Op zoek naar een skigebied voor kleine kinderen

Hallo allemaal,

Wij zijn op zoek naar een skigebied met leuke/goede faciliteiten voor kleine kinderen in leeftijd van 4 en 6.

Wat wij belangrijk vinden is dat het echt zo’n mooi kinderparadijs is met van die lopende banden en treintjes etc. Bijvoorbeeld in Ellmau in het dorp alleen wij zoeken er dan eentje waar je makkelijk naar toe kunt skien.

Het allermooiste zou zijn als de accommodatie hier vlakbij is maar dan filter je alle kinderparadijzen op de berg eral weer eruit. Dit is geen noodzaak meer een wens.

Ik kan met behulp van de zoekfunctie hier niet zoveel informatie over vinden dus ben erg benieuwd naar jullie reacties en tips.

Hartelijke groet…

Hoi @annejanwiersma

Wij zijn de laatste jaren als gezinsvakantie naar Berwang en afgelopen jaar naar Nauders geweest. Ik zal proberen de voor en nadelen op een rij te zetten.

Berwang:

Voordelen:

  • dichtbij (v.a. de randstad ± 820 km)
  • geen bergpas, alleen de tunnel bij Füssen kan een obstakel zijn
  • tip route: rij over de A3 en ga bij Würzburg de A7 op richting Ulm
  • overzichtelijk skigebied, je komt je kind nog wel eens tegen
  • toch wel uitdagendne pistes voor de gevorderde skier
  • liften deels zeer modern
  • direct in het gebied, geen dalstations zegmaar
  • zeer goede skischool (als je ze de kans geeft en niet bij je kind blijft als je ze gebracht heb)
  • goede mix hotels/appartementen/pensions

Nadelen:

  • klein skigebied
  • liften deels zeer verouderd
  • de andere gebieden van de Zugspitsarena alleen per bus/auto te bereiken
  • na 2 seizoenen had ik het wel gezien, maar zeker een aanrader.

https://www.wintersport.nl/dorpen/berwang/kaarten

Nauders:

Voordelen:

  • skigebied is een stuk groter dan Berwang, meer diversiteit (Piste/ offpiste voor de gevorderde skeirs), brede pistes
  • hoge ligging, sneeuwzeker.
  • liften zijn van goed niveau (dit jaar dalstation geheel vernieuwd met skischoenstalling etc)
  • skischool is redlijk/tot goed, voor de kleinste boven op de berg een mooie oefenweide die afgeschermd is van de rest van de piste
  • skitrein aanwezig
    -dalafdaling voor kinderen met 1 a 2 jaar ervaring erg goed te doen
    -rodel
    -Samnaun om de hoek, goedkoop shoppen (belasting vrij)

nadelen:

  • skigebied ligt buiten het dorp, auto of skibus gebruik noodzakelijk
  • grenst aan Zwitserland, route via Bregenz of Fernpass (druk)
  • t.o.v. Berwang ruim 1,5 a 2 uur langere reistijd
  • ‘sochtend in de vakantieperiodes eventjes druk bij het dalstation. Tip bij mooi weer de oude stoeltjeslift (2x) duurt wat langer, maar lekker met je gezicht in de kou en de zon = eigen voordeel).

https://www.wintersport.nl/dorpen/nauders/kaarten

De Wildkogel:

Dit jaar gaan we het gebied van De Wildkogel, Neukirchem am Großvenediger proberen. Is weer wat kleiner dan Nauders, maar onze jongste dochter gaat voor het eerst skien. En ik hou wel van afwisseling. Een jaartje Nauders was ook goed geweest, maar goed ik ben niet alleen.

Qua afstand weer een andere hoek vanOostenrijk, maar ik hoop omdat het niet direct aan de autobahn ligt het niet superdruk zal zijn, alhoewel ik snap dat het krokus is dus dat zal overal wel drukzijn. Wat me aanspreekt is dat het gebied in een kom ligt en je er vanuit 2 dorpen naar boven kan, dus gespreide drukte noem ik het maar. Lange rodel en mocht je mee ski plezier willen dan liggen de Zillertal Arena en het gebied van KitzBuhel en Kirchberg om de hoek.

https://www.wintersport.nl/skigebieden/wildkogel/kaarten…

Ik hoop dat je r wat aan hebt en ik wens je vast een fijne vakantie

gr Michel

I am a skiing dad, just like a normal dad. Except much cooler | retired :-(

Michelv, bedankt voor je uitgebreide reactie. Super!!

Had idd al naar Nauders gekeken. Leek me ideaal op de reistijd na maar blijft een optie.

Berwang lijkt me iets te klein. We willen eigenlijk wel in 1 gebied blijven skien.

Gr Anne Jan

@annejanwiersma

Filzmoos een optie?

Groeten,
Michel

Michelv, bedankt voor je uitgebreide reactie. Super!!

Had idd al naar Nauders gekeken. Leek me ideaal op de reistijd na maar blijft een optie.

