Eerste indrukken: cheater GS en pisteski's

De afgelopen tijd (in juni en het afgelopen weekend) heb ik ski’s getest op de gletsjers van Oostenrijk. Ik heb geen uitgebreide dagenlange tochten op de ski’s gemaakt, maar afdalingen in uiteenlopende condities (van ijs tot slush, van opgevroren ribbels tot stevige buckels) en op verschillende pistes (van blauwe cruisers tot de zwarte worldcuppiste in Sölden). Hier mijn eerste indrukken van twee categorieën ski’s:

  1. De ‘cheater’ GS ski (de consumentenversie van de reuzenslalomski’s), allemaal modeljaar 2016
  2. Allround pisteski’s (van alles wat, maar in ieder geval echt anders dan de race-categorie en ook zeker geen allmountain)

Ik ben zelf niet op zoek naar zo’n ski, dus ik heb mij neutraal opgesteld en echt gefocust op de verschillen tussen de ski’s in dezelfde categorie.

Over mij: 1,82 lang, 85 kg zwaar, gevorderde skiër met goede techniek (maar verre van perfect).

Eerst de ‘cheater’ GS ski’s…

Nordica Dobermann GSR EVO EDT, 186 | sidecut: 115-71-100, radius: 20,5 m
Dit is eigenlijk de enige echte ‘cheater’ tussen de ‘cheater’ reuzenslalomski’s, omdat het de enige is die geen ‘cheater’ is. Snappie? Net zoals ik had gemerkt bij de slalomski’s in juni (zie hier: https://www.wintersport.nl/forum/topic/197174), zijn de Nordica Dobermanns een stuk serieuzer dan de overige ski’s in deze test. Ook de lengte van 186 is wat afwijkend. Maar ik heb natuurlijk wel een eerste indruk. Als je een ski wil die je echt overal doorheen boort en die je moet temmen met benen van staal en tonnen techniek, dan moet je deze kopen. Een stabieler stel latten heb ik nooit onder de voet gehad. Ze zijn ook verreweg de zwaarste en stijfste ski’s van het stel. Dat betekent hard werken, ver vooruit kijken en niet gillen. Voor de meeste stervelingen zijn deze wel heel heftig. Maar juist omdat ze zo heftig zijn, zijn ze wel weer veelzijdig, als in: het maakt niet uit wat voor terrein, sneeuw of helling je er voor gooit – ze knallen zonder te discrimineren door alles heen. Daar moet je tegen kunnen: het is een grote slachtpartij.

Atomic Redster Doubledeck 3.0 GS, 178 | sidecut: 113-71-102, radius: 18,2 m
De Atomic heeft een mooie buiglijn en wat rocker in de tip. Op zich is dat niet zo bijzonder, maar bij deze ski voel je de vertraging van het aangrijpen door die rocker. Meer dan bij de andere ski’s in deze categorie. Als je op snelheid skiet, komt de lat tot leven en kan je er heerlijk op skiën, ook als de piste wat oneffenheden kent. De ski is niet heel ‘snappy’, en doet het op lagere snelheden niet echt optimaal. Kortom: geen verrassing (een beetje wat je van een ‘cheater’ GS kan verwachten), behalve die rocker die wel erg aanwezig is (maar ook zorgt voor het goed kunnen verwerken van die oneffenheden op de piste). Wat wel echt voelbaar is (positief), is de zogenaamde Ramp Tech bindingsplaat. Er zit onder het hielstuk een soort van schansje. Naarmate je de ski verder buigt, drukt de ski dat schansje en dus het hielstuk van de binding wat omhoog, waardoor je met je hele lichaam wat naar voren kantelt en dus eigenlijk nooit in de ‘back seat’ terecht komt. Waar sommige ski’s – zeker van dit kaliber – je een opdonder kunnen geven waardoor ze je niet alleen de nieuwe bocht in katapulteren, maar ook een beetje onder je weg kunnen schieten waardoor je de controle verliest, is deze technologie echt een uitkomst.

