Opening Winterberg

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg

Wat zijn mensen soms toch voorbarig hier. Vorige week ging het na de eerste 10 centimeter sneeuw over een opening in november en de opmaat naar een topjaar. En dan wordt er nu, nog voor december is begonnen, gezegd dat december niks wordt? Tjongejonge…

❄️

Zolang het weer met fatsoen niet langer als een week van te voren te voorspellen is, is alles nog helemaal mogelijk. Het kan een topjaar worden vanaf 2e week december tot eind april, maar het kan ook een seizoen als 2 jaar terug worden dat er met fatsoen niet te skien is… Het is nu eenmaal geen Noorwegen waar altijd van november tot mei een dik pak sneeuw ligt…

Born to Ride

@David23 Misschien dat je m’n bericht dan verkeerd interpreteert. Ik zeg niet dat het niets wordt namelijk, want het kan met een week 180 graden gedraaid zijn. Ik zeg wel dat de huidige situatie niet zo best is, en dat de vooruitzichten die er momenteel liggen ook niet hoopgevend zijn. Dat kan half december natuurlijk totaal anders liggen. Ga ik echter uit van de huidige voorspellingen, dan is de 1e week van december ook al af te schrijven, wat nog 3 weken in december over laat. Dan zal er in die 3 weken toch wel het nodige moeten gaan veranderen, en voor alsnog is er weinig aanleiding om dat te veronderstellen. Begin 2016 pas open is daarmee dan ook niet onrealistisch. Natuurlijk hoop ik op (aanzienlijk) eerder, maar dat is uitsluitend gebaseerd op hoop, en niet op feitelijke informatie.

Goed, uiteindelijk kunnen we er toch niets aan doen en blijft het afwachten

Er is ook weinig aanleiding dat er geen sneeuw zal komen in Winterberg in december…

❄️

Uitgaande van de informatie hier op de site is de sneeuwzekerheid voor Winterberg in December 30% wat imho toch wel de nodige aanleiding geeft om de verwachting eerder lager dan fifty/fifty in te schatten.

Het is “maar” Winterberg, en je bent dus enorm afhankelijk van het weerbeeld voor de regio. In de Alpen weet je met gepaste zekerheid wel dat het goed gaat komen. In Winterberg is het toch altijd maar afwachten.

Nogmaals, ik hoop dat ik er gruwelijk naast zit en we over 2 weken lekker in de sneeuw kunnen spelen daar, maar voor alsnog heb ik er een hard hoofd in.

Skiliftkarussell Winterberg:

Nach zweiTagen Regen und einem Sturm von bis zu 100 kmh auf dem Kahlen Asten ist leider nicht viel übrig geblieben von unserem schönen Schnee. Als wir begonnen haben zu beschneien, war das so nicht unbedingt vorhersehbar. Niederschlagamengen besonders schwer zu prognostizieren. Nun ja, Liftbetrieb Ende November wäre sowieso ungewöhnlich früh gewesen…
Zurzeit ist (noch) keine neue Kältephase in Sicht. Wenn es soweit ist, werden wir euch informieren. Und dann geben wir Gas!
##winterkannkommen im #skiliftkarussell #winterberg
http://www.skiliftkarussell.de/aktuell/webcams.html…

You can’t buy happiness, but you can buy a lift pass!

Als je de weersverwachtingen voor de komende 2 weken bekijkt schieten de tranen in je ogen. Afgezien van een verdwaald vlokje as zaterdag is het heel veel regen hier! Het begint er steeds meer op te lijken dat we een groene kerst gaan krijgen… Laten we maar gaan duimen voor de kerstdagen en de tweede week van de kerstvakantie (dé topweek van het jaar)… De eerste helft van januari (na de kerstvakantie uiteraard) is het hier overigens relatief rustig en de drukte begint dan weer rond 22 januari tot eind maart. Wij hebben de verhuurprijs van ons chalet net op last minute korting gezet voor die eerste helft van januari (bij interesse PB)… en de meeste hebben nog plek… Als er in die periode sneeuw ligt, dan kun je hier echt een toptijd voor niet al te veel hebben…

Grußen aus dem Sauerland

De spreiding in de verwachtingen is enorm (10-15 graden verschil!) en een trend is er niet

Evengoed kan het nog flink gaan vriezen komende week. Er is nog niets van te zeggen, elke verwachting voor volgende week is bij de huidige kaarten eigenlijk gokwerk

Alle Bäume sind nu Gummibäume :-)

De weerkaarten geven weer hoop ipv dat het hopeloos is.