Gr Anne Jan

annejanwiersma op 21 okt 2015 14:31

Reistijd is mij niet tegengevallen. Zaterdag ochtend voor 7.30 uur de Fernpass over en terug zaterdagochtend om 4.30 weg uit Nauders (zowel heen als terug over Wurzburg en dat scheelde een slok op een borrel vergeleken met vrienden die anders reden…). Je kan er nautturlijk voor kiezen om zaterdag nog te skiën en dat hebben andere vrienden gedaan maar die hadden 's nachts weer te maken met versperringen. Soms moet je ok gewoon een beetje geluk hebben op reis

I am a skiing dad, just like a normal dad. Except much cooler | retired :-(

Nou @annejanwiersma vergeet Nauders maar deze winter…

http://tirol.orf.at/news/stories/2738124/

of even alles in de gaten houden…

I am a skiing dad, just like a normal dad. Except much cooler | retired :-(

Ik heb in Serfaus les gegeven en voor de kinderen is het daar echt wel leuk. Alleen in drukke vakanties zoals de krokus waren groepen van 12 tot 14 kinderen geen uitzondering. Dat vond ik zelf ook wel teveel.
Maar verder hebben ze een leuk kinderland en dierenbossen enz heb je er. Ze zijn er goed op de kinderen ingespeeld.

Nou @annejanwiersma vergeet Nauders maar deze winter…

http://tirol.orf.at/news/stories/2738124/

of even alles in de gaten houden…

michelv op 21 okt 2015 17:59

Oh nee, wat een ramp. Hopelijk krijgen ze de boel weer op tijd aan de praat.
Denk wel dat wij nu even verder kijken.

Ik heb in Serfaus les gegeven en voor de kinderen is het daar echt wel leuk. Alleen in drukke vakanties zoals de krokus waren groepen van 12 tot 14 kinderen geen uitzondering. Dat vond ik zelf ook wel teveel.
Maar verder hebben ze een leuk kinderland en dierenbossen enz heb je er. Ze zijn er goed op de kinderen ingespeeld.

ikjeski op 22 okt 2015 09:15

Serfaus is zeker een optie omdat het bekend staat als een familiegebied. Maar lijkt me wel druk idd in de krokusvakantie.

Dank voor je antwoord.

Nou @annejanwiersma vergeet Nauders maar deze winter…

http://tirol.orf.at/news/stories/2738124/

of even alles in de gaten houden…

michelv op 21 okt 2015 17:59

@rogier Misschien even een nieuwsbericht van maken?

Why work if you can ski!
Dienten Die Alte schule

Lofer, klein kindvriendelijk overzichtelijk skigebied, met betaalbare lifttarieven. Als de kinderen dan iets ouder zijn en de basis onder de knie hebben dan de overstap naar het eerder genoemde Hochkoenig.at

Heeft u al aan Köningsleiten gedacht?

Ik heb hier mijn “kinderjaren” doorgebracht en dit was ideaal. Mogelijkheid om naar de huisjes toe te skiën en tevens verre tochten te maken.

Köningsleiten heeft trouwens ook Nederlands sprekende skileraren en veel Nederlandse kinderen in de les.

Hoi @annejanwiersma

Wij zijn de laatste jaren als gezinsvakantie naar Berwang en afgelopen jaar naar Nauders geweest. Ik zal proberen de voor en nadelen op een rij te zetten.

Berwang:

Voordelen:

  • dichtbij (v.a. de randstad ± 820 km)
  • geen bergpas, alleen de tunnel bij Füssen kan een obstakel zijn
  • tip route: rij over de A3 en ga bij Würzburg de A7 op richting Ulm
  • overzichtelijk skigebied, je komt je kind nog wel eens tegen
  • toch wel uitdagendne pistes voor de gevorderde skier
  • liften deels zeer modern
  • direct in het gebied, geen dalstations zegmaar
  • zeer goede skischool (als je ze de kans geeft en niet bij je kind blijft als je ze gebracht heb)
  • goede mix hotels/appartementen/pensions

Nadelen:

  • klein skigebied
  • liften deels zeer verouderd
  • de andere gebieden van de Zugspitsarena alleen per bus/auto te bereiken
  • na 2 seizoenen had ik het wel gezien, maar zeker een aanrader.

https://www.wintersport.nl/dorpen/berwang/kaarten

Nauders:

Voordelen:

  • skigebied is een stuk groter dan Berwang, meer diversiteit (Piste/ offpiste voor de gevorderde skeirs), brede pistes
  • hoge ligging, sneeuwzeker.
  • liften zijn van goed niveau (dit jaar dalstation geheel vernieuwd met skischoenstalling etc)
  • skischool is redlijk/tot goed, voor de kleinste boven op de berg een mooie oefenweide die afgeschermd is van de rest van de piste
  • skitrein aanwezig
    -dalafdaling voor kinderen met 1 a 2 jaar ervaring erg goed te doen
    -rodel
    -Samnaun om de hoek, goedkoop shoppen (belasting vrij)

nadelen:

  • skigebied ligt buiten het dorp, auto of skibus gebruik noodzakelijk
  • grenst aan Zwitserland, route via Bregenz of Fernpass (druk)
  • t.o.v. Berwang ruim 1,5 a 2 uur langere reistijd
  • ‘sochtend in de vakantieperiodes eventjes druk bij het dalstation. Tip bij mooi weer de oude stoeltjeslift (2x) duurt wat langer, maar lekker met je gezicht in de kou en de zon = eigen voordeel).

https://www.wintersport.nl/dorpen/nauders/kaarten

De Wildkogel:

Dit jaar gaan we het gebied van De Wildkogel, Neukirchem am Großvenediger proberen. Is weer wat kleiner dan Nauders, maar onze jongste dochter gaat voor het eerst skien. En ik hou wel van afwisseling. Een jaartje Nauders was ook goed geweest, maar goed ik ben niet alleen.