Fischer RC4 Worldcup RC Pro, 175 | sidecut: 115-68-97, radius: 18 m
Deze ski is, zoals ik inmiddels van Fischer gewend ben, een goed gebalanceerde lat. Vriendelijk, maar met power. Hij stuurt direct in en neemt je mee en levert je perfect af bij de volgende bocht. Hij voelt ‘smooth’ en stabiel aan en je kan er gruwelijk hard mee. Pas alleen wel op de in de zachte sneeuw (verse sneeuw, slush, etc.): deze ski heeft geen rocker en een vrij strakke staart. Hij hapt dus aan alles, zowel bij het insturen als bij het uitsturen van de bocht. En in tegenstelling tot de andere ski’s in deze categorie doet deze ski het ook op iets minder hoge snelheden. Ook wel fijn. Nog steeds geen lat om de hele dag op te staan denk ik, tenzij je specifiek met techniektrainingen bezig bent.

Völkl Racetiger Speedwall UVO GS, 180 | sidecut: 116-70-98, radius: 19,1 m
Zoals ik van Racetigers gewend ben een stevige, stijve ski. Perfecte grip en zeer stabiel, maar voor mij net iets te stijf. Ik kreeg hem niet goed gebogen, ook niet op snelheid. En snelheid heb je heel gauw op dit ding. Want hij heeft aanzienlijke rocker (opvallend voor een GS), en schiet dus overal overheen. Ik kon hem dus niet zo goed buigen en daardoor ook niet echt mooi rond skiën. Ik had moeite om op een beetje minder strakke piste de ski op de sneeuw te houden. Ik had wel maximale ‘hang time’ op deze ski, maar echt comfortabel voelde ik me daar niet bij. Voor een zeer agressieve skiër met stalen bovenbenen zou dit best een optie kunnen zijn, overigens.

Head Worldcup Rebels i.Speed, 180 | sidecut: 112-66-94, radius: 18 m
Een mooie, rond skiënde ski met super grip en uitermate grote stabiliteit. Dit was mijn favoriet geweest, als hij niet langzaam en log had aangevoeld. Met ‘langzaam’ bedoel ik niet de snelheid die je er mee haalt (dat zit wel goed denk ik, al heb ik het niet gemeten), maar de reactiesnelheid. Je moet een flinke technische impuls geven voor deze jongens om de nieuwe bocht aan te pakken. Een soort wonderkind dat te veel geblowd heeft in zijn tienerjaren: het potentieel is er, maar hij is een beetje sloom in het oppikken van dingen. Maar deze ski ligt als een huis, skiet goed rond (mits je maar input blijft geven) en laat de bochtgrootte ook mooi beïnvloeden.

Blizzard WRC Racing Titanium, 176 | sidecut: 115-71-99, radius: 19 m
De Blizzard is het meest handelbaar van het stel, en ook verreweg het meest speels. Waar bij de andere ski’s met krachten wordt gesmeten om je overal te brengen waar je wezen wil – de Blizzard brengt je ook overal, maar met een praatje en een lach. De lichtste van het stel, qua gewicht (niet gewogen, maar gewoon op gevoel geschat op weg naar de lift), maar hij skiet dus ook echt licht. Je merkt gewoon niet dat je op een ‘cheater’ GS ski staat. Aan de andere kant: misschien is dat ook wel zo en hoort deze ski helemaal niet in dit rijtje thuis (er is immers ook nog de ‘GS Racing’). Maar wat maakt mij het uit: heerlijke ski waar je – voor de verandering – denk ik wél de hele dag op rond kan skiën.

