Eerste indrukken: cheater GS en pisteski's

Hmm als je kunt skien kan je prima op GS latjes veilig op de piste.

SPAM op 13 nov 2015 22:27

Ik had het dan ook niet over gewone GS-ski’s.

[quote]

Iemand nog andere suggesties voor het testen van ski’s? Komende week rij ik weer die kant op. De Atomic Redster XT en de Stöckli GS staan op mijn lijstje. Nog andere wensen? Ik kan niks garanderen of beloven natuurlijk…

Mooie reviews @GiGi

En off topic @SPAM en @DSvier
het is een beetje een non discussie.

Recreanten staan niet op fis gs latten. (Uitgezonderd latjes uit het pre carve tijdperk die inmiddels qua lengte en radius al weer bijna fis conform zijn :D) Alleen al omdat ze buitengewoon lastig te krijgen zijn als je niet bekend bent in het wedstrijdgebeuren, ze behoorlijk prijzig zijn en ze qua eigenschappen zo specifiek zijn dat de normale recreant eraan voorbij loopt als hij de keuze heeft.

De mensen die er wel op skien weten in de regel wat ze onder hun voeten hebben en hebben de techniek in huis. En dan kan ik wel met @SPAM meegaan: de recreanten hebben pas door wat er langs kwam als je al weer in de lift zit :)

Overigens ski ik regelmatig een hele dag op mijn fis SL latjes (nothing beats hard frozen corduroy in the morning) of wissel tijdens de lunch naar mijn freestyle latten.

@hessel: het is nu ook weer niet zo’n kunst om vol naar beneden te vliegen op die FIS GS latten. Ik zet alleen vraagtekens bij dat gedrag, net zoals (naar ik aanneem) de meesten die zullen zetten als ik met 300+ over de A2 ga scheuren.

Het staat los van kunde en mogelijkheden van het materiaal. Het gaat gewoon om het besef dat je niet alleen op de piste bent.

Duidelijker kan ik het niet maken.

@DSvier

je bent duidelijk hoor :)
En inderdaad, straightlinen kan iedere clown op iedere lat, maar daar zijn geen fislatten voor nodig. In winterberg wordt dit regelmatig gedemonstreerd :D

@DSvier,
Je doet aannames over mijn ski’s, skiniveau en gedrag. Je kunt ook vragen stellen anders komt het verhaal best ver van de werkelijkheid te liggen.

Ik snap je punt. Ik begrijp ook dat je niet snapt dat ik met enige ironie probeer uit te leggen dat generaliseren niet voor iedereen opgaat.

@DSvier,
Je doet aannames over mijn ski’s, skiniveau en gedrag. Je kunt ook vragen stellen anders komt het verhaal best ver van de werkelijkheid te liggen.

Ik snap je punt. Ik begrijp ook dat je niet snapt dat ik met enige ironie probeer uit te leggen dat generaliseren niet voor iedereen opgaat.

SPAM op 14 nov 2015 16:05

Ik doe helemaal geen aannames. Dat is een aanname van jouw kant.

Een FIS GS is per definitie een ski die alleen tot zijn recht komt bij het zeer snel naar beneden vliegen op de piste (en daarmee bedoel ik niet per sé in rechte lijn). En dat vind ik gewoon onverantwoord, net als 300+ op de snelweg dat is.

Dat staat allemaal los van niveau van de skiër/bestuurder.

Misschien ski jij wel heel verantwoord op die latten, maar dan ben je gewoon net zo goed af met een sportieve ‘cheater’.

En dat is verder mijn mening.

(Ik heb overigens in Duitsland heel vaak 300+ gereden, maar onder de streep is ook dat gewoon waanzin. Ik kan met die kwalificatie ook prima leven, we hoeven nu eenmaal niet altijd braaf te zijn)

Zullen we het weer over ski’s hebben? Hebben jullie nog suggesties/verzoeken, @SPAM en @DSvier?

Mocht je een K2 AMP Rictor 90 XTi tegen het lijf lopen dan ben ik benieuwd naar je ervaring. Ik hoor heel erg wisselende verhalen over deze ski.

Kans dat ik die nog vind is minimaal (gezien die hele lijn vervangen is). Gelukkig heb ik hem 2 jaar geleden geskied. Wat wil je weten? Wat was er zo wisselend aan de berichten die je hebt gehoord?

Ik lees wisselend zaken, aan de ene kant typeringen als zacht, caddilac, trage kantwissel en andere kant lees ik serieuze ski, goed op snelheid etc.

Klinkt als 2 gezichten.

Verder is de ski een beetje een raadsel. Staat niet in de line-up op de K2 site maar wel op het totaal overzicht van K2. Een een site als EKOsport biedt hem aan als 2016 ski: http://www.ekosport.nl/k2-amp-rictor-90-xti-16-p-1-29675.htm…

Ik ben benieuwd naar je bevindingen. Ik het een lekkere cruiser of heeft hij serieuzere mogelijkheden.
Mijn achtergrond is 60+ weken in de benen en lang en zwaar.

Zacht, vriendelijk, iedereen kan er op weg, maar kan wel snelheid en power aan (al is ie niet snappy en wordt die input niet in teruggegeven energie omgezet), en wel all-mountain (ok op de piste, maar beter in verspoord terrein). Laatste versie is echt van 2014-2015, vervangen door de iKonic 85 (hoewel die meer lijkt op de oude Rictor 82 XTI).

Klinkt als geen latje voor SPAM. Dank voor je review…

Na volgend weekend meer over de 86-90 mm categorie.

Misschien wat laat, maar ik zie Dynastar hier nergens passeren…
Ik ski nu de Dynastar speed course pro (17m radius) en dat vind ik een zalige ‘cheater’.

Niet geskied, helaas.

Plaats een reactie