Qua afstand weer een andere hoek vanOostenrijk, maar ik hoop omdat het niet direct aan de autobahn ligt het niet superdruk zal zijn, alhoewel ik snap dat het krokus is dus dat zal overal wel drukzijn. Wat me aanspreekt is dat het gebied in een kom ligt en je er vanuit 2 dorpen naar boven kan, dus gespreide drukte noem ik het maar. Lange rodel en mocht je mee ski plezier willen dan liggen de Zillertal Arena en het gebied van KitzBuhel en Kirchberg om de hoek.

https://www.wintersport.nl/skigebieden/wildkogel/kaarten…

Ik hoop dat je r wat aan hebt en ik wens je vast een fijne vakantie

gr Michel

michelv op 21 okt 2015 14:01

Helaas is het nieuwe dalstation in Nauders er dit jaar niet meer… paar dagen geleden afgebrand. Zal wel een noodvoorziening worden.

@Harry3, even verder lezen in het topic :D

Dienten Die Alte schule

@annejanwiersma, kijk even bij wintersporters bij het filmpje van Ruud en Roel over Golm, ziet er goed uit, en kindvriendelijk

Dienten Die Alte schule

Afgelopen winter zijn wij in Sporthotel Fontana in Fieberbrunn geweest…
Geen al te groot gebied, maar met een jong gezin prima voor een week!
Het hotel ligt direct aan de piste en oefenweide, er is een zwembad(je), een kleine sauna en er is een speelruimte voor de kids.
De skischool heeft nederlandse juffen.
Het eten was niet bijzonder, maar prima en het personeel was erg vriendelijk!
Ook voor de kids werd een aangepast menu gemaakt als we daarom vroegen.

http://www.sporthotel-fontana.at/gallery/bildergalerie/…

Succes!!

@Bofferd
Fieberbrunn is met ingang van deze winter per lift verbonden met Saalbach Hinterglemm Leogang, hierdoor ontstaat het op één na grootste skigebied van Oostenrijk.

Zie dat hier Wildkogel genoemd wordt, zal daar kort mijn ervaring over geven.
Positief:

  • Een van de langste rodelbanen van Oostenrijk, erg fijn als je even iets anders wil dan skiën.
  • Pistes zijn erg toegankelijk, meestal ook de rode.
  • Behoorlijk moderne liften
  • Overzichtelijk gebied
  • De “kom” waar veel liften in liggen is hartstikke sneeuwzeker.
  • Nederlandse skileraren zijn beschikbaar (in ieder geval in de krokusvakantie).
  • Afstand is goed te doen
  • Tegen een schappelijke meerprijs kun je een skipas kopen die ook in de veel grotere Zillertal Arena toegankelijk is.
    Negatief:
  • Dalafdalingen (zeker die naar Bramberg) en rodelbaan liggen er vaak wat minder bij (lage zuidhellingen)
  • Weinig uitdaging voor gevorderden
  • Dalafdaling naar Neukirchen komt niet uit bij de gondel. (wel een goed werkend skibussysteem om je bij het dalstation te brengen)
  • De gondel vanuit Neukirchen beschikt niet over snowboarhouders.
  • Zowat een derde van de zestig pistekilometers is ook in gebruik als rodelbaan, dit zijn dus oninteressante paden om te skiën.
  • Veel prikwerk naar en vanuit het bergstation van de gondel uit Bramberg. Vanaf het bergstation van de Frühmesserbahn zijn de eerste bochten juist een heel karwei voor de beginners.
  • Wachttijden zijn voor de meeste liften 5 á 10 minuten, vind ik aardig wat voor een gebied van deze grootte.

Misschien veel negatieve tov positieve punten, maar gelukkig zijn die negatieve punten meestal kleine dingetjes. Denk dat het een prima keus is als je op zoek bent naar een niet te groot familiegebied, zeker als Nederlandstalige leraren een eis zijn voor het kroost.

❄️

Nauders gaat gewoon open in December, http://www.nauders.com/aktuelles

Ik vind het Skigebied in Mauterndorf (Grosseck-Speiereck) ook erg leuk voor kinderen.

Allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties.

Veel accommodatie is er alleen niet meer in de krokusvakantie.

Uiteindelijk uitgekomen in Brixen im Thale. Mooi kinderparadijs bij het middelstation waar makkelijk naar toe te skien is.

Al jullie reacties sla ik wel op voor het jaar erop. Dan maar beetje op tijd boeken.

Gr Anne Jan

Plaats een reactie