En dan nu de pisteski’s

Head i.Supershape Magnum, 177 | sidecut: 129-73-107, radius: 14 m
Deze ski heb ik al eerder eens besproken. De ski is op zich stabiel en makkelijk te skiën. Hij heeft een vrij kleine radius (voor een ski van deze lengte), maar dat is een beetje Head eigen (de andere Supershape-modellen en de nieuwe Monster- en Instinct-ski’s hebben dat ook, vergeleken met andere merken). Daar moet je van houden. Maar een groter issue – en dat merk ik ook bij de andere modellen van dit merk – is de demping. Deze ski’s zijn zo gedempt, dat ik het gevoel heb alle veringsruimte al te hebben opgebruikt door erop te gaan staan. Komt er dan een hobbeltje, dan moet ik dat met mijn lichaam opvangen. Geen probleem natuurlijk, maar bij de meeste ski’s vangt eerst de ski wat van de oneffenheid op, en als het heftiger wordt ga je natuurlijk met techniek de rest absorberen. Maar bij deze Magnum moet je dus direct aan de bak. En dat rijmt voor mijn gevoel niet helemaal met het grote bedieningsgemak waarmee je deze ski in en uit de bochten draait. En dat het niet rijmt, dat verrast mij en mijn knieën toch steeds weer.

Fischer Progressor F19, 177 | sidecut: 122-75-104, radius: 14-18 m
Een ski die bijna automatisch gaat en alles goed doet. Hij heeft eigenlijk helemaal geen skiër meer nodig, zo ongeveer. Maar ja, het skiën ging toch om jou en niet om de ski, dus… Zonder gekheid: een ski die alles makkelijk kan en schijnbaar moeiteloos. Korte bochten, lange (maar korte skiet ie liever), snel, rustig, op hobbelig terrein, op ijs. Bij radius staat 14-18 meter. Er zit schijnbaar een dual-radius systeem in (kort om in te draaien, langer om uit te draaien), maar die lange heb ik niet gevonden eigenlijk. Laten we het middelen op 15 à 16 meter en er verder niet over zeuren. Een ideale ski voor skileraren denk ik.

Blizzard Power X8 Titanium, 181 | sidecut: 125-81-108, radius: 17 m
Dit is echt een leuke ski. Speels, kan alles aan, is stabiel. Een blije hond die alleen maar wil spelen, maar dan wel met grote mensen-krachten. Op deze ski ga je wel vanzelf korte bochten skiën en voor de fun de buckels opzoeken. Op de joepie-schaal scoort ie een vette 10. En hij skiet zo licht, dat hoe hard je ook gaat en hoe leuk je ook aan het jumpen bent, je gewoon niet moe wordt. Deze ski maakt je 5 jaar jonger. Dus iedereen die een grote verjaardag in het vizier heeft met een 0 erin: koop deze ski.

Elan Amphibio 16, 178 | sidecut: 121-73-104, radius: 17 m
Elan is een innovatief merk: in de jaren ’90 kwamen ze met eerste getailleerde ski (de ‘Hyperbolic’, de eerste zogenaamde ‘carve-ski’) en een paar jaar geleden kwamen ze met Amphibio op de proppen: een linker en een rechter ski. Aan de binnenkant heeft de ski camber, aan de buitenkant wat rocker. De naam Amphibio bestaat nog, maar het verschil tussen binnenkant en buitenkant is verdwenen. Ik heb de afstand van de tip tot het contactpunt opgemeten: identiek. En waar ik twee jaar geleden (toen het verschil nog duidelijk zichtbaar en merkbaar was) die Amphibio’s ‘schizofreen’ noemde, hoeft dat nu niet meer. Om zeker te zijn heb ik halverwege de ski’s aan de ‘verkeerde’ voet gedaan, maar ik voelde geen verschil. Of het werd overschaduwd door de demping die me niet lekker zat en me zowat mijn knieën heeft gekost. Zelfde verhaal als bij de Head Magnum. En nog iets: de binding staat wat verder naar voren gemonteerd (navraag heeft dit ook bevestigd), wat maakt dat de ski makkelijk indraait, maar toch een beetje raar aanvoelt. Elan is nog steeds niet mij merk, maar deze ski kan een hoop aan als je niet te hard gaat en je knieën goed los houdt.

Fischer RC4 Superior Pro, 175 | sidecut: 122-72-104, radius: 16 m
Deze ski doet me heel erg denken aan de Progressor F19. Voor de veelzijdigheid zou ik echter de Progressor nemen, die het op lagere snelheden of voor minder gevorderde skiërs iets beter doet. Maar verder niet heel veel verschil. Wil je een stapje omhoog van de Progressors, ga dan naar de RC4 Worldcup SC (zie het eerder genoemde reviews van non-FIS slalomski’s).