Hoop is meestal uitgestelde teleurstelling, dat dan weer wel.

Wetteronline geeft medio volgende week 5-15 cm sneeuw en vlak voor de kerstvakantie -4 in de nacht. Zo zie je maar weer. Overigens is ook dit meteofictie, bij de volgende computerrun kan het weer heel anders zijn…

(http://www.wetteronline.de toets bij de PLZ bovenin “59955” in)

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Voor komend weekend appartementje geboekt maanden terug… maar het ziet er naar uit dat we niet gaan :( Jammer van de centen, maar als er niets ligt aan sneeuw schiet het niet op. Gok genomen en verloren.

Wat raden jullie normaal gesproken aan voor Winterberg? Lastminute reserveren, of ruim vantevoren?
Weet ook niet of de prijzen opeens fors omhoog gaan bij sneeuw?

Wat raden jullie normaal gesproken aan voor Winterberg? Lastminute reserveren, of ruim vantevoren?
Weet ook niet of de prijzen opeens fors omhoog gaan bij sneeuw?

koektrommeltje op 10 dec 2015 06:43

Wij hebben nu 5 jaar de caravan in Winterberg staan, maar in die 5 jaar is de sneeuwzekerheid het groots eind januari/begin februari . Het is wel aan te raden om het van tevoren af te spreken.

Dat kan ik ook bevestigen. Eind januari / begin februari is de meest sneeuwzekere periode voor Winterberg. In het voor en naseizoen kan je wel spontaan reserveren, maar in het hoofdseizoen ben je er helaas voor gedoemd om dit vroegtijdig te doen. Wel zou je in het hoofdseizoen in de omliggende plaatsen nog wat kunnen vinden. Sinds de kerst in de laatste jaren niet zo geweldig was, hebben de omliggende dorpen er vooral onder geleden.

Wij bemiddelen in de verhuur voor vakantiehuizen en appartementen in het Sauerland en als ik uit de verhuur een patroon mag destilleren, dan zou ik het volgende kunnen stellen:

  • tweede week kerstvakantie is de populairste, drukste en duurste week. Alles, ook de matige accommodaties zitten dan vol. Je kunt je echter afvragen of je hier dan wil zijn. Het is overal overvol; pistes/liften, wegen, parkeren, restaurants, après ski… Alles!
  • de eerste kerstweek is ook geliefd, maar daar is nog steeds wel wat te krijgen. Ook best aardige accommodaties.
  • de week na de kerstvakantie is een stuk rustiger, maar er zijn Bundesländer die dan nog vakantie hebben, dus er is wel wat reuring.
  • de tweede en derde week van januari zijn ronduit rustig te noemen. Wij hebben ons eigen chalet dan ook nog niet verhuurd en dat was vorig jaar ook het geval. Je kunt dan makkelijk last minute komen… Ook in het weekend. Uteraard ben niet de enige die dat doet bij Kaiserwetter…
  • Vanaf de laatste week januari tot aan de voorjaarsvakantie zitten de goede accommodaties behoorlijk vol. Het is vrij sneeuwzeker dan en dat merk je in de boekingen.
  • de voorjaarsvakantie is zeer goed gevuld, maar als je geluk hebt kun je in de wat verder weg gelegen en kwalitatief mindere accommodaties nog wel terecht. Het is dan echter ook goed druk op de pistes…
  • na de voorjaarsvakantie blijft het net als ervoor redelijk bezet allemaal. Last minute is echter goed te doen. De bezettingsgraad bouwt af tot aan eind maart, alsmede de sneeuwzekerheid, al is die dan nog behoorlijk goed te noemen, zeker ten opzichte van de periode rond het begin van de kerstvakantie. Let wel op voor de feestdagen, zoals Goede Vrijdag/Pasen, dat in 2016 eind maart valt, dan is het ook erg druk hier en wordt een last minute lastig…
Grußen aus dem Sauerland

Als ik de webcams bekijk zijn er vannacht weer enkele sneeuwkanonnen getest. Het was (hier in Limburg in ieder geval) ook een stuk frisser. Maar helaas lijkt het niet koud genoeg te worden voor grootschalige kunstsneeuw productie.

