaf toen aan dat ik 130.9km/u op de max heb gehaald. Ik heb ook zo mijn twijfels bij de betrouwbaarheid, maar hard ging het wel. Heb het later op de dag nog een paar keer geprobeerd te halen. Iedere keer ging de GPS (ruim) boven de 110, maar 130 heb ik niet meer gehaald. Ik denk dat je best mag stellen dat je op dat stuk de 100 haalt, maar het blijft gissen…

Ik heb de camerabeelden (actioncam) nog wel op mn PC staan, misschien kan ik een soort tijd/afstand berekening doen als we weten hoe lang dat stuk van de 31 ongeveer is om een idee van de betrouwbaarheid te krijgen?

null

Snelheid van mijn zoon in fieberbrunn. Wordt je dan weer niet zo blij van.

Als zoveel mensen boven de 100km/h geraken moet er wel enige vorm van waarheid inzitten denk ik dan? Tenzij de hardware voor de gps module in elke smartphone dezelfde fout maakt in bergachtig gebied.

null

Rettenbach Gletsjer in Sölden!
diezelfde dag een record aantal pistekilometers gemaakt

101,4km/u, wel weer een tijd geleden overigens.

null

De meeste keren kom ik niet boven de 75km/u uit zag ik net in de track-lijst…

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Als 3e week wintersport (ooit) was ik hier best trots op!

null

Eens met wat er gezegd wordt over de betrouwbaarheid van GPS’en en het moet dus ook allemaal met een korreltje zout genomen worden. Moet wel zeggen dat ik vrijwel altijd m’n telefoon GPS en een Garmin-horloge gebruik en alleen accepteer als de snelheid bij elkaar in de buurt ligt en dan neem ik nog de laagste.

De Garmin zou in principe het nauwkeurigst moeten zijn van de twee. Omdat ie het überhaupt alleen maar doet als ie minstens contact heeft met 3 satellieten. Als ik de tracks later uitlees zijn ze ook behoorlijk accuraat een echt uitstapje is spaarzaam, maar het is natuurlijk wel waar, dat op die snelheid een kleine afwijking al veel effect kan hebben.

FrankW op 16 sep 2015 14:49

Voor wie doe je het?
je hoeft niet zo streng te zijn voor jezelf!
Ik zou gewoon het hoogste getal nemen, per definitie is de lagere snelheid niet erg sexy. :)

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Het is een feit sowieso dat niemand hier deze snelheden heeft gehaald op een volle of drukke piste, er is niets zo uitnodigend als een brede piste die helemaal leeg is! :D.
Het zijn dan ook dit soort momenten dat ik me pas echt over de witte wolken voel glijden als een vrije vogel…alle remmen los en voelen hoe je board of ski reageert met deze snelheden en de vrijheid die daarbij komt.
Ik heb het een paar keer in Zell am Ziller gehad op een heeeeerlijke piste en ik zal het nooit meer vergeten!
Het enigste wat me op deze aarde hield was mijn capmuts die van me hoofd af waaide als ik hem niet vasthield en omdraaide :P
Skitracks gaf bij mij toen 109 Km aan en das in principe hard genoeg voor mij :)

185KM/u in Duitsland maar dat was in mijn jonge jaren (zonder kinderen en ongetrouwd), maar dat bedoelen jullie vast niet.

Op de piste denk max 80km/u, gaat me niet meer om de snelheid maar om de uitzicht en plezier.

Ook married with children kun je 185 km/u rijden hoor… (al is het naar de wintersport toe wel per definitie klaar bij 270 met winterbanden). ;)

Grootste probleem is dat de wegen in Duitsland last hebben van hetzelfde euvel als pistes… Vaak te druk om eens echt gas te geven.

Hard rechtuit is in beginsel ook geen kunst overigens (geldt ook zowel voor de auto als de piste).

Im Schuss op het laatste stuk van de 2b piste van Schattberg-Ost richting Vorderglemm ( in Skicircus dus), heb ik 107 km/h gehaald. Verder niks voor mij die hoge snelheden maar wilde het wel een keer geprobeerd hebben…

Wel is dit overigens een heerlijke afdaling en zeker een aanrader als je er bent!

Afgelopen maart in Val Thorens, mooi rode piste vroeg in de ochtend, piste voor mij en mijn vriend alleen. De topsnelheid is gehaald tijdens het maken van grote carve bochten, het ging voor mijn gevoel ook erg hard en ik moest ook flink “hangen” in mijn kanten (die overigens super scherp waren) om de controle te bewaren. FF lekker kicken op zo’n moment met een flinke adrenaline stoot. Na de topsneleid te hebben gehaald moest ik flink in de ankers omdat ik een kruispunt naderde met een andere piste.

null

null

Aan het eind van de dag dezelfd piste nog een keer gedaan, was wat bumpier maar toen ook erg rustig, piek van ca. 94 km op een andere plek gehaald met wederom lekkere ruime carve bochten.

Maar zoals anderen al opperden, de Ski Tracks app in combinatie met de smartphone GPS is wellicht wat te optimistisch. Maar hard ging het zeker.

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Enkele jaren geleden heb ik nog 102km gehaald. Ik haalde dan ook af en toe eens 90km.
Nu weeg ik 20 kg minder en heb moeite om nog boven de 90km te geraken.
Komt dit door mijn gewicht of eerder aan de combinatie goeie sneeuw en skies? Het jaar van de 102 had ik top skies en was de sneeuw super.

@SkiFoo Natte sneeuw remt sterk af. Als je toen ook niet de juiste soort wax gebruikte voor het type sneeuw kan dat er zeker mee te maken hebben.

Over betrouwbaarheid van snelheden:
Terwijl een collega in schuss naar beneden ging haalde hij volgens zijn app 101 kmh. Op die afdaling kwam ik hem met middellange slalombochtjes voorbij. Nou ging het best lekker hard, maar 100 kmh kan het nooit geweest zijn…
Op Seiseralm (de speedtrack werd al genoemd in dit topic) al eens 104 gehaald en dat voelde als heel erg hard.

Bij die pistes waar de snelheid gemeten wordt: is dat dan de topsnelheid of de gemiddelde snelheid?

@Arnh Snelheid wordt gemeten door twee oogjes vlak na elkaar (meter of vijf tussenafstand). Die oogjes staan aan het einde van de inrun, daar wordt de snelheid dan gemeten, en daarna is je uitloop.

@Huski het was dit jaar inderdaad zeer warm. Dat kun dus de tragere metingen verklaren. Dat ik nooit effectief 102 geskied heb besef ik heel goed. Het viel me gewoon op dat er een groot verschil zat tussen de (mis)gemeten snelheden.

null

Koningsleiten

volgens mn GPS ging ik 84,9 km/u op een snowracer. het voelde alleen alsof ik 200 ging ;) maar dit was niet comfortabel/leuk meer, dat was pure sport. ik ga het lekkerste bij een snelheid van 50km/u. hard zat op een piste. alles wat er boven zit is pure sport. zal op de latten wel een stuk beter gaan denk ik.

Snelste ooit weet ik niet, ik weet wel een speed trap enkele jaren geleden kwam er iets rond de 80 op en dat was voor mij lekker hard genoeg op men snowboard.
Snelheid is leuk maar daarvoor neem ik mijn moto op circuit den kan ik net de 3 aantikken.
Op het snowboard vindt ik de beleving belangrijker dan de snelheid.

If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Ik ga dit seizoen een tests proberen bij een echte speedtrap met verschillende apps en telefoons. Eens kijken wat de verschillen zijn… Wat daar ben ik wel erg benieuwd naar…

Click. Click. Peace

Plaats een reactie