Salomon 24 hours Max, 178 | sidecut: 120-72-103, radius: 16 m*
Deze ski zit overal lekker in het midden. Qua radius, bedieningsgemak, demping, grip, rebound… Niet bijzonder, maar ook zeker niet slecht. Als je echt niet weet wat je wil – of je bent skileraar – bekijk dan deze ski eens. Ik betrap mezelf erop dat ik nog nooit een uitgesproken verhaaltje over een Salomon ski heb kunnen schrijven. Sorry.

*Model van 2014-2015, nu vervangen door de X-Max, waar ik eerder over schreef: “De Salomon X-Max vond ik hoekerig; heeft een multiple-radius design. Maar het is alsof ze onder verschillende hoeken de taillering hebben gefiguurzaagd en vergeten zijn de boog toch een beetje rond te vijlen. Je moet ook erg hard werken om de tip lekker te laten aangrijpen, veel meer dan andere pisteski’s met rocker.” En dat vind ik nog steeds.

super feedback op alle ski’s, vooral mooi dat er ook eindelijk een duidelijke is van de GS ski’s. heel erg jammer dat ik stöckli besteld heb en je die dan net weer net getest hebt (of kon testen). denk dat dit voor de gevorderde vakantieskiër echt een uitkomst is! en voor mij als skileraar een goed hulp om adviezen door te spelen naar gasten/collega’s.

De GS van Stöckli heb ik ongeveer 10 keer misgelopen (wilde graag zien of het het extra geld waard is ten opzichte van de andere merken). Ik heb het opgegeven. Maar volgende week weer een kans. Dan ga ik weer drie dagen ski’s testen in Sölden #wateenzwaarleven

Leuk weer om te lezen die reviews
Ik wacht gedulduldig op je review van line supernatural 92 :-)

Niet kunnen testen helaas (ze hadden alleen de 100 - ook niet geskied trouwens).

Na volgende week kom ik met reviews van 10 allmountain-ski’s (van even veel merken) in de categorie 86-90 mm onder de voet. De bomvolle categorie “Crazy '88” zeg maar…

Misschien dat ik de Supernatural dan nog kan skiën en een paar andere die nog op mijn wish-list staan (al was het maar voor de lol).

@gigi: hoezo is de Nordica geen cheater? Fis conform is hij iig niet met een radius van maar 20,5m.

(Heb je meteen een idee wat een echte FIS lat te zoeken heeft tussen de recreanten met een radius van 35m of 30m voor de vrouwen)

Dat klopt. Misschien is het geen ‘cheater’ GS, maar de Nordica voelt echt als een ander kaliber ski. Net zoals de Blizzard, maar dan aan de andere kant van het spectrum. Puur gevoel dus, want qua specs heb je helemaal gelijk.

Dat klopt. Misschien is het geen ‘cheater’ GS, maar de Nordica voelt echt als een ander kaliber ski. Net zoals de Blizzard, maar dan aan de andere kant van het spectrum. Puur gevoel dus, want qua specs heb je helemaal gelijk.

GiGi op 11 nov 2015 19:12

Het laat in ieder geval wel mooi zien wat een competitieski vraagt (techniek en kracht) en wat je daarvoor terug krijgt (stabiliteit).

Al blijf ik erbij dat behoudens met de SL’s tussen de recreanten in skiën met een competitie ski waanzin is.

100% eens. Deze ‘cheaters’ zijn dan eventueel nog een optie, als je voor je Eurotest of iets dergelijks aan het trainen bent. Voor recreanten inderdaad volstrekte onzin (behalve de Blizzard). Als je een serieuze, sportieve pisteski zou willen met een wat grotere radius, ga dan voor de Fischer RC4 Superior RC of zo.