Let wel op voor de feestdagen, zoals Goede Vrijdag/Pasen, dat in 2016 eind maart valt, dan is het ook erg druk hier en wordt een last minute lastig…

Mikannika op 10 dec 2015 10:35

Dat geloof ik graag, maar deze drukte weerspiegelt zich vanaf maart niet meer in drukte op de pistes. In het voorjaar gaan ook graag wat mensen om te wandelen naar het Sauerland of om gewoon een weekend er tussenuit te zijn. Zeker de Paasdagen zijn daarvoor geliefd. Zelfs al zou er geen sneeuw meer liggen is er in en om Winterberg rond dergelijke feestdagen altijd wel wat te doen.

  • de tweede en derde week van januari zijn ronduit rustig te noemen. Wij hebben ons eigen chalet dan ook nog niet verhuurd en dat was vorig jaar ook het geval. Je kunt dan makkelijk last minute komen… Ook in het weekend. Uteraard ben niet de enige die dat doet bij Kaiserwetter…
Mikannika op 10 dec 2015 10:35

En dat vind ik opzich wel weer wat apart, want de weekenden in januari zijn op de piste juist weer erg druk. Waarschijnlijk komen dan veelal mensen alleen voor een dagtrip naar het Sauerland en boekt men kennelijk minder accomodaties. Voor de meesten is het geld na de feestdagen wellicht ook wel een beetje op en wordt bespaard op overnachtingen.

[

  • de tweede en derde week van januari zijn ronduit rustig te noemen. Wij hebben ons eigen chalet dan ook nog niet verhuurd en dat was vorig jaar ook het geval. Je kunt dan makkelijk last minute komen… Ook in het weekend. Uteraard ben niet de enige die dat doet bij Kaiserwetter…
Mikannika op 10 dec 2015 10:35

En dat vind ik opzich wel weer wat apart, want de weekenden in januari zijn op de piste juist weer erg druk. Waarschijnlijk komen dan veelal mensen alleen voor een dagtrip naar het Sauerland en boekt men kennelijk minder accomodaties. Voor de meesten is het geld na de feestdagen wellicht ook wel een beetje op en wordt bespaard op overnachtingen.

Frans op 10 dec 2015 11:42

Ik denk inderdaad dat er veel dagjesmensen zijn dan. Er is in ieder geval nog zat te huur. Wij overwegen zelfs om deze 2-3 weken standaard iets goedkoper te maken dan de rest van het winterseizoen. Ik heb de prijzen voor komende januari al op -20% gezet…

Ik hoop dat dit soort details de mensen hier die korte trips naar het Sauerland overwegen wat helpt…

Grußen aus dem Sauerland

Uiteindelijk besloten maar wel te gaan, maar zonder snowboards. We zien wel wat we gaan doen.

Later zullen we nog wel een weekendje gaan wellicht als er sneeuw ligt. Dan boeken we wel wat lastminute of gewoon een dagje op en neer.

Bedankt voor de reacties :)

[[quote]- de tweede en derde week van januari zijn ronduit rustig te noemen. Wij hebben ons eigen chalet dan ook nog niet verhuurd en dat was vorig jaar ook het geval. Je kunt dan makkelijk last minute komen… Ook in het weekend. Uteraard ben niet de enige die dat doet bij Kaiserwetter…

Mikannika op 10 dec 2015 10:35

En dat vind ik opzich wel weer wat apart, want de weekenden in januari zijn op de piste juist weer erg druk. Waarschijnlijk komen dan veelal mensen alleen voor een dagtrip naar het Sauerland en boekt men kennelijk minder accomodaties. Voor de meesten is het geld na de feestdagen wellicht ook wel een beetje op en wordt bespaard op overnachtingen.

Frans op 10 dec 2015 11:42

Ik denk inderdaad dat er veel dagjesmensen zijn dan. Er is in ieder geval nog zat te huur. Wij overwegen zelfs om deze 2-3 weken standaard iets goedkoper te maken dan de rest van het winterseizoen. Ik heb de prijzen voor komende januari al op -20% gezet…

wat is de link naar jouw accommodatie?

Beste mensen dit is een Forum met een topic welke gaat over seizoen opening in Winterberg. Dit soort commerciële praatjes kunnen jullie via PB’s afwikkelen.
Ik lees namelijk hier graag relevante zaken!

You can’t buy happiness, but you can buy a lift pass!