100% eens. Deze ‘cheaters’ zijn dan eventueel nog een optie, als je voor je Eurotest of iets dergelijks aan het trainen bent. Voor recreanten inderdaad volstrekte onzin (behalve de Blizzard). Als je een serieuze, sportieve pisteski zou willen met een wat grotere radius, ga dan voor de Fischer RC4 Superior RC of zo.

GiGi op 11 nov 2015 19:20

Voor de goede orde: ik doelde op de competitievarianten.

Cheater GS (en SL) is een uitstekende pisteski voor gevorderden. Maar dan ook echt gevorderden met daarbij behorende techniek.

De Völkl van vorig jaar vind ik zelfs een zeer vergevingsgezinde ski (voor een consumenten GS). Die van dit jaar is wellicht iets uitdagender (ik heb er niet op geskiet), maar zal kwa karakter daar toch bij in de buurt moeten liggen. Zou dus voor een technisch goede skiër geen enkel probleem moeten zijn om kilometers te maken.

Ik gebruik de Fischer RC4 RC van 2014-2015 toch al de laatste 12 ski-weken als all-round ski. Ik neem niks anders meer mee op reis :) kan alles aan op de piste, leuk om een hele dag op te knallen, zowel lange als heel korte bochten, bulten (zelfs een diepe tirette vorige week op de Tuxer), off-piste hard en diepsneeuw (al is deze laatste wel super hard werken om de ideale afweging te vinden tussen ‘de tippen laten ingraven’ en ‘achterop zitten’ :p )

Dat klopt. Misschien is het geen ‘cheater’ GS, maar de Nordica voelt echt als een ander kaliber ski. Net zoals de Blizzard, maar dan aan de andere kant van het spectrum. Puur gevoel dus, want qua specs heb je helemaal gelijk.

GiGi op 11 nov 2015 19:12

Het laat in ieder geval wel mooi zien wat een competitieski vraagt (techniek en kracht) en wat je daarvoor terug krijgt (stabiliteit).

Al blijf ik erbij dat behoudens met de SL’s tussen de recreanten in skiën met een competitie ski waanzin is.

DSvier op 11 nov 2015 19:17

Hmm ik ben niet blij met deze kwalificatie. Ik ben er voorbij voor recreanten er erg in hebben wat er gebeurt is:-)

@GIGI mocht je de stöckli nog kunnen testen, zou je dan zo vriendelijk willen zijn om deze er nog even aan toe te voegen?

Mooi verhaal GIGI en weer super dat je zoveel getest hebt. Zeker voor iedereen die op zoek gaat naar een nieuw paar is dit erg handig.

Dat klopt. Misschien is het geen ‘cheater’ GS, maar de Nordica voelt echt als een ander kaliber ski. Net zoals de Blizzard, maar dan aan de andere kant van het spectrum. Puur gevoel dus, want qua specs heb je helemaal gelijk.

GiGi op 11 nov 2015 19:12

Het laat in ieder geval wel mooi zien wat een competitieski vraagt (techniek en kracht) en wat je daarvoor terug krijgt (stabiliteit).

Al blijf ik erbij dat behoudens met de SL’s tussen de recreanten in skiën met een competitie ski waanzin is.

DSvier op 11 nov 2015 19:17

Hmm ik ben niet blij met deze kwalificatie. Ik ben er voorbij voor recreanten er erg in hebben wat er gebeurt is:-)

SPAM op 11 nov 2015 22:51

Dat lukt mij in het verkeer ook prima met ruim 750 pk onder mijn reet.

Maar we weten ook beiden dat het waanzin is (hoop ik dan).

Op de piste is het niet heel veel anders. En ja, het kan net zulke zware consequenties hebben.

Vandaar mijn mening.

(Overigens lukt het mij op competitie SL’s ook om alles en iedereen voorbij te schieten op de piste, alleen ben je dan wel extreem wendbaar).

@GIGI mocht je de stöckli nog kunnen testen, zou je dan zo vriendelijk willen zijn om deze er nog even aan toe te voegen?

koen8 op 12 nov 2015 09:39

Verwacht dat die kwa karakter bij de Nordica ligt.

Gigi, leuk geschreven en leuk om een paar rondjes met je geskied te hebben.

Over een paar jaar dan kun je die Nordica’s ook wel aan.

Dank voor de technische tips, @Miski. Altijd leuk en goed om bij te leren.

@DSvier, hoop het. Had eerst nordica besteld maar was slecht leverbaar dus fingers crossed dat stöckli overeen komt

Leuke test Gigi! Lijkt me heerlijk om al die ski’s te kunnen uittesten. Geniet ervan in Solden!

Met als onderwerp ‘eerste indrukken’ ben ik wel onder de indruk over de wijze waarop je je ervaringen beschrijft.
Die eerste indrukken komen bij mij als recreatief amateurtje zeer duidelijk over. Het is net of die misschien wat beperkte beschrijvingen voor mij en wellicht velen die dit forum raadplegen meer dan voldoende zijn. De meeste reacties lijken ook weer van hele of halve beroeps die de testresultaten niet of nauwelijks nodig hebben. Is het niet zo dat de meesten die hier een vraag stellen in de categorie beginners of recreanten vallen en waarbij alle soms zeer uitgebreide technische beschrijvingen niet echt goed/herkenbaar overkomen. Als ik alleen al zie hoe en waar je getest hebt en dat nog gaat doen dan is dat iets waar toch heel weinig mensen aan toe komen. De meesten zijn blij dat ze een weekje op wintersport kunnen. Hoe het zij de beschrijvingen zijn zeer leerzaam.
Ik was ook degene die je heeft gevraagd de Elan ski te testen, wetende dat dat niet je favorieten zijn. Kennelijk is men er bij de 16 toch in geslaagd een voor je aanvaardbare ski te produceren. Mij valt het trouwens op dat bij mijn wekelijkse bezoek aan de skihal in Terneuzen er veel Vlamingen, zowel dames als heren op Elan skien. Ik ben overigens niet van plan bij mijn Amphibio 12 de linker en de rechterski om te ruilen. Misschien dat het aspect ‘recreatie skier’ ook in de testresultaten wat aandacht kan krijgen. Of lees ik het niet goed.

Hen48

@hulst: het is zeker niet zo dat vooral de beginners/recreanten (die laatste term vind ik heel breed, wat mij betreft zijn dat gewoon de niet-racers/niet-leraren, enz., dus daartussen zitten ook gevorderden met verstand van zaken) vragen stellen over ski’s.

Zeker mensen die als leraar aan de slag willen vragen hier vaak advies tav materiaal.

Dus voor zover jouw opmerking bedoeld is als ‘daar zit niemand op te wachten’… I beg to differ. ;)

Absoluut niet mijn bedoeling. Ik bedoel meer dat ook rekening gehouden kan worden met mensen die van een ander niveau zijn. Staat denk ik ook duidelijk aan het eind van mijn tekst.

Hen48

Kun je de Atomic Redster Doubledeck XT ook proberen? Ik ben wel benieuwd hoe die presteren.

Absoluut niet mijn bedoeling. Ik bedoel meer dat ook rekening gehouden kan worden met mensen die van een ander niveau zijn. Staat denk ik ook duidelijk aan het eind van mijn tekst.

Hulst op 13 nov 2015 12:20

Een beginner moet gewoon een beginnerski nemen. Welke ski is dan helemaal nog niet zo relevant. Net zoals het niet uitmaakt of je in een Astra of een 3 serie les krijgt. De basis is hetzelfde.

Pas zodra je echt kan skiën ga je het karakter van de ski echt proeven. Daarom lijkt het mij niet zo heel gek dat er juist vooral aandacht is voor de meer gevorderde skiër.

Overigens: als je al jezelf met een test wil richten op beginners moet je ook echt beginners erop zetten en hen vragen wat hun bevindingen zijn lijkt mij.