[quote]Beste mensen dit is een Forum met een topic welke gaat over seizoen opening in Winterberg. Dit soort commerciële praatjes kunnen jullie via PB’s afwikkelen.
Als je goed gelezen had gaat het over de lagere bezettingsgraad van accommodaties in januari en mijn persoonlijke reactie daarop (korting). Ik vind dat relevant en met de mate van commercialiteit valt het, vind ik, ook best nog wel mee. Als je een ander jouw visie op relevantie en commercialiteit wenst op te dringen, dan zijn PB’s daarvoor ook een beter middel dan het vervuilen van dit topic…

Grußen aus dem Sauerland

Het ziet er sterk naar uit dat tenminste de eerste week van de kerstvakantie t/m de twee kerstdagen hier in het Sauerland groen zal zijn. Alleen het transportbandje bij de Ruhrquelle zal waarschijnlijk wel open zijn, al helpt de regen van dit moment ook daar niet echt mee. Ik zou zeggen… als je komt… neem dan de wandelschoenen mee en wellicht is een bezoekje aan een van de vele hutten hier in de buurt een idee. Hier zijn er een paar:
http://www.ruhrquelle.com/ (Winterberg)
http://www.schwedenhuette.de/ (Winterberg-Altastenberg)
http://www.grafstolberghuette.de/ (Willingen-Usseln
http://www.heidehuette.de/ (Winterberg- Niedersfeld)
http://www.hoheleyer-hof.de/ (Winterberg Hoheleye)
http://www.hiebammen-huette.info/ (Brilon)
En ik denk dat er ook wel wat open zal zijn rond de groene pistes…
(Even voor de mensen die ook hiervan denken dat het commercieel is. Ik heb geen belangen in deze hutten en ik ken zelfs niemand die er een belang in heeft. Het is gewoon een tip voor de Sauerlandgangers volgende week. Ik ga zeer regelmatig naar deze hutten. Ze hebben allemaal sfeer en je hebt er vaak prachtig uitzicht en je kunt er heerlijk wandelen).

Grußen aus dem Sauerland

Wij hebben eind januari een midweekje gepland staan, ik maak me voorlopig nog geen zorgen. Tegen die tijd heeft het ongetwijffeld al genoeg gevroren en gesneeuwd om minimaal een deel van het gebied open te hebben.

Born to Ride

Wij hebben eind januari een midweekje gepland staan, ik maak me voorlopig nog geen zorgen. Tegen die tijd heeft het ongetwijffeld al genoeg gevroren en gesneeuwd om minimaal een deel van het gebied open te hebben.

Matthias123 op 16 dec 2015 09:58

Die periode is ook een meer sneeuwzeker dan de huidige…

Grußen aus dem Sauerland

Ben benieuwd erg benieuwd welke nieuwigheden volgend jaar in Winterberg zullen verschijnen. Heb al een heel sterk gevoel dat meer liftondernemers in een snowfactory gaan investeren. We zullen zien. ;)

Wie nu tijdens de kerstdagen naar het Sauerland gaat: Wandelen kan je buiten Winterberg eigenlijk een stuk mooier/leuker. Landschappelijk heeft het Sauerland elders meer te bieden, zijn de hoogteverschillen groter en heb je ook diverse uitkijktorens. Bruchhauser Steine is bijv. een prachtig stuk natuur dat je zeker niet mag ontgaan.

Ziet er niet goed uit maar we blijven duimen voor een oudejaar en nieuwjaarsdag met open pistes.

If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Ik moet terug gaan tot begin jaren 90, dat het seizoen zo slecht begon. Toen op 6 januari 1 dag kunnen skiën en daarna pas eind januari. De weerkaarten zijn tot 2 januari slecht, hoewel het Amerikaanse weermodel toch er wat koude berekeningen in gooit vanochtend. El Nino en de AMO spelen ons danig parten…

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Ben benieuwd erg benieuwd welke nieuwigheden volgend jaar in Winterberg zullen verschijnen. Heb al een heel sterk gevoel dat meer liftondernemers in een snowfactory gaan investeren. We zullen zien. ;)

@Frans ik hoop dat ze nog iets van geld overhouden van dit seizoen om te kunnen investeren :-)

Voor dat soort zaken zijn er nog wel wat reservers. Het alternatief is niks doen met de kans om nog een slechte seizoenstart zonder omzet met de feestdagen.

Tegen de jaarwisseling zie ik het wel goedkomen. Modellen lijken toch vanaf 29 december wat bij te draaien.

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Plaats een reactie