Het zijn dikwijls beginners die door de bomen het bos niet meer zien. Het is net die groep die advies het meest nodig heeft. Niet iedereen kan gaan testen op de wijze zoals GiGi doet. Ik heb wel duidelijk mijn waardering daarvoor uitgesproken en ook over de wijze waarop hij het heeft opgeschreven. Schrijven is een kunt, lezen is ook een kunst. Ik ben, ondanks mijn leeftijd, overigens geen beginner. Ski 10 jaar en doe alle pistes. Ik heb diverse testavonden benut maar dat was indoor en daar blijft het lastig onderscheid te voelen. Als je alle testen op internet een beetje volgt dan kom je ook al snel tot de conclusie dat daar weinig lijn in zit. Dat de test van GiGi meer op de gevorderde skier is gericht kan ik best begrijpen, ik zoek alleen een modus om ook de starters van dienst te zijn. Ik heb overigens geen illusie daar zelf een bijdrage aan te kunnen leveren behoudens mijn ervaringen met eigen materiaal, maar ook dat blijft vrij subjectief.

Hen48

Echte beginners zijn mi het beste af met huren overigens.

Behoudens schoenen. Al zou ik het eerste jaar die ook huren, want er schijnen mensen te zijn die skiën niet geweldig vinden. ;)

Echte beginnersski’s zijn vaak niet aanwezig bij zo’n test. Bovendien ben ik van mening dat de niveauinschatting die de merken zelf aan de ski’s hangen en die door de meeste shops in Nederland en in de Alpen wordt gevolgd, zeer conservatief is. De Fischer RC4 Supeior Pro, de Progressor of die Salomon zijn prima te skiën voor iedereen die fatsoenlijk een blauwe piste parallel af komt. Sterker nog: ik heb bewust een lichtgevorderde op de nieuwe Progressor F19 gezet. Na een halve afdaling zag je het vertrouwen groeien en na een run of 3 hield hij me goed bij qua snelheid op de blauwe piste die over de hele lengte van de Tiefenbach Gletsjer loopt. Hij ging zelfs heel soepel de zwarte worldcuppiste af op die ski’s.

Ik zal kijken of ik de Atomic XT kan skiën. Nog meer verzoeken? Vooral pisteski’s aanwezig waarschijnlijk…

Zijn we wat de informatie betreft tock leuk naar elkaar toegegroeid. Ook ik heb de eerste jaren materiaal gehuurd, ook de schoenen. Wat dit laatste betreft, steek bij de huurschoenen even je neus naar binnen. Ik heb weleens erg goede Lange schoenen gehad die ik elke avond buiten moest zetten omdat de stank niet te harden was. En die reuk was niet te bestrijden.

Hen48

Dat klopt. Misschien is het geen ‘cheater’ GS, maar de Nordica voelt echt als een ander kaliber ski. Net zoals de Blizzard, maar dan aan de andere kant van het spectrum. Puur gevoel dus, want qua specs heb je helemaal gelijk.

GiGi op 11 nov 2015 19:12

Het laat in ieder geval wel mooi zien wat een competitieski vraagt (techniek en kracht) en wat je daarvoor terug krijgt (stabiliteit).

Al blijf ik erbij dat behoudens met de SL’s tussen de recreanten in skiën met een competitie ski waanzin is.

DSvier op 11 nov 2015 19:17

Hmm ik ben niet blij met deze kwalificatie. Ik ben er voorbij voor recreanten er erg in hebben wat er gebeurt is:-)

SPAM op 11 nov 2015 22:51

Dat lukt mij in het verkeer ook prima met ruim 750 pk onder mijn reet.

Maar we weten ook beiden dat het waanzin is (hoop ik dan).

Op de piste is het niet heel veel anders. En ja, het kan net zulke zware consequenties hebben.

Vandaar mijn mening.

(Overigens lukt het mij op competitie SL’s ook om alles en iedereen voorbij te schieten op de piste, alleen ben je dan wel extreem wendbaar).

DSvier op 12 nov 2015 10:52

Hmm als je kunt skien kan je prima op GS latjes veilig op de piste.

Precies, alleen zijn er teveel skiërs die hun niveau overschatten.

Winter is coming

Plaats een reactie